Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    De range is real - rond de 480km, dat kon ik zien op de demovoertuig, die de gemiddelde verbruik over alle km bijhoud. Deze omgerekend en men komt op 480 km uit. En elke proefrit is zeker met de sprint van 0 om 100 getest en niet een keer. Dus iemand die vooruitziend rijdt zal zeker de 500km halen. De 800V techniek laat toe met 350KW te laden, daar waar mogelijk.
    Dit zou voor mij voldoende zijn om met plezier de overstap te maken... Als ik voor werk naar hoofdzetel moet rijden (>450km) zonder dat ik moet stoppen om te laden, dan is het interresant..

    Voor Covid gebeurde het regelmatig dat ik smorgens heel vroeg (5u) op reed en savonds terug...als ik dan 4 keer zou moeten laden en 2u verliezen zou ik dit niet meer doen....

    Comment


    • Dpix men kan ook voor een kleine bijbetaling een 98kw batterij nemen ( Long Range ) waar je dan volgends WLTP de 570km kan halen. Denk real ergens rond de 500 km.

      In China hebben ze de Zeekr001 meet een Limited uitvoering, met een batterij van 140kw gemaakt. Op de testen op de Chinese snelwegen 120km beperkt haalden ze een range van 850km.
      Als geboren petrol head - zie ik hier mogelijkheden.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ieder zijn mening dan maar hé Verseg. Het is toch moeilijk om gewoon een keer toe te geven "oké, interessante ontwikkeling" o.i.d. maar meteen kritiek geven. En die toevoegingen "rare gedachten" en "kronkel" of "slecht gedroomd" hoef ik ook niet.
        Ieder zijn mening daar heb je gelijk in, maar heb jij in heel dit topic zelf aan eender wie al ooit eens iets toegegeven? ;-)

        Uiteraard vind ik dat rare gedachten als je een Opel uit de jaren 80 erbij haalt om de verkoopstechniek met verlengde garantie van meer dan 40 jaar later te gaan toelichten en daarnaast kortingen omschrijft als reden van minder betrouwbaar of om van oude bazaar vanaf geraken.

        Men moet uiteraard zien wat de lifetime warranty als voordeel heeft, MG omschrijft het zelf als geen kilometerbeperking meer, over een tijd hebben ze het niet echt.
        Hoeveel mensen blijven trouwens langer dan 8 jaar met dezelfde wagen rijden?
        Want dat is bij de meeste merken de garantieperiode op de batterij van een EV.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Jaja, Freddy. Zeker.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Verkoop van elektrische auto’s keldert wereldwijd


            Is de elektrische auto al op zijn hoogtepunt? Dat suggereren de cijfers van Rho Motion, een gespecialiseerde organisatie in studies en statistieken over elektrische mobiliteit en infrastructuur. Volgens de cijfers zouden er in januari 2024 wereldwijd slechts 1,1 miljoen elektrische voertuigen en plug-in hybrides zijn verkocht, tegenover 1,2 miljoen in november en 1,4 miljoen in december 2023.

            China blijft de markt voor elektrische voertuigen domineren, met een verdubbeling van de verkoop ten opzichte van 2023. Elders is de groei echter veel minder spectaculair, met +29% in Europa en +41% in Noord-Amerika. Hoewel er nog steeds groei is ten opzichte van vorig jaar, met een toename van 650.000 verkochte voertuigen van dit type, is dit nog steeds te weinig in vergelijking met de oorspronkelijk doelen.

            Een probleem voor fabrikanten?


            Deze reeds waargenomen vertraging is een nieuwe waarschuwing voor autofabrikanten, die massaal hebben geïnvesteerd in deze technologieën, zowel in ontwikkeling als in productiemiddelen.

            Zelfs productiemarkten die doorgaans beter worden ondersteund door hun bevolking, hebben hun verkopen zien instorten. Dit is het geval in Duitsland, waarschijnlijk als gevolg van de volledige afschaffing van de aankooppremie. Logischerwijs kunnen we verwachten dat deze trend zich voortzet, aangezien Frankrijk onlangs ook in zijn aankooppremie heeft verlaagd. Hier in Vlaanderen zou de onzekerheid over de toekenning van de premie op lange termijn ook de vooruitzichten moeten doen afnemen. Maar de Chinese markt is niet immuun. Het ministerie van Technologie, Informatie en Industrie heeft zelfs aangegeven dat een verzadiging van de markt mogelijk is, wat veel lokale fabrikanten zeker in de problemen zou brengen, wanneer deze hun activiteiten buiten de grenzen proberen te versterken.

            Nu al massaal banenverlies


            Deze situatie zou de reeds enorme banenverliezen als gevolg van de opkomst van de elektrische auto nog kunnen verergeren. De cijfers zijn angstaanjagend, vooral voor de leveranciers. Onlangs heeft toeleverancier Continental bijvoorbeeld 7.150 mensen ontslagen, terwijl ZF rekent op 12.000 banenverlies en Bosch op 3.200. En de situatie is niet beter in Frankrijk, waar Forvia (de joint venture tussen Faurecia en Hella) naar verwachting 10.000 banen zal schrappen in de komende 5 jaar.

            Het is dus een hele sector die geconfronteerd wordt met een diepgaande herstructurering. Elektrische auto’s hebben immers geen turbo’s, koppelingen, versnellingsbakken, filters, etc. meer nodig. In totaal schatten experts dat 30% van de Europese werkgelegenheid in de sector bedreigdwordt, oftewel 4,2 miljoen banen van de 14 miljoen. Een voorzuitzicht dat helaas wordt bevestigd door het handelstekort (de verhouding tussen export en import) dat is ingezakt, voornamelijk vanwege de automobielsector. Maar Europa heeft het nooit over haar geforceerde mars richting de elektrische auto…

            Comment


            • De studenten van Eco-Runner Team Delft mogen zichzelf de makers van de meest efficiënte waterstofauto ter wereld noemen. De auto legde 2488,5 kilometer af op een circuit in Zuid-Duitsland, met 1,45 kg H2.
              Een vorig record van Toyota: 1360 km op een tankje van 1,45 kg H2


              TU Delft student team Eco-Runner aims to attempt a world record with hydrogen car
              Last edited by Skitch; 20 juli 2024, 12:51.
              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

              Comment


              • Deflt is wel een gerennomeerde naam op dat vlak. Ik had ooit iemand uit de WetWis8 die ipv burgie daar is gaan studeren, Steven is een van de ontwerpers achter de W12 van VAG

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Deflt is wel een gerennomeerde naam op dat vlak. Ik had ooit iemand uit de WetWis8 die ipv burgie daar is gaan studeren, Steven is een van de ontwerpers achter de W12 van VAG
                  Goed om te horen dat jouw studenten het goed doen en interessante jobs hebben.
                  Die W12 is een juweel van een motor die propvol ingenieuze oplossingen zit.
                  Het moet een prachtig gevoel geven om daaraan te mogen meewerken.
                  Jammer dat deze motor door de strenge regelneverij stilletjesaan uit de markt verdwijnt.

                  Stukje tekst uit een persmap van Bentley:
                  Om de opmerkelijke W12-motor te gedenken, die de prestatievlaggenschepen van het merk aandrijft,
                  heeft Bentley de Flying Spur Speed ​​Edition 12 ontworpen. Die wordt in beperkte oplage gebouwd.
                  De Speed ​​Edition 12-modellen worden aangedreven door de meest succesvolle 12-cilindermotor van het moderne tijdperk, een passend afscheid van een buitengewone technische prestatie.
                  Last edited by Skitch; 20 juli 2024, 15:44.
                  " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Goed om te horen dat jouw studenten het goed doen en interessante jobs hebben.
                    Die W12 is een juweel van een motor die propvol ingenieuze oplossingen zit.
                    Het moet een prachtig gevoel geven om daaraan te mogen meewerken.
                    Jammer dat deze motor door de strenge regelneverij stilletjesaan uit de markt verdwijnt.

                    Stukje tekst uit een persmap van Bentley:
                    Om de opmerkelijke W12-motor te gedenken, die de prestatievlaggenschepen van het merk aandrijft,
                    heeft Bentley de Flying Spur Speed ​​Edition 12 ontworpen. Die wordt in beperkte oplage gebouwd.
                    De Speed ​​Edition 12-modellen worden aangedreven door de meest succesvolle 12-cilindermotor van het moderne tijdperk, een passend afscheid van een buitengewone technische prestatie.
                    Het is al een lange tijd geleden dat ik Steven nog aan de mail had maar ik weet nog goed dat hij zei : het wordt tijd om te stoppen met de electronische push-up want het begint te gaan ten koste van de betrouwbaarheid.....

                    Comment


                    • Moderator Note: Op-de-man berichten, en daarna overbodig geworden reacties zijn verwijderd. En iemand die hier alleen maar komt trollen wordt in de gaten gehouden en, indien nodig, geëlimineerd.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • Dat is wel een sterke prestatie van het Solarteam.
                        Maar om die zonnepanelen zo maar als bron voor het voortbewegen te gebruiken bij een volwassen EV van soms 2000 kg. zullen die onvoldoende stroom leveren.
                        Vooral 's nachts......

                        Waar er wel mogelijkheden zijn, is dit eventueel gebruiken om voor de koeling van de batterijen te voorzien bij stilstand, maar vooral als een soort druppellader als de EV voor langere tijd geparkeerd staat zonder netstroom, maar wel in de buitenlucht.
                        En bij snikhete zonnige dagen kan het voor extra ventilatie zorgen in het interieur. Dit zou levensreddend zijn. Ook voor gewone auto's.
                        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M.
                          Ha #Geerten, niet gedacht U hier nog aan treffen ?
                          Hoe zou U zelf de problemen, onmiskenbaar veroorzaakt door de uitstoot van fossiele brandstoffen -op KORTE TERMIJN - willen aanpakken ?

                          Want ik kan mij moeilijk voorstellen dat iemand die er prat op gaat een succesvolle carrière te hebben uitgebouwd in de industrie daar geen mening over kan hebben.

                          Dus komaan, op de proppen ermee !
                          Sorry man, ik probeer de EV helemaal niet in discredit te brengen, enkel de gevolgen van
                          een veel te snelle evolutie die een groot deel van de (ons nog restende) Europese industrie
                          radicaal ten gronde kan richten.

                          Zolang we iedere week wel ergens lezen dat ze “ALWEER DE ULTIEME BATTERIJ” hebben uitgevonden
                          betekend dat in mijn ogen dat het systeem “NOG NIET” op punt staat of niet voldoet aan de beoogde
                          verwachtingen van klant en producent.
                          OP KORTE TERMIJN is gewoon de huidige Europese auto industrie met alle toeleveranciers
                          de strop omdoen, voorbeelden hoef ik niet te geven denk ik.
                          De gewone mens met zijn bescheiden 6 liter verbruikend autootje is echt niet de grote vervuiler,
                          en al de rest is hier reeds gezegd denk ik.

                          Ps. zolang ze hier mijn account niet schrappen (wat aangevraagd is) heb ik recht van spreken dacht ik.

                          Hier in Zuid-Frankrijk gelden momenteel zes verschillende elektriciteits tarieven op het gewone net,
                          hoorde ik deze week, is het dat wat we willen? Ik dacht het niet, ze zitten tot over hun oren in de schi… man, als je dat niet ziet ben je serieus blind of wil je het gewoon niet zien.
                          Last edited by Geerten; 20 juli 2024, 22:24.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            Ps. zolang ze hier mijn account niet schrappen (wat aangevraagd is) heb ik recht van spreken dacht ik.
                            Ge moet uw leven niet laten afhangen van anderen, zolang je een positieve en/of correcte bijdrage kunt leveren. :-)

                            Hier in Zuid-Frankrijk gelden momenteel zes verschillende elektriciteits tarieven op het gewone net,
                            hoorde ik deze week, is het dat wat we willen? Ik dacht het niet, ze zitten tot over hun oren in de schi… man, als je dat niet ziet ben je serieus blind of wil je het gewoon niet zien.
                            Met al hetgeen ze doen, maken ze het de mensen niet echt eenvoudig, maar vooral weer veel duurder.
                            Nu willen ze injectietarieven ook nog afschaffen, dus is een batterij weer iets waar velen niet tussenuit kunnen, toch niet als men overdag niet thuis is.
                            En een batterij dat voldoende is om 's avonds uw huishouden te kunnen doen en 1 of meerdere EV's te laden, dat zit er ook niet meteen in.
                            Misschien moeten we 's nachts beginnen leven, rijden en werken, dan kan men thuis alles zoveel mogelijk doen op zonne-energie. En de EV laden tijdens de zonuren. :-)
                            Onlangs nog naar de presentatie geweest van nieuwe EV's op een nieuw platform, iets van 600 km WLTP zeiden ze in de presentatie maar de realiteit is een pak minder werd er meteen bijgezegd.
                            Maar het positieve vonden ze zelf dat men op 10 minuten 250 km autonomie kon bijladen.
                            Al een heel pak beter dan vorige versies, maar hetgeen volgde was dan weer wat minder interessant, men mag het niet te vaak doen want dat is niet goed voor de batterij.
                            Op zich nog doenbaar voor wie dit niet elke dag nodig heeft.
                            Maar laden aan dergelijke snelheden vraagt veel vermogen en thuis kan niemand dit, in de meeste bedrijven ook niet en de openbare snelladers kosten dan weer een pak meer bij deze hogere vermogens.
                            Er blijft dus nog altijd wel ergens iets hangen dat voor velen doorslaggevend is om een EV nog niet op punt te vinden.
                            Gisteren nog een artikel gelezen dat ze weer een nieuw ontwerp willen, een EV met een kleine verbrandingsmotor aan boord om tijdens het rijden de batterij te laden.
                            Uiteraard lost dit het probleem van autonomie grotendeels op, maar dan zit men teug met benzine of diesel in een EV.
                            Ergens anders zou men dieselgeneratoren willen inzetten ter ondersteuning van het elektriciteitsnet bij snelladers omdat het anders fout dreigt te lopen door overbelasting.
                            Te zot voor woorden eigenlijk.
                            EV heeft zeker nog een betere toekomst, maar men had de verplichte overstap niet zo snel mogen opdringen, beter eerst de kinderziektes eruit laten werken en de tijd om de nodige infrastructuur op punt te zetten.
                            Last edited by VerSeg; 21 juli 2024, 00:24.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ge moet uw leven niet laten afhangen van anderen, zolang je een positieve en/of correcte bijdrage kunt leveren. :-)

                              Met al hetgeen ze doen, maken ze het de mensen niet echt eenvoudig, maar vooral weer veel duurder.
                              Nu willen ze injectietarieven ook nog afschaffen, dus is een batterij weer iets waar velen niet tussenuit kunnen, toch niet als men overdag niet thuis is.
                              En een batterij dat voldoende is om 's avonds uw huishouden te kunnen doen en 1 of meerdere EV's te laden, dat zit er ook niet meteen in.
                              Misschien moeten we 's nachts beginnen leven, rijden en werken, dan kan men thuis alles zoveel mogelijk doen op zonne-energie. En de EV laden tijdens de zonuren. :-)
                              Onlangs nog naar de presentatie geweest van nieuwe EV's op een nieuw platform, iets van 600 km WLTP zeiden ze in de presentatie maar de realiteit is een pak minder werd er meteen bijgezegd.
                              Maar het positieve vonden ze zelf dat men op 10 minuten 250 km autonomie kon bijladen.
                              Al een heel pak beter dan vorige versies, maar hetgeen volgde was dan weer wat minder interessant, men mag het niet te vaak doen want dat is niet goed voor de batterij.
                              Niet te vaak snelladen want niet goed voor de batterij... iets wat men op die presentatie komt te vertellen? Wie? Vreemd. Dat staat dan weer haaks op de ervaringen van mensen die verplicht zijn met snelladers te werken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Op zich nog doenbaar voor wie dit niet elke dag nodig heeft.
                              Maar laden aan dergelijke snelheden vraagt veel vermogen en thuis kan niemand dit, in de meeste bedrijven ook niet en de openbare snelladers kosten dan weer een pak meer bij deze hogere vermogens.
                              Er blijft dus nog altijd wel ergens iets hangen dat voor velen doorslaggevend is om een EV nog niet op punt te vinden.
                              Gisteren nog een artikel gelezen dat ze weer een nieuw ontwerp willen, een EV met een kleine verbrandingsmotor aan boord om tijdens het rijden de batterij te laden.
                              Uiteraard lost dit het probleem van autonomie grotendeels op, maar dan zit men teug met benzine of diesel in een EV.
                              Ergens anders zou men dieselgeneratoren willen inzetten ter ondersteuning van het elektriciteitsnet bij snelladers omdat het anders fout dreigt te lopen door overbelasting.
                              Te zot voor woorden eigenlijk.
                              EV heeft zeker nog een betere toekomst, maar men had de verplichte overstap niet zo snel mogen opdringen, beter eerst de kinderziektes eruit laten werken en de tijd om de nodige infrastructuur op punt te zetten.
                              Op zich is het inzetten van dieselgeneratoren natuurlijk geen goede zaak en in ieder geval slechts een tijdelijke oplossing tot het verzwaren van het stroomnetwerk, of de installatie van een batterijgroep om de pieken te vermijden. Maar weet wel dat zo'n combinatie dieselgenerator en EV nog efficiënter is dan gewoon een diesel of benzinewagen in de auto te stoppen omdat die generator steeds in zijn optimale werkgebied gaan draaien. Vandaar ook de testen met een kleine verbrandingsmotor die op een continue toerental via een generator de batterijen op peil gaat houden. Qua verbruik en efficiëntie zit je veel beter dan een hybride en sowieso een verbrandingsmotor alleen. Dat is een technologie die al decennia geleden getest werd, zelfs met straalmotoren omdat die bijzonder zuinig kunnen zijn op een continue toerental. Ik denk dat de uitlaatgassen hier dan weer een probleem vormen om die volgens de normen te krijgen, daar hang je niet zomaar een catalysator of filter aan. Maar zolang je met hybridesystemen blijft werken: double the trouble en je blijft olie opstoken. In het beste geval een tussenoplossing dus. Ik merk wel dat door het rijden met een PHEV er meer mensen de stappen willen/durven zetten naar BEV. Onbekend maakt onbemind.



                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X