Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2025 is het eindjaar voor de mechanisch terug draaiende teller, maar hoe ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Je moet het anders bekijken, de mensen die helemaal niets hebben gedaan om hun energieverbruik te verminderen, die betalen steeds meer.
    Zeker niets persoonlijks maar dat is gemakkelijk gezegd...Wat dan met de grote massa mensen (niet mijzelf) die de middelen niet hebben om te verbouwen (isoleren, radiatoren-> vloerverwarming,warmtepomp,...)? Of de plaats niet hebben (heel veel appartementen)?
    Moeten die zich dan maar blauw betalen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht

Zeker niets persoonlijks maar dat is gemakkelijk gezegd...Wat dan met de grote massa mensen (niet mijzelf) die de middelen niet hebben om te verbouwen (isoleren, radiatoren-> vloerverwarming,warmtepomp,...)? Of de plaats niet hebben (heel veel appartementen)?
      Dat is inderdaad voor veel mensen een heel groot probleem, huurders hebben bijvoorbeeld dikwijls ook geen keuze, die moeten huur betalen en een hoge energierekening.
      Een andere woning zoeken die energievriendelijker is, dat is dan ook meestal niet zo simpel.
      Ik ben zelf ook huurder geweest, als je elke maand de huur en de energiekosten betaalt met één arbeidersinkomen, dan heb je meestal niet zoveel op de spaarrekening staan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Daar trekken sommige zich hier totaal niks van aan
        Nogthans heb ik datgene wat jij zegt al meermaals aangehaald in verschillende draadjes die over energierekeningen gaan, tjah ....
        Maar dan krijg ik als antwoord "dat ieder bij zichzelf moet beginnen" of een antwoord van "wie veel verbruikt kan veel besparen" maar die laatste zin had hij niet afgemaakt want die moet zijn "Wie veel verbruikt kan veel besparen door veel te investeren en nadat men veel geïnvesteerd heeft worden de regels weer aangepast zodat je nog altijd evenveel betaald als ervoor""

Het investeren en blijven besparen wordt ommeduur zelfs voor de doorsnee werkmens moeilijker en moeilijker, dus voor degene die het sowieso al moeilijk hadden gaat het van kwaad naar erger.
        Maar voor die miserie worden hier de schouders opgetrokken door bepaalde personen

grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 17 januari 2025, 17:59.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• In ieder geval, ik ben benieuwd welke beslissing Wim genomen heeft na ieders mening gehoord te hebben ondertussen ??

grts
          Sieg

Comment

3,5KW is wel echt heel weinig hoor... De mijne is 11KW
            Maar vermoedelijk is de uwe ook geen op monofase en wel driefasig?
            Dat heeft uiteraard een impact op het maximaal gelijktijdig vermogen.
            Een 11 kW op monofase zou tussen de 46 en 50A gebruiken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Maar vermoedelijk is de uwe ook geen op monofase en wel driefasig?
              Dat heeft uiteraard een impact op het maximaal gelijktijdig vermogen.
              Een 11 kW op monofase zou tussen de 46 en 50A gebruiken.
              Spijtig genoeg wel monofase... 32A gezekerd dacht ik...
              Met capaciteitstarief in gedachten kan ik beter terug overschakelen naar eentje op gas vrees ik....

Comment

Met capaciteitstarief in gedachten kan ik beter terug overschakelen naar eentje op gas vrees ik....
                Kijk eerst eens hoeveel vermogen er tijdens het koken werkelijk verbruikt wordt van dat maximale totaalvermogen van 11KW, normaalgezien gebruik je nooit voor alle kookzones tegelijk de boost functie.
                Dat zal een heel pak minder zijn dan die 11KW, in een restaurant zou dat misschien wel kunnen gebeuren, maar voor een niet al te groot gezin zal je eigenlijk maar zelden meerdere kookzones tegelijk gebruiken op het maximum vermogen.
                Vlees bakken doe je bijvoorbeeld pas als de aardappelen en de groenten al gaar zijn, dan staan die kookzones al op 1 of 2, of ze zijn zelfs al uitgeschakeld.
                De aardappelen staan hier maar zo'n 5 minuten op het maximale vermogen tot ze koken, en dan verlaag ik geleidelijk aan het vermogen om ze net aan de kook te houden.
                Het water heviger laten koken helpt niet veel, het water wordt toch niet warmer dan 100°C in een gewone kookpot.
                Bij het capaciteitstarief gaat het over het verbruikte vermogen per kwartier, er zijn niet veel dingen die je een kwartier lang op vol vermogen op een kookplaat moet laten staan, je krijg dan ofwel een grote hoeveelheid waterdamp, of een rookwolk (misschien wel vuur) in de keuken.
                BD0338BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  In ieder geval, ik ben benieuwd welke beslissing Wim genomen heeft na ieders mening gehoord te hebben ondertussen ??

grts
                  Sieg
                  Ik heb hier heel veel, heel veel gelezen en na persoonlijke vraag gedetailleerdere info gekregen.
                  Het is en het blijft een enorm moeilijke oefening. Maar eerst dank aan iedereen.
                  Wat heb ik nu geleerd ?
                  1) Mijn vraag is veel te eenvoudig, te globaal opgesteld. Waneer je dat correct wil doen moet je in feite je gehele infrastrucuur op geven. Type verwarming, hoeveel, type tellers in huis, .... Zonnepanelen en hun opbrengst, electricieteitsverbruik ...
                  2) Bij de antwoorden probeert iedereen aan te duiden dat zijn systeem het van het is. Is een beetje zoals onze vergelijking met onze fototoestellen. Helaas ontbreekt daar vaak diepere informatie over. De ene is lovend over zijn accu en warmtepomp maar vergeet er wel bij te melden dat naast electriciteit er ook nog gas, aardolie wordt gebruikt als energiebron.
                  3) Hoeveel is je comfortwarmte ? De ene spreekt dat het lekker warm is (en stookt 18-19°C) en de ander heeft het koud als het al (21°C) is en natuurlijk speelt dit allemaal een rol in verbruik en zal het een rol spelen in capaciteitspieken.... en niet te vergeten de verwarmingstoestellen.
                  4) Misschien aanvankelijk niet direct waarneembaar, maar uit wat ik hier al gelezen heb en via vrienden vernomen heb is het eventueel gebruiken van een electrische wagen een niet te onderschatten energieverbruiker. In feit emoet je nagaan wat het energieverbruik telectriciteit of gas of diesel of benzine) is van je wagenpark en die som van nodige energie in je installatie-simulatie voorzien. Waarom dit totaal? Belangrijk indien je ooit naar een EV gaat, maar nu vooral wanner het om de totaalfactuur omtrent energieverbuik gaat
                  Enfin, een hele reeks.
                  Ondertussen heb ik wel niet stil gezeten en ben ik ook bij installateurs info gaan vragen en simulaties op papier gezet. Vaak heel grote discripanties in de voorstellen en bij vragen naar meer details vaak het antwoord gekregen dat het voorzien was en dat we geen schrik moesten hebben, maar dan een gefundeerde uitleg ? Die kwam er niet. "Ja meneer, met die eenheid kan je zonder probleem je woonruimte verwarmen tot 30°C...." Bij de vraag wat bij temperaturen van -10°C buiten. "Oh, geen probleem, je installatie haalt nog 60% en het wordt zelden zo koud ... Euh, 60% van 30°C is ... effen uitrekenen, ja geen probleem." Op de vraag hoe het komt dat hij eerst 30°C haalt zonder moeite en dan plots maar 18°C (regeltje van drieën) kreeg ik als antwoord dat hij ergens fout zat .. Bij de vraag wat bij -15°C buiten werd het moeilijk...
                  Toen ik bij de technische info las dat het straalgebied max 8m is duidde ik op het feit dat de woonplaats 14m diep is en dus die laatste 6m niet bereikt worden is de persoon misnoegd vertrokken.
                  Ik wil maar duiden op het complexe en de reden waarom ik zo huiverig ben om investeringen te doen. Ik ben leek in die materie en duidelijk ben je dan een gretige vis voor sommigen, gelukkig zijn ze niet allemaal zo).
                  Ondertussen ook even wetgeving en dergelijke erbij gehaald. Ik kreeg een brief voor plaatsing van de DM waarbij ik las dat die 's anderendaags zou geplaatst worden (documenten worden niet meer door de firma's uitgeprint, opgestuurd maar geprint en opgestuurd door derden en dan zit er vaak vertraging op). Ben dan maar naar Fluvius gegaan om info, verduidelijking. Je hoeft er geen afspraak te maken. Heel vriendelijk ontvangen geweest. Heb mijn situatie uitgelegd. Excusief nachttarief en exclusieve nachtteller en een dag-nachtteller zonnepanelen. Ik vroeg indien het mogelijk was de plaatsing uit te stellen tot ik de infra had aangepast en dat ik bezig ben met uitwerken (theoretisch) van wat ik wil en dat dan de installateur de werken uitvoeren en dat ik de DM aanvraag.
                  Er werd me gemeld dat ik zonder probleem kan wachten (ik had er volgens hen recht op) tot begin 2028 en ze hebben zonder vragen, grollen die datum ingebracht. Er kwam een persoon bij ('t was heel stil, geen drukte want begin januari) die technisch de zaken goed kent.
                  Er werd me gewezen op de eventuele reconvertievergoedingen die ik kan krijgen en een simulatie ervan. De persoon gaf twijfel indien hij de exclusieve nachtteller zou vervangen en de bijhorende infra. Exclusief nachttarief gaat er zo wie zo uit en is afhankelijk van de stroomleverancier, niet van Fluvius. Maar wist hij te melden. Er komt dynamische capaciteitsmeting en je accu's zullen op dat ogenblik fenomenaal pieken bij gebruik van DM. Indien je de AM daar laat staan dan vermijdt je voorlopig die meting.
                  Al bij al degelijke info gekregen en wat voor mij nu belangrijk is, een werkruimte in tijd. Contacten met installateurs gemaakt en uitgenodigd onder voorwaarde dat we een correcte uitekening willen van wat we willen en welke de gevolgen zijn. Wat kan, niet kan en dan daaruitvolgend een gedetailleerde offerte. Nu geo-warmte, lucht-waterwarmtepomp of hybride komen er niet. Ons huis is daar niet op voorzien en de dan te doene investering in tijd, geld en woonellende zijn te groot. Je koopt toch ook geen wagen van 2.000.000 Euro indien je slechts nog een paar weken zal gebruiken. We vragen dan ook steeds indien er plaatsen zijn waar we eventueel poolshoogte kunnen nemen en via het internet proberen we dan reviews te vinden (ook te lezen met grove korrels zout).
                  Er volgen een paar drukke weken. We hopen rond mei een definitieve stand van zaken te hebben. En nu hopen dat overheid niet steeds weer na hun promoties diezelfde promoties bestraffen. Iets wat maar al te vaak gebeurt.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

4) Misschien aanvankelijk niet direct waarneembaar, maar uit wat ik hier al gelezen heb en via vrienden vernomen heb is het eventueel gebruiken van een electrische wagen een niet te onderschatten energieverbruiker. In feit emoet je nagaan wat het energieverbruik telectriciteit of gas of diesel of benzine) is van je wagenpark en die som van nodige energie in je installatie-simulatie voorzien. Waarom dit totaal? Belangrijk indien je ooit naar een EV gaat, maar nu vooral wanner het om de totaalfactuur omtrent energieverbuik gaat
                    Enfin, een hele reeks.
                    Mooie samenvatting, Wim. Alleen dat punt 4 moet je toch ook in rekening nemen dat je bij gebruik elektrische wagen je geen brandstofrekening van het tanken meer hebt. In veel gevallen -zonder de discussie weer op te starten- zal je (veel) goedkoper uitkomen met EV, zeker met zonnepanelen. Zeker als je flexibel kan thuisladen door pensionering of veel thuiswerk is zelfs het captar geen echt probleem. Wij komen aan ongeveer 3€/100km als jaargemiddelde meer hebben slechts een paar keer per jaar een snellader nodig op reis. De lader staat nu afgesteld op 5,5kW als limiet voor de hele woning, daar komen we ruim mee toe, ook al koken we volledig elektrisch.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

3,5KW is wel echt heel weinig hoor... De mijne is 11KW
                      Bij 99% van de huishoudelijke inductie kookplaten wordt dat vermogen beperkt
                      tot ongeveer 7,5Kw Dpix, met andere woorden, je mag niet de som van de zones
                      samen tellen, daarvoor zijn deze voorzien van wat elektronica die de zones wisselend gaat
                      pulsen.
                      Ook voor kookplaten die aangesloten zijn op 400 volt, daar gebruiken ze maar twee van de drie
                      fasen plus de nul, nooit drie fasen, enige uitzondering zijn inductie platen gebruikt in de horeca,
                      maar deze zijn dan meestal apart per zone gevoed.

Comment

• Het is zeker niet simpel om het beste systeem aan te raden zonder ter plaatse alles te bekijken.
                        Een installateur van warmtepompen die er veel mee ervaring heeft, die zal waarschijnlijk een heel andere kijk hebben dan een verkoper die alleen maar de folders heeft gelezen, en die dan uitgaat van de meest ideale omstandigheden.
                        Als je nu al een digitale meter hebt, dan kan je per dag bekijken wat het verbruik was bij een bepaalde buitentemperatuur, dat geeft een heel goede indicatie bij het berekenen van een warmtepomp.
                        Bij een lagere buitentemperatuur is er meer energie nodig om de woning op te warmen, maar dan zal een warmtepomp ook tegelijk minder warmte uit de buitenlucht kunnen halen.
                        De warmtepomp zal dan langer draaien, en als de berekeningen niet goed gemaakt zijn is het mogelijk dat dan de gewenste temperatuur in huis niet gehaald wordt.

Als de te verwarmen ruimte te groot is, dan kan het nodig zijn om er eventueel twee units te plaatsen om een goede warmteverdeling te krijgen.
                        Het probleem is dan wel dat de leidingen ergens moeten kunnen lopen, bij één binnenunit is dat meestal een heel stuk gemakkelijker om die ergens te verbergen.

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Je koopt toch ook geen wagen van 2.000.000 Euro indien je slechts nog een paar weken zal gebruiken.
                        Zo'n dure auto wordt zelden gekocht voor dagelijks gebruik, die komt doorgaans maar een paar keer per jaar buiten (als die ooit al buiten komt).

BD0338BE

Comment

Hier ook een inductie kookplaat met mogelijkheid om ofwel monofasig aan te sluiten ofwel driefasig.
                          Maar afhankelijk van de gebruikte aansluiting, is het beschikbaar vermogen automatisch beperkt.
                          Met 32A bij 240V komt men hoogstens aan 7680W
                          Maar hoe vaak gebruikt men het volledige vermogen van een kookplaat, meestal niet alle delen tegelijk op maximaal vermogen.
                          Zijn er trouwens in particuliere woningen kringen met meer dan 32A gezekerd? (Geen idee)
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Mooie samenvatting, Wim. Alleen dat punt 4 moet je toch ook in rekening nemen dat je bij gebruik elektrische wagen je geen brandstofrekening van het tanken meer hebt. In veel gevallen -zonder de discussie weer op te starten- zal je (veel) goedkoper uitkomen met EV, zeker met zonnepanelen. Zeker als je flexibel kan thuisladen door pensionering of veel thuiswerk is zelfs het captar geen echt probleem. Wij komen aan ongeveer 3€/100km als jaargemiddelde meer hebben slechts een paar keer per jaar een snellader nodig op reis. De lader staat nu afgesteld op 5,5kW als limiet voor de hele woning, daar komen we ruim mee toe, ook al koken we volledig elektrisch.
                            Met zonnepanelen een EV laden als je overschot hebt, dat kan inderdaad goedkoper zijn zoals je aangeeft en zeker nog met een analoge teller.
                            Echter zijn er meerdere maanden per jaar dat de panelen weinig opbrengen en dan komt men er helemaal niet met de opbrengst ervan.
                            In de betere, lees zonnigere, periodes halen wij 50 kWh op een dag uit zonnepanelen, tijdens sombere periodes vaak niet eens 5 kWh en soms nog niet eens 1 kWh en dat is niet eens genoeg voor het huishoudelijk gebruik.
                            En zelfs met flexibel thuis laden, komt men er zeker in de sombere periodes zeker niet en dat is dan toch een 6 maand per jaar.
                            De laatste twee jaar is de opbrengst van oktober tot en met maart hier niet genoeg voor het huishoudelijk gebruik, met de digitale teller die er komt zullen we tijdens die maanden 100% van de extra elektriciteit voor de wagen dus moeten aankopen.
                            De investering moet men anders ook meetellen om de effectieve kostprijs te berekenen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Ik blijf waar ik ben...

Blijkbaar kan het maximum vermogen beperkt worden, maar wie nog niet met het capaciteitstarief heeft kennis gemaakt zal wel even schrikken.

Zoals aan Wim is verteld bestudeert de VREG een dynamisch tarief, met een groene, oranje of rode tijdszone.
                              In het huidige systeem word je voor heel de maand aangerekend volgens de hoogste piek die je op één kwartier hebt gehaald (à rato van 65-70€/kWh/jaar, maar de netkosten per kWh zijn wel lager dan met een terugdraaiende teller).
                              1 kW meer gedurende één kwartiertje is bijna € 6 erbij voor die maand.

Rode uren zouden enkel in de winter gelden van 17-22h (te verwachten aan een voldoende hoog tarief om ontmoedigend te werken).

Met PV-panelen ben je dan ook niets, een batterij kan je eventueel nog zo instellen dat ze op voorhand genoeg oplaadt.
                              Ook met accumulatieverwarming (of vloerverwarming) zou dat kunnen.

Goed dat Wim nog even tijd heeft!

Comment

• Ik lees het toch altijd graag dat mensen schrijven dat ze hun opbrengst halen uit de zonnepanelen
                                Nou hier hebben we al 2,5 maand totaal geen zon gezien buiten misschien eens een enkele dag, dus veel opbrengst ga je niet halen om je EV of je verwarming daarop te laten draaien.
                                Het is een mooie hypothese maar daarvoor wonen we in het verkeerde werelddeel en blijkbaar wordt die "grijstijd" nog erger in de toekomst.
                                Afgelopen jaar, 2024, heeft de zonnepanelen minstens 1500kWh minder stroom opgebracht dan eerdere zelfs slechte jaren dus laat staan het verschil tussen een goed jaar en 2024.

Tevens komt nog bij dat je lucht-lucht warmtepomp enkel maar draait 's avonds als de zon niet schijnt, toch bij de meeste mensen, en dus heb je met die digitale meter niks meer aan je zonnepanelen.
                                Want al wat je zonnepanelen opbrengen wordt voor peanuts op het net gezet dat je dan zelf 's avonds weer aan de volle pot kunt terug kopen.
                                Dus een digitale teller wil sowieso zeggen dat je ook nog eens moet investeren in een heel erg degelijke batterij.

Ook zoals Wim aanhaalt is het altijd makkelijk om je mening over iets te geven en maar verwarmen tot een 19° bvb, groot verschil met iemand die tot een normale 21° verwarmd.
                                Of iemand die z'n mening geeft maar wel kookt en verwarmd met gas, dus ik bedoel maar dat elke situatie anders is.
                                Al lijkt mij onze situatie zowat dezelfde als Wim zijn situatie, accumulatiekachels, geen EV, elektrisch koken, elektrische boiler, nachttarief, enz ...​

Wim.Vanmaele, goede en duidelijke samenvatting en gelukkig laat je je niet leiden door de praatjes van verkopers, ook hier op het forum.
                                Het is een moeilijke keuze om af te wegen en ook uit te zoeken of het een investering of een uitgave wordt ..., gelukkig heb je nog enkele jaren uitstel gekregen (had ik trouwens ook gezegd dat dit mogelijk zou moeten zijn)
                                Heb je Fluvius telefonisch gecontacteerd of op welke manier dan wel ?

grts
                                Sieg

Comment

Working...
                                X