Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanaf april plugin batterijen toegelaten in België.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Inderdaad Hombre,
    als ik volgens die calculator mijn gegevens inbreng met een batterij van 10Kwh kom ik aan een resultaat
    (eigen verbruik aandeel) van 54% als ik zou kiezen voor een batterij van 20Kwh, dan is het resultaat
    66%, slechts 12% winst voor het dubbele van de batterij prijs.
    Het is de autarkie, hoeveel van je totale gebruik je zelf opwekt (linkse grafiek) die uiteindelijk het belangrijkste is.

Maar voor wie een 3 fase aansluiting heeft en tot 10 kW (of meer) kan gaan, en technisch onderlegd is, zijn er leveranciers die flexibele systemen leveren waar je veel goedkopere accupaketten mee kan samenstellen.
    € 100 per kWh komt in zicht, terwijl merkgebonden batterijen nog altijd € 400/kWh of meer kosten.

Victron Energy - de professionele keuze voor onafhankelijk elektrisch vermogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Zijn er zo geen thuisbatterijen die werken als een "UPS" bij computers? Alle vermogen gaat erdoor en als de spanning wegvalt nemen zij over. Dat lijkt mij toch een nuttigere oplossing dan wat ik allemaal lees en vind op het net.
      Bij UPS systemen mag het niet nauw steken wat spanning, freqwentie en sinus betreft Spanik, je moet maar eens de uitgang van zo een ups bekijken op een oscilloscoop, een rommelige sinus wat op zich geen probleem is voor een geschakelde voeding van een pc of iets dergelijks, maar toch niet iets wat je voor alles kan gebruiken.
      Netgekoppelde systemen synchroniseren zich op dat vlak met het net, wat voor bepaald gebruik veel beter is, uiteraard bestaan er systemen die dat wel doen, zoals backups gebruikt in ziekenhuizen bv. of de omvormers van windmolens ed. maar daar wil je de prijs niet van weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

Het is de autarkie, hoeveel van je totale gebruik je zelf opwekt (linkse grafiek) die uiteindelijk het belangrijkste is.

Maar voor wie een 3 fase aansluiting heeft en tot 10 kW (of meer) kan gaan, en technisch onderlegd is, zijn er leveranciers die flexibele systemen leveren waar je veel goedkopere accupaketten mee kan samenstellen.
        € 100 per kWh komt in zicht, terwijl merkgebonden batterijen nog altijd € 400/kWh of meer kosten.

https://www.victronenergy.nl/
        Victron is inderdaad een van de beste DC/AC omvormers op de markt palombian.
        Wordt gebruikt in ambulances, kleine pleziervaartuigen, campers enz.
        Maar totaal niet geschikt om daar bv. meer dan 3Kw uit te halen, meestal
        is de DC kant maar 12 of 24 volt, stel je voor, 1200 watt uit een 12volt batterij
        en je zit bruto reeds aan 100 Ampere……
        Als je daarmee off grid wil gaan, ik wens je veel succes.
        Geen idee of Victron met iets op de markt is of komt dat in het thuisbatterijen segment
        zit, als dat zo is, dan moet je er niet aan twijfelen dat dit merk er alles zal aan doen om
        bij de besten te horen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Technisch misschien geen probleem, ik dacht dat je boven de 10kWp als professionele energieleverancier werd aanzien, met bijkomende eisen/lasten. Of ben ik mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als er overdag niemand thuis is, dan wordt het inderdaad moeilijk om de eigen stroom zoveel mogelijk op te gebruiken.
            Dan zal de opgewekte stroom voor het grootste deel op het net gezet worden, en dan brengt die bijna niets op.
            Alleen tijdens de weekends (en verlofdagen) kan je dan die stroom zelf opgebruiken.
            Voila, dat bedoel ik dus, bedankt Bart om dit even te verduidelijken ...

De digitale meter zonder batterijen is een groot verlies voor de gewone werkmens en enkel in het voordeel van de energieleverancier die goedkoop stroom aankoopt en deze aan volle pot doorverkoopt
            Of die plug-in batterijen daar iets aan kunnen veranderen betwijfel ik ten sterkste.
            Je moet al hele zware batterijen hebben om er iets van voordeel uit te halen.

Dat batterijen hier zo duur moeten zijn snap ik niet, als je dit vergelijkt met bvb China

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Hmmm, kan precies ook fout lopen als ze aan thuisbatterijen werken.
              Die waren blijkbaar volledig afgekoppeld van het net en hadden 40 batterijen volgens het artikel (voor zover alles klopt).
              Voor wie het kan lezen.
              Man in levensgevaar nadat batterij ontploft in Boutersem https://www.hln.be/boutersem/man-in-...rsem~a7ae9f62/
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Hmmm, kan precies ook fout lopen als ze aan thuisbatterijen werken.
                Die waren blijkbaar volledig afgekoppeld van het net en hadden 40 batterijen volgens het artikel (voor zover alles klopt).
                Voor wie het kan lezen.
                Man in levensgevaar nadat batterij ontploft in Boutersem https://www.hln.be/boutersem/man-in-...rsem~a7ae9f62/
                Natuurlijk kan er wat mislopen tijdens het werken aan elektrische toestellen met hoge vermogens, het zal nog moeten blijken dat dit een fout in de batterijen/opstelling betreft dan wel een verkeerde handeling door de elektricien. Waren dit nog lood/zuur batterijen met het risico op explosie door waterstofgas? Gelet op het grote aantal batterijen zou ik denken van wel. Laten we vooral niet dezelfde hetze ontketenen rond thuisbatterijen als er rond bepaalde voertuigen gebeurde.
                Vreemd dat in onderstaande artikel dan weer gesproken wordt over een firma die batterijen stockeert, en bovendien zou die batterij geïmplodeerd zijn, dat lijkt me eerder iets voor oude beeldbuis-tv's te zijn.

In de Koutemstraat in Boutersem op de grens van deelgemeentes Vertrijk en Willebringen is deze zaterdagnamiddag een zwaargewonde gevallen bij een grote brand. Hij verkeerde in levensgevaar.
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Natuurlijk kan er wat mislopen tijdens het werken aan elektrische toestellen met hoge vermogens, het zal nog moeten blijken dat dit een fout in de batterijen/opstelling betreft dan wel een verkeerde handeling door de elektricien. Waren dit nog lood/zuur batterijen met het risico op explosie door waterstofgas? Gelet op het grote aantal batterijen zou ik denken van wel. Laten we vooral niet dezelfde hetze ontketenen rond thuisbatterijen als er rond bepaalde voertuigen gebeurde.
                  Vreemd dat in onderstaande artikel dan weer gesproken wordt over een firma die batterijen stockeert, en bovendien zou die batterij geïmplodeerd zijn, dat lijkt me eerder iets voor oude beeldbuis-tv's te zijn.

https://www.leuvenactueel.be/nieuws/...erde?nid=21812
                  Heeft niets te maken met ontketenen, is gewoon een voorbeeld dat batterijen (in het algemeen) toch nog steeds een groter risico vormen voor een hevige brand als er iets gebeurt.
                  Is zo met batterijen voor thuis, wagens, steps, fietsen, smartphones, enz.
                  Het artikel is in de ene krant inderdaad heel anders dan in de andere.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Heeft niets te maken met ontketenen, is gewoon een voorbeeld dat batterijen (in het algemeen) toch nog steeds een groter risico vormen voor een hevige brand als er iets gebeurt.
                    Is zo met batterijen voor thuis, wagens, steps, fietsen, smartphones, enz.
                    Het artikel is in de ene krant inderdaad heel anders dan in de andere.
                    Akkoord, maar toch lijkt het soms op massahysterie. Zie de reacties op de eerste GSM's in de jaren '90, niemand moest er een hebben want steeds bereikbaar en véél te duur in aankoop en gebruik maar vooral: je zou er ook hersenkanker door krijgen. Later de zonnepanelen, wat voor onzin er toen te lezen was van hoge brandverzekeringen, verhoogde onroerende voorheffing tot "het trekt de bliksem aan" en "die huizen gaan allemaal afbranden". En nu heeft iedereen een GSM en wil men graag zonnepanelen (als men kan). Vergelijkbare nonsens kan men nu ook lezen over batterijen en elektrische wagens (ja, zelfs die hersenkanker hoax). Geef het een paar jaar.
                    Hombre

Comment

Waren dit nog lood/zuur batterijen met het risico op explosie door waterstofgas?
                      En bovendien zou die batterij geïmplodeerd zijn, dat lijkt me eerder iets voor oude beeldbuis-tv's te zijn.
                      Geïmplodeerd of geëxplodeerd…… de gazettenschrijvers……

Wat betreft loodzuur batterijen, ik heb er lang geleden zo eentje van 48 volt 1.200 Ah
                      weten de lucht ingaan bij Vandemoortele Izegem, was er nog ene met blote loden
                      bruggen, terwijl deze aan de lader stond was er een hefketting op gevallen, het zuur
                      ging tot aan de dakplaten van het elf meter hoog gebouw.
                      en alle dekplaten van de cellen lagen in het rond, best hevig, niet voor niets dat
                      ze H2 knalgas noemen.

Comment

48V, een batterij voor de telefooncentrale. Die hingen permanent aan de lader. Nu ja als je zo'n bakbeest kortsluit met een ketting dan heb je "een probleem". En daar heb je geen waterstof voor nodig. Kokend zwavelzuur dat in het rondspat is "een uitdaging" zacht gezegd.

Comment

Ik ken iemand die meer dan 40 jaar geleden wou testen of er nog stroom in een 12V auto-accu zat door de polen even te kortsluiten met een zaagblad (die accu had net aan de lader gehangen).
                          De hele bovenkant van de accu is er af geknald, en stukken daarvan zijn door het dak (plastieken golfplaten) gevlogen.
                          Gelukkig was die persoon niet ernstig gewond, hij is wel meteen onder de douche gegaan.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Akkoord, maar toch lijkt het soms op massahysterie. Zie de reacties op de eerste GSM's in de jaren '90, niemand moest er een hebben want steeds bereikbaar en véél te duur in aankoop en gebruik maar vooral: je zou er ook hersenkanker door krijgen. Later de zonnepanelen, wat voor onzin er toen te lezen was van hoge brandverzekeringen, verhoogde onroerende voorheffing tot "het trekt de bliksem aan" en "die huizen gaan allemaal afbranden". En nu heeft iedereen een GSM en wil men graag zonnepanelen (als men kan). Vergelijkbare nonsens kan men nu ook lezen over batterijen en elektrische wagens (ja, zelfs die hersenkanker hoax). Geef het een paar jaar.
                            Ja tijden veranderen nu eenmaal, mensen zijn argwanend voor nieuwe dingen, de aard van het beestje en in veel gevallen eigenlijk wel een normale eigenschap.

Nu heeft inderdaad iedereen een gsm, maar moest men in die tijd gezegd hebben dat men meer dan 40.000 Bfr zou betalen voor een standaard smartphone dan hadden ze u zeker zot verklaart, doch de dag van vandaag zijn zelfs gsm's van 1500€ de normaalste zaak om mee rond te lopen.
                            En inderdaad ik heb ook al mijn gsm uit mijn broekzak moeten halen omdat die opeens heel heet werd, nogthans het enige dat draaide waren wat appjes op de achtergrond tijdens de wandeling. Even uitschakelen en weer aanzetten en het probleem was verholpen. Doch is het een raar gevoel dat een smartphone opeens heel erg heet wordt ...

Wat zonnepanelen betreft, hier in onze contreien is men nooit op die manier, zoals jij aangeeft, daar argwanend over geweest. H t ging bij ons hier vooral over het verhogen van de brandverzekering en de kosten die dit met zich meebrachten.
                            Beide aannames waren dan ook volledig correct, elke brandverzekering (bij ons) vraagt of je zonnepanelen hebt, en in die tijd waren ze effectief heel erg duur.
                            Het gegeven dat jij zegt dat iedereen "graag" zonnepanelen wil is een beetje van de put gerukt, niemand wil "graag" een uitgave doen waar je niks aan hebt, je kunt beter met dat geld iets plezant doen toch.
                            Neen, iedereen wil zonnepanelen omdat de stroomprijs zo duur is hier bij ons en probeert daarmee een investering te doen om die energiekost naar beneden te halen !
                            Dat is de enige reden waarom mensen zonnepanelen leggen en niet omdat men ze "graag" op z'n dak legt.
                            niet voor niks dat we bovenaan de ranking zitten van zonnepanelen op daken.

Wat de thuisbatterijen betreft dan, afgelopen week zat ik op het bureel bij Fluvius i.v.m. die digitale meter.
                            Over de digitale meter zei hij dat je gepensioneerd moet zijn om voordeel te halen van een digitale meter, dus m.a.w je moet continu thuis zijn om je zelfverbruik zo hoog mogelijk te krijgen

Het kwam dan ook ter sprake over een thuisbatterij, die persoon zei daar zelf dat hij een thuisbatterij had maar hij het vooral niet kon aanraden.
                            De kosten voor er eentje aan te kopen/plaatsen liggen hier bij ons véél te hoog en hij zou zijn uitgave nooit kunnen terugverdienen
                            Maar hij snapt wel waarom zoveel mensen nu denken dat ze beter af zijn met een batterij, wegens het wegvallen van een terugdraaiende teller waarbij je het net gebruikte als opslag.

Hopelijk worden batterijen in de toekomst goedkoper en betrouwbaarder en dat zal ook wel gebeuren, zie het voorbeeld van de toenmalige zonnepanelen en degene die nu gemaakt worden ...

Wat plug-in batterijen betreft, totaal zinloos in mijn opinie (en ik niet alleen)

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Nooit verplicht zonnepanelen (of laadpaal, of EV) moeten aangeven voor de brandverzekering en nooit een aanpassing van de kosten voor die verzekering. Het zal van de verzekeraar afhangen zeker?
                              Zonnepanelen zijn niet verplicht, dus ja, toch wel een beetje "graag" installeren.
                              Voor de thuisbatterijen ben ik er zeker van dat die prijzen nog gaan dalen en dan wordt het weer wel interessant.
                              Hombre

Comment

Nooit verplicht zonnepanelen (of laadpaal, of EV) moeten aangeven voor de brandverzekering en nooit een aanpassing van de kosten voor die verzekering. Het zal van de verzekeraar afhangen zeker?
                                Inderdaad niet verplicht Hombre, je kan je huis bv. ook maar laten verzekeren voor 150.000€
                                Wij hebben hier alles wel laten opwaarderen naar werkelijke waarde met ook de auto’s zonnepanelen
                                en inboedel, gecombineerd met een diefstal verzekering op alles, enige dat niet mee verzekerd is in diefstal
                                is geld en juwelen.

Comment

Working...
                                X