Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Het wordt hoog tijd dat Geerten gewoon vertelt voor welke lobbygroep hij werkt.
En dit allemaal op een fotografieforum .
Commentaar geven op anderen, is dat dan wel iets voor op een forum?
Hetgeen hij aankaart is anders wel wat de realiteit is, steeds meer merken en mensen zijn niet meer te vinden voor een EV.
Misschien toch beter dat u eerst een EV koopt en dan uit ervaring meespreekt. :-)
Het wordt hoog tijd dat Geerten gewoon vertelt voor welke lobbygroep hij werkt.
En dit allemaal op een fotografieforum .
Van U weten we al heel lang voor welke lobbygroep U werkt, U heeft gewoon een probleempje overgehouden vanuit uw vroegere job toen het bedrijf U alles ingehamerd heeft ;-)
Trouwens Chit-Chat heeft niks te maken met fotografie
Het wordt hoog tijd dat Geerten gewoon vertelt voor welke lobbygroep hij werkt.
En dit allemaal op een fotografieforum .
Geerten geeft gewoon nuttige informatie. Hij behoort alleszins niet tot de lobbygroepen die, ten koste van de redelijkheid, constant de E.V.'s de hemel in prijzen zonder ook de negatieve gevolgen ervan te erkennen.
Hopelijk blijft hij op dit forum want ik vind hem een verrijking bij de discussies.
Als hij uiterst positieve info zou geven over Subaru dan zou ik hem misschien durven verdenken van partijdigheid. . Maar toch niet van Stellantis..........
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Het wordt hoog tijd dat Geerten gewoon vertelt voor welke lobbygroep hij werkt.
En dit allemaal op een fotografieforum .
Mag ik ook nog een eigen gedacht hebben palombian?
Ik heb niets tegen de EV (zou je ondertussen wel moeten weten) maar
wel tegen een systeem dat zichzelf voorbij steekt, met name de batterijen
en de laadinfrastructuur die er nog helemaal niet klaar voor is, met als gevolg
dat we er met zijn allen slachtoffers van worden.
En kan je mijn idee daarover niet verdragen, zet mij dan gewoon op
je negeer lijst, voor mij zal dat geen zorg zijn.
Trouwens was U het niet die hier 8 jaar geleden zat te klagen over
die 97 watt die je pc per uur verbruikte en niet eens het verschil kende
tussen watt en VA?
Straks geraak je daar met 97 Wh en met je “droom” EV juist geteld 540 meter ver mee…..
Ik heb hier een eenvoudig uitziend apparaatje, maar omdat ik het van het VITO heb gekregen veronderstel ik dat die het wel getest zullen hebben.
Een prangende vraag:
Ik lees nu af voor mijn PC + scherm op dit moment (en geef toe dat het beestje veel verbruikt):
97 W
PF 0.70
233 V
0.60 A
Dus (afgerond)
233 V x 0.60 A = 140 VA
140 VA x 0.70 = 97 W
Als ik hem 24h zou laten aanstaan, gaat mijn elektriciteitsmeter dan
97 W x 24 = 2,33 kWh
of
140 VA x 24 = 3.36 kWh aanrekenen ?
Het eerste lijkt mij logisch, maar wat ben ik dan met de powerfactor ?
Je haalt een aantal zaken door elkaar. Prosumententarief is er gekomen voor de eigenaars van zonnepanelen. Niet afgesproken, net zoals het plotseling beperken tot maximaal 15 jaar terugdraaiende teller. Erg vervelend en dat was ook niet nodig had de politiek de situatie beter opgevolgd. Maar als ik mijn rekening maak, heb ik mijn behoorlijke investering in 2009 méér dan dubbel terugverdiend ondertussen. In zoverre dat ik vorige week nog een bestelbon heb ondertekend voor de plaatsing van 5kWp bijkomende zonnepanelen. En ja, die slimme meter... op zich zou dat niet mogen uitmaken of dat een analoge dan wel digitale teller is. We kennen allemaal wel iemand met zonnepanelen voor wie het niet op kon, zelfs nog liever een warmeluchtblazer buiten in open lucht zetten om hun "overschot" toch maar niet op het net te plaatsen. Dat capaciteitstarief is dan wel een draak in de manier van uitvoering (dag en nacht hetzelfde tarief en slechts één piekkwartier maakt uw hele maand om zeep) maar beter dat dan een tarief voor hoge aansluitvermogens waarbij je omver valt. Met het risico dat je een te laag aansluitvermogen gaat kiezen met regelmatige stroomuitval bij pieken. Terug naar de jaren 50-60 dus.
Veel te dure tarieven voor openbaar laden? Misschien wel, maar wat heeft dat de doen met uw opmerking "één hand geven en twee handen terugnemen"? Over de jaren heen heb ik heel wat subsidies mogen ontvangen, van onder andere extra dakisolatie tot nieuwe 3-dubbel glas ramen en van "groene" dieselauto tot EV vandaag, nog nooit iets van negatieve gevolgen mogen ervaren (én we krijgen nog ieder jaar geld terug van de fiscus).
En ja, sommige mensen noemen dat "opgedrongen worden". Ik noem dat een logische stap in iets dat al 40 jaar geleden in gang had moeten gezet worden. Maar zolang als de klimaatverandering de mensen niet écht pijn gaat doen zal er weinig veranderen zonder eerst stimulatie en later verplichtingen dan wel verbodsbepalingen. En dan (misschien nu al) zal het te laat zijn.
- Vroeger toen we gebouwd hebben dan werd ons aanbevolen om voor accumulatiekachels te kiezen, propere energie en zou altijd voorgaan op de fossiele brandstoffen, niet dus na jaren in het zak gezet door andere keuzes van onze regering
- Daarna werden dieselwagens aangeraden door de regering, heel energiezuinig, tot ze weer met de hamer kwamen om de kosten voor dieselwagens massaal te verhogen
- Zonnepanelen gelegd met de belofte van een levenslange terugdraaiende teller, niet dus, ook daar is de regering op zijn woord teruggekomen en moesten we ook nog eens dik bij betalen voor dingen die ze uit hun neus gepeuterd hebben om toch maar xtra kosten te kunnen aanrekenen.
- Warmtepompen installeren, ... de groenste energie ..., inderdaad niet gesubsidieerd, wat blijkt nu in dit apenland, de gasprijs blijft dalen en elektriciteitsprijs blijft hoog, ook dat te danken aan onze regering
- EV rijden wordt nu massaal gesubsidieerd, maar dan vooral aan mensen die het totaal niet nodig hebben om subsidies te krijgen, laat de gewone werkmens maar verder zwoegen
En je kunt er toch echt wel 100% op rekenen dat EV rijden binnen de kortste keren duurder gaat worden, kijk maar naar Nederland bvb
Het is heel simpel, ons net kan het niet aan om iedereen warmtepompen te laten plaatsen en EV's op te laden, ja dit gebeurt allemaal op hetzelfde moment als de normale mens thuis komt van zijn werk.
Dus ergens gaat men op één of andere manier toch die kosten aanrekenen om alles te vernieuwen.
Tevens zou jij toch moeten weten dat wanneer de regering minder inkomsten heeft op iets dat ze het dan ergens anders moeten halen, het is nu eenmaal een weegschaal die steeds overhelt ten voordele van de regering.
En over je laatste aangehaald puntje, als het echt voor het klimaat zou zijn waarom maken ze het dan duurder dan meer vervuilende oplossingen ?
Waarom mag je een stad wel binnen met een zogezegd vervuilende wagen als je maar wat extra betaald
Dit hangt allemaal met haken en ogen aan elkaar in dit ...landje
- Vroeger toen we gebouwd hebben dan werd ons aanbevolen om voor accumulatiekachels te kiezen, propere energie en zou altijd voorgaan op de fossiele brandstoffen, niet dus na jaren in het zak gezet door andere keuzes van onze regering
- Daarna werden dieselwagens aangeraden door de regering, heel energiezuinig, tot ze weer met de hamer kwamen om de kosten voor dieselwagens massaal te verhogen
- Zonnepanelen gelegd met de belofte van een levenslange terugdraaiende teller, niet dus, ook daar is de regering op zijn woord teruggekomen en moesten we ook nog eens dik bij betalen voor dingen die ze uit hun neus gepeuterd hebben om toch maar xtra kosten te kunnen aanrekenen.
- Warmtepompen installeren, ... de groenste energie ..., inderdaad niet gesubsidieerd, wat blijkt nu in dit apenland, de gasprijs blijft dalen en elektriciteitsprijs blijft hoog, ook dat te danken aan onze regering
- EV rijden wordt nu massaal gesubsidieerd, maar dan vooral aan mensen die het totaal niet nodig hebben om subsidies te krijgen, laat de gewone werkmens maar verder zwoegen
En je kunt er toch echt wel 100% op rekenen dat EV rijden binnen de kortste keren duurder gaat worden, kijk maar naar Nederland bvb
Het is heel simpel, ons net kan het niet aan om iedereen warmtepompen te laten plaatsen en EV's op te laden, ja dit gebeurt allemaal op hetzelfde moment als de normale mens thuis komt van zijn werk.
Dus ergens gaat men op één of andere manier toch die kosten aanrekenen om alles te vernieuwen.
Tevens zou jij toch moeten weten dat wanneer de regering minder inkomsten heeft op iets dat ze het dan ergens anders moeten halen, het is nu eenmaal een weegschaal die steeds overhelt ten voordele van de regering.
En over je laatste aangehaald puntje, als het echt voor het klimaat zou zijn waarom maken ze het dan duurder dan meer vervuilende oplossingen ?
Waarom mag je een stad wel binnen met een zogezegd vervuilende wagen als je maar wat extra betaald
Dit hangt allemaal met haken en ogen aan elkaar in dit ...landje
grts
Sieg
- het systeem met accumulatiekachels is er indertijd vooral gekomen -net als de verlichte autostrades- om de “overtollige” stroom van de moeilijk moduleerbare kerncentrales weg te werken. Ik vermoed dat milieu-overwegingen toendertijd van zeer ondergeschikt belang waren.
- die promotie van dieselbrandstof in (kleinere) wagens is van in den beginne een miskleun geweest, onder druk van de autolobby.
- het verhaal van de te lang opengedraaide subsidies voor zonnepanelen is al tot in den treure verteld . Hoedanook zijn er weinigen die er hun broek aan gescheurd hebben lijkt me ?
- warmtepompen zijn theoretisch gezien idd rendabeler doch iedereen die voor de beslissing staat en een telraam heeft weet (of had kunnen weten) dat met de huidige kostenstructuur van energie eea moeilijk terug te verdienen is . Paradoxaal, de trend naar energiezuinige woningen maakt het nog moeilijker om de initiële investering af te schijven.
- de overstap naar nieuwe technologie gaat altijd gepaard met hogere prijzen bij introductie : de eerste gsm’s waren ook niet direct democratisch geprijsd voor jan-met-de-pet… De tendens is echter duidellijk : onder druk van de concurrentie (uit China) komen er meer en meer betaalbare/ minder dure EV’s op de markt.
De systeemfout in dit …landje (jou woorden ) bestaat er hieruit dat de beslissingmakers allemaal op de hoogte zijn van het probleem en dat de oplossing - die mits een minimum aan inzicht en een beetje goede wil - betrekkelijk eenvoudig is, voor de hand ligt.
Deze doorvoeren stelt hen echter bloot aan een stemmenverlies vermits ze hiervoor hun achterban moeten “verraden” onder het mom van voortschrijdend inzicht, hetgeen dan weer gretig uitgebuit zal worden door de oppositie. Met tot gevolg het jojo-beleid dat je hierboven beschrijft, voornamelijk ten gevolge van het verdwijnen van enige notie van “gemeenschappelijk belang”.
Maar om niet verder gevaarlijk dichtbij de “maatschappelijke” lijn te komen ga ik het hierbij laten…
Die twijfel is er inderdaad geweest Freddy, maar voor die 20.000€ extra (voor ongeveer dezelfde auto)
koop ik voor 12 jaar stressloze benzine aan de huidige prijs.
Sinds mijn pensioen rij ik nog amper 14.000Km per jaar, binnen 12 jaar zou ik die Soltera op het schroot mogen smijten omwille van die onderontwikkelde batterij, dan moet ik niet lang nadenken.
Voor het milieu moet ik het ook niet doen, een goede kennis van mij heeft een loonwerk bedrijf
en heeft daar onderandere drie grote John-Deere tractoren, één zo een zware tractor verbruikt
op twee dagen tijd zoveel liter diesel als ik liters benzine op een gans jaar…..
Nog zoiets, wij zijn vier keer naar Zuid-Afrika geweest velen rijden daar met zware auto’s,
Ford Mustang, zware Patrols, zware Isuzu’s en noem maar op,
de afstanden zijn er ook meestal redelijk groot, maar zij zitten daar reeds vele jaren met
een afschakelplan op hun elektriciteitsnet, wie zal daar een EV kopen denk je?
Hopelijk moeten wij dat ook niet mee maken.
Nu heb ik al heel wat discussies gevoerd met anti-EV individuen, maar zelden zo'n van de pot gerukte excuses gehoord om geen EV aan te schaffen.
Wij wonen hier vrij dicht tegen het fel betwiste Ventilus project, weet je welke daar tegen gaan betogen?
Inderdaad, dezelfden die in de tijd tegen de kerncentrales gingen betogen en velen die zelfs zelf
met een EV rijden beseffen niet eens dat ze hun eigen ruiten aan het insmijten zijn.
Nu kan begrijpen dat je al die betogers tegen het Ventilus project persoonlijk kent met jouw uitgebreide kennissenkring, maar dat je bovendien ook weet dat velen zelfs met een EV rijden, daar doe ik mijn hoed voor af. Chapeau!
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Nog zoiets, mijn schoonzoon rijdt nu bijna drie jaar met een Skoda Kodiaq salariswagen
van Belfius, volgend jaar is het dus uitkijken voor een andere salariswagen, mag hij zelf
kiezen, maar zoals het er nu uitziet zou dat ook een EV moeten zijn.
Maar zoals bij vele bedrijven valt dat bij de belastingaangifte onder voordelen allerlei aard,
hij is boekhouder bij Belfius en ik veronderstel dat hij wel wat kan rekenen.
Laatst zei hij nog dat hij er momenteel sterk aan twijfelt om voor zo een dure EV te kiezen,
meegerekend dat dat ook een invloed zal hebben op zijn later pensioen.
Per verplaatsing Geluwe-Brussel op en af krijgt hij 93€ of hij met zijn auto gaat of met de trein
af eender wat, maakt niets uit, daar trekken ze zich niets van aan.
Alles uitgerekend komt het volgens hem voordeliger uit als hij zelf terug een benzine
auto zal kopen, met zijn twee meter zal het ook niet lukken om zomaar gelijk welke
EV te kiezen.
Ik kan me discussie schoonvader/schoonzoon aan de koffietafel levendig voorstellen. Heb je al gedreigd met onterven?
In elk geval, als je drie jaar geleden van de werkgever de middelen krijgt om een Skoda Kodiaq aan te schaffen als salariswagen, dan is het voor dezelfde waarde best mogelijk om nu een deftige EV aan te schaffen. Bovendien, zelfs als je een EV mag gebruiken die 20.000 euro meer kost dan de Skoda, is de bijdrage voor VAA 2,5 keer zoveel in het nadeel van de (benzine) Skoda. Maar ik kan me vergissen, ik ben geen boekhouder. Natuurlijk, als je compleet met een privé aankoop wagen gaat verplaatsen heb je idd later (enkele euro's per maand) meer pensioen. Maar dan zijn de risico's en kosten van de aankoop ook voor jou, enfin: de schoonzoon. Voor de aardigheid al eens een vergelijking gemaakt in de TCO calculator van de Vlaamse overheid?
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Ons twee schoonzonen zijn er twee uit de duizend Hombre, wij hebben geluk.
En kwestie van erven, voor ons twee dochters zal ons nalatenschap maar drinkgeld zijn denk ik,
trouwens ons eigendom staat reeds op hun naam en successie is geregeld.
En wat betekent dit? Niets!
Stel dat iedereen een EV zou kopen zoals je het graag opdringt.
Er zijn maar een paar voertuigen die zo snel kunnen laden, actueel zal 95% daar vier keer langer staan.
De wagens die zo snel kunnen laden, die zijn voor de meesten onbetaalbaar.
En twaalf stuks, men gaat er dus nog steeds van uit dat er maar 12 tot 15 voertuigen per uur komen laden.
Knokke telt ongeveer 17.000 gezinnen, daar zetten ze nu 12 snelladers voor.
Stel dat een derde van de gezinnen met feestdagen eens familie op bezoek krijgen, dan kunnen die maar beter niet met een EV komen want met 12 laadpalen 5.666 wagens laden zal niet evident zijn.
Buiten de vaste gezinnen zijn er uiteraard ook nog de toeristen met hun Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati, … actueel bijna allen nog te overtuigen en over te zetten naar EV.
Comment