Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminus slotrekening ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luminus slotrekening ?

    Ik ben op 15 december klant bij Wase Wind voor elektriciteit, maar vorige leverancier Luminus blijft factureren alsof er niets gebeurd is. Ik heb nog een klassieke teller en heb sinds februari 2023 14 kWh verbruikt.
    Ik krijg al facturen van de nieuwe leverancier, en als ik naar My Luminus ga kijken besta ik niet meer als klant, dus de overname is afgewerkt
    Ik betaalde 80 euro per maand en ga dus van de sinds februari 720 euro voorafbetaalde voorschotten het grootste gedeelte terugkrijgen.
    Ik krijg vandaag een aanmaning om alsnog een keer 80 euro te betalen. Ik heb weinig zin om door hun traagheid nutteloze betalingen te doen.
    Trouwens, hoe kan ik nog betalen als ik geen klant meer ben ? KAFKA tiert welig.
    Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
    Tja, de 2 zware opvolgers van het Corona virus in het spel zeker: het Regelitis virus en het Proceduritis virus.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Daar valt toch moeilijk zomaar op te antwoorden omdat er meerdere mogelijkheden zijn afhankelijk van de situatie.

    - Je had toch geen minimum aan contractduur nog te respecteren?
    - Betaalde je via domiciliëring, dan kan het zijn dat deze al doorgegeven werd aan de bank en eens vertrokken is dat niet zo maar door hun tegen te houden en zal dat tegen volgende maand wel in orde zijn.
    - Betaal je manueel, dan waren de facturen misschien al verwerkt voor deze maand?
    - Heeft Luminus de tellerstanden al gekregen en verwerkt voor de eindafrekening?
    In elk geval moet je nog een afrekening krijgen, daar zal dat wel op verrekend worden.

    En voor je het verkeerd begrijpt, ik verdedig niets, ik geef enkel wat mogelijkheden aan zonder zekerheid.

    Het is natuurlijk weer net een speciale periode met enkele verlengde WE's.

    Anders eens contact opnemen, al zal dat vermoedelijk pas volgend jaar kunnen. LOL
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Ik ben op 15 december klant bij Wase Wind voor elektriciteit, maar vorige leverancier Luminus blijft factureren alsof er niets gebeurd is. Ik heb nog een klassieke teller en heb sinds februari 2023 14 kWh verbruikt.
      Ik krijg al facturen van de nieuwe leverancier, en als ik naar My Luminus ga kijken besta ik niet meer als klant, dus de overname is afgewerkt
      Ik betaalde 80 euro per maand en ga dus van de sinds februari 720 euro voorafbetaalde voorschotten het grootste gedeelte terugkrijgen.
      Ik krijg vandaag een aanmaning om alsnog een keer 80 euro te betalen. Ik heb weinig zin om door hun traagheid nutteloze betalingen te doen.
      Trouwens, hoe kan ik nog betalen als ik geen klant meer ben ? KAFKA tiert welig.
      Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
      Tja, de 2 zware opvolgers van het Corona virus in het spel zeker: het Regelitis virus en het Proceduritis virus.
      Je zou misschien eens kunnen bellen naar Luminus René?
      https://www.luminus.be/nl/prive/ik-w...78%20150%20210.
      Allé proficiat met je overstap naar zo een flut leverancier.
      Wase Wind…. een groepering met één windturbine en slechts 2.000
      aandelen, dus weinig of geen noemenswaardig kapitaal, de klanten
      houden dus de boel recht, één verkeerde inschatting en de boel is failliet,
      en alle voorschotten verdampt, hoe lichtgelovig kan je zijn.
      Sorry hoor René maar ik dacht echt dat je slimmer was,
      je was beter bij je grote Franse speler en een vast contract “zonder risico”
      gebleven, voorbeelden genoeg gezien een dik jaar geleden…


      Wase Wind CV(BA) werd de coöperatieve die mee de de projecten van Fortech BV(BA) financiert via een achtergestelde lening en zorgt voor de levering van de windstroom aan haar coöperanten. Door het systeem van achtergestelde lening en jaarlijkse rente, “is het risico voor de coöperanten beperkt.”

      Last edited by Geerten; 30 december 2023, 08:24.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
        Dat was 40 jaar geleden ook nog zo, als je dan niet thuis was stak er een kaartje in de bus waarop je de meterstanden moest invullen, als je dat opstuurde, dan kreeg je de afrekening inderdaad een paar werkdagen later in de brievenbus.
        Toen hadden ze nog geen computers en internet, maar ze kregen het wel voor elkaar om de afrekening een paar werkdagen later te bezorgen.
        Als ik de laatste jaren de meterstanden doorgaf, dan duurde het meer dan een maand (gewoonlijk 2 maanden) om de afrekening terug te krijgen, en nu gebruiken ze daarvoor wel computers voor de berekeningen en het internet om de afrekening te bezorgen.

        Ik vermoed dus dat je nog wat geduld moet hebben vooraleer alles in orde komt, op een halve maand krijgen ze dat tegenwoordig niet meer geregeld, de computers die ze gebruiken zijn trager dan de mensen die de berekeningen vroeger maakten ...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Daar valt toch moeilijk zomaar op te antwoorden omdat er meerdere mogelijkheden zijn afhankelijk van de situatie.

          - Je had toch geen minimum aan contractduur nog te respecteren?
          - Betaalde je via domiciliëring, dan kan het zijn dat deze al doorgegeven werd aan de bank en eens vertrokken is dat niet zo maar door hun tegen te houden en zal dat tegen volgende maand wel in orde zijn.
          - Betaal je manueel, dan waren de facturen misschien al verwerkt voor deze maand?
          - Heeft Luminus de tellerstanden al gekregen en verwerkt voor de eindafrekening?
          In elk geval moet je nog een afrekening krijgen, daar zal dat wel op verrekend worden.

          En voor je het verkeerd begrijpt, ik verdedig niets, ik geef enkel wat mogelijkheden aan zonder zekerheid.

          Het is natuurlijk weer net een speciale periode met enkele verlengde WE's.

          Anders eens contact opnemen, al zal dat vermoedelijk pas volgend jaar kunnen. LOL
          Ik betaalde manueel, zoals ik ook zal doen bij mijn nieuwe leverancier.
          De overname is volledig rond, want ik ontving reeds een factuur van Wase Wind en mijn klantennummer bij Luminus is niet meer actief.
          De rechterhand bij Luminus weet blijkbaar niet wat de linkerhand doet..., want hoe kan ik een voorschot betalen als ik geen klant meer ben ?
          Als ze de "normale" termijn voor een slotrekening maken respecteren (een maand of twee) krijg ik misschien nog een deurwaarder op bezoek
          Dochter van een oud collega werkt bij Luminus, mailtje even doorgestuurd, samen met nieuwjaarswensen.

          In de tussenkomst van Black Bandit zit veel waarheid. Maar dan zitten we terug bij de twee virussen die ik citeerde.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            voorbeelden genoeg gezien een dik jaar geleden

            Zij hebben alvast de grote energiecrisis zonder veel problemen overleefd, in tegenstelling tot enkele véél grotere leveranciers...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Je zou misschien eens kunnen bellen naar Luminus René?
              https://www.luminus.be/nl/prive/ik-wil/een-klacht-melden/#:~:text=Vind%20je%20het%20antwoord%20op,contacter en%20op%20078%20150%20210.
              Allé proficiat met je overstap naar zo een flut leverancier.
              Wase Wind…. een groepering met één windturbine en slechts 2.000
              aandelen, dus weinig of geen noemenswaardig kapitaal, de klanten
              houden dus de boel recht, één verkeerde inschatting en de boel is failliet,
              en alle voorschotten verdampt, hoe lichtgelovig kan je zijn.
              Sorry hoor René maar ik dacht echt dat je slimmer was,
              je was beter bij je grote Franse speler en een vast contract “zonder risico”
              gebleven, voorbeelden genoeg gezien een dik jaar geleden…


              Wase Wind CV(BA) werd de coöperatieve die mee de de projecten van Fortech BV(BA) financiert via een achtergestelde lening en zorgt voor de levering van de windstroom aan haar coöperanten. Door het systeem van achtergestelde lening en jaarlijkse rente, “is het risico voor de coöperanten beperkt.”

              https://www.wasewind.be/over-wase-wi.../hoe-het-begon
              Vanaf 1 januari zijn ALLE energieleveranciers verplicht om maandelijks af te rekenen (aan wie een digitale meter heeft uiteraard).
              Dit moet (door de leverancier) bij Fluvius worden aangevraagd en kan even duren (zij worstelen soms ook nog met hun IT).
              Ik zou dat zo snel mogelijk doen wanneer je relatief grote voorschotten betaalt bij een kleine leverancier.

              PS: over elke keuze kan gediscussieerd worden, ik ga mee met het argument dat je bij een grote speler weinig kans hebt om je voorschot kwijt te zijn, los daarvan betaal je met een vast contract met de huidige dalende prijzen al een redelijke hoge premie voor gemoedsrust.
              Misschien was het vroeger met dezelfde prijs voor iedereen beter. Er waren toen strenge winters en ik herinner me niet dat er toen zoveel ophef was over verwarmingskosten en de overheid moest tussenkomen. De mensen namen het zoals het was en deden een pullover meer aan.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Vanaf 1 januari zijn ALLE energieleveranciers verplicht om maandelijks af te rekenen (aan wie een digitale meter heeft uiteraard).
                Dit moet (door de leverancier) bij Fluvius worden aangevraagd en kan even duren (zij worstelen soms ook nog met hun IT).
                Ik zou dat zo snel mogelijk doen wanneer je relatief grote voorschotten betaalt bij een kleine leverancier.
                Bij Fluvius wordt momenteel maandelijks nog NIETS doorgegeven naar de leveranciers palombian,
                ze “hopen” dat op orde te krijgen tegen maart 2024, heel die slimme meter communicatie werkt
                nog voor geen meter.
                Een van de Directeuren van het vroegere Infrax Torhout (nu Fluvius) is een vriend van mij,
                hij zal het dus wel weten vermoed ik.
                De communicatie is momenteel een ramp zij hij mij een paar weken geleden nog.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik ben op 15 december klant bij Wase Wind voor elektriciteit, maar vorige leverancier Luminus blijft factureren alsof er niets gebeurd is. Ik heb nog een klassieke teller en heb sinds februari 2023 14 kWh verbruikt.
                  Ik krijg al facturen van de nieuwe leverancier, en als ik naar My Luminus ga kijken besta ik niet meer als klant, dus de overname is afgewerkt
                  Ik betaalde 80 euro per maand en ga dus van de sinds februari 720 euro voorafbetaalde voorschotten het grootste gedeelte terugkrijgen.
                  Ik krijg vandaag een aanmaning om alsnog een keer 80 euro te betalen. Ik heb weinig zin om door hun traagheid nutteloze betalingen te doen.
                  Trouwens, hoe kan ik nog betalen als ik geen klant meer ben ? KAFKA tiert welig.
                  Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
                  Tja, de 2 zware opvolgers van het Corona virus in het spel zeker: het Regelitis virus en het Proceduritis virus.
                  Los van uw probleem met Luminus (wat mogelijk ook een Fluvius probleem is) vraag ik me wel af waarom je het voorschot niet aanpast hebt. Met 14 kWh op 10 maanden moet je nooit 720 euro betalen. (Ik weet het, het zijn in feite mijn zaken niet )
                  En inderdaad, vroeger kwam men de meterstand opschrijven. Alleen was er toen geen Facebook en forums om je beklag te doen bij fouten. Want die werden er heus wel gemaakt, en misschien nog veel meer dan vandaag.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Los van uw probleem met Luminus (wat mogelijk ook een Fluvius probleem is) vraag ik me wel af waarom je het voorschot niet aanpast hebt. Met 14 kWh op 10 maanden moet je nooit 720 euro betalen. (Ik weet het, het zijn in feite mijn zaken niet )
                    En inderdaad, vroeger kwam men de meterstand opschrijven. Alleen was er toen geen Facebook en forums om je beklag te doen bij fouten. Want die werden er heus wel gemaakt, en misschien nog veel meer dan vandaag.
                    Ik heb normaal jaaropname half februari en dan eindig ik vermoedelijk met een jaarvebruik van rond de 2000 kWh. Huidige opname wegens overschakeling leverancier dus net nadat mijn negatief verbruik (zonnepanelen en nog klassieke teller) terug boven nul kroop.
                    Winterverbruik pak hoger wegens elektrische verwarming en met de huidige moesson nog nauwelijks zon-opbrengst. Die 80 euro per maand is dus best realistisch op jaarbasis. Ik heb trouwens mijn voorschot aangepast van 120 naar 80 euro.
                    Het is geen Fluvius probleem meer zou ik denken, het is een probleem van oeverloze wachttijden bij de "grote" leveranciers om binnen een normale tijdspanne (een week of zo) een slotrekening te mogen verwachten.
                    Ik vraag me af of al die meteropnames die Fluvius doorstuurt nog manueel moeten ingebracht worden ? Beetje schaamtelijk in 2024 hé.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                      Vanaf 1 januari zijn ALLE energieleveranciers verplicht om maandelijks af te rekenen (aan wie een digitale meter heeft uiteraard).
                      is net niet zo dat ze dit verplicht zijn aan te bieden aan diegene die het willen?
                      Niet dat het verplicht is voor iedereen.

                      mvg

                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

                        is net niet zo dat ze dit verplicht zijn aan te bieden aan diegene die het willen?
                        Niet dat het verplicht is voor iedereen.

                        mvg
                        Zo had ik dat toch ook begrepen dat ze het verplicht moeten aanbieden aan wie dat wil, maar de klant is niet verplicht om daarvoor te kiezen.
                        Maar mits de regeltjes hier in België alle 5 minuten veranderen, kan dat ondertussen ook weer anders zijn. LOL
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht

                          is net niet zo dat ze dit verplicht zijn aan te bieden aan diegene die het willen?
                          Niet dat het verplicht is voor iedereen.

                          mvg
                          Dat het enkel op vraag was - ook voor degene met minder dan 200.000 klanten - leek mij vanzelfsprekend, excuses om dit niet zo te stellen.
                          Last edited by palombian; 30 december 2023, 15:32.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Het is geen Fluvius probleem meer zou ik denken, het is een probleem van oeverloze wachttijden bij de "grote" leveranciers om binnen een normale tijdspanne (een week of zo) een slotrekening te mogen verwachten.
                            Ik vraag me af of al die meteropnames die Fluvius doorstuurt nog manueel moeten ingebracht worden ? Beetje schaamtelijk in 2024 hé.
                            Zeker dat dit topic langer gaat duren dan de afhandeling bij Luminus. LOL
                            Tussen de overschakeling en uw eerste post erover zijn er welgeteld 8 werkdagen gepasseerd, niet echt “oeverloze wachttijden“.
                            Luminus zal voor een eindafrekening logischerwijs enige verwerkingstijd hebben en mits uw account al gestopt is, zijn ze in elk geval al bezig met uw dossier.
                            Zoals eerder vermeld, is de kans groot dat de ontvangen aanrekening al klaar stond voor verzending.
                            Wat je met de betreffende aanrekening moet doen, dat kan je best even bij Luminus Luminus zelf vragen.
                            Komt allemaal wel in orde, volgend jaar. :-)
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                              Dat het enkel op vraag was leek mij vanzelfsprekend, excuses om dit niet zo te stellen.
                              Bij de gelukkigen (sic) met nu al een digitale teller schakelt Wase Wind vanaf 1 januari automatisch over op maandelijks afrekeningen, dus het argument risico van bij een mogelijks faillisement verdampte voorschotten is dan ook al van de baan.
                              Je kan wel vragen om in het klassieke systeem te blijven, voor mij voorlopig dus dat laatste.
                              Nu ik vaststel dat ik momenteel het overgrote deel van de tijd kan verwarmen met mijn airco ga ik na de jaaropname misschien eens moeten kijken of een DM misschien toch interessant kan worden.
                              Alhoewel, ik ga dan mogen betalen op ongeveer 6000 KWh - een beetje verbruik tijdens momenten van zon-opbrengst.
                              Ik moet dan wel onmiddellijk mijn 18 KW doorstromer vervangen door (mogelijks) een warmtepomp boiler.
                              Moest er nu dat vervloekte capacitetstarief niet zijn hé.
                              Last edited by nete; 30 december 2023, 15:36.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X