Oke, Freddy, zoals ik schreef was jou tekst onzin of voor interpretatie vatbaar. Het is dus een andere interpretatie die ik er aan geef.
Als je eenmaal aan bijvoorbeeld 100km/u rijdt dan heb je een verbruik van zeg maar 8L/100km met een ICE. Met een EV heb je bij 100km/u een verbruik van pakweg 17 kWh/100km.
Als de omstandigheden hetzelfde blijven dan blijft dat verbruik gelijk voor beide wagens ook als die langere tijd aan 100km/h blijven rijden. De diesel verminderd niet in verbruik en de EV stijgt niet in verbruik.
Ga jij met de diesel constant 130 km/u rijden, zal het verbruik stijgen naar misschien 9L/100km en die EV naar mogelijk 20kWh/100km.
Dat er een verschil is in verbruik tussen stadsverkeer en snelwegverkeer is correct. Niet alleen door de recuperatie, ook door puur door de snelheid. Bij een EV gaat verbruik vrij lineair omhoog met de snelheid omdat EV's (toch 99% van de BEV's) geen versnellingsbak hebben. Vanaf een bepaalde snelheid (ik dacht 40 km/u) gaat de luchtweerstand exponentieel de hoogte in wat snel zichtbaar wordt in verbruikscijfers. Die luchtweerstand is natuurlijk ook voor ICE wagens van toepassing maar die auto's hebben bij lage snelheden en stadsverkeer zo'n belabberde efficiëntie dat ze het beter doen op constante snelheid ergens tussen 50 en 70km/u voor een gemiddelde wagen.
Met een benzine of diesel neemt het verbruik af door langere tijd aan constante snelheid te rijden, met een EV neemt het verbruik net toe.
Als de omstandigheden hetzelfde blijven dan blijft dat verbruik gelijk voor beide wagens ook als die langere tijd aan 100km/h blijven rijden. De diesel verminderd niet in verbruik en de EV stijgt niet in verbruik.
Ga jij met de diesel constant 130 km/u rijden, zal het verbruik stijgen naar misschien 9L/100km en die EV naar mogelijk 20kWh/100km.
Dat er een verschil is in verbruik tussen stadsverkeer en snelwegverkeer is correct. Niet alleen door de recuperatie, ook door puur door de snelheid. Bij een EV gaat verbruik vrij lineair omhoog met de snelheid omdat EV's (toch 99% van de BEV's) geen versnellingsbak hebben. Vanaf een bepaalde snelheid (ik dacht 40 km/u) gaat de luchtweerstand exponentieel de hoogte in wat snel zichtbaar wordt in verbruikscijfers. Die luchtweerstand is natuurlijk ook voor ICE wagens van toepassing maar die auto's hebben bij lage snelheden en stadsverkeer zo'n belabberde efficiëntie dat ze het beter doen op constante snelheid ergens tussen 50 en 70km/u voor een gemiddelde wagen.
Comment