Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    ging het dan ook over een auto van +40 jaar geleden hé.
    Die hadden geen airco, geen servostuur noch servoremmen. Die hadden gewone trommelremmen. ​​
    Niet overdrijven hé, 40 jaar geleden dat is de jaren 1980. Toen was servostuur en servoremmen vrijwel standaard. Airco was hier in belgië misschien niet alledaags maar niet ongekend en in oa de US al zeker 30 jaar "normaal".

    De waterpomp was bij GM in die jaren het zwakke punt. Hebben we thuis met de Opels ook gehad. Maar geen 3-4. Roest was in die tijd voor iedereen een probleem, zeker franse wagens. Ja, we hebben in die tijd ook een Record gehad thuis. En ja, ook een waterpomp moeten vervangen. Maar voor de rest een betrouwbare wagen voor zijn tijd die lang meegegaan is. Nooit karton voor de radiator weten steken. Net zoals de andere Opels trouwens, ik rij nog altijd met eentje. Wagens zonder fantasie waar je niet met je mond open zit naar te kwijlen maar die gewoon hun ding doen die ze moeten doen. Technologie van de jaren '80 is niet hetzelfde als van vandaag. Materialen zijn toch wel een stuk beter nu. Nu ja, denk niet dat de overname door Stellantis een goeie zaak is maar dat is een andere discussie.

    Dat die elektrische wagens nu niet roesten na enkele jaren is wel omdat de carosserie dezelfde is als voor een ice, dus die heeft van die 100 jaar vooruitgang geleerd en geprofiteerd. Om nu te zeggen dat die elektrische wagens niet roesten omdat het elektrische wagens zijn... zever in pakskes. En er zit misschien geen waterpomp in, maar het systeem om een batterij op temperatuur te brengen/houden is verdomd een stuk complexer dan die waterpomp en radiator bij een ice. De dag dat die faalt dan ga je verschieten van de rekenening. Die waterpomp bij GM was peanuts, stuk van enkele honderden franken. Zo'n batterij thermal management? Reken enkele duizenden euro's, waarschijnlijk genoeg om je outo perte-totale te veklaren als die enkele jaren heeft.

    Comment


    • Bij de meeste auto's van de jaren '80 kon je de waterpomp nog heel gemakkelijk vervangen zonder dat je een paar uur nodig had om onderdelen los te maken die in de weg zaten, tegenwoordig zijn er auto's waarbij de hele voorkant moet worden gedemonteerd, of waar zelfs de motor uit de auto moet gehaald worden om de waterpomp te kunnen vervangen.
      Als de waterpomp vroeger kapot ging, dan was dat geen dure reparatie, tegenwoordig is dat bij heel wat auto's wel het geval.

      En bepaalde opel modellen uit die tijd waren inderdaad bekend om hun zwakke waterpompen die geregeld kapot gingen.
      Tegenwoordig zijn er minder problemen met waterpompen, maar dat komt voor een deel ook omdat ze samen met de distributieriem worden vervangen voor ze kapot gaan (toch bij de motoren met een distributieriem).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Ja, misschien wel. Maar het toont wel het vertrouwen in hun product.
        Of hoever ze moeten gaan om hun product verkocht te krijgen, want dat is net het doel van de actie om de verkoop terug een boost te geven.

        Ik herinner me toch niets in die aard bij het 75-jarig bestaan van Opel België. Of gelijk ander merk.
        Wat doen vele merken denk je?
        Tot 18.000€ extra korting geven om ze verkocht te krijgen en daar zitten zowel diesels, benzines als EV's tussen hoor.
        De ene geeft een korting waar iedereen iets aan heeft, de andere geeft extra garantie waar enkel de pechvogels iets aan hebben.
        Het blijft een commerciële insteek hoor.

        Integendeel, bij de aankoop van mijn Opel Rekord begin jaren '80 kreeg ik 1 jaar garantie bij 15.000km. En binnen die garantie een waterpomp én de starter mogen vervangen (starter op eigen kosten). In totaal drie of vier waterpompen op 7 jaar en in de winter kon je maar best karton voor de radiator steken en petroleum of wat benzine bijtanken anders bevroor de diesel tijdens het rijden. Na 7 jaar roestgaten waar je gewoon met de vinger kon doorsteken. Slechtste wagen ooit!
        Ja, maar begin jaren tachtig is meer dan 40 jaar geleden, toen moesten we met de vele wagens nog om het jaar of 5.000 km op onderhoud gaan, bestonden er nog geen deftige additieven zoals heden en bevroor zowat elke diesel nog tijdens een strenge winter.
        Van ABS, veiligheidsgordels achteraan, GPS, smartphone interface of dergelijke was nog geen sprake, laat staan dat er kopsteunen aanwezig waren, gordels waren ook nog niet allemaal driepuntsgordels en airco was voor de meesten nog een droom.
        Al die benzine en dieselwagens zijn er op die 40 jaar toch fors op vooruit gegaan.
        En hoe is de EV eigenlijk ontworpen?
        Grotendeels een benzine of diesel, alle mechaniek van de motor, tank en aandrijving er uit en een batterij en elektromotoren er in, een stekker in plaats van een tankdop en in grote lijnen zijn we rond.
        Maar de meeste zaken zijn helemaal niet veranderd, zelfde carrosserie, zelfde, wielen, stuur, zetels, enz.

        Een waterpomp zal in een EV uiteraard niet zo snel stuk gaan, maar in de plaats ervan heb je dan de koeling en verwarming van de batterij, onderdelen die de volgende decennia nog moeten bewijzen dat ze het lang uithouden en dat vervanging ervan sneller en goedkoper kan.
        Het is wel zeker, zelf zullen we er binnen 40 jaar niet meer over moeten chatten. ;-)
        Last edited by VerSeg; 18 juli 2024, 02:51.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

          Met: "een bergpas afrijden zonder benzine, of diesel, te verbruiken kan ik ook. " ging het dan ook over een auto van +40 jaar geleden hé.
          Die hadden geen airco, geen servostuur noch servoremmen. Die hadden soms gewone trommelremmen maar meestal duoplex trommelremmen.
          Duoplex-systemen hebben remschoenen met zelfbekrachtiging. ​​
          Zelfs al zou je een hele oude auto gebruiken zonder die "moderne" snufjes, wens ik je veel succes met het afdalen van een bergpas enkel en alleen te vertrouwen op de remmen en zou je in zo'n oude auto dan toch de motor gaan gebruiken om af te remmen gaat die meer dan waarschijnlijk ook brandstof verbruiken want zo slim waren die dingen nog niet.
          In elk geval, als het jou zou lukken, zal er dan ook 3% méér brandstof in die auto aangemaakt worden?
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            ... zever in pakskes. En er zit misschien geen waterpomp in, maar het systeem om een batterij op temperatuur te brengen/houden is verdomd een stuk complexer dan die waterpomp en radiator bij een ice. De dag dat die faalt dan ga je verschieten van de rekenening. Die waterpomp bij GM was peanuts, stuk van enkele honderden franken. Zo'n batterij thermal management? Reken enkele duizenden euro's, waarschijnlijk genoeg om je outo perte-totale te veklaren als die enkele jaren heeft.
            Over zever in pakskes gesproken... In theorie is de temperatuurbeheersing van een batterijwagen niet zoveel verschillend dan deze van een ICE. Je hebt een koelcircuit met waterpomp, radiator en verschillende sensoren. En net als bij de meeste ICE is daar de integratie van airco en verwarming. Bij een BEV loopt het koel/verwarmingscircuit niet alleen door het batterijpack maar ook door de motor(en) en meestal ook de AC/DC omvormer. Weinig ingewikkeld aan, aansturing warm/koud gebeurt door een vierwegkraan. En de prijs van een volledige waterpomp, inclusief de elektrische motor voor mijn EV: 74,01 euro. Moest die ooit stuk gaan. En nog een voordeel: zeer eenvoudig vervangbaar, onder de voorste motorkap is alles, in tegenstelling tot de meeste ICE zeer bereikbaar om aan te werken.

            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Of hoever ze moeten gaan om hun product verkocht te krijgen, want dat is net het doel van de actie om de verkoop terug een boost te geven.
              Dus, we verkopen te weinig auto's, laten we een actie doen waarbij we meer auto's gaan verkopen en als deze dan defect raken, gaan we ze gratis herstellen. Geweldig businessmodel.
              Ik dacht dat het uiteindelijke doel winst maken zou zijn. Hoe dan ook zal de fabrikant zeer veel vertrouwen moeten hebben in zijn product. Hoe dan ook weten ze als enige wat/wanneer er defecten optreden en zullen de rekening wel gemaakt hebben.
              Zoals je schreef, het blijft een commerciële insteek natuurlijk maar je moet het ook kunnen waarmaken. En vooral voor particuliere gebruiker een belangrijk argument lijkt me.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Ja, maar begin jaren tachtig is meer dan 40 jaar geleden, toen moesten we met de vele wagens nog om het jaar of 5.000 km op onderhoud gaan, bestonden er nog geen deftige additieven zoals heden en bevroor zowat elke diesel nog tijdens een strenge winter.
              Van ABS, veiligheidsgordels achteraan, GPS, smartphone interface of dergelijke was nog geen sprake, laat staan dat er kopsteunen aanwezig waren, gordels waren ook nog niet allemaal driepuntsgordels en airco was voor de meesten nog een droom.
              Al die benzine en dieselwagens zijn er op die 40 jaar toch fors op vooruit gegaan.
              En hoe is de EV eigenlijk ontworpen?
              Grotendeels een benzine of diesel, alle mechaniek van de motor, tank en aandrijving er uit en een batterij en elektromotoren er in, een stekker in plaats van een tankdop en in grote lijnen zijn we rond.
              Maar de meeste zaken zijn helemaal niet veranderd, zelfde carrosserie, zelfde, wielen, stuur, zetels, enz.

              Een waterpomp zal in een EV uiteraard niet zo snel stuk gaan, maar in de plaats ervan heb je dan de koeling en verwarming van de batterij, onderdelen die de volgende decennia nog moeten bewijzen dat ze het lang uithouden en dat vervanging ervan sneller en goedkoper kan.
              Het is wel zeker, zelf zullen we er binnen 40 jaar niet meer over moeten chatten. ;-)
              Die 40 jaar evolutie in de auto's is natuurlijk iets wat wij (of toch de meesten) persoonlijk ervaren hebben. Maar ook de decennia daarvoor waren er behoorlijke evoluties als ik de gesprekken met mijn vader goed herinner. Het verschil tussen mijn eerste Opel Rekord 2.3 diesel en de daaropvolgende wagen was nochtans een wereld van verschil in mijn ogen. De Mazda 626 Comprex diesel was véél beter uitgekiend. Geen dieselfilter die in de (ijskoude) rijwind gemonteerd werd zoals bij die Opel. Brandstofleidingen die netjes onder de auto uit de rijwind en ijs/sneeuw gemonteerd werden. Een auto die startte in de winter. Gewoon aan de knoppen voor bv. de achterruitverwarming en mistlichten voelde je gewoon een betere constructie. Die knoppen van de Opel vielen gewoon uiteen. Afijn, in de daaropvolgende jaren nooit meer in panne gestaan.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Heb de tijd gehad om eens gezien hoe de auto technologie in de toekomst kan zijn.
                In de showroom stond de Xpeng G9. Xpeng is als meer dan 10 jaar op de markt en wordt gesteund door Ali Ababa en nog zo een milliaden concern. De hoofdzetel is in Guangdong regio Shenzhen in het zuiden van China aan de Grens naar Hongkong.
                Word door Heddin automotiev naast Mercedes vertegenwoordigt in België.
                Als ik mij een E-auto zou kopen, dat wat deze aan techniek van morgen - heden reeds kan.
                AI is hier reeds integreert en dit is gigantisch welke mogelijkheden dit voertuig bied.
                Wie een kijk wil nemen - op YT zijn er uitvoerige video's voor een eerste indruk. Maar als je in deze auto zit en je begint te spelen met de mogelijkheden , kom je letterlijk in de verbasing.
                De range is real - rond de 480km, dat kon ik zien op de demovoertuig, die de gemiddelde verbruik over alle km bijhoud. Deze omgerekend en men komt op 480 km uit. En elke proefrit is zeker met de sprint van 0 om 100 getest en niet een keer. Dus iemand die vooruitziend rijdt zal zeker de 500km halen. De 800V techniek laat toe met 350KW te laden, daar waar mogelijk.

                Dus wie eens interesse heeft, ( laat de prijs buiten beschouwing ) , zeker eens bekijken. ​

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Of hoever ze moeten gaan om hun product verkocht te krijgen, want dat is net het doel van de actie om de verkoop terug een boost te geven.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Dus, we verkopen te weinig auto's, laten we een actie doen waarbij we meer auto's gaan verkopen en als deze dan defect raken, gaan we ze gratis herstellen. Geweldig businessmodel.
                  Ik dacht dat het uiteindelijke doel winst maken zou zijn. Hoe dan ook zal de fabrikant zeer veel vertrouwen moeten hebben in zijn product.
                  Hombre, je gaat ons nu toch niet vertellen dat je daar nog nooit van gehoord hebt
                  Bij veel electronicawinkels, witgoedzaken, en zeker ook auto's wordt extra garantie gegeven als een vorm van promotie, dat is toch echt niks nieuw meer hoor, dus weldegelijk een "geweldig businessmodel"
                  Zelf bedrijven in de fotografie die fotomateriaal verkopen hebben dit businessmodel, extra gratis garantie

                  En wat je garantie bij EV betreft, elke wagen die al gekocht heb had een garantie van 5jaar of 150.000km, al deze wagens waren diesel
                  Dus ik snap niet wat je er zo speciaal aan vindt

                  Tevens die "lifetime warranty" die je aanhaalt bij een bepaald type/merk EV zal wel enorm beperkt worden als men de kleine cijfertjes gaat lezen ...
                  Dat is nu eenmaal het lokmiddel

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 19 juli 2024, 00:56.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Dus, we verkopen te weinig auto's, laten we een actie doen waarbij we meer auto's gaan verkopen en als deze dan defect raken, gaan we ze gratis herstellen. Geweldig businessmodel.
                    Ik dacht dat het uiteindelijke doel winst maken zou zijn. Hoe dan ook zal de fabrikant zeer veel vertrouwen moeten hebben in zijn product. Hoe dan ook weten ze als enige wat/wanneer er defecten optreden en zullen de rekening wel gemaakt hebben.
                    Zoals je schreef, het blijft een commerciële insteek natuurlijk maar je moet het ook kunnen waarmaken. En vooral voor particuliere gebruiker een belangrijk argument lijkt me.
                    Dat is inderdaad een berekende commerciële zet.

                    Je hebt ook wel vaker gelezen dat de verkoop van EV stagneert en veel fabrikanten er onvoldoende vanaf geraken.
                    Dan is het een keuze die men kan maken, de ene legt de productie (tijdelijk) stil, de andere geeft kortingen, de andere geeft extra garantie.

                    Wat is verder trouwens het verschil tussen een hoge korting geven of extra garantie geven?
                    De korting zijn ze zeker kwijt van zodra ze de wagen verkopen en de garantie enkel als de klant het ooit eens vraagt.

                    Zoals reeds vermeld, zijn er kortingen tot 18.000€, een korting dat ze dus per definitie geven zodra je die wagen koopt.
                    Daar tegenover is die garantie dat ze geven op de batterijen een peulschil want er gaat misschien maar 10% van de klanten er ooit om vragen.
                    Voor de fabrikant is een extra garantie uiteindelijk een goedkoop risico.

                    Garanties worden trouwens ook meer en meer gedekt door verzekeringen, het hoeft niet altijd een verlies te zijn.

                    En wat is levenslang?
                    Levenslang van de wagen dat ergens wel gespecificeerd zal staan in de kleine lettertjes en op een bepaald aantal jaren vastgelegd is?
                    Of denk je dat ze 50 jaar later die batterij nog gaan vervangen?
                    Last edited by VerSeg; 19 juli 2024, 01:50.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Of denk je dat ze 50 jaar later die batterij nog gaan vervangen?
                      Laat staan dat ze die nog kunnen vervangen. Dit evolueert zo snel dat de kans heel groot is dat ze binnen 5-10 jaar de vermogensturing van een EV niet meer kunnen vervangen want geen onderdelen meer. We hebben dat op het werk voor met oudere hybrides, die batterijen beginnen te verslijten en zijn niet meer verkrijgbaar na 8 jaar. En voor andere voertuigen zitten we met hetzelfde probleem met NiCd batterijen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht



                        Hombre, je gaat ons nu toch niet vertellen dat je daar nog nooit van gehoord hebt
                        Bij veel electronicawinkels, witgoedzaken, en zeker ook auto's wordt extra garantie gegeven als een vorm van promotie, dat is toch echt niks nieuw meer hoor, dus weldegelijk een "geweldig businessmodel"
                        Zelf bedrijven in de fotografie die fotomateriaal verkopen hebben dit businessmodel, extra gratis garantie

                        En wat je garantie bij EV betreft, elke wagen die al gekocht heb had een garantie van 5jaar of 150.000km, al deze wagens waren diesel
                        Dus ik snap niet wat je er zo speciaal aan vindt

                        Tevens die "lifetime warranty" die je aanhaalt bij een bepaald type/merk EV zal wel enorm beperkt worden als men de kleine cijfertjes gaat lezen ...
                        Dat is nu eenmaal het lokmiddel

                        grts
                        Sieg
                        Ja, je hebt gelijk. Ik heb gisteren nog een braadpan gekocht, levenslange garantie uitgezonderd de antikleeflaag 5 jaar. De levenslange garantie is op zich niet zo nieuw, wel het feit dat dit -zo ver ik weet- het eerste automerk is dat dit aandurft. En blijkbaar is dit moeilijk te slikken voor de EV-criticasters dat dit geen gewone brandstofwagen is.

                        En ga jij me nu vertellen hoeveel garantie ik had op de Opel Diesel in 1982? Absoluut geen 5 jaar of 150.000km, eerder 1 jaar en 15.000km ja.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dat is inderdaad een berekende commerciële zet.

                          Je hebt ook wel vaker gelezen dat de verkoop van EV stagneert en veel fabrikanten er onvoldoende vanaf geraken.
                          Dan is het een keuze die men kan maken, de ene legt de productie (tijdelijk) stil, de andere geeft kortingen, de andere geeft extra garantie.

                          Wat is verder trouwens het verschil tussen een hoge korting geven of extra garantie geven?
                          De korting zijn ze zeker kwijt van zodra ze de wagen verkopen en de garantie enkel als de klant het ooit eens vraagt.

                          Zoals reeds vermeld, zijn er kortingen tot 18.000€, een korting dat ze dus per definitie geven zodra je die wagen koopt.
                          Daar tegenover is die garantie dat ze geven op de batterijen een peulschil want er gaat misschien maar 10% van de klanten er ooit om vragen.
                          Voor de fabrikant is een extra garantie uiteindelijk een goedkoop risico.

                          Garanties worden trouwens ook meer en meer gedekt door verzekeringen, het hoeft niet altijd een verlies te zijn.

                          En wat is levenslang?
                          Levenslang van de wagen dat ergens wel gespecificeerd zal staan in de kleine lettertjes en op een bepaald aantal jaren vastgelegd is?
                          Of denk je dat ze 50 jaar later die batterij nog gaan vervangen?
                          Dat de verkoop van EV stagneert klopt niet en is wat de oliemaatschappijen je graag laten geloven. Ja, VW en Mercedes hebben hun vooruitzichten wat aangepast maar BMW doet het zeer goed waarbij 1 op 6 verkochte wagens volledig elektrisch is. En wereldwijd groeit de verkoop nog steeds.
                          Hoge kortingen zijn voor mij net het tegenovergestelde als levenslange garantie. Het geeft de indruk dat ze van hun product van af willen, einde reeks of zo. Terwijl levenslange garantie eerder wijst op vertrouwen en betrouwbaarheid.
                          Die verzekeringen maken in dit geval niets uit, alle risico's moeten toch door de fabrikant gedragen worden. Of dacht je dat Toyota gaat betalen voor de beloftes van een ander merk?
                          En natuurlijk zijn er de kleine lettertjes, die staan zelfs in de bijsluiter van de braadpan die ik gisteren kocht.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Ja, je hebt gelijk. Ik heb gisteren nog een braadpan gekocht, levenslange garantie uitgezonderd de antikleeflaag 5 jaar. De levenslange garantie is op zich niet zo nieuw, wel het feit dat dit -zo ver ik weet- het eerste automerk is dat dit aandurft. En blijkbaar is dit moeilijk te slikken voor de EV-criticasters dat dit geen gewone brandstofwagen is.
                            Daar ga je weer met je criticasters.
                            Levenslange garantie kreeg enkele jaren geleden hier op wettelijke basis zelfs een beperkte tijd en is uiteindelijk nooit levenslang ten opzichte van de levensjaren die wij kennen maar de levensverwachting van een product en met beperking in tijd.

                            Zoals door Spanik al aangekaart is er ook geen wettelijke verplichting om levenslang onderdelen te blijven produceren of om een bepaald aantal jaren onderdelen op voorraad te hebben buiten de wettelijke garantie dan.
                            Een levensverwachting van een auto komt dan ook ten einde het in omloop zijn van een bepaald model relatief klein is en er geen onderdelen meer zijn.
                            Eens er na een aanvaardbare periode geen wisselstukken meer beschikbaar zijn, kan men ook geen vervanging van defecte stukken afdwingen (wettelijk geregeld).

                            En ga jij me nu vertellen hoeveel garantie ik had op de Opel Diesel in 1982? Absoluut geen 5 jaar of 150.000km, eerder 1 jaar en 15.000km ja.
                            In die tijd (30 tot 40 jaar geleden) was 1 jaar garantie de standaard, mochten er toen EV's bestaan hebben dan was dat daarvoor ook wel van toepassing geweest.
                            Trouwens had ik bij bepaalde merken soms veel liever de garanties van 1 of 2 jaar van vroeger dan de 3 of 4 van nu.
                            Nu zoeken ze vaak excuses om die garantie niet te moeten geven of ze hangen er veel voorwaarden aan, men is vaak ook verplicht bij hun jaarlijks het onderhoud te laten doen om de verlengde garantie te behouden.
                            Vroeger ook wagens gehad met 1 jaar waarborg maar als er na 3 of 4 jaar iets stuk ging, dan was het vaak nog gratis onder waarborg mits abnormaal snel stuk.
                            Zelf gehad met een batterij, na meer dan 3 jaar stuk en ik kreeg gratis een nieuwe niettegenstaande maar 1 jaar waarborg.
                            Nissan gaf lang geleden al 3 jaar garantie maar was daar extreem moeilijk in, u heeft zelf een radio geplaatst dus vervalt de garantie op de wagen en je was vertrokken voor weken discussiëren.
                            Perfectie bestaat niet en wat ze op papier zetten is niet altijd wat ze in realiteit bieden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                              Dat de verkoop van EV stagneert klopt niet en is wat de oliemaatschappijen je graag laten geloven. Ja, VW en Mercedes hebben hun vooruitzichten wat aangepast maar BMW doet het zeer goed waarbij 1 op 6 verkochte wagens volledig elektrisch is. En wereldwijd groeit de verkoop nog steeds.
                              Hoge kortingen zijn voor mij net het tegenovergestelde als levenslange garantie. Het geeft de indruk dat ze van hun product van af willen, einde reeks of zo. Terwijl levenslange garantie eerder wijst op vertrouwen en betrouwbaarheid.
                              Die verzekeringen maken in dit geval niets uit, alle risico's moeten toch door de fabrikant gedragen worden. Of dacht je dat Toyota gaat betalen voor de beloftes van een ander merk?
                              En natuurlijk zijn er de kleine lettertjes, die staan zelfs in de bijsluiter van de braadpan die ik gisteren kocht.
                              Man toch, wat heb jij rare gedachten.
                              Waarom haal je er weer de oliemaatschappijen bij die nergens vermeld worden?
                              Zowat alle merken die eerder aangekondigd hadden enkel nog EV's te gaan maken, zijn teruggekomen op hun beslissing en investeren terug in verbrandingsmotoren omdat de vraag naar EV's afneemt en niet rendabel is.
                              En wat hebben ze net gedaan om EV's toch een beetje verkocht te krijgen?
                              Inderdaad, premies geven, verkeersbelasting en BIV wegnemen omdat er anders nog veel minder zou verkocht worden.

                              Levenslange garantie biedt u geen zekerheid, mits eens de wisselstukken op zijn je daar toch staat omdat de levensverwachting van de wagen bereikt is.
                              En eerlijk gezegd, wat zou ik het liefst hebben …
                              Nu bijvoorbeeld 15.000 Euro korting krijgen op een wagen en zeker zijn dat ik dat heb, of een verlengde garantie krijgen op slechts een paar onderdelen van de wagen die ik misschien nooit nodig zal hebben op de tijd dat ik de wagen bezit?
                              Op onze twee laatste wagens die pas uitgekomen waren, hebben we 20% en 21% korting gekregen, daar ben ik pas echt iets mee.
                              Op eentje is de 3 jaar waarborg al een jaar achter de rug, maar toch nog iets onder waarborg gekregen.
                              Een correcte service is vaak belangrijker dan soms wat loze beloftes op papier dat ze niet altijd kunnen waarmaken.

                              En vanwaar de kronkel dat Toyota voor andere merken gaat betalen?
                              Slecht gedroomd vannacht of de hersenpan te kort bij de braadpan gehouden? ;-)

                              Zowel verkopers als fabrikanten geven garanties meer en meer gedekt door verzekeringen en als ze verzekerd zijn, dan betaalt de verzekering het grootste gedeelte.
                              Uiteraard betalen ze de verzekeringspremies, maar die zijn dan weer aftrekbaar.
                              Last edited by VerSeg; 19 juli 2024, 10:55.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Ieder zijn mening dan maar hé Verseg. Het is toch moeilijk om gewoon een keer toe te geven "oké, interessante ontwikkeling" o.i.d. maar meteen kritiek geven. En die toevoegingen "rare gedachten" en "kronkel" of "slecht gedroomd" hoef ik ook niet.
                                Ondertussen:

                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X