Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Vroeg of laat kopen we er allemaal één, ook tweedehands:

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20231121_95835650
    Een tweedehands elektrische wagen van 10.000 euro kopen om dan een paar maanden later een rekening van zo'n 20.000 euro gepresenteerd te krijgen om het accupack te laten vervangen?
    Er is een reden waarom elektrische wagens zoveel waarde verliezen, en als die pakweg 10 jaar oud is, dan is de kans heel groot dat de accu het niet lang meer zal uithouden, zo'n wagen wordt dan onverkoopbaar.

    De gebruikers van elektrische wagens die er héél tevreden over zijn, dat zijn er bijna allemaal die de wagen zelf niet moeten betalen (of die een veel hoger inkomen hebben dan bijvoorbeeld de gemiddelde arbeider die er zelfs niet aan denkt om zoveel geld uit te geven aan een elektrische wagen).[/QUOTE]

    Laten we vooral realistisch blijven en geen prijzen van 10 jaar geleden hanteren. Als - ik herhaal- als er een probleem met de batterij is hoeft nog maar zelden de hele batterij "weggegooid" te worden. Meestal is het kwestie van één of een paar slechte batterijmodules te vervangen. Zelfs als nu om een of andere reden toch het hele pakket moet vervangen spreekt men van prijzen rond de 8 à 9000 euro. Bovendien gaan de prijzen nog steeds sterk aan het dalen.
    Dat de aandrijfbatterij van een elektrische auto een aanzienlijk deel van de kostprijs op zich neemt is een publiek geheim. Maar hoe duur is zo'n batterij nu echt? We zochten het uit.




    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Als - ik herhaal- als er een probleem met de batterij is hoeft nog maar zelden de hele batterij "weggegooid" te worden. Meestal is het kwestie van één of een paar slechte batterijmodules te vervangen. Zelfs als nu om een of andere reden toch het hele pakket moet vervangen spreekt men van prijzen rond de 8 à 9000 euro. Bovendien gaan de prijzen nog steeds sterk aan het dalen.
      Dat is niet wat ze onze groep verteld hebben als we de fabriek van een héél gekend merk bezocht hebben waar ze elektrische auto's bouwen: als er iets aan de batterij zelf is, dan is de auto total loss. De batterij maakt deel uit van de structuur en daar komen we niet meer aan. 1 cel stuk is einde verhaal. Ze vervangen zelfs het hele batterijpakket niet, de auto gaat de schroot op.

      Comment


      • In mijn persoonlijke situatie is de jaarlijkse kost van mijn "brandstofverbruik" tot de kleine helft gezakt.

        Benzine kostte mij gemiddeld 10 euro per 100 km aan brandstof (6,7 liter / 100 km x 1,55).
        Electriciteit mag dan in mijn geval maximaal 0,60 euro per kWh kosten om goedkoper te blijven (0,6 euro / kWh x 0,17 kWh (gemiddeld verbruik inclusief laadverliezen) / km verbruik x 100 km).
        Daar zit je meestal ruimschoots onder, maar je moet bij de pinken blijven!
        • Thuis laad ik aan 0,38 euro / kWh.
        • Met Superchargers laad ik goedkoper dan thuis. De laatste laadbeurten in euro per kWh: 0.31 / 0.28 / 0.32 / 0.32 / 0.31 / 0.24 / 0.34. Ik denk dat je met superchargers op de helft zit van de benzineprijs (ik zal het ook even in het vet zetten).
        • Ga je elders laden, dan moet je wel echt wel op je tellen passen. Bij Fastned zat ik laatst aan 0,69 euro / kWh. Recente tankte ik met Chargemap bij een restaurant aan 0,44 euro /kWh (best OK) en in Dok Noord Gent aan 0,63 euro / kWh (hmm...). En vooraf te weten komen aan welke kost je aan het laden bent... het is niet altijd simpel, zo niet zelfs onmogelijk.
        Wat absoluut niet OK is (en ik val in herhaling), is dat je digitaal echt van wanten moet zijn om aan de betere prijs te laden. Als benzine 6ct per liter goedkoper staat in een station 6 km verderop, dan rijden de mensen gewoon rond. En dat gaat dan over 6ct op 1,5 euro per liter, dus voor nauwelijks 4% prijsverschil.

        Bij electriciteit zijn die prijsverschillen in de grootte-orde van 200% (je kan gerust plaatsen hebben waar je aan 0,90 euro / kWh laadt en 2 km verderop aan 0,30 euro / kWh). En geen haan die ernaar kraait... maar dat zal nog wel komen.


        There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

          Dat is niet wat ze onze groep verteld hebben als we de fabriek van een héél gekend merk bezocht hebben waar ze elektrische auto's bouwen: als er iets aan de batterij zelf is, dan is de auto total loss. De batterij maakt deel uit van de structuur en daar komen we niet meer aan. 1 cel stuk is einde verhaal. Ze vervangen zelfs het hele batterijpakket niet, de auto gaat de schroot op.


          Dat is idd zo. Aangezien batterijpacks ook structureel zijn (ze maken deel uit van het dragend geheel), lijkt het me logisch dat ze dan perte-total zijn. Nu hoor je daar in de praktijk niets over. Ik ken geen enkele case.

          Nu, er zijn "héél gekend merken" die er alle belang bij hebben om voorlopig géén electrische auto's verkopen voordat ze hun oude rommel kwijt zijn, en hun fabrieken in orde hebben. En dat laatste zit er niet echt aan te komen als je het mij vraagt. Dat gaat van kwaad naar erger.
          Last edited by JuLi; 22 november 2023, 18:46.
          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Dat is niet wat ze onze groep verteld hebben als we de fabriek van een héél gekend merk bezocht hebben waar ze elektrische auto's bouwen: als er iets aan de batterij zelf is, dan is de auto total loss. De batterij maakt deel uit van de structuur en daar komen we niet meer aan. 1 cel stuk is einde verhaal. Ze vervangen zelfs het hele batterijpakket niet, de auto gaat de schroot op.
            Nu ben ik wel benieuwd over welk merk en model je spreekt. Welke autoconstructeur maakt nu een auto die niet herstelbaar is en meer nog: wie wil zoiets kopen? Tesla heeft voor een paar modellen een "non-serviceable" batterijpack maar met wat omwegen is die toch nog te redden. Kan best zijn dat dit een tijdelijke techniek is en dat de batterijen van morgen opnieuw beter te herstellen zijn.
            Op Youtube zijn video's te vinden waar de batterij van een EV gedemonteerd wordt dus het zal geen courante praktijk zijn.

            De Tesla vervelende batterij:


            Herstel Tesla ModelS module


            BWM i3 battery swap


            VW ID3 batterij demontage voor defecte power switch module


            Chevrolet Volt battery swap


            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Je bekijkt het nog steeds vanuit het standpunt van een fossiele brandstofrijder. Tanken zoals nu aan een tankstation zal niet langer de norm maar wel de uitzondering worden, enkel voor wie eens wat verder dan gemiddeld zal rijden. De meerderheid zal thuis laden op momenten dat stroomvoorziening geen enkel probleem vormt, er zijn bij dynamische contracten zelfs momenten dat de energieleverancier geld gaat betalen om er vanaf te geraken. Akkoord, eerder uitzonderlijk natuurlijk. Men zal met een EV dan ook eerder (bij-) laden aan grootwarenhuizen, koopcentra, bioscopen, tijdens het werk, ... terwijl die auto er toch maar staat. Het is een andere mindset.
              Studies hebben trouwens al uitgewezen dat EV's geen bedreiging vormen voor overbelasting van het stroomnet.
              Neen hoor ik bekijk het puur logisch, niet zoals U doet steeds maar verdedigend

              Je schrijft dat de meerderheid zijn auto thuis zal laden op momenten dat stroomvoorziening geen enkel probleem vormt.
              Hmm, moeten die mensen dan allemaal niet gaan werken ?
              Wat met mensen die in de stad wonen ? of ga je de stad vol zetten met laadpalen of kabels vanuit het huis over het voetpad
              Wat met mensen in de stad die drie hoog wonen, enz ...

              Je schrijft laden aan koopcentra, bioscopen, grootwarenhuizen, ...
              Denk niet dat zoiets goed gaat komen, veel volk aan al die dingen en iedereen komt bijna met de auto, dus parkings vol met laadpalen, dus volgens jou aan elke parkeerplaats een laadpaal

              EV's op zichzelf vormen inderdaad geen overbelasting van het stroomnet, er rijden er nog maar amper
              Het is alles errond wat een probleem gaat vormen, zeker in een klein landje dat met moeite z'n eigen elektrictietsverbruik nu al kan opwekken.
              De prijzen gaan binnenkort alweer naar omhoog omdat er meer over het stroomnet gaat.

              Andere mindset zeg je, kan van U ook gezegd worden
              Je leeft nu eenmaal in een landje dat enkel de mogelijkheid heeft om wat stroom op te wekken via enkele molentjes en wat zonnepanelen
              Als iedereen allen nog maar in België EV gaat rijden, warmtepompen de huizen gaan verwarmen, ik ben echt benieuwd naar ons stroomnet.

              Zoals ik schreef, aan huidige technologie zal er nog veel moeten veranderen, gelukkig is men daar vollop mee bezig
              En binnen enkele jaren zullen we nog eens spreken, je hebt me trouwens al eens uitgelachen toen ik zei dat ik pas de overstap doe als één lading m dezelfde afstand verschaft dan nu met mijn dieseltje, dus een kleine 1000km, maar wat blijkt nu men is er bijna met de nieuwste soort batterijen, alleen moet men het nog commercieel maken.

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 22 november 2023, 20:53.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                In mijn persoonlijke situatie is de jaarlijkse kost van mijn "brandstofverbruik" tot de kleine helft gezakt.
                Wat niks wil zeggen uiteraard, mss doe je nu veel minder km's per jaar
                Dus best erbij schrijven dat je exact hetzelfde aantal km's doet en ook nog eens dezelfde files, vakanties, ...

                Er zijn mensen waar hun jaarlijks brandstofverbruik naar 0 is gegaan ...

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Bij een 10 jaar oud accupack moet je niet een deel van de cellen vervangen, als dat toch gebeurt, dan kunnen ze nooit garanderen dat de rest van de cellen nog een paar jaar heel zullen blijven.
                  Het is dan best mogelijk dat er een paar maanden later weer een paar cellen moeten worden vervangen, en daar is wat meer werk aan dan de AA (of AAA) batterijtjes van een afstandsbediening vervangen...


                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Als alle in België rondrijdende wagens op vandaag worden vervangen door BEV's dan neemt het totale electriciteitsverbruik toe met... 4%.

                    Dat zal wel lukken zeker?





                    Verstuurd vanaf mijn XQ-BQ52 met Tapatalk

                    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                      Wat niks wil zeggen uiteraard, mss doe je nu veel minder km's per jaar
                      Dus best erbij schrijven dat je exact hetzelfde aantal km's doet en ook nog eens dezelfde files, vakanties, ...

                      Er zijn mensen waar hun jaarlijks brandstofverbruik naar 0 is gegaan ...

                      grts
                      Sieg
                      Als het over gemiddelde kost per km gaat dan doet het aantal km er niet toe. Maar in de praktijk zijn de omstandigheden nog gelijk ja.

                      Verstuurd vanaf mijn XQ-BQ52 met Tapatalk


                      There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                        Dat is een tijdelijke situatie en heeft niets met een EV op zich te maken .

                        Vroeg of laat kopen we er allemaal één, ook tweedehands:

                        https://www.standaard.be/cnt/dmf20231121_95835650
                        Onze buurman rijdt met een elektrische MG.
                        Regeneratief verbruik op gewestwegen 15Kwh/100Km.
                        Verbruik op de snelweg á 120 Km/h 24 Kwh/100Km goed voor minder dan 300Km.
                        Op reis gaan daarmee zegt hij “nooit van mijn leven”

                        https://www.autogids.be/autonieuws/d...lde%20stroomve rbruik%20van%2022,van%20de%20beloofde%20435%20kilo meter.​

                        Comment


                        • Laten we het ons gemakkelijk maken, en alle clichés eens bij naam noemen:
                          1. het is duur
                          2. Laden bij laadpaal kost teveel geld
                          3. het schiet in brand gelijk dat het niets is, en je kan nog niet blussen ook
                          4. Je kan een batterij niet herstellen als ze kapot is
                          5. De batterij verliest zijn capaciteit over de tijd
                          6. 300km is een veel te lage range
                          7. Je kan er niet meer rijden als het koud is
                          8. Als je in file staat dan trekt uw batterij leeg en dan sta je daar met een lege auto
                          9. Bij een incident is de auto onmiddellijk total loss
                          10. De wagen verliest zijn waarde gelijk zot
                          11. Je kan er onmogelijk mee op reis gaan
                          12. Als je op reis bent dan moet je heel uw traject gaan uitstippelen op basi van de laadpalen
                          13. Het verbruikt veel te teveel
                          14. Door die al diene electronica weet de constructeur heel m'n reilen en zeilen, ik wil dat niet
                          Voel jullie vrij om aan te vullen met andere meningen, feiten of losweg cafépraat.

                          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            Neen hoor ik bekijk het puur logisch, niet zoals U doet steeds maar verdedigend

                            Je schrijft dat de meerderheid zijn auto thuis zal laden op momenten dat stroomvoorziening geen enkel probleem vormt.
                            Hmm, moeten die mensen dan allemaal niet gaan werken ?
                            Wat met mensen die in de stad wonen ? of ga je de stad vol zetten met laadpalen of kabels vanuit het huis over het voetpad
                            Wat met mensen in de stad die drie hoog wonen, enz ...

                            Je schrijft laden aan koopcentra, bioscopen, grootwarenhuizen, ...
                            Denk niet dat zoiets goed gaat komen, veel volk aan al die dingen en iedereen komt bijna met de auto, dus parkings vol met laadpalen, dus volgens jou aan elke parkeerplaats een laadpaal

                            EV's op zichzelf vormen inderdaad geen overbelasting van het stroomnet, er rijden er nog maar amper
                            Het is alles errond wat een probleem gaat vormen, zeker in een klein landje dat met moeite z'n eigen elektrictietsverbruik nu al kan opwekken.
                            De prijzen gaan binnenkort alweer naar omhoog omdat er meer over het stroomnet gaat.

                            Andere mindset zeg je, kan van U ook gezegd worden
                            Je leeft nu eenmaal in een landje dat enkel de mogelijkheid heeft om wat stroom op te wekken via enkele molentjes en wat zonnepanelen
                            Als iedereen allen nog maar in België EV gaat rijden, warmtepompen de huizen gaan verwarmen, ik ben echt benieuwd naar ons stroomnet.

                            Zoals ik schreef, aan huidige technologie zal er nog veel moeten veranderen, gelukkig is men daar vollop mee bezig
                            En binnen enkele jaren zullen we nog eens spreken, je hebt me trouwens al eens uitgelachen toen ik zei dat ik pas de overstap doe als één lading m dezelfde afstand verschaft dan nu met mijn dieseltje, dus een kleine 1000km, maar wat blijkt nu men is er bijna met de nieuwste soort batterijen, alleen moet men het nog commercieel maken.

                            grts
                            Sieg
                            Tja, op een aanvallende en negatieve tekst moet je nu eenmaal verdedigend antwoorden zeker? Lees de cijfers er eens op na, de meeste EV rijders laden thuis (59% in BE). En neen, je moet daar zoals bij het tanken van een ICE niet bij blijven staan. Je steekt het ding in en als je weer vertrekt is de auto bijgeladen. Een ander groot percentage (40%) kan dit op het werk doen. Voor mensen die niet thuis kunnen laden moeten alternatieven gezocht worden ja, maar je hoeft het daarom nog niet op flessen te trekken en bij iedere parkeerplaats een een lader te voorzien. In Noorwegen rijdt nu 80% reeds elektrisch en 90% kan daar thuis laden, het kan dus wel.
                            Als de overheid ons verplicht om te schakelen naar elektrisch, dan is de overheid ook verplicht om te zorgen dat de stroomvoorziening kan volgen. EV's zijn op dat vlak geen bedreiging, wel de warmtepompen die tegen 2050 in zowat iedere woning moeten draaien en bij koud weer constant een hoge stroom nodig hebben.
                            Inderdaad, de technologie staat niet stil maar gaat in twee richtingen uit: ofwel grote en zware batterijpacks die inderdaad 1000km kunnen stroom leveren (en maar twee keer op een jaar nuttig is) of kleinere batterijen omdat laden veel minder een probleem gaat zijn.
                            En graag een quote van waar ik jou zou uitgelachen hebben.




                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Onze buurman rijdt met een elektrische MG.
                              Regeneratief verbruik op gewestwegen 15Kwh/100Km.
                              Verbruik op de snelweg á 120 Km/h 24 Kwh/100Km goed voor minder dan 300Km.
                              Op reis gaan daarmee zegt hij “nooit van mijn leven”

                              https://www.autogids.be/autonieuws/d...lde%20stroomve rbruik%20van%2022,van%20de%20beloofde%20435%20kilo meter.​
                              Laat me raden: uw buurman heeft dik tegen zijn goesting een EV als salariswagen gekregen en gaat steeds met het vliegtuig op reis.
                              Kijk, hier zelfs ene die 4100km op vakantie heeft afgelegd, moedige kerel!

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Kijk, hier zelfs ene die 4100km op vakantie heeft afgelegd, moedige kerel!
                                Ja, een moedige kerel. Hij tikt een bestemming in en hij begint te rijden.
                                Dat vergt doorzettingsvermogen. /s

                                Voorbeeld: Gent naar Barcelona met slechts 6 tussenstops en slechts 175 laadminuten, da's minder dan 3 uur laden op zo een lange rit, je eigen vereiste pauzeer tijd zal met andere woorden altijd groter zijn dan de vereiste laadtijd van je wagen.



                                En dan nog alleen op basis van Tesla laders, wat een minderheid van de laders is.
                                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                                Comment

                                Working...
                                X