Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Den rode draad... naar de reverse light

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Den rode draad... naar de reverse light

Ik kocht een cameratje voor mijn wagen om achteruit te kunnen zien, is handig bij het parkeren maar ook omdat ik geen ruitenwisser op mijn achterste raam heb en is soms bedampt. Maar er hangt een losse rode draad aan dit cameratje. Deze zou je aan een kabel van je achterste lichten moeten vastmaken (of in een kabelstukje) , nl de reverse light. Weet iemand aan welke (kleur) van draad deze je moet vastmaken en hoe herken je de reverse light? Ik heb een schroevendraaier die van kleur verandert als er stroom is. Op Youtube vond ik geen duidelijke videos met uitleg. Dan zou je parkeer lijnen in het groen/geel rood zien op het lcd scherm, waar hij nu al aan vasthangt. Weet iemand dit of ook al zelf zo'n cameratje geinstalleerd?

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    Ik kocht een cameratje voor mijn wagen om achteruit te kunnen zien, is handig bij het parkeren maar ook omdat ik geen ruitenwisser op mijn achterste raam heb en is soms bedampt. Maar er hangt een losse rode draad aan dit cameratje. Deze zou je aan een kabel van je achterste lichten moeten vastmaken (of in een kabelstukje) , nl de reverse light. Weet iemand aan welke (kleur) van draad deze je moet vastmaken en hoe herken je de reverse light? Ik heb een schroevendraaier die van kleur verandert als er stroom is. Op Youtube vond ik geen duidelijke videos met uitleg. Dan zou je parkeer lijnen in het groen/geel rood zien op het lcd scherm, waar hij nu al aan vasthangt. Weet iemand dit of ook al zelf zo'n cameratje geinstalleerd?
    Als het is om achteruit te parkeren de draad van het witte achteruit rijlicht.
    Om constant achteruit te kunnen kijken, zal je deze ook continu van stroom
    moeten voorzien of bij een van je achterlichten aansluiten, maar dan moet
    je ook je lichten continu laten branden….
    Zoek dan best een draad waar continu stroom op staat als je contact opstaat,
    tenminste als deze er is.
    In het elektrisch schema van de auto in kwestie zou je dat kunnen zien.

Comment

Aan welke kleur draad je die rode draad moet aansluiten, dat zal waarschijnlijk bij elk merk (type) auto verschillend zijn.
      En als er nog zo'n contactje op de versnellingsbak zit, dan is het nog mogelijk dat het werkt via de massa, er gaat dan een + draad vanaf een zekering naar het achteruitrijlicht, de min komt dan via het contactje op de versnellingsbak.
      Een elektrisch schema is inderdaad handig als je daar aan wil werken.

Bij recentere auto's wordt het veel nog moeilijker om er iets op aan te sluiten.
      Meestal is dat nu met een CAN-bus systeem en dan wordt het al heel wat moeilijker om daar een achteruitrijcamera op aan te sluiten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt, wel de achteruitrij camera heeft altijd stroom en beelld, zal in de sigarettenaansteker zitten. Enkel als die extra rode draad geconnecteerd wordt, zouden de parkeerlijnen extra moeten verschijnen bij achteruit rijden.
        Is voor een Peugeot 307cc, kunnen jullie hiermee vinden aan welke kabel die rode draad moet vastgemaakt worden? En met welke klemmen best, zodat de originele kabel veilig onbeschadigd op zijn plaats blijft?

Comment

Mits het een oudere wagen is, veronderstel ik nog gloeilampen?
          Ge opent de afschermkap van uw achterlichten (waar het achteruitrijlicht zit), ge zoekt de lamp van uw achteruitrijlicht en daar komen hoogstens 2 draden op toe.
          In 9/10 gevallen is zwart de min en de andere de plus, dat kan een ander kleur zijn dan rood, kan ook gewoon eentje zijn met een lijntje op of wat ook.
          Wil je zeker zijn, meet dan even na met een tester of multimeter.
          Om draden samen te voegen kan je met een dicht te knijpen klem werken die door de isolatie gaat, vermoedelijk zat die al meegeleverd met de camera?

Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Mits het een oudere wagen is, veronderstel ik nog gloeilampen?
            Ge opent de afschermkap van uw achterlichten (waar het achteruitrijlicht zit), ge zoekt de lamp van uw achteruitrijlicht en daar komen hoogstens 2 draden op toe.
            In 9/10 gevallen is zwart de min en de andere de plus, dat kan een ander kleur zijn dan rood, kan ook gewoon eentje zijn met een lijntje op of wat ook.
            Wil je zeker zijn, meet dan even na met een tester of multimeter.
            Om draden samen te voegen kan je met een dicht te knijpen klem werken die door de isolatie gaat, vermoedelijk zat die al meegeleverd met de camera?

Bedankt voor de tip Verseg, helaas hadden ze geen zulke klemmen in de brico noch Euroshop. Maar ik heb nu 2 andere problemen. Heb de reverse light gevonden. Als ik hem in achteruit zet brand het rechter kofferlicht (!) wit. Op youtube zijn het precies de achterlichten zelf. Ik kan toch moeilijk die rode kabel vastmaken aan een kofferlicht, of zal afkraken als ik mijn koffer of dak opendoe. Is heel moeilijk om de kabel in de auto te krijgen, heb al onder de nr plaat via die gaten geprobeerd en een gat geboord in het midden tussen die 2 nr plaat lampjes zoals men op youtube doet (wel andere autos), maar kzie de kabel er nergens uitkomen...

Comment

Zo maar ergens gaten gaan boren zonder dat je weet waar die boor gaan uitkomen (en vooral: wat er verborgen zit) kan ik alleen maar afraden. Als ik me goed herinner bij mijn laatste Mazda had ik ook zelf de achteruitrijcamera geplaatst en daar kwam gelukkig geen boren aan te pas. De losse rode draad werd gewoon met het hulpstukje dat VerSeg voorstelt verbonden met het achteruitrijlicht, het witte licht met -in mijn geval- maar 1 kabel naar het lampje. Er was ook een losse rode draad aan de kant van het beeldscherm, dat geeft dezelfde +12V door aan het scherm om om te schakelen van gps/radio of whatever naar de camera. Mogelijk niet van toepassing op uw wagen. De wel/geen hulplijnen kon ik in de opties in het beeldscherm aanpassen. Je kan ook ergens een niet-merkgebonden garage binnenstappen en de aansluiting laten uitvoeren.

Wat brico betreft:
              De Carpoint aftakklem 1560 is geschikt om een kabel naar kabel te spannen en voor het maken van een aftakking van een bestaande kabel. De aftakklem is geschikt voor een draaddoorsnede van 1,5-2,5 mm. Bij bestelling worden er 5 stuks in een blisterverpakking geleverd.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Zo maar ergens gaten gaan boren zonder dat je weet waar die boor gaan uitkomen (en vooral: wat er verborgen zit) kan ik alleen maar afraden.
                Zou ik ook afraden. Ken er zo die in een kabelbundel met 700V kabels geboord hebben. De kosten wil ik niet weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Zou ik ook afraden. Ken er zo die in een kabelbundel met 700V kabels geboord hebben. De kosten wil ik niet weten.
                  Nu in een oude Peugeot gaat ge wel geen 700V tegenkomen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oplossing is een nieuwe auto kopen, daar zit standaard een camera op.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Meestal is dat nu met een CAN-bus systeem en dan wordt het al heel wat moeilijker om daar een achteruitrijcamera op aan te sluiten.
                      En blijkbaar is het model 307cc voorzien van can-bus Bart.
                      Onderstaande link geeft daar toch het vermoeden naar
                      Als TS teveel gaat foefelen zou het wel eens een dure camera kunnen worden,
                      gezien hij zegt dat het kofferlicht nu reeds gaat mee branden klopt er al iets niet meer,
                      beste optie is inderdaad beginnen vanaf het massa contact op de versnellingsbak en een vaste
                      + stroomdraad en al zeker niet met die rommel klemmen als deze die Verseg hier voorstelt….
                      Als je aftakkingen maakt doe dat dan zoals het hoort Kevin.
                      Op zoek naar een CAN-BUS adapter voor een Peugeot 307? Een CAN-BUS adapter geeft je de mogelijkheid om een eigen autoradio te installeren in je 307 en bepaalde functies van de auto te blijven behouden.Kan je de CAN-BUS adapter voor je Peugeot 307 niet vinden? Neem contact met ons op via het contactf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

En blijkbaar is het model 307cc voorzien van can-bus Bart.
                        Onderstaande link geeft daar toch het vermoeden naar
                        Als TS teveel gaat foefelen zou het wel eens een dure camera kunnen worden,
                        gezien hij zegt dat het kofferlicht nu reeds gaat mee branden klopt er al iets niet meer,
                        beste optie is inderdaad beginnen vanaf het massa contact op de versnellingsbak en een vaste
                        + stroomdraad en al zeker niet met die rommel klemmen als deze die Verseg hier voorstelt….
                        Als je aftakkingen maakt doe dat dan zoals het hoort Kevin.
                        Op zoek naar een CAN-BUS adapter voor een Peugeot 307? Een CAN-BUS adapter geeft je de mogelijkheid om een eigen autoradio te installeren in je 307 en bepaalde functies van de auto te blijven behouden.Kan je de CAN-BUS adapter voor je Peugeot 307 niet vinden? Neem contact met ons op via het contactf
                        Een andere mogelijkheid is om ergens een schakelaar te zetten en de stroom voor die achteruitrijcamera bijvoorbeeld af te takken van de aansluitingen van het 12V stopcontact (de sigarettenaansteker van vroeger) dat in de meeste auto's nog te vinden is.
                        Dan zit er al een zekering tussen, en als de draad die gebruikt wordt niet dunner is dan de draden die aan dat stopcontact zitten, dan is die draad ook mee beschermd door die zekering.
                        Dan moet er wel een draad door de hele auto getrokken worden, maar dan ben je niet aan het prutsen aan het Can-bus systeem dat er niet voor gemaakt is om er extra dingen op aan te sluiten.
                        Als je daarmee iets verkeerd doet, dan kost het meestal een heleboel geld om dat te laten repareren, en je hebt dan gewoonlijk ook geen andere keuze dan dat te laten doen in een merkgarage.
                        Met die schakelaar kan je de achteruitrijcamera eventueel ook als achteruitkijkspiegel gebruiken, die kan je dan zelf in en uitschakelen.
                        Let er wel op dat bij sommige auto's dat 12V stopcontact continu onder spanning staat, in dat geval mag je zeker niet vergeten om de achteruitrijcamera uit te schakelen als de auto niet in gebruik is.

Die "aftakklemmen" om over een draad te zetten zijn inderdaad niet de meest betrouwbare methode om een aftakking te maken op een draad, ik heb ze daarom zelf ook nooit gebruikt.
                        Als de draad waarvan afgetakt wordt te dik is voor die klemmen, dan worden er soms draadjes van die soepele draad doorgesneden, als de draad waar de aftakking op wordt gemaakt te dun is voor die klem, dan is er gegarandeerd een slechte verbinding die in het slechtste geval kan opwarmen en brand veroorzaken.
                        Last edited by Black B@ndit; 24 maart 2025, 09:41.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Voor TS.
                          Het CAN-bus systeem (Controller Area Network) in een auto is een communicatiesysteem dat elektronische componenten zoals sensoren, actuatoren en controle-eenheden met elkaar verbindt. In plaats van dat elk onderdeel met een individuele kabel wordt verbonden, maakt het CAN-bus systeem gebruik van een netwerkprotocol waardoor onderdelen gegevens via twee kabels kunnen uitwisselen. Dit verhoogt de efficiëntie en vermindert de hoeveelheid bekabeling in een voertuig.

Pas dus op wat je doet Kevin, als ik het goed begrijp staat die camera op de achterste deur
                          en zitten je lichten in de carrosserie van je auto, wat het ook al moeilijker maakt.
                          De ene doet het via een flexibele kabel, de andere via contacten die aansluiten bij het sluiten
                          van de achterste deur, en bij sommige is het zelfs voorzien in de stikstof pompjes of actuators.

Comment

Wel het cameratje moet dus non stop beeld geven van de achterkant omdat dit dus mijn achteruitkijkspiegel vervangt en dit werkt al. Enkel bij het achteruit rijden moeten de parkeerlijnen verschijnen (via de extra rode draad dus).

Is dus al vastgemaakt in de sigarettenaansteker en geeft constant beeld op het achterste cameratje. Enkel het extra rode draadje zou ik aan de reverse light moeten vastmaken (met zo'n klem zoals Verseg zegt of gewoon er rond draaien met electrische tape).

Ik moest dus het witte active rear light identificeren, als ik hem in achteruit zet brand het licht rechts op het kofferdeksel.
                            Normaal kan kan ik enkel de extra rode draad van het cameratje daar aansluiten.

Een collega denkt ook in de lichten zelf, kan dit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                              Een collega denkt ook in de lichten zelf, kan dit?
                              Daar heeft je collega 100% gelijk in, daar kan je dan ook de minste fouten maken, maar
                              dan beter solderen dan met zo een klem (die klemmen geven je nooit 100% zekerheid en
                              zijn bovendien meestal enkel maar geschikt voor standaard soepele draad wat tegenwoordig bij de meeste auto's
                              niet zo is).
                              Ik heb dingen gezien met dat soort klemmen waarvan ik dacht, "menen die dat nu echt?"

Comment

Working...
                              X