Uit het artikel: "De huidige vrachtwagens rijden vanaf nu uitsluitend op 100% BioLNG, HVO100 of zijn reeds volledig elektrisch." Dus nog héél wat verbrandingsmotoren, niet 100% elektrisch zoals wat de tittel suggereert.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtUit het artikel: "De huidige vrachtwagens rijden vanaf nu uitsluitend op 100% BioLNG, HVO100 of zijn reeds volledig elektrisch." Dus nog héél wat verbrandingsmotoren, niet 100% elektrisch zoals wat de tittel suggereert.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Omdat uw situatie heel anders is, meestal korte ritten, gepensioneerd, tijd genoeg om er op te wachten en thuis zijn als de zon schijnt.
Wie overdag op zijn werk zit, die kan niet laden met de zonnepanelen.
Ja, dit is mijn situatie, dat had ik misschien erbij kunnen zetten maar geldt dat niet voor élke post die hier -of elders- geplaatst wordt? Ik zit helemaal niet te wachten op de zon, al is het leven leuker met zon. Geen zon, dan laden we al dan niet automatisch bij vanuit het stroomnet. Maar je legt veel te veel de nadruk op de kilometervreters. Akkoord, wij zijn op pensioen maar er zijn in BE 2,5 miljoen mensen op pensioen dus zal mijn situatie wel meer mensen bekend in de oren klinken. Veel meer dan mensen die dagelijks 400 km rijden, daar ben ik wel zeker van. Want ondanks het zo uitschijnt, zijn de werknemers met een cadeauwagen -oeps, firmawagen- nog steeds een minderheid van de autobezitters. Andere actieve (werkende) mensen rijden met hun eigen wagen naar het werk of ze rijden met de fiets, openbaar vervoer of van mijn part met de step naar het werk maar hebben thuis voor de andere verplaatsingen een auto. En dat zien we ook in de cijfers van het wagengebruik in BE. Van en naar het werk 22.7 km en goed totaal 15.000 km per jaar gemiddeld met de auto. De grote meerderheid van de mensen kan thuis en/of op het werk laden en dat is is de overgrote meerderheid van de gevallen meer dan voldoende.
Natuurlijk zijn er mensen die uit de boot dreigen te vallen, omdat laden thuis niet kan, of omdat laadpunten nog onvoldoende aanwezig zijn, of omdat ze professioneel veel kilometers moeten doen. En ook dat laatste hoeft geen probleem te zijn, ik ken mensen die er geen punt van maken om te stoppen aan een snellader en toch méér dan 100.000 km per jaar te rijden zonder veel problemen.
Vergt dat soms twee minuten voorbereiding, zo'n langere trips? Ja, dat kan, so what? Als professionele chauffeur met meer dan 1 miljoen kilometers op de teller controleerde ik voor vertrek toch vaak nog snel even de route. En eenmaal onderweg, iedere 4,5 uur een korte of langere rustpauze. De eerste jaren omdat het wettelijk verplicht was én gecontroleerd werd, later en ook nu nog een vanzelfsprekendheid. Die pauze om letterlijk en figuurlijk even op te laden is echt geen probleem. Dit in tegenstelling tot de 1000 km-rijders die met huilende kinderen op de achterbank beslist in één stuk wil doorrijden. Plassen doen we wel in een lege colafles want oh-oh-oh als we langer dan 10 uur onderweg zijn is de vakantie om zeep.
Maar ik begrip het wel hoor, als je met de cadeauwagen -doeme, nu zeg ik het weer- toevallig niet 100% geladen thuis staat en VTM laat in hun typische "de zon schijnt aan de kust" of "er is twee centimeter sneeuw gevallen op de Hoge Venen" reportages merken dat er onmiddellijk moet vertrokken worden, dat kan tegenvallen ja.
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtEn in afwachting toch nog iets grappigs gevonden.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk berichtUit het artikel: "De huidige vrachtwagens rijden vanaf nu uitsluitend op 100% BioLNG, HVO100 of zijn reeds volledig elektrisch." Dus nog héél wat verbrandingsmotoren, niet 100% elektrisch zoals wat de tittel suggereert.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Opvallende verkoopcijfers in NL. Nog slechts 0.9% marktaandeel diesels verkocht, om terug in de sfeer van dit topic te geraken.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Wat dus de prijs is van veel Super Chargers Freddy, verliezen ingerekend kom je met een ietwat
deftige EV al snel aan 20Kwh per 100 Km, kost je dus 18,4€ per 100Km of zelfde prijs van een “dikke”
moderne ICE.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtMaar je legt veel te veel de nadruk op de kilometervreters. Akkoord, wij zijn op pensioen maar er zijn in BE 2,5 miljoen mensen op pensioen dus zal mijn situatie wel meer mensen bekend in de oren klinken. Veel meer dan mensen die dagelijks 400 km rijden, daar ben ik wel zeker van.
Zoals vaak aangekaart en we zijn niet bij de uitzonderingen, de meeste EV's die nu rondrijden hebben geen autonomie van 400 km, in de winter zelfs nog een pak minder.
Mensen die overdag werken, die kiezen niet de ideale momenten zonder spitsuur om te rijden en meestal zijn ze verzekerd op de kortste of snelste weg op en af naar het werk.
Wie vrij is te rijden waar en wanneer hij wil, die heeft gewoon een heel andere situatie met grote impact op het verbruik.
Mijn vrouw doet ongeveer 50 km op en af naar het werk zonder klantenbezoek mee te rekenen, maar met het soort verkeer dat ze heeft, is er zeker in de winter vaak wel 80 km autonomie weg.
Met maar 250 km autonomie bij 100% laden of 200km bij 80% laden in deze relatief zachte winters betekent dat ze geen 3 keer met voldoende reserve op en af kan, wij voelen ons alvast niet veilig als er bijvoorbeeld maar 20 of 30 km autonomie meer weergeven wordt, het minste probleem onderweg sta je daar.
Met een EV is het dus om de 2 ritten laden om zeker niet in de problemen te komen en met een gerust geweten te rijden, hetzelfde traject met een diesel is een keer per maand tanken.
Als ze eens een klant bezoekt in Brugge, 125 km van hier met een autonomie van 250 km in de winter.
In theorie net genoeg, maar in praktijk niet te riskeren zonder onderweg te laden.
Met een diesel kan ik met een gerust geweten vier keer op en af.
Er zijn techniekers die vaak eerst naar het werk onderdelen moeten halen, in de voormiddag ik Antwerpen of zo zitten en in de namiddag in Durbuy, echt leuk als die een EV krijgen.
Een EV die ook in de winter, op snelwegen of in zware files altijd gegarandeerd 400 of 500 km haalt, daar is de situatie al heel anders.
En eenmaal onderweg, iedere 4,5 uur een korte of langere rustpauze.
Ja ik weet het, uw auto heeft een betere autonomie.
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtMaar ik begrip het wel hoor, als je met de cadeauwagen -doeme, nu zeg ik het weer- toevallig niet 100% geladen thuis staat en VTM laat in hun typische "de zon schijnt aan de kust" of "er is twee centimeter sneeuw gevallen op de Hoge Venen" reportages merken dat er onmiddellijk moet vertrokken worden, dat kan tegenvallen ja.
En voor de rest kon je het weer niet laten om die belachelijke bemerkingen te maken over een bedrijfswagen, dat is geen cadeau.
Maar vermoedelijk heeft u dan wel met uw dik loon in plaats van een auto die dure dikke EV kunnen kopen. ;-)Last edited by VerSeg; 4 maart 2024, 18:04.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Die pauze om letterlijk en figuurlijk even op te laden is echt geen probleem. Dit in tegenstelling tot de 1000 km-rijders die met huilende kinderen op de achterbank beslist in één stuk wil doorrijden. Plassen doen we wel in een lege colafles want oh-oh-oh als we langer dan 10 uur onderweg zijn is de vakantie om zeep.
Maar ik begrip het wel hoor, als je met de cadeauwagen -doeme, nu zeg ik het weer- toevallig niet 100% geladen thuis staat en VTM laat in hun typische "de zon schijnt aan de kust" of "er is twee centimeter sneeuw gevallen op de Hoge Venen" reportages merken dat er onmiddellijk moet vertrokken worden, dat kan tegenvallen ja.
Er zijn amper tot geen vakantiegangers die 1000km in één stuk rijden met huilende kinderen op de achterbank zoals jij zegt
Het gaat er 'm niet over dat mensen geen pauze nemen, het gaat er over dat als iedereen EV zal rijden en er verandert niets aan huidige situatie qua autonomie en laadmogelijkheden dat er veel miserie zal zijn om je wagen geladen te krijgen.
Iedereen met een beetje verstand stopt wel eens om de 2 uur voor even de benen te strekken, ik toch in ieder geval, maar ik moet op dat moment niet aanschuiven aan de laadpaal, neen ik moet niet wachten in mijn auto omdat ik moet aanschuiven.
En ja jij hebt nog nooit moeten wachten aan een laadpaal, maar snap nu eens dat er op het ogenblik amper EV's rondrijden en er nu dus nog geen probleem is (alhoewel ...)
Dus terwijl jij aanschuift om uw wagen geladen te krijgen en als je dan eindelijk een plaatsje krijgt dan kan je naar het shopje of het cafetaria iets gaan drinken, maar niet te lang uiteraard want na jouw staan er nog mensen aan te schuiven.
En deze situatie moet jij dan om de 400km doen, terwijl ik op datzelfde stuk naar het zuiden geen enkele keer moeten tanken heb maar toch 5 keer een wandeling gemaakt en koffie gedronken.
Wat me opvalt aan EV "die hards" is dat ze enkel naar zichzelf kijken, hun eigen situatie en in het heden maar niet naar anderen of als iedereen EV zal rijden.
Daarmee dat ik steeds maar zeg dat er een héél pak laadpalen zal moeten bijkomen, aangezien je 3x langer aan het laden bent in het beste geval en dat ook nog eens 3 à 4x meer voor hetzelfde aantal km's
Als de autonomie eenmaal op hetzelfde punt staat als brandstofwagens en er héél veel laadpunten bijkomen, dan pas wordt EV echt interessant voor de meeste mensen
grts
SiegVoor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Je kan nog altijd uitwijken naar Italië dus
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Je snapt het dus helemaal niet als je zulke uitspraken als dit doet
Er zijn amper tot geen vakantiegangers die 1000km in één stuk rijden met huilende kinderen op de achterbank zoals jij zegt
Het gaat er 'm niet over dat mensen geen pauze nemen, het gaat er over dat als iedereen EV zal rijden en er verandert niets aan huidige situatie qua autonomie en laadmogelijkheden dat er veel miserie zal zijn om je wagen geladen te krijgen.
Iedereen met een beetje verstand stopt wel eens om de 2 uur voor even de benen te strekken, ik toch in ieder geval, maar ik moet op dat moment niet aanschuiven aan de laadpaal, neen ik moet niet wachten in mijn auto omdat ik moet aanschuiven.
En ja jij hebt nog nooit moeten wachten aan een laadpaal, maar snap nu eens dat er op het ogenblik amper EV's rondrijden en er nu dus nog geen probleem is (alhoewel ...)
Dus terwijl jij aanschuift om uw wagen geladen te krijgen en als je dan eindelijk een plaatsje krijgt dan kan je naar het shopje of het cafetaria iets gaan drinken, maar niet te lang uiteraard want na jouw staan er nog mensen aan te schuiven.
En deze situatie moet jij dan om de 400km doen, terwijl ik op datzelfde stuk naar het zuiden geen enkele keer moeten tanken heb maar toch 5 keer een wandeling gemaakt en koffie gedronken.
Wat me opvalt aan EV "die hards" is dat ze enkel naar zichzelf kijken, hun eigen situatie en in het heden maar niet naar anderen of als iedereen EV zal rijden.
Daarmee dat ik steeds maar zeg dat er een héél pak laadpalen zal moeten bijkomen, aangezien je 3x langer aan het laden bent in het beste geval en dat ook nog eens 3 à 4x meer voor hetzelfde aantal km's
Als de autonomie eenmaal op hetzelfde punt staat als brandstofwagens en er héél veel laadpunten bijkomen, dan pas wordt EV echt interessant voor de meeste mensen
grts
Sieg
Al enkele jaren schreeuwen de roeptoeters via sociale media dat het laden gaat vastlopen en voorspellen ieder jaar opnieuw lange rijen files aan de laadstations. En ieder jaar worden foto's gedeeld van laadstation op de drukste momenten van/naar skigebieden... zonder de voorspelde drama's, geen files. Zou dat volgend jaar dan kunnen? Wie weet? Maar hou er ook rekening mee dat er nog dagelijks (snel-)laders bijgeplaatst worden.
Diezelfde roeptoeters geven dan ook steevast de magische 1000km die ze zonder stoppen afhaspelen op minder dan 10 uur. Idioten, alleen al uit oogpunt van verkeersveiligheid.
Als we nu ook eens wat realistischer zijn. Hoe vaak rijdt men 1000km? Eens per jaar? En dan nog een klein deel van de 39% van de mensen die met de auto op reis gaan. Schrik voor het onbekende vooral. In jouw geval (je neemt toch pauzes en een wandeling) zal het tijdverlies echt wel minimaal zijn.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Nederland is dan ook een geval apart hé Freddy, die heffen voor een doorsnee nieuwe brandstof auto
20.000€ BPM inschrijving.
Daarom dat veel Nederlanders hier momenteel op de tweedehands markt véél auto’s van 4 á 5 jaar
met niet overdreven veel kilometers komen opkopen, die kunnen ze inschrijven onder een veel
lager BPM.
Er zijn daar volgens cijfers van 2023 een 76% EV's ingeschreven door bedrijven en leasings, 6% door garages en 5% door zelfstandigen.
Het aantal privé aankopen van EV is ook daar niet echt in de meerderheid.
Wacht maar tot men hier de cijfers heeft met deze aangekocht met een premie, kunstmatig verhogen is dat eigenlijk.
Maar het blijft zowel in België als in Nederland vooral de fiscaliteit dat vooral voor professionelen de druk dermate hoog legt dat ze niet anders kunnen dan EV kopen.
Ik zou graag eens het percentage zien van bewust uit eigen wil gekozen EV's tegenover gedwongen omdat het bijna niet anders kan.
Zonder fiscale druk zouden er veel minder rondrijden, daar mag je 100% zeker van zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Als het iemand moest interesseren wat er in de toekomst nog zo alles in het EV bereik gebeurt en wat men zo alles aan het plannen is.
MAN richt reparatiecentra voor batterijen op
In 2024 en 2025 zal MAN Truck & Bus batterijreparatiecentra opzetten in Italië, Denemarken/Noorwegen, Oostenrijk, België, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk, en er staan ook andere Europese landen op de planning. De komende twee jaar zullen miljoenen investeringen worden gedaan. Er zijn al twee batterijreparatiecentra actief in Duitsland (locatie Hannover-Laatzen) en Spanje (Barcelona). Het uitrollen van de accureparatiehubs in Europa is noodzakelijk omdat de eerste exemplaren van de nieuwe MAN eTruck-generatie in 2024 aan klanten zullen worden geleverd. Er rijden al meer dan 1.000 batterij-elektrische MAN-stadsbussen en meer dan 2.400 puur elektrische MAN-bestelwagens op de Europese wegen. Naarmate de productie van de MAN eTruck toeneemt, zal het aantal elektrische voertuigen de komende jaren aanzienlijk blijven stijgen. De bedrijfswagenfabrikant uit München bereidt zich binnen zijn serviceorganisatie intensief hierop voor.
“Batterijreparatie is voor MAN een noodzaak om de kosteneffectiviteit en operationele gereedheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te garanderen. “Bovendien leveren we een belangrijke bijdrage aan de gesloten-lusbenadering van tractiebatterijen, omdat deze de levensduur van de batterij in het voertuig verlengt, waardoor belangrijke hulpbronnen worden gespaard”, zegt Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus .
De experts begrijpen closed-loop als een gesloten recyclingkringloop.
Het eerste accureparatiecentrum en de daarmee samenhangende kennisopbouw op het gebied van accureparatie dateert uit 2020. De eerste pilotreparaties en procesdocumentatie zijn uitgevoerd voor de accu van de MAN eTGE elektrische bestelwagen, die op markt anno 2018. Daarna volgden de accupakketten van de MAN eTGM-distributietruck, die vanaf 2020 in kleine series werd gelanceerd, en de start van de serieproductie van de MAN Lion's City E elektrische stadsbus - ook in 2020. Reparatiestappen werden getest Voor al deze verschillende batterijen zijn medewerkers gekwalificeerd, zijn er reparatie-instructies opgesteld en zijn eisen voor de werkplek gedefinieerd.
Deze kennis, opgebouwd in het eerste MAN-batterijreparatiecentrum in Hannover-Laatzen, wordt nu geleidelijk overgedragen naar andere markten. In de toekomst zal er in elke markt waar MAN vertegenwoordigd is met batterij-elektrische bedrijfsvoertuigen een accureparatiehub worden geëxploiteerd. Korte transportroutes en goed opgeleide monteurs ter plaatse zorgen ervoor dat de accu snel gerepareerd kan worden. Dit leidt tot korte stilstandtijden van voertuigen.
Een accureparatiecentrum bij MAN moet aan bepaalde criteria voldoen, die voortkomen uit praktijkervaring en wettelijke normen in de betreffende landen. Enerzijds zijn voor de betreffende voertuigaccutypen het juiste hoogspannings- en speciaal gereedschap nodig. Daarnaast moeten er speciale beschermingsmiddelen beschikbaar zijn voor de elektriciens die er werken. Ook voldoen de kamers aan bepaalde eisen, zoals toegangscontrole, dubbele vleugeldeuren, airconditioning, ventilatieconcept, 400 V stopcontact en vrachtkraan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtWel vreemd, dat ik als EV-rijder "het niet zou snappen" en enkel naar mezelf kijk.
Toch nooit beweerd dat uw EV voor uw gebruik niet goed zou zijn?
Maar u aanvaardt nooit dat andere een andere maar ook eerlijke mening geven volgens hun gebruik.
…/…
Diezelfde roeptoeters geven dan ook steevast de magische 1000km die ze zonder stoppen afhaspelen op minder dan 10 uur. Idioten, alleen al uit oogpunt van verkeersveiligheid.
Het gaat hem bijna nooit over 1000 kilometer in één keer rijden, maar om 1000 km kunnen rijden zonder te moeten tanken of laden.
En waar staat dat die dat wel 1000 km rijden tijdens hun vakantie dit met één chauffeur doen?
Verkeersveiligheid nu gaan gebruiken om een nadeel van een EV te verdoezelen is op zijn minst bizar.
En ja wij reden vroeger ook 1200 km in één trek door met 1 tankstop van 5 minuten.
En door goed gepland de beste momenten uit te kiezen deden we dit op maximum 11 uur, uiteraard zo goed al 100% via snelweg en zonder files aan payages.
Is dat onveilig als men om de 400 kilometer wisselt en elk om beurt rijdt terwijl de andere rust?
Neen, dat is zelfs veiliger dan 400 of 500 km rijden, een een koffie drinken en desnoods wat eten, maar dan zelf terug verder rijden.
En met onze EV zou ik niet eens naar daar vertrekken, met een 250 km autonomie op snelweg aan 120 zou men uit zekerheid om de 200 à 220 km moeten laden mits men wat reserve moet inbouwen en de afstanden tussen laadpalen moet kunnen overbruggen, ook als er eens eentje buiten dienst is.
Dat zou betekenen 5 tot 6 keer laden en dus ook 5 tot 6 uur langer onderweg, of een toename van 50% in tijd.
Ja ik weet het, u zou maar 3 keer moeten stoppen met uw wagen want die is beter. ;-)Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
Comment