Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breng je benzine auto maar naar de sloop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breng je benzine auto maar naar de sloop.

    Nog even wachten en je benzine of diesel auto kan naar de sloop. Studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven hebben een accu race-auto ontwikkeld met een Laadtijd: 3 minuten en 56 seconden en een actieradius van 250 kilometer. Nadeel: je kunt hem thuis nog niet aan een gewoon stopcontact hangen er is een speciale lader voor nodig. Het geheim van het snelle laden is het speciale koelsysteem om de laadwarmte af te koelen. De huidige laders bij tankstations zijn wel geschikt om de accu's op te laden. De laadtijd is dus bijna even lang of kort als tanken met benzine.

  • #2
    Hopelijk is de prijs van zo'n auto dan recht evenredig met de daling van de laadtijd en niet omgekeerd evenredig. Ik vrees voor het laatste...
    In theorie allemaal mooi, maar extra energie gaan verbruiken om de laadsnelheid op te voeren lijkt me ook niet zo milieu-vriendelijk.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Ik heb alle respect voor de mensen van de TU Eindhoven, daar niet van. Maar met enkel deze gegevens is het onmogelijk om uit te rekenen welke stroom er door die laadkabels moet, en net dat had ik wel eens willen weten.
      Verder heb ik wat vragen bij het concept "accu race-auto".

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Ik heb alle respect voor de mensen van de TU Eindhoven, daar niet van. Maar met enkel deze gegevens is het onmogelijk om uit te rekenen welke stroom er door die laadkabels moet, en net dat had ik wel eens willen weten.
        Verder heb ik wat vragen bij het concept "accu race-auto".
        Inderdaad. Net zoals zovele zaken die ontwikkeld worden, maar niet verder geraken dan hun primaire ontwikkeling wegens véél te duur voor productie.
        Van mij mogen ze om het even dewelk EV steken waar de zon niet schijnt... alhoewel dit tamelijk wat pijn zal doen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Ik heb alle respect voor de mensen van de TU Eindhoven, daar niet van. Maar met enkel deze gegevens is het onmogelijk om uit te rekenen welke stroom er door die laadkabels moet, en net dat had ik wel eens willen weten.
          Verder heb ik wat vragen bij het concept "accu race-auto".
          Als dit iets is om op voort te gaan: https://newatlas.com/automotive/liqu...e-ev-charging/
          2500A door de kabel ...

          Inderdaad, een "race accu" is iets helemaal anders dan wat je in een normale auto vindt. Op termijn zal wel een deel van die technologie zijn weg vinden in consumer technologie. Maar evengoed blijft het een race technologie die nooit naar consumer komt. Dat weten we "ooit" wel eens.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

            Inderdaad. Net zoals zovele zaken die ontwikkeld worden, maar niet verder geraken dan hun primaire ontwikkeling wegens véél te duur voor productie.
            Juist. Hoe jammer ik het ook vind, deze lijst wordt steeds langer.
            Nog iemand iets gehoord van koude kernfusie (Fleischman en Pons) ? Praktische toepassingen voor buckminsterfullereen ? Nog iemand gehoord van de enorme vooruitgang die "binnen de 4 jaar" werd voorspeld toen Frau dr. Merkel op de knop van de ITER mocht duwen, nu alweer 5-6 jaar geleden ? Nog iemand gehoord van supergeleiding op kamert° ? Nog iemand die gehoord heeft van bruikbare grafeencaps ?
            Natuurlijk wordt er vooruitgang gemaakt op het gebied van batterijen (het zou er nog aan ontbreken), maar m.i. komt het er in een batterij aan om te "knikkeren" met ionen, in vergelijking met de elektronen uit een elektrische geleider zijn dit grote, zware, lompe en trage dingen. Op gebied van beweeglijkheid zal een olifant het altijd moeten afleggen tegen een vlieg.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

              Als dit iets is om op voort te gaan: https://newatlas.com/automotive/liqu...e-ev-charging/
              2500A door de kabel ...

              Inderdaad, een "race accu" is iets helemaal anders dan wat je in een normale auto vindt. Op termijn zal wel een deel van die technologie zijn weg vinden in consumer technologie. Maar evengoed blijft het een race technologie die nooit naar consumer komt. Dat weten we "ooit" wel eens.
              2500 A .....
              Voor één auto.....

              Comment


              • #8
                2500A maar welke spanning? Aan 1V is dat 2.5 kW, aan 700V zit je aan 1.75 MW! Men spreekt wel om voor laders naar 3 MW te gaan. Nu moet ik zeggen, minder dan 5 minuten is leuk maar met minder dan 10 minuten ben ik gediend. Als ik 20-30 minuten moet wachten, dan is het te lang. Ik kan thuis niet laden dus moet het aan een publieke laadpaal. Als je daar 5-10 minuten moet wachten, dat gaat nog. Je bladert eens door de krant op je gsm of antwoordt op een mail of 2. Maar 20-30 minuten is te lang om te blijven rondhangen op een parking en te kort om naar huis te gaan en terug te komen.

                De elektronen en ionen... ge weet wat ze zeggen: "Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway". Als je parallel kan laden dan valt dat nog mee.

                Buckminsterfullereen heeft al toepassingen. Misschien niet wat er allemaal voorspeld werd maar er zijn commerciële toepassingen. ITER... moesten we dat serieus sponsoren ipv zouden we al lang veel verder staan. Groot probleem is dat het publiek geen onderscheid kan maken tussen kernfusie en kernsplitsing. Eenmaal ze "kern..." horen haakt hun verstand af en slikken ze groene propaganda.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  2500A maar welke spanning? Aan 1V is dat 2.5 kW, aan 700V zit je aan 1.75 MW! Men spreekt wel om voor laders naar 3 MW te gaan. Nu moet ik zeggen, minder dan 5 minuten is leuk maar met minder dan 10 minuten ben ik gediend. Als ik 20-30 minuten moet wachten, dan is het te lang. Ik kan thuis niet laden dus moet het aan een publieke laadpaal. Als je daar 5-10 minuten moet wachten, dat gaat nog. Je bladert eens door de krant op je gsm of antwoordt op een mail of 2. Maar 20-30 minuten is te lang om te blijven rondhangen op een parking en te kort om naar huis te gaan en terug te komen.

                  De elektronen en ionen... ge weet wat ze zeggen: "Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway". Als je parallel kan laden dan valt dat nog mee.

                  Buckminsterfullereen heeft al toepassingen. Misschien niet wat er allemaal voorspeld werd maar er zijn commerciële toepassingen. ITER... moesten we dat serieus sponsoren ipv zouden we al lang veel verder staan. Groot probleem is dat het publiek geen onderscheid kan maken tussen kernfusie en kernsplitsing. Eenmaal ze "kern..." horen haakt hun verstand af en slikken ze groene propaganda.
                  Toepassingen voor de buckies ? Welke dan ?
                  ITER wordt me dunkt al een hele tijd serieus gesponsored, nog meer sponsoren doet me een beetje denken aan Kalkar...
                  En dat "publiek", nou ja, daar zijn we het over eens.

                  Comment


                  • #10
                    Vermoedelijk gaat het om dit artikel:


                    Men heeft er dus 29.2 kWh geladen in net geen 4 minuten. Dat is snel, maar echt? Ik laad nu 46.5 kWh in 20 minuten of 12 minuten voor dezelfde 29.2kWh. Is dat iets om wakker van te liggen dat je om de 4 à 500 km een half uurtje pauze neemt. Ga eens plassen, drink een koffie en je kan alweer verder. Je moet in tegenstelling tot benzine of diesel het laadpistool niet in je handen houden, je mag zelfs wat anders doen
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Het is dus een 29,2 KWh accu die geladen wordt met 322 KW volgens dit artikel: https://www.ad.nl/auto/raceauto-opla...teem~a96f2fc8/
                      Het gaat vooral om het koelsysteem waarbij de koelvloeistof rond de cellen zelf circuleert in plaats van rond het accupack, daardoor wordt de warmte veel effectiever afgevoerd en kan er meer stroom door de accu zonder dat de cellen te warm worden.

                      Maar ik denk dat het toch nog een tijdje zal duren vooraleer er overal laders staan die een vermogen van 322 KW kunnen leveren.
                      de accu zal uiteraard ook een hoge spanning hebben (veel cellen in serie), want een 12 V accu van 29,2 KWh zal je nooit kunnen laden op zo'n korte tijd.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Vermoedelijk gaat het om dit artikel:


                        Men heeft er dus 29.2 kWh geladen in net geen 4 minuten. Dat is snel, maar echt? Ik laad nu 46.5 kWh in 20 minuten of 12 minuten voor dezelfde 29.2kWh. Is dat iets om wakker van te liggen dat je om de 4 à 500 km een half uurtje pauze neemt. Ga eens plassen, drink een koffie en je kan alweer verder. Je moet in tegenstelling tot benzine of diesel het laadpistool niet in je handen houden, je mag zelfs wat anders doen
                        De personen die met elektrische wagens rijden snappen het precies niet dat zij niet de enigen zijn die in de rij staan te wachten om op te laden.
                        Dus eens plassen en een koffietje gaan drinken, stel je dat eens voor dat iedereen dat gaat doen aan een benzinepomp, je kunt al verwachten hoe lang de wachtrijen gaan zijn.
                        En ja inderdaad, nu heb je mss nog genoeg plaats aan de laadpaal, maar als iedereen moet overschakelen en men moet met z'n allen aan de laadpalen dan hebben we een probleemje

                        Dus ja, sneller laden heeft hele grote voordelen voor de massa, daarentegen ook hele grote nadelen voor de huidige batterijen

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Vermoedelijk gaat het om dit artikel:


                          Men heeft er dus 29.2 kWh geladen in net geen 4 minuten. Dat is snel, maar echt? Ik laad nu 46.5 kWh in 20 minuten of 12 minuten voor dezelfde 29.2kWh. Is dat iets om wakker van te liggen dat je om de 4 à 500 km een half uurtje pauze neemt. Ga eens plassen, drink een koffie en je kan alweer verder. Je moet in tegenstelling tot benzine of diesel het laadpistool niet in je handen houden, je mag zelfs wat anders doen
                          Dat half uurtje is geen probleem als ik op reis ben. Na 400-500km neem ik nu ook wel een pauze. Maar als ik mijn auto 's avonds aan een publieke laadpaal moet hangen op de parking aan de rand van het dorp dan is even een plasje doen en koffie gaan drinken geen optie/nood. Tien minuten naar huis wandelen, tien minuten daar en dan tiem minuten terug wandelen. Ook niet echt nuttige tijdsbesteding.

                          Nu er nog niet teveel EV's zijn maakt dat de meesten hun EV de hele dag/nacht aan de paal laten hangen is nog "acceptabel". Maar naar mate de verhouding EV's/palen slechter wordt wordt dit wel een probleem. Er is sprake van ook te doen betalen als je aan de paal hangt en niet aan het laden bent.

                          Comment


                          • #14
                            Batterijen van elektrische auto's worden elk jaar beter en beter, Toyota en ook andere merken zijn trouwens aan de eindtesten bezig met een batterij waarmee je meer dan 1200 km kan rijden en die in 10 minuten op te laden is (onlangs in de krant gelezen).
                            Het is zo een beetje hetzelfde als 20 jaar geleden van analoge naar digitale fotografie overstappen. Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste digitale Canon camera kocht van maar liefst 3,2 MPixels verklaarde veel van mijn fotovrienden mij voor gek, digitale camera's zouden het nooit halen tegenover analoge camera's wat ik toen dikwijls moeten horen heb, ondertussen heeft zowat iedereen een digitale camera met een 10x of meer MPixels en vindt iedereen dat normaal.
                            Dus, nog een beetje geduld en iedereen wil een elektrische wagen, hoe sterk die grote oliebonzen het ook willen tegenhouden.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Vermoedelijk gaat het om dit artikel:


                              Men heeft er dus 29.2 kWh geladen in net geen 4 minuten. Dat is snel, maar echt? Ik laad nu 46.5 kWh in 20 minuten of 12 minuten voor dezelfde 29.2kWh. Is dat iets om wakker van te liggen dat je om de 4 à 500 km een half uurtje pauze neemt. Ga eens plassen, drink een koffie en je kan alweer verder. Je moet in tegenstelling tot benzine of diesel het laadpistool niet in je handen houden, je mag zelfs wat anders doen
                              Akkoord, ALS er een laadpaal vrij is.
                              Anders kan je misschien een paar uur kwijt zijn.
                              Om de 4 à 500 km een paar uur pauze zie ik al minder om niet te zeggen niet zitten.

                              Comment

                              Working...
                              X