Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtEn je gelooft onvoorwaardelijk dat die GPS 100% correct is?
zelfs nauwkeuriger dan een geijkte kilometerteller van een anoniem politievoertuig
die geen rekening houdt met de wielomtrek tussen nieuwe of versleten banden.
GPS positie gaat over een aantal satellieten die atoomklok juist lopen, de rest is
een simpele driehoeksmeetkundige coördinaten berekening.
Last edited by Geerten; 4 mei 2024, 16:13.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk berichtDe snelheid aangegeven op een GPS is minstens tot op 1Km/h nauwkeurig Spanic,
zelfs nauwkeuriger dan een geijkte kilometerteller van een anoniem politievoertuig
die geen rekening houdt met de wielomtrek tussen nieuwe of versleten banden.
GPS positie gaat over een aantal satellieten die atoomklok juist lopen, de rest is
een simpele driehoeksmeetkundige berekening.
Het enige is dat het voertuig op regelmatige basis een test moet afleggen waarbij men de effectieve snelheid in een tabel zet naast de weergegeven snelheid van kilometerteller.
Men ziet het voldoende in reportages waar ze steeds naar hun tabel kijken.
Een GPS zal op de meeste plaatsen wel de correcte snelheid weergeven, soms valt die wel eens weg in tunnels of in stedelijk gebied.
Mocht dit niet zo zijn, dan heeft geen enkele Coyote, Waze of Flitsmeister een nut te bestaan.
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtDe snelheid op die HUD komt overeen met de snelheid op een GPS, 120Km/h op de HUD is dus 120Km/h op de GPS, terwijl de cruise control dan op 124Km/h staat, en dat ook de snelheidsmeter op het dashboard 124Km/h aangeeft.
De boordcomputer kent dus wel de juiste snelheid, maar toch wordt er op het dashboard een iets hogere snelheid aangegeven.
Uiteraard, omdat de gemeten snelheid van het voertuig altijd afhankelijk is van de omtrek van de banden.
Dat het actueel bij Bart zijn voertuig toevallig hetzelfde is, zal wel eerder toeval zijn dan een garantie dat het altijd klopt.
Zet een nieuwe band met 5 mm meer omtrek en de weergave zal heel anders zijn dan met een versleten band.
Vermoedelijk nog een analoge teller in uw voertuig Bart?
Het zou straf zijn dat men met een digitale teller en/of originele HUD ook een andere snelheid zou weergeven dan deze uit de boordcomputer.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
De gps heeft een afwijking van enkele tientallen meters tot 1 a 2 meter naargelang de omstandigheden. We hebben vaak het idee dat een gps zeer nauwkeurig is, maar dat is die zonder referentie niet. De autonavigatie "gokt" als het ware een beetje omdat die weet waar de wegen lopen en je dus daar wel moet rijden, ondanks dat de gps zegt dat je 10 meter naast de weg rijdt. Voor wie ooit eens gaan wandelen is met een echte Garmin gps, (zuiver op coördinaten dus niet volgens route) kan ook zien hoever/hoeveel die "speling" is. Uiteindelijk zal dat voor wat autonavigatie niet veel uitmaken wat snelheid en afstand betreft, iets van +/- 1.5% volgens deze website:
Lees hier waarom er een verschil is tussen de gereden kilometers van uw kilometerteller en de uw de gps-data van uw gps-volgsysteem.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Een GPS heeft een kleine afwijking wat locatie betreft, vroeger zelfs om Amerikaanse militaire redenen verplicht een veel grotere.
Maar wat snelheid betreft zal die afwijking niet specifiek een impact hebben mits de afwijking blijft.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtMocht het volledig kloppen wat Bart hier weergeeft dat de HUD op de OBD de correcte snelheid weergeeft, waarom zou de politie dan nog moeten ijken op basis van de teller en niet gewoon een HUD plaatsen?
Uiteraard, omdat de gemeten snelheid van het voertuig altijd afhankelijk is van de omtrek van de banden.
Dat het actueel bij Bart zijn voertuig toevallig hetzelfde is, zal wel eerder toeval zijn dan een garantie dat het altijd klopt.
Zet een nieuwe band met 5 mm meer omtrek en de weergave zal heel anders zijn dan met een versleten band.
Vermoedelijk nog een analoge teller in uw voertuig Bart?
Het zou straf zijn dat men met een digitale teller en/of originele HUD ook een andere snelheid zou weergeven dan deze uit de boordcomputer.
Onder mijn auto zitten nog de originele banden, die na 50.000km nog niet veel tekenen van slijtage vertonen (ik heb ook nog winterbanden, de zomerbanden die er nu onder zitten hebben dus minder dan 50.000km gereden).
Een paar weken geleden had ik de GPS nog eens nodig, en heb ik de snelheidsmeting nog eens kunnen controleren, en daarbij was de aanduiding op de head up display nog altijd hetzelfde als die van de GPS (geen vast ingebouwde GPS, het is een oude Mio).
De snelheidsmeter in mijn auto is analoog, maar de instelling van de cruise control is een digitaal cijfer, als ik die op 124Km/h zet, dan rij ik volgens de GPS en de head up display 120Km/h, en dan duidt de analoge snelheidsmeter ook aan dat ik 124Km/h aan het rijden ben.
Uiteraard zal dit niet bij elk automerk hetzelfde zijn, en als er andere banden onder gezet zijn, of ze zijn verder versleten, dan kan de afwijking nog groter zijn.
Daarom moeten politievoertuigen geregeld geijkt worden, zelfs als die vanuit de fabriek 100% correct zou zijn, dan geldt dit nog niet als bewijs bij een overtreding als er geen ijking is uitgevoerd (of zelfs als dat te lang geleden zou gebeurd zijn).
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtVermoedelijk nog een analoge teller in uw voertuig Bart?
De tijd dat er een draaiende kabel van uit de versnellingsbak naar de meter ging waar een draaiende magneet in een bus de wijzer van je teller deed uitslaan is reeds lang voorbij.
Nu is dat een encoder die pulsen telt en dat wordt omgezet naar je kilometerteller.
Last edited by Geerten; 4 mei 2024, 16:10.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtDe gps heeft een afwijking van enkele tientallen meters tot 1 a 2 meter naargelang de omstandigheden. We hebben vaak het idee dat een gps zeer nauwkeurig is, maar dat is die zonder referentie niet. De autonavigatie "gokt" als het ware een beetje omdat die weet waar de wegen lopen en je dus daar wel moet rijden, ondanks dat de gps zegt dat je 10 meter naast de weg rijdt. Voor wie ooit eens gaan wandelen is met een echte Garmin gps, (zuiver op coördinaten dus niet volgens route) kan ook zien hoever/hoeveel die "speling" is. Uiteindelijk zal dat voor wat autonavigatie niet veel uitmaken wat snelheid en afstand betreft, iets van +/- 1.5% volgens deze website:
Deze worden uiteraard niet gebruikt voor navigatie om je weg te vinden daar deze over
veel meer rekenkracht beschikken, maar worden tegenwoordig wel zeer frequent gebruikt
door landmeters en ook door bv. De Watergroep, bij aanleg ondergrondse netwerken
en noem maar op.
Daar kan je uiteraard geen snelheid op aflezen, maar moesten ze daar een deftige computer
achter zetten zou het in theorie wel moeten kunnen.
Vraag is dan wel of het nut zou hebben om centimeter nauwkeurig snelheden te bepalen.
Maar we wijken af van het topic.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Volgens mij bestaan er tegenwoordig zelfs geen auto’s meer met een analoge kilometerteller Freddy.
De tijd dat er een draaiende kabel van uit de versnellingsbak naar de meter ging is reeds lang voorbij.
Nu is dat een encoder die pulsen telt en dat wordt omgezet naar je kilometerteller.
Bij een moderne analoge teller wordt een digitaal signaal terug omgezet om de mechanische beweging van de naald te laten gebeuren, daar kan volgens mij een afwijking zitten tegenover het digitaal weergeven van een digitaal signaal.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Ik heb het met analoge teller inderdaad over een met een naald, niet over een mechanische teller met kabel.
Bij een moderne analoge teller wordt een digitaal signaal terug omgezet om de mechanische beweging van de naald te laten gebeuren, daar kan volgens mij een afwijking zitten tegenover het digitaal weergeven van een digitaal signaal.
daar zit ongeveer hetzelfde in als in de autofocus van een objectief, kan je trouwens bij veel auto’s zien
als je het contact opzet, gaat die wijzer uitslaan voor die op nul komt te staan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Als ze willen kan dat perfect Freddy, geloof maar niet dat daar nog enig analoge toestand komt bij kijken,
daar zit ongeveer hetzelfde in als in de autofocus van een objectief, kan je trouwens bij veel auto’s zien
als je het contact opzet, gaat die wijzer uitslaan voor die op nul komt te staan.
Het is niet omdat het perfect kan, dat alles ook perfect is. ;-)Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Klopt, maar elke omzetting van signalen kan een afwijking geven.
Het is niet omdat het perfect kan, dat alles ook perfect is. ;-)
en zoals hier reeds gezegd zullen de producenten zich daarmee ook indekken
tegen onrechtmatige snelheidsboetes door deze een paar procent lager
in te stellen.
De truc met de magneet bij vrachtwagens om de begrenzer en tachograaf
te bedriegen….. ik weet niet of dat nu nog zou werken, maar was algemeen
bekend bij vele vrachtwagen bestuurders.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Tegenwoordig is zelfs een centimeter nauwkeurige GPS geen uitzondering meer.
Deze worden uiteraard niet gebruikt voor navigatie om je weg te vinden daar deze over
veel meer rekenkracht beschikken, maar worden tegenwoordig wel zeer frequent gebruikt
door landmeters en ook door bv. De Watergroep, bij aanleg ondergrondse netwerken
en noem maar op.
Daar kan je uiteraard geen snelheid op aflezen, maar moesten ze daar een deftige computer
achter zetten zou het in theorie wel moeten kunnen.
Vraag is dan wel of het nut zou hebben om centimeter nauwkeurig snelheden te bepalen.
Maar we wijken af van het topic.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Zoals ik al schreef, je kan geen correcte en (centimeter) nauwkeurige metingen doen met GPS zonder een referentie. In België noemt dit referentienetwerk FLEPOS, in NL gebruikt men het RTK correctienetwerk. Ook boeren maken er trouwens gebruik van voor GPS gestuurde landbouwmachines.
Ik zal daar niet over discussiëren, maar een tijd geleden had ik een twintigtal theodolieten
te koop gezet voor een vriend van mij.
Er kwam hier een landmeter uit St’Niklaas die dat verzamelde en ze ook allemaal heeft,
nog wat gepraat, en die haalde een toestel uit zijn koffer, startte dat op, maakte daar zijn
referentiepunt, en als hij het toestel verplaatste kon hij exact aflezen hoeveel zijn verplaatsing
was, maar hij zei ook als er hoogteverschillen waren dat je dan van die palen met zo een
ding op moest zetten, werkte wel op GPS, meer weet ik er ook niet van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtEn je gelooft onvoorwaardelijk dat die GPS 100% correct is?
Als ik bij vertrek de meetfout meet dan heb ik +- 2 meter. Dus ik sta in werkelijkheid ergens in een cirkel met diameter 2 meter waarvan het middelpunt de aangegeven coördinaten zijn.
Als ik 100 km ver rijdt in rechte lijn (*) en ik meet de meetfout dan heb ik ook een fout van twee meter.
Het getal, de afstand, dat de GPS me geeft of de berekening die ik maak met boldriehoeksmeetkunde aan de hand van de coördinaten stemmen helemaal overeen.
Dus op 100.000,00 meter heb ik een maximale fout van 4 meter, praktisch gezien zal het minder zijn.
(*) De gps meet geen krommen, alleen rechte stukjes binnen bepaalde tijdsaftandjes.
Voor meer uitleg : zie de uitleg van Geerten ergens hierboven.
Last edited by Skitch; 4 mei 2024, 18:50." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Comment
Comment