Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminus slotrekening ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

@ Verseg: repliek na uw zin in schuine tekst.

1) En ja de jaarlijkse afrekening komt nu slechts enkele weken later dan de telleropname van de analoge meters, maar, is dat een echt probleem? We spreken hier wel van in het beste geval 4 tot 8 weken

2) al zullen er hier niet veel mensen zitten die 80 jaar geleden al een factuur voor elektriciteit moesten betalen Ik dacht dat er tijdens WO2 toch al elektriciteit was in onze contreien ?

3) Z
    ijn die 4 tot 8 weken een levensgroot probleem ? Nee, maar het geeft mij wel de indruk dat we hier op weg zijn naar een derde-wereld land.

Trouwens, ze hebben toch alle gegevens van hun klanten in hun klantenbestand, inclusief het lopende contract ?

Als na het ingeven van de tellerstanden het dan tot 8 weken moet duren eer een computer (veronderstel ik toch) hiermee een factuur kan maken, dat gaat er bij mij met de beste wil van de werel niet in.

Wat voor mij in 2024 logisch zou zijn is dat de tellerstanden die toekomen van Fluvius (en die daar al automatisch gecontroleerd zijn, mijn 14 kWh verbruik riep direct een vraag op), en die gelinkt zijn aan een EAN nummer van de teller, na een paar seconden een factuur opleveren voor de klant wiens contract tenslotte ook gelinkt is aan dezelfde EAN nummer.

PS: vandaag rekening van Hey! telecom voor december ontvangen. Die hebben nochtans ook verschillende tariefformules...
    Last edited by nete; 5 januari 2024, 14:45.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Dat zo'n factuur of afrekening wat later komt is vervelend, maar ook niet veel meer dan dat tenzij je bijvoorbeeld die factuur weer moet gebruiken om andere facturen op te maken.
      Ook vervelend: ziekenhuisfacturen. Die komen tussen drie en zes maand binnenvallen en dat voor niet eens zo ingrijpende onderzoeken of behandelingen. Je moet al terug in de agenda van vorig jaar gaan kijken om te weten waarover het precies ging. Waarschijnlijk hebben ze overal net twee man personeel tekort om goed te draaien en dat is waarschijnlijk een bewuste economische keuze.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Luminus heeft al sinds 1 december 2023 de meterstanden in hun bezit. Ik wacht nog altijd op de slotrekening. Sorry, maar ik vind dat in 2024 PURE WAANZIN.
        Wat had je gedacht René, dat je als uittredende klant bij Luminus in de bovenste schuif zou belanden?
        4 tot 8 weken geven ze zelf aan bij Luminus.

Last edited by Geerten; 5 januari 2024, 22:01.

Comment

@ Verseg: repliek na uw zin in schuine tekst.

1) En ja de jaarlijkse afrekening komt nu slechts enkele weken later dan de telleropname van de analoge meters, maar, is dat een echt probleem? We spreken hier wel van in het beste geval 4 tot 8 weken
          Gemiddeld een drietal weken hier, maximum vier.

2) al zullen er hier niet veel mensen zitten die 80 jaar geleden al een factuur voor elektriciteit moesten betalen Ik dacht dat er tijdens WO2 toch al elektriciteit was in onze contreien ?
          Alles lezen, ik schreef HIER, zijn er veel 100 jarigen op BD?
          Als men 80 jaar geleden facturen betaalde, dan was men toch al minstens 20 jaar?

3) Z
          ijn die 4 tot 8 weken een levensgroot probleem ? Nee, maar het geeft mij wel de indruk dat we hier op weg zijn naar een derde-wereld land.
          Ik zie daar niet veel digitale tellers, laat staan dat alle mensen elektriciteit hebben.

Trouwens, ze hebben toch alle gegevens van hun klanten in hun klantenbestand, inclusief het lopende contract ?
          De netbeheerder heeft weken de tijd om tellerstanden door te geven aan de energieleveranciers, dan kan er ondertussen toch geen factuur gemaakt worden?

Als na het ingeven van de tellerstanden het dan tot 8 weken moet duren eer een computer (veronderstel ik toch) hiermee een factuur kan maken, dat gaat er bij mij met de beste wil van de werel niet in.
          Dat is geen 8 weken om een factuur te maken, ook de tijd zoals hierboven moet je tellen.

Wat voor mij in 2024 logisch zou zijn is dat de tellerstanden die toekomen van Fluvius (en die daar al automatisch gecontroleerd zijn, mijn 14 kWh verbruik riep direct een vraag op), en die gelinkt zijn aan een EAN nummer van de teller, na een paar seconden een factuur opleveren voor de klant wiens contract tenslotte ook gelinkt is aan dezelfde EAN nummer.
          Niet volledig, uw telleropname gebeurde voor de effectieve overstap, die periode moet ook ingerekend worden.

PS: vandaag rekening van Hey! telecom voor december ontvangen. Die hebben nochtans ook verschillende tariefformules...
          Maar die moeten niet wachten op telleropname s of gegevens van derden die in bulk gestuurd worden.
          Groot verschil!
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Deze morgen (5 januari, na de derde werkdag van de maand) gedetailleerde factuur voor gasverbruik van december in de mail (blijkbaar was mijn inschatting iets te hoog) en zeker niet met een telraam gemaakt.
            Beweringen dat de maandelijkse afrekening niet zou werken zijn dus ook uit de lucht gegrepen.​
            Het was dan ook een redelijk warme maand hé en aangezien er bij U maar verwarmd wordt tot max 19° dan zal de verwarming niet veel aangestaan hebben vermoed ik.

Blijkbaar krijgen we vanaf volgende week het andere uiterste over ons, men spreekt al van -7° (nacht), dat zal voor veel mensen even bibberen worden.

Bij ons staat in ieder geval alle dagen de verwarming aan, ook overdag, en 's avonds meestal tot een 22 à 23 graden.
            In januari krijg ik mijn eerste jaarafrekening na een gans jaar met een warmtepomp te verwarmen, ben benieuwd wat dat gaat geven
            Ben trouwens ook benieuwd of die L-L warmtepomp dat gaat kunnen trekken bij -7 of nog kouder ....

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

In januari krijg ik mijn eerste jaarafrekening na een gans jaar met een warmtepomp te verwarmen, ben benieuwd wat dat gaat geven

grts
              Sieg
              Correctie, in januari moet je waarschijnlijk je tellerstanden doorgeven, een dik aantal weken nadien heb je de uitslag.

Ik denk dat bij strenge vorst de warmtepomp toch op zijn adem gaat trappen, of ben ik mis ?

Comment

Correctie, in januari moet je waarschijnlijk je tellerstanden doorgeven, een dik aantal weken nadien heb je de uitslag.

Ik denk dat bij strenge vorst de warmtepomp toch op zijn adem gaat trappen, of ben ik mis ?
                Er is tenminste 1 energieleverancier waar op hun website staat dat men in januari de jaarlijkse afrekening krijgt.
                Zoek maar eens op. :-)
                Of het bij betrokkene van toepassing is, dat is weer een ander punt.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Ik had mijn kritische kijk op de lange doorlooptijden eens in een opmerking geplaatst op de Facebook pagina van Luminus.
                  Ik heb een licht vermoeden dat zo'n bericht voor hen de trigger is om wakker te schieten, want gisteren een antwoord ontvangen dat de slotrekening is opgemaakt en dat ik een teruggave tegen uiterkijk 22 januari mag verwachten.
                  Dus toch weer een ingebouwde reserve van 17 dagen... Ben benieuwd.
                  Ben ook echt eens benieuwd wat de doorlooptijd gaat zijn bij mijn jaaropname in februari, want door die tussentijdse opname zal dat een serieuze job zijn denk ik.

Comment

Ik had mijn kritische kijk op de lange doorlooptijden eens in een opmerking geplaatst op de Facebook pagina van Luminus.
                    Ik heb een licht vermoeden dat zo'n bericht voor hen de trigger is om wakker te schieten, want gisteren een antwoord ontvangen dat de slotrekening is opgemaakt en dat ik een teruggave tegen uiterkijk 22 januari mag verwachten.
                    Dus toch weer een ingebouwde reserve van 17 dagen... Ben benieuwd.
                    Ben ook echt eens benieuwd wat de doorlooptijd gaat zijn bij mijn jaaropname in februari, want door die tussentijdse opname zal dat een serieuze job zijn denk ik.
                    Ze hebben u met andere woorden gewoon geïnformeerd wat de actuele status is, toch correct om snel te reageren?
                    Zonder deze vraag had het verloop net hetzelfde geweest.
                    Die buffer zoals jij dat noemt, dat is gewoon omdat ze alle betalingen net als de inningen van domiciliëringen in bulk naar de bank sturen.
                    Met andere woorden, geduld is een mooie deugd. LOL
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ze hebben u met andere woorden gewoon geïnformeerd wat de actuele status is, toch correct om snel te reageren?
                      Zonder deze vraag had het verloop net hetzelfde geweest.
                      Die buffer zoals jij dat noemt, dat is gewoon omdat ze alle betalingen net als de inningen van domiciliëringen in bulk naar de bank sturen.
                      Het zou u wel sieren dat u uw beweringen niet altijd als evangelie beschouwt. Jij was er bv. van overtuigd dat men schattingen ging hanteren voor de periode 25 november (toen ik mijn tellerstanden doorstuurde) tot 14 december (dag van de overgang naar mijn nieuwe provider).
                      Niks van dat: de tellerstand die Fluvius hen doorstuurde hebben ze gewoon toegepast op de factuur op datum van 14 december.

De "buffer": als dat de reden is (het verzenden in bulk) dat het tot 2 weken kan duren, dan mag ik veronderstellen dat ze daarvoor slakken of schildpadden gebruiken ?
                      Trouwens, de laatste tussentijdse rekening die aanleiding was van dit topic: ik heb ze uiteindelijk betaald op 2 januari, maar die had de facturatie computer op 4 januari nog niet ontvangen, kan ik begrijpen.
                      Maar ik ga het via een afzonderlijke terugstorting terugkrijgen zeggen ze me, kwestie van het niet te eenvoudig te houden hé (en het samen te voegen bij de eerste teruggave) Proceduritis, weet je wel.
                      Ik ga nu gewoon braaf afwachten tot mijn centjes op mijn rekening verschijnen.

Ik blijf het wel hallucinant vinden dat zo'n dingen in 2024 tot 8 weken kunnen duren vanaf ontvangst van de tellerstanden.
                      Nog hallucinanter vind ik dat de meerderheid van de mensen dat blijkbaar allemaal héél normaal vinden, ondanks reeds 50 jaar informatica.... (die vraag was in hoofdzaak de reden om het topic te starten)

Comment

De "buffer": als dat de reden is (het verzenden in bulk) dat het tot 2 weken kan duren, dan mag ik veronderstellen dat ze daarvoor slakken of schildpadden gebruiken ?
                        Duidelijk dat u geen idee heeft waarom bedrijven die met veel betalingen werken vooral in bulk betalingen doen, heeft helemaal niets te maken met hoe men dat doet maar waarom.
                        Ik ga nu gewoon braaf afwachten tot mijn centjes op mijn rekening verschijnen.
                        Deze is wel heel grappig, de meeste topics waarin je zo reageert tegen bedrijven of overheid, hebben bijna altijd als enige oorzaak een gebrek aan geduld, maar ze lossen zichzelf op met geduld. LOL
                        Het heeft geen zin zich daar druk in te maken, er zijn veel ergere dingen in het leven waar men veel meer geduld voor moet hebben en zich mogelijks nooit oplossen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Duidelijk dat u geen idee heeft waarom bedrijven die met veel betalingen werken vooral in bulk betalingen doen, heeft helemaal niets te maken met hoe men dat doet maar waarom.
                          Deze is wel heel grappig, de meeste topics waarin je zo reageert tegen bedrijven of overheid, hebben bijna altijd als enige oorzaak een gebrek aan geduld, maar ze lossen zichzelf op met geduld. LOL
                          Het heeft geen zin zich daar druk in te maken, er zijn veel ergere dingen in het leven waar men veel meer geduld voor moet hebben en zich mogelijks nooit oplossen.
                          Dit topic heeft duidelijk de finish bereikt.

"Meester" Verseg (je hebt je beroep echt gemist) heeft een meesterlijke gave om elk argument uit een post te weerleggen, soms op, soms kompleet naast de kwestie.
                          Ik weet ook wel dat men elke "gewone" overschrijving niet afzonderlijk doorstuurt, maar ik dacht dat dat dagelijks gebeurde.

En ik heb WEL geduld, alleen begrijp ik totaal niet dat men in 2024 véél geduld moet hebben, ondanks duizenden computers...

Achter dit blijf ik dus wel 200 % staan:
                          Ik blijf het wel hallucinant vinden dat zo'n zaken in 2024 tot 8 weken kunnen duren vanaf ontvangst van de tellerstanden.
                          Nog hallucinanter vind ik dat de meerderheid van de mensen dat blijkbaar allemaal héél normaal vinden, ondanks reeds 50 jaar informatica.... (die vraag was in hoofdzaak de reden om het topic te starten)

Ik zal nu vragen om dit topic te sluiten.​

Comment

Dit topic heeft duidelijk de finish bereikt.
                            Benieuwd wat je volgende gezaag topic zal worden……..

Comment

Allez, om je content te stellen: straks zal ik topic openen over hoeveel vlotter en sneller support verloopt sinds we duizenden computers hebben om dat allemaal te verwezenlijken...

Comment

Moderator Note: Discussie gesloten op vraag van TS.

BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X