Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
Bekijk bericht
De waterpomp was bij GM in die jaren het zwakke punt. Hebben we thuis met de Opels ook gehad. Maar geen 3-4. Roest was in die tijd voor iedereen een probleem, zeker franse wagens. Ja, we hebben in die tijd ook een Record gehad thuis. En ja, ook een waterpomp moeten vervangen. Maar voor de rest een betrouwbare wagen voor zijn tijd die lang meegegaan is. Nooit karton voor de radiator weten steken. Net zoals de andere Opels trouwens, ik rij nog altijd met eentje. Wagens zonder fantasie waar je niet met je mond open zit naar te kwijlen maar die gewoon hun ding doen die ze moeten doen. Technologie van de jaren '80 is niet hetzelfde als van vandaag. Materialen zijn toch wel een stuk beter nu. Nu ja, denk niet dat de overname door Stellantis een goeie zaak is maar dat is een andere discussie.
Dat die elektrische wagens nu niet roesten na enkele jaren is wel omdat de carosserie dezelfde is als voor een ice, dus die heeft van die 100 jaar vooruitgang geleerd en geprofiteerd. Om nu te zeggen dat die elektrische wagens niet roesten omdat het elektrische wagens zijn... zever in pakskes. En er zit misschien geen waterpomp in, maar het systeem om een batterij op temperatuur te brengen/houden is verdomd een stuk complexer dan die waterpomp en radiator bij een ice. De dag dat die faalt dan ga je verschieten van de rekenening. Die waterpomp bij GM was peanuts, stuk van enkele honderden franken. Zo'n batterij thermal management? Reken enkele duizenden euro's, waarschijnlijk genoeg om je outo perte-totale te veklaren als die enkele jaren heeft.
Comment