Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Nochtans de gegevens van Engie die ik hier laat zien. Als dat "specifieke uitzonderlijke gevallen" dan is dat misschien nu nog wel. Als er in NL 450.000 dynamische contracten kunnen werken, kan dat in BE ook, alleen wordt er geen reclame voor gemaakt. Heb ik onzin verteld? Neen. Maar je moet toch weer het grote woord hebben.
    De energiemarkt is inderdaad veel complexer dan sommigen hier nog altijd denken .
    En wie vindt dat het in Nederland allemaal beter is begint maar alvast te lezen...

Volgens dit artikel bv is het essentieel dat er voldoende prijsverschil is tussen afname en injectie, op één of andere manier zal er moeten er betaald worden om stroom te hebben wanneer het niet waait of de zon niet schijnt:

De groei van wind- en zonne-energie zet door. Afgelopen oktober kwam zo’n 44 procent van de Nederlandse elektriciteit uit deze bronnen volgens het Groningse Energy Transition Centre (EnTranCe).
    Last edited by palombian; 27 december 2023, 18:12.

Comment

• Als er zijn die echt denken dat ze iets gratis gaan krijgen op de energiemarkt, droom maar verder
      Ook als er een overschot is van energie dan nog gaan we met z'n allen dik betalen
      Hierboven wordt een vermelding gemaakt naar Nederland, daar is het gas logischerwijs wel duurder dan bij ons hier maar is de elektriciteit goedkoper dan hier, ook logisch
      En als je echt als land achter de overstap staat van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie dan plaats je dat prijsverschil net zoals in Nederland, maar hier in België blijft men de gas promoten door deze véél goedkoper aan te bieden.
      Moest ik gewone verwarming hebben gehad dan had ik geld gestoken in een nieuwe gasketel en absoluut niet in een warmtepomp, maar ik kon niet anders

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• En voor wie bang is dat "ze" weer geld gaan afpakken:

SolarEdge introduceert een ‘pauzeknop’ waarmee huiseigenaren met een dynamisch energiecontract hun zonnepanelen tijdelijk kunnen uitschakelen als de stroomprijzen negatief zijn.

De Nederlandse situatie is op veel vlakken totaal verschillend van de Belgische (of Vlaamse).
        België is één van de landen die het meest fossiele energiebronnen subsidieert (waardoor oa gas veel te goedkoop is) maar Nederland geraakt maar niet af van de saldering, wat bv de verzadiging van het stroomnet nog erger maakt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dit zo zal blijven.

Zelfs in Wallonië wordt op 1 januari 2024 bij nieuwe PV-installaties de terugdraaiende teller de facto afgeschaft (bestaande installaties houden dit voorrecht tot 2030).

Ik zou er ook niet teveel op rekenen dat de lasten op gas pas in 2028 (zoals door Vlaanderen vaag beloofd) verhoogd zullen worden.
        Er is dit jaar een bijzondere accijns ingevoerd (die gas al ong 10% duurder heeft gemaakt) en die kan zonder toestemming van Europa aangepast worden (vooral nu de marktprijs sterk gezakt is een gedroomde gelegenheid om met als excuus de CO2 vermindering extra centen bijeen te schrapen voor de lege staatskas).

Er zit dus niet veel anders op dan minder te verbruiken en dat met een zo hoog mogelijk rendement (op technisch, financieel en ecologisch vlak).
        In plaats van je te laten ontmoedigen kan je beter de goede kanten ervan zoeken (wat ik op mijn leeftijd nog altijd probeer te doen).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Er zit dus niet veel anders op dan minder te verbruiken en dat met een zo hoog mogelijk rendement (op technisch, financieel en ecologisch vlak).
          Je kan maar 2 van die 3 dingen tegelijk hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Je kan maar 2 van die 3 dingen tegelijk hebben.
            In veel gevallen in de praktijk zo maar geen wetmatigheid, zeker niet op lange termijn .

Comment

Working...
            X