Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht


    Verder alles gratis (betaald met oliegeld….) geen wegentax, nergens parkeerkosten, laden aan een snelle lader aan 45 cent/Kwh. enz.
    Hier is het net omgekeerd, als ik hier dezelfde auto koop (4x4 met X drive) van bv Audi, dan
    moet ik daarvoor bijna het dubbele betalen dan voor een gelijkwaardige Subaru, dan is de rekening snel gemaakt denk ik.
    Toch even nuanceren.
    Ik was aflopen mei/juni in Noord-Noorwegen en er dient wel degelijk tol betaalt te worden op bepaalde wegen via elektronische e-toll.
    Ook in de meeste 'steden' is parkeren niet altijd gratis (Tromsø, Alta, Svolvaer,...).
    En opvallend was ook dat de meeste laadpalen er in Noorwegen overwegend werkloos bij stonden.
    De benzine vloeide er toch nog vrij rijkelijk voor een land die zich promoot als EV-natie.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Hier is het net omgekeerd, als ik hier dezelfde auto koop (4x4 met X drive) van bv Audi, dan
      moet ik daarvoor bijna het dubbele betalen dan voor een gelijkwaardige Subaru, dan is de rekening snel gemaakt denk ik.
      Deels heb je gelijk, maar je moet dan wel alles vergelijken.
      Wat is het totale comfort dat ze bieden en wat is daarna de restwaarde van beiden?
      Enkel aankoopprijs op zich zegt niets.
      En X Drive is van BMW, Audi heeft Quattro.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Deels heb je gelijk, maar je moet dan wel alles vergelijken.
        Wat is het totale comfort dat ze bieden en wat is daarna de restwaarde van beiden?
        Enkel aankoopprijs op zich zegt niets.
        En X Drive is van BMW, Audi heeft Quattro.
        Aan comfort moet die zeker niet onderdoen tegenover de Duitse modellen Freddy,
        en qua restwaarde zéér gegeerd in Nederland.
        Mijn vorige XV overgelaten was 6 jaar oud en had 116.000 Km op de teller en ik heb maar 14.000€
        moeten opleggen voor een Crosstrek, de andere was meteen verkocht in Nederland waar ze zot staan van Subaru als caravan trekker.
        Qua comfort, kan ik weinig of niets bedenken wat er niet op zit en op vlak van veiligheidsuitrusting al zeker niet, trouwens een kenmerk bij Subaru.

        https://media-subaru-com.translate.g...IIHS%20website.

        Comment


        • Noorwegen. Een nonkel van me heeft er sinds jaar en dag een tweede verblijf woont er negen maanden op een jaar sinds hij gestopt is als warme bakker. De man kan er uren over vertellen.

          Overigens is zo'n goedkoopste versie van een Tesla model Y niet aan 32.400€ maar wel 38.180€ (in BE 39.990 en een premie van de BE overheid van 5000€) en belangrijker: de Model S betaal je in Noorwegen voor de goedkoopste versie geen 55.000€ maar wel 85.816€. BE: 93.970€ wegens lid van de EU en de bijbehorende invoertaksen. Heeft dus niets te maken met "bepaalde akkoorden met Tesla".
          Aziatische ICE zijn er inderdaad duurder, Aziatische EV zijn dan weer goedkoper. Een prima BYD Seal in BE 48.400€, NO 34.117€. Meer dan 14.000 € goedkoper. Zelfs als je de BTW van 25% in NO zou bijvoegen is die nog steeds 6.000 euro goedkoper dan in BE.
          Er is nog een vrijstelling van 25%(!) BTW op EV goedkoper dan 500.000NKr. Dat verklaart de goedkopere Model Y en één van de redenen waarom Chinese EV daar gekocht worden. De Model S heeft die vrijstelling niet. Alle EV betalen sinds 2022 100% wegentaks. Vrijstelling op tolwegen is er geweest, die mag sinds 2023 nog maximaal 70% bedragen van wat ICE betalen. Het gebruik van busstroken is nog enkel toegelaten indien er minimaal 1 passagier in de auto zit.
          De korting voor bedrijfswagens is er ondertussen teruggedraaid tot 20%. Noorwegen heeft een uitgebreid snelladers netwerk, maar vooral: alle bewoners in appartementen hebben het "charging right" waardoor iedereen thuis moet kunnen laden. Dat is ook de reden waarom je in Noorwegen niet veel Noren aan snelladers ziet, de noodzaak is er veel minder, enkel bij lange trips en ook bij familiebezoek is het de gewoonte om daar de auto in te pluggen (indien nodig natuurlijk).
          Omdat de omschakeling naar EV in NO vlot verloopt heeft men er al een aantal subsidies/voordelen kunnen afbouwen.
          Overigens is Noorwegen als olie-exporterend land nog steeds één van de duurste landen om te tanken in Europa.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
            Aan comfort moet die zeker niet onderdoen tegenover de Duitse modellen Freddy,
            Dat scheelt uiteraard wat volgens ieders verlangen natuurlijk.
            Even op de website een configurator gebruikt en iets samengesteld wat een beetje in de richting van een Duitse variant komt.
            Ik heb niet eens de mogelijkheid om alle zaken kwa comfort te kiezen bij Subaru, maar catalogus zit ik dan toch ongeveer aan de prijs bij het Duitse merk.
            En de uiteindelijke prijs hangt dan nog af van de korting dat men krijgt bij aankoop.
            Bij Duitse wagens nooit verdergaan op prijzen van het internet, scheelt altijd enorm van de effectieve prijzen, zouden ze beter aanpassen want zo verliezen ze mogelijks mensen met interesse.
            Ieder zijn keuze uiteraard, zolang men maar content is met wat men heeft is alles goed.
            Hopelijk nog lang te genieten alvorens we 100% elektrisch moeten rijden.
            Last edited by VerSeg; 1 september 2024, 14:53.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Misschien goed om eens te lezen, vooral wie nooit wou geloven dat het vermogen van een snellader verdeeld werd onder het aantal aansluitpunten (meestal 2).
              Ook goed om weten wat de toekomst zal bieden, meer dynamische laadpalen.
              Al blijft uiteraard het maximum van de laadpaal nog steeds beperkt door de som van al de aangesloten voertuigen.
              Blog over snelladen met dynamisch vermogen. Hoe werkt het en wat zijn de voordelen ten opzichte van andere snelladers?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Misschien goed om eens te lezen, vooral wie nooit wou geloven dat het vermogen van een snellader verdeeld werd onder het aantal aansluitpunten (meestal 2).
                Ook goed om weten wat de toekomst zal bieden, meer dynamische laadpalen.
                Al blijft uiteraard het maximum van de laadpaal nog steeds beperkt door de som van al de aangesloten voertuigen.
                https://dats24.be/nl/particulier/blo...isch-vermogen?
                Het is altijd "dynamisch". zelfs als je alleen aan een laadpaal hangt, dan is het altijd het voertuig (de batterij) die bepaald hoeveel vermogen er geladen wordt. En dat gaat afhangen van de resterende lading, de temperatuur van de batterij, beschikbaar vermogen etc. Zelfs met een 350kW lader ga je nooit de hele cyclus doorlopen aan die 350kW.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                  Het is altijd "dynamisch". zelfs als je alleen aan een laadpaal hangt, dan is het altijd het voertuig (de batterij) die bepaald hoeveel vermogen er geladen wordt. En dat gaat afhangen van de resterende lading, de temperatuur van de batterij, beschikbaar vermogen etc. Zelfs met een 350kW lader ga je nooit de hele cyclus doorlopen aan die 350kW.
                  Dat is niet wat er bedoeld wordt met het artikel, het gaat hem over het vermogen dat de laadpaal kan geven.
                  Als uw voertuig kan laden aan 300 KW en je gaat met bijvoorbeeld 10% aan een laadpaal van 350 KW, dan kan je met de standaard snelladers zoals ze nu gekend zijn niet meer laden dan aan 175 KW als er twee voertuigen tegelijk aangesloten zijn (de twee aansluitingen van dezelfde laadpaal) omdat het vermogen gewoon verdeeld wordt.
                  Als het ene voertuig maar 20 KW meer vraagt, dan komt het bij het andere voertuig niet bij met de meeste actuele palen, twee wagens is nu met elk de helft beschikbaar en dat willen ze aanpassen.
                  Edit: Aanpassen door centraal dynamisch te beheren over het hele laadplein.
                  Last edited by VerSeg; 1 september 2024, 22:23.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                    Dat is niet wat er bedoeld wordt met het artikel, het gaat hem over het vermogen dat de laadpaal kan geven.
                    Als uw voertuig kan laden aan 300 KW en je gaat met bijvoorbeeld 10% aan een laadpaal van 350 KW, dan kan je met de standaard snelladers zoals ze nu gekend zijn niet meer laden dan aan 175 KW als er twee voertuigen tegelijk aangesloten zijn (de twee aansluitingen van dezelfde laadpaal) omdat het vermogen gewoon verdeeld wordt.
                    Als het ene voertuig maar 20 KW meer vraagt, dan komt het bij het andere voertuig niet bij met de meeste actuele palen, twee wagens is nu met elk de helft beschikbaar en dat willen ze aanpassen.
                    Edit: Aanpassen door centraal dynamisch te beheren over het hele laadplein.
                    Klopt. Momenteel is dat zo dat als er 2 laadkabels zijn dat het ofwel het volle vermogen is voor 1 kabel of half vermogen voor elk van de 2 kabels. Maar zelfs dan is dat enkel het maximaal vermogen per kabel. Langs de andere kant is dat enkel software van de laadpaal. Dus eenmaal het voor de leverancier voordeliger wordt om dat aan te passen...

                    Blijft dan nog als er verschillende laadpalen aan 1 hoogspanningscabine hangen hoe de verdeling in elkaar zit. Zo zitten we op het werk soms met sequentieel laden omdat de transfo het volledige vermogen van de laders niet aankan. Dus eerst voertuig 1 aan vol vermogen, dan voertuig 2, dan 3 etc... En dat is voor 6-7 voertuigen terwijl er eigenlijk meer dan 100 op die plaats moeten komen.

                    Comment


                    • Mogelijk gebruikt FastNed andere principes en/of technologie.

                      "Alle Fastned laders werken doorgaans op volle kracht, ongeacht het aantal auto’s dat tegelijk op dezelfde locatie aan het laden is"

                      De allernieuwste laadinfrastructuur uitrollen
                      De nieuwste Fastned stations zijn al uitgerust met 300 kW of zelfs 400 kW laders. Onze netaansluitingen ondersteunen 4 tot 8 auto’s die tegelijk laden op 300 kW en oudere Fastned stations kunnen eenvoudig worden aangepast naar een grotere netaansluiting. In de toekomst kunnen we nog meer capaciteit toevoegen door lokaal ‘bufferbatterijen’ te plaatsen en/of de capaciteit van onze netaansluitingen aan te passen. Onze stations zijn nu al ontworpen voor de snelst mogelijke doorloop van auto’s. Al met al zal de uitrol van de nieuwste laadinfrastructuur alleen maar meer mogelijkheden bieden voor de elektrische autorijder.​
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Mogelijk gebruikt FastNed andere principes en/of technologie.
                        In uw vermeld artikel staat eigenlijk net hetzelfde, de allernieuwste kunnen het aan en de oudere kunnen aangepast worden.
                        Edit: Maar in het algemeen werken de laadpalen van FastNed nog het beste van al.
                        Ook geen problemen tot nu toe met starten van sessies of zo.
                        Last edited by VerSeg; 2 september 2024, 11:44.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Weer iets waar ze mensen mee willen uitbuiten.
                          Waarom zou het drie keer meer moeten kosten om een EV te depanneren?
                          Een vierwielaandrijving moet ook op een plateau en zelfs bepaalde andere wagens moeten zo getransporteerd worden afhankelijk van de situatie.
                          Touring depanneert meer dan 1.000 EV's met lege batterij: takelkosten tot 3 keer hoger dan bij gewone wagen https://www.hln.be/mobiliteit/tourin...agen~ad188106/
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Ja, die lege 12V batterijen is wel een dingetje, en over zowat alle merken heen. Ook hier zal/zijn de fabrikanten aan het ervaren en kunnen ze de volgende generatie EV beter maken. Wat ik van andere gebruikers hoor is dat er een probleem is met de kwaliteit van een reeks 12V batterijen, batterijen die veel te krap qua capaciteit gekozen zijn en een software die veel te behoudsgezind is met het laden vanuit de HV batterij of een combinatie van deze problemen. Ook als de wagen geparkeerd staat heeft deze stroom nodig voor een aantal hulpsystemen en monitoring. Komt de 12V batterij onder een bepaalde spanning gaat deze bijgeladen worden uit de HV batterij. Dat is geen probleem tijdens het rijden of laden, maar als die auto stilstaat is dat bijladen beperkt tot een keer of 7-8 en dan gaat de software beslissen om niet meer bij te laden om de capaciteit van de HV batterij te bewaren. En dan loopt de 12V leeg. Persoonlijk nog nooit problemen gehad.
                            In de meeste gevallen kunnen die wagens ook verder na een jumpstart, maar ik denk dat het interessanter is voor bepaalde depannagebedrijven om de auto in zijn geheel te transporteren naar een garage. Waar ze dan een jumpstarter gebruiken en de klant verder sturen. Is de batterij stuk, dan wordt die pas vervangen.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Ja, die lege 12V batterijen is wel een dingetje, en over zowat alle merken heen. Ook hier zal/zijn de fabrikanten aan het ervaren en kunnen ze de volgende generatie EV beter maken. Wat ik van andere gebruikers hoor is dat er een probleem is met de kwaliteit van een reeks 12V batterijen, batterijen die veel te krap qua capaciteit gekozen zijn en een software die veel te behoudsgezind is met het laden vanuit de HV batterij of een combinatie van deze problemen. Ook als de wagen geparkeerd staat heeft deze stroom nodig voor een aantal hulpsystemen en monitoring. Komt de 12V batterij onder een bepaalde spanning gaat deze bijgeladen worden uit de HV batterij. Dat is geen probleem tijdens het rijden of laden, maar als die auto stilstaat is dat bijladen beperkt tot een keer of 7-8 en dan gaat de software beslissen om niet meer bij te laden om de capaciteit van de HV batterij te bewaren. En dan loopt de 12V leeg. Persoonlijk nog nooit problemen gehad.
                              In de meeste gevallen kunnen die wagens ook verder na een jumpstart, maar ik denk dat het interessanter is voor bepaalde depannagebedrijven om de auto in zijn geheel te transporteren naar een garage. Waar ze dan een jumpstarter gebruiken en de klant verder sturen. Is de batterij stuk, dan wordt die pas vervangen.
                              Ik weet niet zeker of je op,het artikel van Touring reageerde of niet, maar daar gaat het wel degelijk om niet tijdig te laden en onderweg in panne te vallen.
                              Daarbuiten is het bij meerder wagens zowel hybride als EV vaker een probleem met te zwakke 12V batterijen.
                              Maar eigenlijk had men dat met benzines of diesels vroeger ook al bij bepaalde wagens, de ene is plat na twee of drie weken en de andere houdt het drie maand uit.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Ja, die lege 12V batterijen is wel een dingetje, en over zowat alle merken heen. Ook hier zal/zijn de fabrikanten aan het ervaren en kunnen ze de volgende generatie EV beter maken. Wat ik van andere gebruikers hoor is dat er een probleem is met de kwaliteit van een reeks 12V batterijen, batterijen die veel te krap qua capaciteit gekozen zijn en een software die veel te behoudsgezind is met het laden vanuit de HV batterij of een combinatie van deze problemen. Ook als de wagen geparkeerd staat heeft deze stroom nodig voor een aantal hulpsystemen en monitoring. Komt de 12V batterij onder een bepaalde spanning gaat deze bijgeladen worden uit de HV batterij. Dat is geen probleem tijdens het rijden of laden, maar als die auto stilstaat is dat bijladen beperkt tot een keer of 7-8 en dan gaat de software beslissen om niet meer bij te laden om de capaciteit van de HV batterij te bewaren. En dan loopt de 12V leeg. Persoonlijk nog nooit problemen gehad.
                                In de meeste gevallen kunnen die wagens ook verder na een jumpstart, maar ik denk dat het interessanter is voor bepaalde depannagebedrijven om de auto in zijn geheel te transporteren naar een garage. Waar ze dan een jumpstarter gebruiken en de klant verder sturen. Is de batterij stuk, dan wordt die pas vervangen.
                                Die 12V batterij zou voor mij dus een heel groot probleem zijn, vorige maand is mijn auto niet buiten geweest, gisteren heb ik die voor het eerst nog eens nodig gehad (en dan heeft die 185km gereden, voor korte stukjes komt die niet buiten).
                                Als mijn auto zo lang stil staat, dan hang ik er wel om de 14 dagen een lader aan (niet dat het dan al echt nodig is, maar het is beter voor de levensduur van een loodaccu om de spanning niet te ver te laten zakken), maar voor zover ik al gezien heb is dat voor sommige elektrische auto's al veel te laat.
                                En als die auto dan ook nog eens elektronische deursloten heeft, dan wordt het al heel moeilijk om nog bij de 12V accu te geraken om die terug te laden, daarom hebben de pechdiensten nu nog meer werk als ze zo'n auto moeten depanneren.
                                Ik heb ook al gezien dat het vervangen van die 12V accu bij sommige merken héél duur is, vele keren duurder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
                                En dan hebben ze die accu dikwijls ook nog zo ver weggestoken dat er een hele boel gedemonteerd moet worden om er bij te geraken.

                                Met een hoogspanningsaccu van pakweg 50KWh zou het toch geen probleem mogen zijn om die 12V accu meerdere maanden op peil te houden, zelfs als die 50KWh accu op 10% staat dan is er nog 5KWh over, daar kan je een 12V accu vele maanden mee op peil houden.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X