Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Ja jongens, doe gerust alleen verder in deze discussie. De wereld is plat en de maanlanding is nep.
    Al zal de maanlanding ook niet milieuvriendelijk geweest zijn.
    Wees zelfs ook een beetje realistisch, wie nu 100 is die kan toch geen voordeel gehaald hebben uit wat actueel opgelegd wordt aan beperkingen zodanig dat hij ouder geworden is?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Ik koop mijn wagens particulier en rij er gewoonlijk een goeie 10 jaar mee. Mijn dieseltje is er nu 6.5, en moet dus nog wel efkens mee. Ik hoop dat tegen dan de ondermaatse technologie van de batterijen eindelijk op punt zal staan. Want de dingen die ze er nu in proppen zijn op alle vlakken ondermaats.
      BMW gaat net in Amerika een fabriek bouwen waar ze nieuwe batterijen gaan assembleren met cilindervormige cellen, 20% meer capaciteit en 30% sneller laden.
      Dat is al een begin, nu nog x 5 en het komt misschien goed.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Die vergelijkingswebsite is hopeloos. "Investeer 15000€" - verlies 15000, ja...

        Comment


        • "Investeren in een auto". Je moet maar lef hebben zeg ik.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Die vergelijkingswebsite is hopeloos. "Investeer 15000€" - verlies 15000, ja...
            Dit kan iedereen met een spreadsheet op een paar uur in mekaar steken (op de - snel verouderende - modellen database na).

            Maar als het break-even punt nu al bij middenklassewagens ligt (40-50K) dan zal dat geleidelijk verder naar beneden schuiven.
            Waardoor voor een steeds groter deel van de automobilisten de balans zal overslaan richting EV.
            De beweging is ingezet en niet meer te stoppen.

            Dat autorijden nog duurder gaat worden dan nu valt wel te vrezen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

              Dit kan iedereen met een spreadsheet op een paar uur in mekaar steken (op de - snel verouderende - modellen database na).

              Maar als het break-even punt nu al bij middenklassewagens ligt (40-50K) dan zal dat geleidelijk verder naar beneden schuiven.
              Waardoor voor een steeds groter deel van de automobilisten de balans zal overslaan richting EV.
              De beweging is ingezet en niet meer te stoppen.


              Dat autorijden nog duurder gaat worden dan nu valt wel te vrezen.
              We worden gedwongen om die kant uit te gaan, een gewone normale werkmens kan zich een auto van 40-50k niet veroorloven
              De meeste dure wagens die je nu ziet rondrijden zijn bedrijfswagens, dus geen particuliere aankopen
              Of iemand die al wat ouder is en denkt dat hij z'n laatste aankoop van auto gaat doen, die durven dan ook nog s een duurder model kopen.

              En wat het milieuvriendelijke aankopen van de EV betreft, de meesten gaan dan wel een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie
              Het wordt hoog tijd dat men daar eens wat meer heffingen op gaat vragen, want kerosine is blijkbaar tax vrij heb ik deze week gehoord, daar schrok ik toch wel even van

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                We worden gedwongen om die kant uit te gaan, een gewone normale werkmens kan zich een auto van 40-50k niet veroorloven
                De meeste dure wagens die je nu ziet rondrijden zijn bedrijfswagens, dus geen particuliere aankopen
                Of iemand die al wat ouder is en denkt dat hij z'n laatste aankoop van auto gaat doen, die durven dan ook nog s een duurder model kopen.

                En wat het milieuvriendelijke aankopen van de EV betreft, de meesten gaan dan wel een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie
                Het wordt hoog tijd dat men daar eens wat meer heffingen op gaat vragen, want kerosine is blijkbaar tax vrij heb ik deze week gehoord, daar schrok ik toch wel even van

                grts
                Sieg
                We worden altijd op één of andere manier gedwongen, Sieg.
                Mijn betoog ging er juist over dat naarmate er meer EV's worden verkocht de prijs zal zakken.
                Ook van de laadbeurt, ze zijn veel te veel laadstations aan het bouwen, waardoor je dan weer met een kleinere en goedkopere batterij toekomt.
                Anderzijds zal het aanbod van benzine (en zeker diesel-) wagens verminderen en met een totale ban aan de horizon zal de restwaarde naar 0 gaan.

                Dus zelfs klimaatontkenners zullen voor hun portemonnee vroeg of laat overstag gaan .

                Ik sta ook niet te springen om een EV te kopen, maar ik zie op termijn weinig argumenten tegen en hoop van oud genoeg te worden om dat nog mee te maken, en er nog lang mee te (mogen) rijden.

                PS: je tweede alinea is naast de kwestie

                Comment


                • Vanavond docu op BBC1 om 21u: Electric Cars: what they really mean for you https://www.bbc.co.uk/programmes/p0fzlswg
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                    We worden altijd op één of andere manier gedwongen, Sieg.
                    Mijn betoog ging er juist over dat naarmate er meer EV's worden verkocht de prijs zal zakken.
                    Ook van de laadbeurt, ze zijn veel te veel laadstations aan het bouwen, waardoor je dan weer met een kleinere en goedkopere batterij toekomt.
                    Anderzijds zal het aanbod van benzine (en zeker diesel-) wagens verminderen en met een totale ban aan de horizon zal de restwaarde naar 0 gaan.

                    Dus zelfs klimaatontkenners zullen voor hun portemonnee vroeg of laat overstag gaan .

                    Ik sta ook niet te springen om een EV te kopen, maar ik zie op termijn weinig argumenten tegen en hoop van oud genoeg te worden om dat nog mee te maken, en er nog lang mee te (mogen) rijden.

                    PS: je tweede alinea is naast de kwestie
                    Neen, er zijn niet genoeg laders. Het is niet omdat je denkt dat EV's een verkeerde piste zijn dat je een klimaatontkenner bent. En die tweede paragraaf is absoluut niet naast de kwestie. Integendeel het is juist wat er mis is met alle politieke maatregelen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                      Neen, er zijn niet genoeg laders. Het is niet omdat je denkt dat EV's een verkeerde piste zijn dat je een klimaatontkenner bent. En die tweede paragraaf is absoluut niet naast de kwestie. Integendeel het is juist wat er mis is met alle politieke maatregelen.
                      > Daarom laten we geen discussies meer toe zoals ...

                      ...
                      - Discussies over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen
                      ...

                      Deze topics worden zonder verwittiging noch tegenargument verwijderd.​
                      <

                      Nu gij (en de moderators ).

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                        > Daarom laten we geen discussies meer toe zoals ...

                        ...
                        - Discussies over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen
                        ...

                        Deze topics worden zonder verwittiging noch tegenargument verwijderd.​
                        <

                        Nu gij (en de moderators ).
                        Daar gaan we weer … mijnheer heeft zijn zegje gedaan en een ander wil hij het zwijgen opleggen.
                        Geen deftige argumenten meer?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Ook van de laadbeurt, ze zijn veel te veel laadstations aan het bouwen, waardoor je dan weer met een kleinere en goedkopere batterij toekomt.

                          Ik sta ook niet te springen om een EV te kopen, maar ik zie op termijn weinig argumenten tegen en hoop van oud genoeg te worden om dat nog mee te maken, en er nog lang mee te (mogen) rijden.
                          Dat is een volledig verkeerde visie, er zijn inderdaad veel,laadpunten aan het bijkomen maar dat oogt meer dan wat het in werkelijkheid is.

                          1) Niet aan elke lader kan men met dezelfde laadpas laden, men is beperkt tot deze gekoppeld aan uw kaart.
                          2) De meeste zijn geen snellaadstations maar standaard laadpalen waar je 6 uur kan blijven staan om je batterij te laden voor je verder kan.
                          Als ik hier het gemiddelde zie dan gaat laden bij 11 kWh paal aan 0,7 km/minuut.
                          3) Het is niet omdat er laadpalen staan dat die vrij zijn en ook operationeel.
                          4) Elektrisch rijden is nog steeds veel duurder als men langere ritten maakt, de prijs aan publieke palen is fors hoger dan thuis (zeker in combinatie met zonnepanelen) en deze aan snellaadstations nog een pak meer.

                          Vorige week naar Luxemburg gereden, voor de op en af samen ongeveer 1/3 van een tank leeggereden, wat wil zeggen dat we meermaals de op en af kunnen doen met één keer tanken.
                          Willen we dit met de elektrische wagen doen, dan moeten we al meermaals laden voor één keer op en af.

                          Elektrisch is privé pas echt interessant als de wagens fors goedkoper worden, als er meer snellaadstations komen en als de prijs voor het laden wat schappelijk blijft.

                          Met een kleinere batterij gaat men minder snel moeten laden, maar,ze zal dan ook minder lang meegaan en het aantal keren laden weer opdrijven.
                          Daarvoor is het wachten tot de betere batterijen beschikbaar zijn welke snel geladen kunnen worden en meer rendement hebben … maar gaan de actuele laders dan nog wel kunnen volgen?
                          Uiteraard gaat het 9/10 allemaal nog evolueren, maar of we het allen nog gaan meemaken voor het in orde is zal een andere kwestie zijn.
                          De kans dat de overheid het gaat oplossen door ook het elektrisch rijden te beperken is groter dan dat men een volledig conforme infrastructuur gaat aanleggen.

                          En wie gaat binnen 6 of 8 jaar nog een cent willen geven voor een elektrische wagen met het risico dat de batterij er ver aan is?
                          Na enkele jaren zal de restwaarde alvast niet hoog zijn.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Van onze vriend Verseg is al langer geweten dat hij sowieso het laatste woord moet hebben, maar door de onzin en onvolledige informatie die hij hier schrijft, moet ik toch reageren. Ook al weet ik dat dit hem niet zal stoppen, maar daardoor probeer ik toch anderen een beetje correct te informeren.
                            1) Er zijn multi-pas laadkaarten die je toelaten op meerdere platformen te laden kijk bijvoorbeeld eens naar Chargemap, om eentje te noemen. Bovendien is er een Europese maatregel die de laadpalen weldra verplicht ook bruikbaar te zijn met gewoon een bankkaart/kredietkaart. De overschakeling aan de laadpalen is trouwens al volop bezig.
                            2) Dat klopt, en dat is net de bedoeling dat je kan laden aan een rustig tempo, thuis, aan het werk of tijdens een uitstap in de stad...
                            3) Ja, en? Als je gaat benzine tanken en er staat een rij, heb je ook de keuze: verder rijden of even aanschuiven. Pas deze maand is er in het EU parlement een wet gestemd die de deelstaten verplicht om op grote wegen (snelwegen bv) minstens iedere 60 km laadstations te voorzien.
                            4) Vreemd, ik betaal voor hetzelfde aantal km de helft dan indien ik zou tanken met benzine. Als je zonnepanelen hebt met een overproductie een no-brainer en gratis tanken. In tweevoudig tarief goedkoper tijdens de avond/nacht en in het weekend. Of kies voor een dynamisch tarief dan zijn er momenten waarop je quasi gratis laadt.
                            Los daar van zijn er apps die je toelaten te kiezen met welke laadkaart/laadpaal je voordelig kan laden aan een snellader. De Chargeprice app is er een voorbeeld van, waardoor je kan laden aan 0.3 euro/kWh. Een vriend van me is zo naar Z-Franrijk gereden -en terug- aan 45 euro.

                            Ik vraag me wel af met welke auto je rijdt. Voor 1/3 van een tank naar Luxemburg en terug... Neem nu dat je (bovengemiddeld)1200 km kan doen met een tank, heb je zo'n 400km gereden heen en terug. Dan kan ik met mijn EV nog 140 km doen alvorens terug thuis te laden, ongeveer 540 km met 1 laadbeurt. Ik neem aan dat je in Luxemburg een bezoek aan een stad heb gedaan? Wel, met en EV zou je in principe dan ook kunnen laden aan een trage lader.
                            Over de levensduur van de batterijen zijn er al meerdere reacties geweest maar men komt desondanks steeds weer met hetzelfde verhaaltje dat nergens op steunt. Ik kan je de gegevens bezorgen van een vriend die een rijschool heeft en daar een EV voor gebruikt. Die heeft zijn batterijrapport openbaar gemaakt na 1.5 jaar rijden en meer dan 100.000km, de batterij staat nog op 96% capaciteit.

                            Tot slot, VerSeg; met welke EV rijdt je zelf?

                            Vreemd dat men de ervaringen van EV-eigenaars steeds probeert te counteren door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, tenzij van van horen zeggen van een vriend van de buur van nonkel Jef.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Een voordeel van het nieuwe forum is dat personen op mijn negeerlijst nagenoeg onzichtbaar worden (tenzij hun post wordt aangehaald door iemand anders).

                              Ik wil toch even toevoegen dat op de besproken vergelijkssite de restwaarde van EV's op dezelfde manier wordt berekend dan van benzinewagens (na 10 jaar bv 14% voor beide).
                              Zoveel zal de batterij dan zeker nog overhouden, bovendien zijn er geen zuigers en krukaslagers, compressoren, EGR kleppen ed die tegen dan al behoorlijk versleten zijn.
                              Last edited by palombian; 26 juli 2023, 11:48.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Een voordeel van het nieuwe forum is dat personen op mijn negeerlijst nagenoeg onzichtbaar worden (tenzij hun post wordt aangehaald door iemand anders).

                                Ik wil toch even toevoegen dat op de besproken vergelijkssite de restwaarde van EV's op dezelfde manier wordt berekend dan van benzinewagens (na 10 jaar bv 14% voor beide).
                                Zoveel zal de batterij dan zeker nog overhouden, bovendien zijn er geen zuigers en krukaslagers, compressoren, EGR kleppen ed die tegen dan al behoorlijk versleten zijn.
                                Hoeveel EGR kleppen, compressoren "ed" zitten er dan wel in een gewone auto ? Of bedoelde je turbo's ? Ik heb er maar éne hoor, en die werkt na 25 jaar nog prima
                                Koelt een EV trouwens op een andere manier dan een gewone auto ?
                                Trouwens : krukaslagers en zuigers die noemenswaardig behoorlijk verslijten op zo'n periode.... faut le faire. Zo'n slechte auto heb ik nog nooit gehad of wacht eens : jawel een Ford Escort 2, made in Spain, destijds gekocht voor één symbolische BEF. Rotauto. Alsof die in EV-versie niet meer zullen bestaan.
                                Ik vind het dus vooral zeer gevaarlijk om vooruit te denken naar de toekomst toe.
                                Onze directeur destijds meende dat destijds ook te kunnen naar mijn job toe. De oplossing bleek héél eenvoudig : "directeur, meent u dat ? Ja ? Zet dat dan eens op papier."

                                Maar ben één ding ben ik het alvast eens : bepaalde personen op mijn negeerlijst zijn onzichtbaar geworden. Spaart inderdaad een hoop ergernis.

                                Comment

                                Working...
                                X