Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ja, de olie-industrie schopt wild om zich heen nu ze merken dat EV's echt wel een impact gaan hebben op hun omzetcijfers. Ik lees ook veel "mogelijk" en "kunnen" schadelijk zijn in de artikels. Dat kan best zijn, en meer onderzoek is zeker nodig. Maar waarom de zwarte piet naar de EV's doorschuiven? In 1976 waren er ongeveer 342 miljoen wagens wereldwijd op de weg, ondertussen zijn dat er 1,4 miljard. Heb jij ergens iets gelezen dat deze toename dramatisch is voor het milieu, in het bijzonder de bandenpartikels? Vergelijk ook eens het gewicht van de eerste VW Golf aan 750kg tegenover een VW Golf 8 nu 1322kg, het is een algemeen fenomeen dat auto's zwaarder worden waarbij niet alleen de banden maar ook de remmen meer stof gaan afgeven. Dat remmenstof is quasi onbestaande bij de EV's door stroomrecuperatie. Neen, de omschakeling naar EV's is het probleem...
    Vergeet ook niet dat de EV evolutie nog maar aan het begin staat. De eerste EV's waren niet de goedkoopste, noch kleinste maar vaak grotere modellen met meer vermogen. Appelen met peren vergelijken, weet je wel. Ondertussen heeft Dacia het goedkoopste elektrische model in EU dat zelfs lichter is dan zijn brandstof aangedreven tegenhanger.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Hyundai en Kia roepen 3.37miljoen auto's terug voor aanpassing wegens brandgevaar. Er wordt zelf aangeraden de auto niet in de garage te parkeren. Het zal druk worden bij de autodealers, voornamelijk in de US. Daar speelt men vanuit de overheid sneller in op mogelijke problemen. Over beide merken spreekt men sinds 2017 in totaal over een 52 incidenten met brand en/of gesmolten onderdelen op 3.37 miljoen voertuigen. Geen elektrische voertuigen, dus op forums en andere sociale media blijft men rustig.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ja, de olie-industrie schopt wild om zich heen nu ze merken dat EV's echt wel een impact gaan hebben op hun omzetcijfers. Ik lees ook veel "mogelijk" en "kunnen" schadelijk zijn in de artikels. Dat kan best zijn, en meer onderzoek is zeker nodig. Maar waarom de zwarte piet naar de EV's doorschuiven? In 1976 waren er ongeveer 342 miljoen wagens wereldwijd op de weg, ondertussen zijn dat er 1,4 miljard. Heb jij ergens iets gelezen dat deze toename dramatisch is voor het milieu, in het bijzonder de bandenpartikels? Vergelijk ook eens het gewicht van de eerste VW Golf aan 750kg tegenover een VW Golf 8 nu 1322kg, het is een algemeen fenomeen dat auto's zwaarder worden waarbij niet alleen de banden maar ook de remmen meer stof gaan afgeven. Dat remmenstof is quasi onbestaande bij de EV's door stroomrecuperatie. Neen, de omschakeling naar EV's is het probleem...
        Vergeet ook niet dat de EV evolutie nog maar aan het begin staat. De eerste EV's waren niet de goedkoopste, noch kleinste maar vaak grotere modellen met meer vermogen. Appelen met peren vergelijken, weet je wel. Ondertussen heeft Dacia het goedkoopste elektrische model in EU dat zelfs lichter is dan zijn brandstof aangedreven tegenhanger.
        Reken maar dat (voorlopig) de olie industrie het niet eens merkt dat er wat EV's rondrijden
        Als je het gewoon nog maar bekijkt in België is het aantal EV's peanuts tegenover brandstofwagens, en al helemaal als het over particuliere aangekochte EV's gaat.
        Niet voor niets dat onze domme regering met geld begint te smijten om toch maar mensen over te laten schakelen op EV's, de rekening wordt daarna wel gepresenteerd
        Zoals men altijd al gedaan heeft, een bliekje gooien voor een snoek te vangen

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 1 oktober 2023, 01:03.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Hyundai en Kia roepen 3.37miljoen auto's terug voor aanpassing wegens brandgevaar. Er wordt zelf aangeraden de auto niet in de garage te parkeren. Het zal druk worden bij de autodealers, voornamelijk in de US. Daar speelt men vanuit de overheid sneller in op mogelijke problemen. Over beide merken spreekt men sinds 2017 in totaal over een 52 incidenten met brand en/of gesmolten onderdelen op 3.37 miljoen voertuigen. Geen elektrische voertuigen, dus op forums en andere sociale media blijft men rustig.
          https://www.reuters.com/business/aut...sa-2023-09-27/
          Hmm, het gaat over 21 branden die eventueel zouden kunnen geweest zijn en eventueel 21 andere lekkages van hydraulische vloeistof die eventueel tot brand hadden kunnen komen en dat sinds 2017 en dat op 3,37 miljoen wagens
          En van dat aantal zijn er amper 10 wagens waarbij het bewezen is dat er bij enkele de brand daardoor is ontstaan en enkele waarbij smelten/lekkages van leidingen heeft plaatsgevonden
          Als met dat kleine aantal al een grote terugroepactie wordt ingepland dan denk ik dat men massaal EV's mag terugroepen ...

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 1 oktober 2023, 01:01.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Nieuwe methode om elektrische auto's te blussen op een ferry (ga naar 17 minuten als je alleen het filmpje van het blussysteem wil zien):
            EXCLUSIVE NordVPN Deal ➼ https://nordvpn.com/AEJCGrab your EXCLUSIVE NordVPN Deal by going to nordvpn.com/aejc to get a Huge Discount off your NordVPN Plan +...

            Ze hebben alleen nog een universele koppeling nodig om het bluswater (zout water) rechtstreeks in de accu te pompen, dat is nog veel effectiever.
            Op de ferry gebruiken ze gekoeld zout water (pekel) waardoor de accu nog sneller afgekoeld wordt, en tegelijk zorgt het zoute water ervoor dat de cellen zelf ontladen worden (zout water geleidt elektriciteit).
            Daardoor zal de accu achteraf ook niet opnieuw in brand vliegen, als de cellen helemaal leeg zijn, dan is er geen energie meer om ze op te warmen.

            Ik heb hier eerder een filmpje gepost over de "Megapacks" waarvan er eentje in brand stond, toen vroeg ik mij al af waarom ze er niet simpelweg een wateraansluiting (en een kleine watertoren naast die installatie) op hadden voorzien om de accu snel te kunnen blussen.
            Water over spuiten aan de buitenkant zal de cellen in de accupacks niet voldoende afkoelen, als je zo'n "container-accu" zo kan bouwen dat je er water in kan pompen als de cellen in thermal runaway gaan, dan kan je ze veel effectiever koelen en zo snel de brand onder controle krijgen.
            Door het water rechtstreeks naar binnen te pompen op de plaats waar het nodig is zal er ook veel minder water nodig zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Misschien moeten we eens geen Youtube-roeptoeter aan het woord laten maar mensen die professioneel bezig zijn met BEV's (batterij-elektrisch voertuig).
              Hieronder de link naar een panelgesprek die de vooroordelen van de BEV trachten te weerleggen. De video duurt 54 minuten, ik wil toch enkele opmerkelijke uitspraken in het kort weergeven:

              - Chris Chandler, hoofdconsultant van Lex Autolease met 165.000 BEV's in gebruik.
              12v batterijproblemen net zoals ICE wagens.
              De aandrijfbatterij zero problemen, ook geen branden.

              - Paul Gilshan CEO van Tusker Lease 23.000 EV van de in totaal 32.000 wagens
              32 van die 23.000 zijn met een lege batterij gevallen (0.2%)
              5 keer meer (2.6%) zijn zonder benzine of diesel gevallen (in een kleinere groep gebruikers)
              Bovendien is nog een groter probleem dat men vaak verkeerde brandstof tankt, wat moeilijk is bij een BEV.
              BEV zijn 31% goedkoper in onderhoud, geen branden (wel een ICE 5 jaar geleden)

              Beide leasebedrijven geven aan dat de kosten per kilometer voor vervangen banden zijn exact gelijk aan deze van ICE voertuigen. BEV slijten dus niet meer banden.

              Remblokken van de BEV gaan 300.000km mee door de regeneratieve remmen.


              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Wat heeft regeneratie te maken met slijtage remblokken ?

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Wat heeft regeneratie te maken met slijtage remblokken ?

                  grts
                  Sieg
                  Ik twijfel of dit een gemeende vraag is, even het voordeel van de twijfel dan maar.

                  Elektrische voertuigen vertragen niet door de remmen te gebruiken. De aandrijfmotor of -motoren worden dan gebruikt als generator, die energie wordt handig (her)gebruikt om terug in de batterij te stoppen vandaar het regeneratieve aspect. Bij veel BEV's is de sterkte van het vertragen ook instelbaar. De remmen worden enkel gebruikt als deze regeneratie onvoldoende is om te vertragen en/of tot stilstand te komen, zoals bij een noodstop of soms de laatste halve meter of zo voor een volledige stilstand. Indien de batterij voor 100% geladen is, werkt regeneratie niet, vol is vol. Dan moeten de remmen indien nodig ook aan de slag. Maar dat is slechts de eerste kilometer of zo, bovendien laden veel gebruikers de wagen maar tot 80% op. De typische vieze voorwielen door het remstof van een ICE-wagen zal je dan ook niet of nauwelijks aantreffen op een BEV. Remblokken die niet gebruikt worden slijten namelijk ook niet af.
                  Als ik de data van mijn wagen bekijk zie ik voor de laatste maand een energieverbruik van 113,5 kWh en 54,13 kWh regeneratie, dat is best aanzienlijk maar hangt natuurlijk af van hoeveel je moet afremmen. Als je veel kilometers autoweg rijdt zonder file zal die recuperatie natuurlijk ook minder zijn.
                  Men raadt trouwens aan om af en toe (om de paar maanden of zo) de regeneratie even uit te schakelen zodat de remblokken en remschijven in goede staat blijven. Sommige merken/modellen EV hebben een systeem dat dit effectieve remgebruik opvolgt en zelf beslist om de regeneratie kort uit te schakelen om de remblokken en -schijven optimaal te houden.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Regeneratie is het recupereren van energie, verkeerde woordkeuze voor afremmen ook al is regeneratie er het gevolg van.
                    Remstof op de velgen is uiteraard veel minder, maar toch is het er nog.
                    Volgens de fabrikant zijn remblokken van de EV hier goed voor 100.000 km.

                    Ooit met een diesel ook eens bijna 100.000 km gereden met dezelfde remblokken door zo goed als alleen snelweg te doen.
                    Last edited by VerSeg; 3 oktober 2023, 23:28.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                      Ik twijfel of dit een gemeende vraag is, even het voordeel van de twijfel dan maar.

                      Elektrische voertuigen vertragen niet door de remmen te gebruiken. De aandrijfmotor of -motoren worden dan gebruikt als generator, die energie wordt handig (her)gebruikt om terug in de batterij te stoppen vandaar het regeneratieve aspect. Bij veel BEV's is de sterkte van het vertragen ook instelbaar. De remmen worden enkel gebruikt als deze regeneratie onvoldoende is om te vertragen en/of tot stilstand te komen, zoals bij een noodstop of soms de laatste halve meter of zo voor een volledige stilstand. Indien de batterij voor 100% geladen is, werkt regeneratie niet, vol is vol. Dan moeten de remmen indien nodig ook aan de slag. Maar dat is slechts de eerste kilometer of zo, bovendien laden veel gebruikers de wagen maar tot 80% op. De typische vieze voorwielen door het remstof van een ICE-wagen zal je dan ook niet of nauwelijks aantreffen op een BEV. Remblokken die niet gebruikt worden slijten namelijk ook niet af.
                      Als ik de data van mijn wagen bekijk zie ik voor de laatste maand een energieverbruik van 113,5 kWh en 54,13 kWh regeneratie, dat is best aanzienlijk maar hangt natuurlijk af van hoeveel je moet afremmen. Als je veel kilometers autoweg rijdt zonder file zal die recuperatie natuurlijk ook minder zijn.
                      Men raadt trouwens aan om af en toe (om de paar maanden of zo) de regeneratie even uit te schakelen zodat de remblokken en remschijven in goede staat blijven. Sommige merken/modellen EV hebben een systeem dat dit effectieve remgebruik opvolgt en zelf beslist om de regeneratie kort uit te schakelen om de remblokken en -schijven optimaal te houden.
                      Het was inderdaad een serieuze vraag, bedankt voor de uitleg

                      Bij gewone ICE wagens hangt het er ook veel vanaf op welke manier je afremt uiteraard, je hebt velen die continu hun remmen gebruiken.
                      Zelf ben ik meer van het type dat zoveel mogelijk afremt op de motor, die gewoonte opgebouwd door vroeger veel met vrachtwagens te rijden en veel in gebergte te rijden.
                      Als je in (hoog)gebergte rijdt dan zie je hoeveel mensen er eigenlijk continu op hun remmen gaan staan om af te dalen, verkeerde manier van rijden uiteraard.
                      Zelfs hier in onze lage landen heb je er die continu op de remmen duwen, is om zot te worden als je daar achter rijdt op de snelweg

                      Mijn vorige wagen, een diesel, had een kleine 160.000km en daar zijn maar één keer de remmen vervangen.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                        Als je in (hoog)gebergte rijdt dan zie je hoeveel mensen er eigenlijk continu op hun remmen gaan staan om af te dalen, verkeerde manier van rijden uiteraard.

                        grts
                        Sieg
                        Niet alleen verkeerd, ook ronduit gevaarlijk als de remmen oververhit worden en fading ontstaat. De remkracht kan dan wel eens sterk verminderen en zelfs totaal verdwijnen, dat wil je niet bergaf.
                        Let wel, dat de stoplichten branden bij het afdalen in niet noodzakelijk door het gebruik van de rempedaal. Veel recente auto's hebben namelijk een vertragingsmeter (G-krachtmeter) ingebouwd en vanaf een bepaalde vertraging gaan de remlichten branden, zelfs zonder de rempedaal aan te raken. Dat kan door remmen op de motor of door regeneratie bij een EV.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Let wel, dat de stoplichten branden bij het afdalen in niet noodzakelijk door het gebruik van de rempedaal. Veel recente auto's hebben namelijk een vertragingsmeter (G-krachtmeter) ingebouwd en vanaf een bepaalde vertraging gaan de remlichten branden, zelfs zonder de rempedaal aan te raken. Dat kan door remmen op de motor of door regeneratie bij een EV.
                          Inderdaad dat doet mijn wagen ook
                          Maar ik heb het hier over degene die bij ons op de snelweg steeds hun remmen voor het minste gebruiken, dat zijn meestal dezelfde die links blijven rijden op de snelweg ...

                          grts
                          Sieg

                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            Maar ik heb het hier over degene die bij ons op de snelweg steeds hun remmen voor het minste gebruiken, dat zijn meestal dezelfde die links blijven rijden op de snelweg ...

                            Dat zijn de gehaaste mensen die altijd te laat vertrekken, en die proberen onderweg wat tijd in te halen, wat zo goed als onmogelijk is op de hedendaagse overvolle wegen.
                            Dit tot ergernis van de meeste andere weggebruikers die vooral proberen om op een veilige manier op hun bestemming te geraken.
                            Herman Van Veen heeft er in 1979 zelfs al een liedje over geschreven, dat gedrag bestond toen ook al :
                            Opzij, opzij, opzij,maak plaats, maak plaats, maak plaats,Ik heb ongelofelijke haast.Opzij, opzij, opzij,want ik ben haast te laat,Ik heb maar een paar minut...


                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Dat zijn de gehaaste mensen die altijd te laat vertrekken, en die proberen onderweg wat tijd in te halen, wat zo goed als onmogelijk is op de hedendaagse overvolle wegen.
                              Dit tot ergernis van de meeste andere weggebruikers die vooral proberen om op een veilige manier op hun bestemming te geraken.
                              Of die overal moeten remmen voor wie onnodig traag links blijft rijden of op zijn smartphone bezig is.
                              Te traag rijden en het verkeer ophouden is de laatste tijd de mode.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Of die overal moeten remmen voor wie onnodig traag links blijft rijden of op zijn smartphone bezig is.
                                Te traag rijden en het verkeer ophouden is de laatste tijd de mode.
                                Het zou goed zijn dat een smartphones tijdens het besturen van een voertuig geblokkeerd worden.

                                Comment

                                Working...
                                X