Als ik echt oprecht en eerlijk moet zijn in mijn nederige mening, en natuurlijk zonder iemand te beledigen die een andere mening erop nahoudt dan die van mij, maar ook door vanuit een ander perspectief deze context te bekijken zonder iemand in dit geval te veroordelen of kijk op de situatie te bekritiseren, en dat te doen door objectief te zijn, en rekeninghoudend dat elke mening een mening is die geldt en er mag zijn, zonder dat het stuitend is, kan ik oprecht en met volle overtuiging zeggen dat ik helemaal vergeten ben wat ik wilde zeggen…
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Na de braadpan krijgen we nu drankrietjes.
Neen u draait het zoals gewoonlijk weer om, wat ik weergeef is dat 84,85% een veel grotere hap is uit dat totaal maar dat vooral het vooral het veel kleiner percentage 15,15% van auto's is dat altijd geviseerd wordt, net het deel waar de burger de kosten van moet dragen.
De zaken die per stuk een veel grotere impact hebben, die worden niet geviseerd, integendeel zelfs ingezet door dezelfde leiders.
Een Leopard 2 tank verbruikt in terrein een 530 liter per 100 km, of 100 keer meer dan een gemiddelde diesel, maar uiteraard geen probleem voor het milieu.
Om te zwijgen over wat ze er allemaal mee kapotschieten en de uitstoot dat daarmee gemoeid is.
Dit is net de achtergrond van deze discussie (en de reden waarom ik probeer mij er niet meer mee te moeien).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk berichtKlassieke argumenten om vooral niets te doen en bij je eigen grote gelijk te blijven. Twijfel is geen zwakte .
En niks doen is wat jij net als die andere persoon zich inbeeldt.
Hier liggen al jaren zonnepanelen, is het huis al geïsoleerd, zijn alle toestellen al energiezuinig, werd in het verleden al meteen overgeschakeld naar wagens met katalysator, roetfilter, en dergelijke van zodra die uitkwamen.
Maar er is een limiet aan alles, men kan niet bij elke nieuwe norm alles opnieuw gaan kopen van zodra het op de markt komt.
Ik zou heel graag weten mocht uw wagen maar drie of vier jaar zijn en weinig kilometers hebben, of je die dan ook meteen van de hand zou doen om een EV te kopen.
Het antwoord ken ik anders al, want u heeft al vaker gepost dat uw oude wagen nog goed genoeg is.
Idem voor Hombre, een EV kopen omdat uw wagen net aan vervanging toe is blijft een heel andere situatie dan een recente vervangen puur voor het klimaat.
Trouwens kopen de meeste particulieren voornamelijk een elektrische wagen omdat ze veel elektriciteit op overschot hebben en het niet gratis willen weggeven, maar ervan willen profiteren.
Uiteraard is het nadien eenvoudig om te zeggen ik doe alles voor het klimaat.
Als men zo met het klimaat inzit, verspil dan ook geen energie om een ganse dag op internet te zitten.
Dit is net de achtergrond van deze discussie (en de reden waarom ik probeer mij er niet meer mee te moeien).
Zoals in het verleden gebleken is, denkt ook u maar al te vaak dat u de enige bent die alles goed doet.
Anderzijds doet u net hetzelfde als velen, wanneer uw wagen aan vervanging toe is dan overweegt u een EV, maar niet van het is beter voor het klimaat ik verander meteen.
Anders zou u ook 10 jaar achter staan met uw beslissing voor het klimaat, elektrische voertuigen zijn al langer dan vandaag beschikbaar.
Waarop wacht u om het goede voorbeeld te geven?Last edited by VerSeg; 23 juli 2024, 12:25.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
“Automakers werken weer aan wagens met verbrandingsmotor” https://www.hln.be/autobedrijven/aut...otor~a72828e2/Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
En ook zware verbrandingsmotoren op H² worden verder ontwikkeld:
Mercedes-Benz Special Trucks en Mörtlbauer Baumaschinen Vertriebs GmbH presenteerden gezamenlijk hun twee prototypes
als onderdeel van het ‘WaVe’-ontwikkelingsproject voor onderzoek naar
waterstofverbrandingsmotoren voor speciale voertuigen.
Het Unimog-testvoertuig en de rupsband machine demonstreerden hun rij- en werkprestaties
op het Mörtlbauer-fabrieksterrein in Fürstenzell, Beieren.
De waterstofverbrandingsmotor behoeft slechts kleine aanpassingen en kan op vergelijkbare wijze worden ingezet als de huidige dieselmotor.
De vier TÜV-gecertificeerde hogedruktanks van 700 bar op de Unimog bevatten in totaal ongeveer 13 kilogram gasvormige waterstof.
De motor levert zo'n 290 pk/1000 Nm en is daarmee qua vermogen en koppel vergelijkbaar met een 300 pk sterke dieselvariant.
Successful development project for hydrogen combustion engines | Daimler Truck" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
* = estimated value. Average energy consumption and range based on moderate drive style and climate. Real-life values may differ significantly.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtIdem voor Hombre, een EV kopen omdat uw wagen net aan vervanging toe is blijft een heel andere situatie dan een recente vervangen puur voor het klimaat.
Trouwens kopen de meeste particulieren voornamelijk een elektrische wagen omdat ze veel elektriciteit op overschot hebben en het niet gratis willen weggeven, maar ervan willen profiteren.
Uiteraard is het nadien eenvoudig om te zeggen ik doe alles voor het klimaat.
Als men zo met het klimaat inzit, verspil dan ook geen energie om een ganse dag op internet te zitten.
Wel tof dat jij al "de meeste" particulieren hebt kunnen spreken, want in mijn beleving met gesprekken wordt het gebruik van zonnepanelen soms wel aangehaald, maar zelden een doorslaggevende factor. Ach, ik zal mij in verkeerde kringen begeven zeker?
En ja, ik verspeel veel tijd hier in dit topic. Maar als ik ook maar 1 iemand kan behoeden van de gekleurde en vaak incorrecte informatie die hier te lezen is heb ik dat er voor over.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
En dan de kleine lettertjes:
Je zal voor jezelf moeten uitmaken waar en hoe je rijdt om een correcte inschatting te kunnen maken. Het WLTP cijfer voor mijn auto is 17.2 kWh/100 km en mijn gemiddelde verbruik is het volledige jaar rond 16.2kWh/100 km. Het zal je niet verbazen dat merken/modellen met een hoge range ook een flink prijskaartje hebben. Vooral als 450 km "moet" kunnen rijden zal je toch vaak best even een tussenstop maken van een kwartiertje en weer verder zonder stress (moest dat een punt zijn). Zie ook de door mij aangehaalde cijfers van de BMW I4 eDrive40.
* = data for upcoming cars and might be based on estimates.
Zal min of meer toch een goeie indicatie geven...
Dat jij 5% onder WLTP zit heeft meer met uw profiel te maken dan met de wagen vermoed ik...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtMaar als ik ook maar 1 iemand kan behoeden van de gekleurde en vaak incorrecte informatie die hier te lezen is heb ik dat er voor over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtJe zal voor jezelf moeten uitmaken waar en hoe je rijdt om een correcte inschatting te kunnen maken. Het WLTP cijfer voor mijn auto is 17.2 kWh/100 km en mijn gemiddelde verbruik is het volledige jaar rond 16.2kWh/100 km.
Die 50% recuperatie heb je NOOIT OF TE NIMMER als je snelweg doet want daar is de recuperatie zo goed als nul, tenzij je er eentje uitzoekt waar het altijd druk verkeer is en je om de tien seconden eens moet remmen.
En voor die BMW of eender welke EV mag je het draaien en keren zoals je wil, aan 160 op de snelweg en vermoedelijk nog met bagage, zal die NOOIT zo zuinig zijn als iemand dat vooral rond de kerktoren rijdt.
Aan 160 op de snelweg kunnen rijden betekent vlot verkeer en vlot verkeer betekent bijna niet afremmen en dus ook geen recuperatie!
Je blijft erbij dat uw gebruik geldig is voor iedereen, dat is niet zo!Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Uiteraard geeft u weer één verdraaid voorbeeld dat in uw theorie past.
U haalt iets meer dan 20 kWh verbruik aan als gemiddelde, dat is dan inclusief de stukken waar hij veel trager reed of zelfs het gemiddelde sinds hij de wagen heeft?
Als men met die wagen 160 rijdt, dan is het verbruik een stuk hoger, maar dat deel laat u natuurlijk achterwege, net als het aantal keren laden.
Het gemiddeld verbruik van wie vlot rijdt en niet boven de 115 gaat is al 22 kWh, rustig rijden en niet te snel op de snelweg levert uiteraard nog betere resultaten op.
Maar onmogelijk dat men aan 160 minder verbruikt dan met dezelfde wagen aan 115.
Dus als die man met zijn BMW i4 eDrive 40 met een gemiddelde een afstand van zowat 1000km kan afleggen aan een gemiddelde van iets van 20 kWh/100 km kan ik die man geloven en de data op de EV website ondersteunen dit. Hoe vaak die man gaan laden is, interesseert mij net zo min als ik moet weten hoe vaak de man/vrouw/kinderen zijn gaan plassen en wat ze voor hun lunch gegeten hebben. Maar je kan zelf ook tellen hé, een batterij van 81.3 kWh bruikbaar aan 20 kWh/100 km maakt een drietal laadbeurten. En zoals de man zei, zero wachttijden, zero tijdverlies, zero stress.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Neen Verseg, dat is de realiteit. Als ik nu op dit moment van thuis naar het station in Kortrijk rij, dat is 146 km maar ik heb daarvoor 1 uur en 43 minuten nodig. Dat is een gemiddelde van goed 84 km per uur. Ook als is de grootste afstand aan 120 km/u op de autoweg. Kan best zijn dat die auto aan 160 km/u 30kWh verbruikt ja, so what? Het is niet dat je een volle accucapaciteit 100% aan 160km/h zal kunnen oprijden al zou je dit willen. In de echte wereld (en niet in uw sprookjeswereld) zijn er op een traject stukken waar je 30 mag rijden, of 50 of 70 km/u als je al niet stilstaat in een file. Op het einde van de rekening is het jouw gemiddelde verbruik dat van toepassing is.
Dus als die man met zijn BMW i4 eDrive 40 met een gemiddelde een afstand van zowat 1000km kan afleggen aan een gemiddelde van iets van 20 kWh/100 km kan ik die man geloven en de data op de EV website ondersteunen dit. Hoe vaak die man gaan laden is, interesseert mij net zo min als ik moet weten hoe vaak de man/vrouw/kinderen zijn gaan plassen en wat ze voor hun lunch gegeten hebben. Maar je kan zelf ook tellen hé, een batterij van 81.3 kWh bruikbaar aan 20 kWh/100 km maakt een drietal laadbeurten. En zoals de man zei, zero wachttijden, zero tijdverlies, zero stress.
Zero wachttijden, zero tijdverlies?
Ik denk dat jij anders ook wel kan rekenen als je dat zou willen, maar je rekent doelbewust verkeerd.
De batterij is netto 81,1 kWh en niemand rijdt die leeg tot 0%, meestal maar tot 10%.
Maar goed, drie keer laden om duizend km te rijden en drie keer om terug te komen is nog steeds zes keer laden enkel voor de op en af.
En voor elke stop mag je minstens 40 minuten tellen, er wordt volgens info van BMW zelf 30 minuten voorzien van 10 tot 80 procent en de laatste 20 procent gaat altijd een pak trager.
Met een diesel 1 keer voor de op en 1 keer om terug te komen, twee keer 5 minuten tegenover 6 keer minstens 40 minuten.
Als jij dat geen tijdverlies noemt, dan is uw inzicht van tijd anders dan voor anderen.
Op verlof is dat misschien nog wel te doen, maar voor iemand dat regelmatig veel kilometers doet is dat een heel andere situatie, al wil je dat maar niet snappen!Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtOoit heb je een afbeelding gepost met je gemiddeld verbruik en dat lag toen hoger dan WLTP, ook had je erbij gezet dat je ongeveer 50% recuperatie had.
Die 50% recuperatie heb je NOOIT OF TE NIMMER als je snelweg doet want daar is de recuperatie zo goed als nul, tenzij je er eentje uitzoekt waar het altijd druk verkeer is en je om de tien seconden eens moet remmen.
En voor die BMW of eender welke EV mag je het draaien en keren zoals je wil, aan 160 op de snelweg en vermoedelijk nog met bagage, zal die NOOIT zo zuinig zijn als iemand dat vooral rond de kerktoren rijdt.
Aan 160 op de snelweg kunnen rijden betekent vlot verkeer en vlot verkeer betekent bijna niet afremmen en dus ook geen recuperatie!
Je blijft erbij dat uw gebruik geldig is voor iedereen, dat is niet zo!
Die recuperatie is natuurlijk een nuttig bijverschijnsel. Maar het is niet zo dat dit méér oplevert dan gewoon aan een continue snelheid verder rijden. Akkoord, recuperatie kan veel rechtzetten maar nooit méér dan dan je verloren hebt/nodig hebt om opnieuw snelheid op te bouwen na het afremmen. Anders zou het wel nuttig zijn om iedere 200 meter af te remmen en opnieuw op te trekken. Zo werkt het dus niet hé. Bij een brandstofwagen is dit afremmen weer 100% verlies. Bij een EV misschien 10-20% (?) verlies maar nooit méér opbrengst dan verlies aan opnieuw op snelheid komen.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
Comment