Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Het zou goed zijn dat een smartphones tijdens het besturen van een voertuig geblokkeerd worden.
    Vind ik ook. Ondanks een standaard ingebouwd handsfree systeem in onze wagen, stel ik toch vast dat wanneer ik een oproep ontvang, ik danig afgeleid wordt.
    Daarom weiger ik steevast inkomende oproepen (tenzij het van mijn bejaarde ouders komt, dan stop ik bij eerstvolgende parking om terug te bellen).
    Maar ondanks het weigeren ben je toch al afgeleid door de binnenkomende oproep, alleen al door naar het radio-gps-telefoon-scherm van de auto te zien om te weten van wie de oproep komt.
    Maar of het blokkeren technisch mogelijk is ... dat is een ander paar mouwen (denk ik).

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Het zou goed zijn dat een smartphones tijdens het besturen van een voertuig geblokkeerd worden.
      Dat kan je in de meeste smartphones instellen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

        Dat kan je in de meeste smartphones instellen.
        Dat hij dus automatisch geblokkeerd wordt wanneer je in de auto stapt ? Dat wist ik niet.
        Moet ik eens op zoek naar gaan in de handleiding.

        Ik zie dat er app's zijn die wanneer je een bepaalde snelheid rijdt de smartphone gedeeltelijk uitschakelt, maar de handsfree blijft wel werken ... maar compleet uitschakelen (??)
        Last edited by Guest49; 4 oktober 2023, 13:29.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

          Dat hij dus automatisch geblokkeerd wordt wanneer je in de auto stapt ? Dat wist ik niet.
          Moet ik eens op zoek naar gaan in de handleiding.

          Ik zie dat er app's zijn die wanneer je een bepaalde snelheid rijdt de smartphone gedeeltelijk uitschakelt, maar de handsfree blijft wel werken ... maar compleet uitschakelen (??)
          Alvast bij een iPhone en dacht ook iets gelijkaardigs bij Android.
          Ge kunt kiezen voor manuele activatie van de functie, automatische of bij verbinding met de wagen.
          Men kan uitzonderingen toevoegen als men van bepaalde personen wel berichten of oproepen wil krijgen.
          Men kan ook automatisch een bericht laten sturen zoals bijvoorbeeld Ik ben aan het rijden.
          Dan kan alvast niemand u storen tijdens het rijden.

          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

            Alvast bij een iPhone en dacht ook iets gelijkaardigs bij Android.
            Ge kunt kiezen voor manuele activatie van de functie, automatische of bij verbinding met de wagen.
            Men kan uitzonderingen toevoegen als men van bepaalde personen wel berichten of oproepen wil krijgen.
            Men kan ook automatisch een bericht laten sturen zoals bijvoorbeeld Ik ben aan het rijden.
            Dan kan alvast niemand u storen tijdens het rijden.

            Ik heb een One+ 8T (android) en daar vind ik het zeker niet.
            Misschien kan het wel via één of andere app. die geïnstalleerd moet worden, dat ga ik nog eens uitzoeken.

            Comment


            • Die hadden we nog niet gehad ... het wordt van langsom "leuker" met de EV .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Die hadden we nog niet gehad ... het wordt van langsom "leuker" met de EV .

                https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231004_94117030
                Dat is een test van de Chinezen om te zien hoe ze het verkeer overal tegelijk (behalve in China zelf natuurlijk) in de soep kunnen laten lopen...

                Bij een "ouderwetse" auto kon je door het contact uit te zetten effectief de stroom onderbreken naar de componenten die nodig zijn om de motor te laten draaien (ontsteking, brandstoftoevoer...).
                Tegenwoordig is dat bij de meeste auto's niet meer het geval, je hebt dan nog een start-stop knop waarmee je de computer instructies geeft om de motor te starten of stil te leggen.
                Het probleem is dat een computer wel eens kuren kan krijgen, en dan wil die niet meer luisteren naar het commando dat jij geeft.
                Bij elektronische apparatuur helpt het dan meestal om de stroom naar de computer uit te schakelen, maar dat is iets wat je niet zo gemakkelijk kan doen in een rijdende auto.
                Dit soort probleem kan daarom volgens mij ook voorkomen bij een auto met een verbrandingsmotor, hoe meer "macht" de computer van de auto krijgt, hoe meer kans er is op zulke problemen.
                Ze zouden misschien in elke auto een "noodstop-knop" moeten zetten die effectief de stroom naar de boordcomputer onderbreekt (er zijn al andere auto's geweest met soortgelijke problemen).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Die hadden we nog niet gehad ... het wordt van langsom "leuker" met de EV .

                  https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231004_94117030
                  Problemen zijn van alle tijden en niet exclusief voor EV's.
                  https://youtu.be/ovRu_a3-p8E?si=Q0k_9wjYggS5ROao ​​​​​​​
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Problemen zijn van alle tijden en niet exclusief voor EV's.
                    https://youtu.be/ovRu_a3-p8E?si=Q0k_9wjYggS5ROao ​​​​​​​
                    En dat madammeke heeft er niet aan gedacht om :

                    - het kontakt af te zetten ?
                    - heel hard op de rem te gaan staan ?
                    - de automaat in N te zetten (kloppen desnoods) ?

                    Zijn toch allemaal mogelijkheden bij een niet EV toch.
                    Ik kan moeilijk geloven dat van al deze mogelijkheden er niks werkte.
                    Je zal met sommige van die mogelijkheden misschien wel brokken maken aan de wagen, maar liever dat dan ...

                    Zij zal gepanikeerd hebben, en aan niks meer gedacht hebben zeker ?
                    Haar eerste idee was haar man opbellen, dat verklaart al veel (!?)
                    Last edited by Guest49; 5 oktober 2023, 08:51.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht


                      - het kontakt af te zetten ?
                      - heel hard op de rem te gaan staan ?
                      - de automaat in N te zetten (kloppen desnoods) ?
                      (!?)
                      Het contact afzetten kan alleen maar als er nog een echt contactslot in zit, dat is tegenwoordig te ouderwets, je vindt dat alleen nog in de goedkoopste wagens (ik heb zelf liever nog een ouderwets contactslot dan die elektronische spullen die geregeld gehackt worden om auto's te stelen).

                      Heel hard op de rem drukken terwijl de motor genoeg kracht levert om meer dan 170km/h te rijden zal resulteren in opgestookte remmen die helemaal niet meer werken.

                      Ik heb zelf geen auto met een automatische versnellingsbak (ik heb héél lang geleden ooit een paar kilometers met een auto met een ouderwetse automaat gereden), maar ik vermoed dat er daar een beveiliging in zit waardoor je die niet in een andere stand kan zetten terwijl de auto aan het rijden is.
                      Met een handgeschakelde auto kan je dan wel de koppeling intrappen en de versnellingsbak in de neutrale stand zetten (maar in de VS zijn handgeschakelde auto's heel zeldzaam, hier zijn er ook steeds minder de laatste jaren).
                      Je kan dan wel stoppen, ondertussen zal de motor constant op het maximale toerental draaien (tegen de begrenzer).
                      Maar als je dan stil staat kan je gemakkelijker het gaspedaal omhoog trekken, dat was in dit geval blijkbaar de oorzaak.
                      Als ik zelf in die situatie zat, dan had ik dat eerst geprobeerd (het gaspedaal omhoog trekken dus), je voelt zelf dat het pedaal niet terug komt, en dan weet je ook waar de oorzaak van de ellende zit.

                      Waarschijnlijk zat de mat tussen het gaspedaal...
                      Last edited by Black B@ndit; 5 oktober 2023, 09:54.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het contact afzetten kan alleen maar als er nog een echt contactslot in zit, dat is tegenwoordig te ouderwets, je vindt dat alleen nog in de goedkoopste wagens (ik heb zelf liever nog een ouderwets contactslot dan die elektronische spullen die geregeld gehackt worden om auto's te stelen).

                        Heel hard op de rem drukken terwijl de motor genoeg kracht levert om meer dan 170km/h te rijden zal resulteren in opgestookte remmen die helemaal niet meer werken.

                        Ik heb zelf geen auto met een automatische versnellingsbak (ik heb héél lang geleden ooit een paar kilometers met een auto met een ouderwetse automaat gereden), maar ik vermoed dat er daar een beveiliging in zit waardoor je die niet in een andere stand kan zetten terwijl de auto aan het rijden is.
                        Met een handgeschakelde auto kan je dan wel de koppeling intrappen en de versnellingsbak in de neutrale stand zetten (maar in de VS zijn handgeschakelde auto's heel zeldzaam, hier zijn er ook steeds minder de laatste jaren).
                        Je kan dan wel stoppen, ondertussen zal de motor constant op het maximale toerental draaien (tegen de begrenzer).
                        Maar als je dan stil staat kan je gemakkelijker het gaspedaal omhoog trekken, dat was in dit geval blijkbaar de oorzaak.
                        Als ik zelf in die situatie zat, dan had ik dat eerst geprobeerd (het gaspedaal omhoog trekken dus), je voelt zelf dat het pedaal niet terug komt, en dan weet je ook waar de oorzaak van de ellende zit.

                        Waarschijnlijk zat de mat tussen het gaspedaal...
                        Is wel een filmke van 2012 ... ik weet niet hoe courant "sleutelloos" toen reeds was ??

                        En die wagen zal ook wel niet direct aan 170 km/u gereden hebben hé, dus remmen van zodra je ondervindt dat het gaspedaal vastzit gebeurt niet tegen 170 km/u.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Het contact afzetten kan alleen maar als er nog een echt contactslot in zit, dat is tegenwoordig te ouderwets, je vindt dat alleen nog in de goedkoopste wagens (ik heb zelf liever nog een ouderwets contactslot dan die elektronische spullen die geregeld gehackt worden om auto's te stelen).
                          Nu is dat knopje drukken.
                          En vroeger was het twee draadjes koppelen om te starten en geen alarm.
                          Tijden veranderen.

                          Heel hard op de rem drukken terwijl de motor genoeg kracht levert om meer dan 170km/h te rijden zal resulteren in opgestookte remmen die helemaal niet meer werken.
                          Men kan ook beginnen remmen voordat men aan 170 zit.

                          Ik heb zelf geen auto met een automatische versnellingsbak (ik heb héél lang geleden ooit een paar kilometers met een auto met een ouderwetse automaat gereden), maar ik vermoed dat er daar een beveiliging in zit waardoor je die niet in een andere stand kan zetten terwijl de auto aan het rijden is.
                          Gewoon in de stand N zetten tijdens het rijden lukt hier toch met elke automaat.

                          Maar als je dan stil staat kan je gemakkelijker het gaspedaal omhoog trekken, dat was in dit geval blijkbaar de oorzaak.
                          Bij vele wagens is het gaspedaal al geruime tijd elektronisch en zit er gewoon een soort potentiometer achter om het gas te regelen.
                          De tijd dat het altijd met een kabel was, is al lang voorbij.

                          Waarschijnlijk zat de mat tussen het gaspedaal...
                          Toch al iets moeilijker, dan zou die daar langs achter tussen moeten kruipen en kan men net geen gas geven. LOL
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Nu is dat knopje drukken.
                            En vroeger was het twee draadjes koppelen om te starten en geen alarm.
                            Tijden veranderen.

                            Men kan ook beginnen remmen voordat men aan 170 zit.

                            Gewoon in de stand N zetten tijdens het rijden lukt hier toch met elke automaat.

                            Bij vele wagens is het gaspedaal al geruime tijd elektronisch en zit er gewoon een soort potentiometer achter om het gas te regelen.
                            De tijd dat het altijd met een kabel was, is al lang voorbij.

                            Toch al iets moeilijker, dan zou die daar langs achter tussen moeten kruipen en kan men net geen gas geven. LOL
                            De tijd dat je hier in Europa een auto kon starten door een paar draadjes aan elkaar te koppelen is al heel lang voorbij, volgens mij is een startonderbreker met een chip in de sleutel hier al meer dan 20 jaar verplicht, dan krijg je een auto niet gestart door de draadjes van het contactslot aan elkaar te koppelen. In films zie je dat nog geregeld gebeuren, als het echt een oude auto is, dan zal dat wel probleemloos lukken, maar met een recentere auto gaat dat niet (misschien wel in de VS, maar hier dus niet).

                            Als het gaspedaal al zover is ingedrukt dat de auto even later meer dan 170km/h gaat rijden, dan krijg je die waarschijnlijk niet gestopt door de remmen in te drukken, daar zijn remmen niet voor gemaakt.

                            Wat de "N" stand betreft, of je die daar in kan zetten tijdens het rijden, daar heb ik geen ervaring mee.

                            Hoe het gaspedaal gekoppeld is met de motor, of het een kabel is, een stel stangetjes (dat was ooit zo bij sommige auto's), of met een potentiometer in het gaspedaal, dat maak niet uit, ook met een potentiometer kan er iets haperen, er kan bijvoorbeeld een veer breken waardoor het pedaal niet meer naar boven komt. Dat kan dus bij elke auto voorkomen, ongeacht uit welke periode die komt (ik ken iemand die dat ooit gehad heeft met een bromfiets waarbij er een probleem was met de gaskabel, maar die kon je toen nog gemakkelijk stil leggen door aan de sleutel te draaien).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als het gaspedaal al zover is ingedrukt dat de auto even later meer dan 170km/h gaat rijden, dan krijg je die waarschijnlijk niet gestopt door de remmen in te drukken, daar zijn remmen niet voor gemaakt.
                              De auto zal op zijn minst afremmen en elke km/u minder maakt alles beter.
                              Maar zo snel is een rem nu ook niet stuk hoor.

                              Wat de "N" stand betreft, of je die daar in kan zetten tijdens het rijden, daar heb ik geen ervaring mee.
                              Al meermaals gedaan, trouwens ook nodig in een wasstraat, al is daar de snelheid uiteraard laag.

                              Hoe het gaspedaal gekoppeld is met de motor, of het een kabel is, een stel stangetjes (dat was ooit zo bij sommige auto's), of met een potentiometer in het gaspedaal, dat maak niet uit, ook met een potentiometer kan er iets haperen, er kan bijvoorbeeld een veer breken waardoor het pedaal niet meer naar boven komt.
                              Maar een potentiometer kan defect geraken zelfs dat het gaspedaal wel correct omhoog komt.
                              Als die dan op maximum waarde blijft hangen, dan sta je daar ook mooi.

                              Dat kan dus bij elke auto voorkomen, ongeacht uit welke periode die komt (ik ken iemand die dat ooit gehad heeft met een bromfiets waarbij er een probleem was met de gaskabel, maar die kon je toen nog gemakkelijk stil leggen door aan de sleutel te draaien).
                              Klopt, maar ik ken iemand dat ooit lang geleden zijn contact van de auto afgezet heeft tijdens het rijden en ook het stuurslot liet opspringen en dat is ook niet ideaal.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Niet alleen auto's hebben soms last van hun batterijen. Ook andere voertuigen.
                                In Brugge :



                                De vissen, als er zijn, zullen niet gelukkig zijn. De zwanen zeker niet.
                                Last edited by Skitch; 16 oktober 2023, 16:53.
                                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                                Comment

                                Working...
                                X