Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Neen, je bent nog niet mee. Er zit voor minder dan 51€ aan lithium in een batterijcel. Het hele ding, de hele batterijcel afgewerkt dus inclusief de anode en andere stoffen zoals nikkel en het aluminium errond en wat meer kost 51€ per kWh.
    Dat is meer dan een halvering van de prijs op één jaar tijd.
    Dat is meer dan een halvering van de kostprijs voor wie de batterijen maakt en in het voordeel van autofabrikanten die met deze fabriek samen werken of er al dan niet deels eigenaar van zijn.
    Dat betekent zeker niet dat alle Europese autofabrikanten deze batterijen plots aan halve prijs kunnen aankopen.
    Het zal zoals door sommigen gemeld wel een deel de markt verschuiven naar Chinese fabrikanten.
    Persoonlijk maakt het mij weinig uit van waar de wagen komt, al kan die best eigen volk wat tewerkstelling bezorgen.
    Afwerking en kwaliteit van de volledige wagen blijft toch nog van belang voor de meeste kopers.
    Maar als de Chinese merken fors goedkoper worden, dan zullen de anderen de prijs wel wat moeten drukken, maar ik zie bijvoorbeeld de Duitse merken niet meteen 40.000 tot 60.000€ goedkoper worden om concurrentieel te worden wat prijs betreft.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

      Uitgaand van de mindset van de benzine- of dieselrijder is dit waar vermits deze hoedanook gebonden is aan een externe pomp om aan brandstof te geraken. Met een EV kan je evenwel overal (bij-) laden waardoor de ev rijder - mits iets of wat vooruitziendheid- elke ochtend met een nagenoeg volle tank kan vertrekken moest hij dit willen of nodig hebben…
      Het verschil is dat als ik eens naar mijn schoonmoeder ga, ik daar kan bijladen maar er wel 38 uur moet blijven. LOL
      Met een diesel of benzine kan ik er veel sneller lopen gaan want die zal niet leeg zijn als ik daar toekom.
      Men kan met een EV inderdaad overal bijladen waar een gewoon stopcontact is, maar het duurt dan ook enorm lang.
      Snelladen 1 uur.
      Laadpaal 11 kW ongeveer 7 uur.
      Stopcontact ongeveer 3 dagen.
      Diesel of benzine, 5 minuten.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Opgeruimd staat netjes.
        Last edited by Geerten; 6 april 2024, 18:08.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          “OVERAL” zeg je Freddy……
          Wat als je schoonmoeder op de zestiende verdieping woont?
          Of je een uitstap maakt door de Alpen oid.
          Het is en blijft altijd maar rekenen en opzoeken waar je een snelle
          lader zal vinden…
          Nu 5 minuten tankje vullen en je bent gerust voor 700 tot 1.000 Km.
          H zal het wel terug tegenspreken, die denkt dat het overal bergaf is,
          maar geen probleem, die staat nu toch op mijn negeerlijst.
          Overal waar een stopcontact is had ik wel geschreven, uiteraard in de omgeving van de wagen en beschikbaar. LOL
          Als die schoonmoeder op het zestiende woont, ja dan is er vermoedelijk ook geen stopcontact voor de wagen op het gelijkvloers.
          Maar dan is er hopelijk wel een raam op het zestiende om ze door te kieperen. (Grapje hé, enfin misschien.)
          Ik blijf erbij, pas de dag dat die ook allemaal evenveel autonomie hebben zonder op alles te moeten letten en het laden overal sneller kan, is het een volwaardig alternatief.
          En ja, er zal altijd tegenwind komen op mijn mening.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            “OVERAL” zeg je Freddy……
            Wat als je schoonmoeder op de zestiende verdieping woont?
            Of je een uitstap maakt door de Alpen oid.
            Het is en blijft altijd maar rekenen en opzoeken waar je een snelle
            lader zal vinden…
            Nu 5 minuten tankje vullen en je bent gerust voor 700 tot 1.000 Km.
            H zal het wel terug tegenspreken, die denkt dat het overal bergaf is,
            maar geen probleem, die staat nu toch op mijn negeerlijst.
            Toen ik rond 18h langs de Volvo snellader op de Ambachtenlaan reed waren beide plaatsen vrij. Bovendien staan er een heleboel andere op het industrieterrein aan de overkant.
            Een goede km van bij mij thuis, ik ken mensen die verder rondrijden voor een goedkope pomp.
            Als 's avonds of in het weekend even naar daar rijden het enige comfortverlies is kan ik daar mee leven.

            PS: ik ga dikwijls op vakantie in de bergen, en zelfs met een auto op fossiele brandstoffen ofte ICE recupereer je bij het afdalen wat je meer verbruikt hebt bij het stijgen, dwz je gemiddelde verbruik blijft ongeveer hetzelfde (uiteraard rekening gehouden met de lagere gemiddelde snelheid en het rijden in lagere versnellingen - waarmee een EV vermoedelijk al minder last zal van hebben).
            Bovendien rij ik nu 1200 km met een tank waardoor voor jou een EV nog sneller rendabel zal zijn dan voor mij .

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Bovendien rij ik nu 1200 km met een tank waardoor voor jou een EV nog sneller rendabel zal zijn dan voor mij .
              Als ik ongeveer dezelfde auto zou kopen die nu heb, (4 wiel aangedreven met alle opties) kost deze mij ongeveer 20.000€ meer palombian, mijn gemiddeld verbruik op de eerste 14.000 Km zit nu op
              7,1 l/100Km of 11,3€ per 100Km.
              Maakt dus 177.000 Km met die 20.000€, dat aan 15.000 Km per jaar is dus 12 jaar.
              En die EV zou ook niet gratis rijden, tegen dan zien we wel.
              En geloof ook maar niet dat tax en inschrijving van een EV gratis zal blijven.
              Wij hebben hier drie inpandige garages en twee auto’s deze staan dus altijd thuis,
              en tanken doen we wel in passant zonder steeds te moeten rekenen hoe en waar
              we zullen zullen bijladen als we op reis gaan.
              Verleden jaar genoeg gezien hoe die mensen sukkelden met hun Tesla model3
              als ze uitstappen wilden maken in de buurt van Bességes.
              Last edited by Geerten; 2 maart 2024, 21:40.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Oh, ik snap het maar al te goed hoor.
                Laten we even verder gaan op de benzinestations. Daar mogen we toch van zeggen dat er meer dan voldoende van zijn, na zowat 22h tot de ochtend 6h is het daar zeer rustig en sommige tankstations zullen helemaal geen klanten hebben. Zelden wachtrijen tenzij er een kortingsactie loopt.
                In België zijn er ongeveer 3200 tankstations. Voor zowat 6 miljoen auto's.
                We hebben nu ongeveer, want moeilijk bij te houden cijfers, 70.000 laadpunten waarvan 35.000 semi-publiek (vooral bedrijven) en 35.000 publieke laders.
                Er zijn 10.000 snelladers waarvan 8.000 DC (gelijkstroomladers) en 2000 AC (wisselstroom laders)
                We zijn daarbij niet de koplopers van Europa, zeker Wallonië heeft een flinke achterstand. In Nederland zijn ze al een stuk verder er zijn er 140.000 publieke laadpunten. En maar liefst meer dan 500.000 privé laadpunten. Dat aantal gaat nog zeker oplopen. Van mensen die thuis traag laden via het gewone stopcontact zijn er geen cijfers.
                Vergeet niet dat een kleine 70% van de EV rijders in BE thuis kan laden en 54% kan op het werk laden.
                Als je met 3200 tanstations alle auto's in België (plus de autoreizigers uit het buitenland) ruim kunt bevoorraden op gemiddeld 5 minuten, en je hebt gemiddeld drie keer zo lang nodig voor een elektrische wagen, dan kom je met 3x3200 of minder dan 10.000 laadstations ruim toe om zelfs de 6 miljoen elektrische (!) auto's te bedienen.
                Er wordt in de discussie over EV's ook sterk overschat hoe vaak en hoever er gereden wordt met de auto. Dat is niet 1400 km naar Spanje met een caravan, dat zijn de uitzonderingen. Gemiddeld rijdt men in BE 15.000 km per jaar met een auto, inclusief de mensen die dit doen voor hun job. Of 41 km/dag. Gemiddelde woon-werk afstand in BE is iets van 22.7km.
                Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk wel, ik beweer ook nergens dat er geen nadelen zijn maar die nadelen worden vaak overroepen en/of volgen de meest recente stand van zaken niet. Noem me dan maar een EV-optimist.
                Je bent nog een heel belangrijk puntje vergeten in je berekening om het toch maar steeds goed te praten
                Ik tank op 5 minuten en rij er 1000km mee
                hetgeen je vergeten hebt in je berekening is dat die EV 3x moet bijladen op diezelfde 1000km en tevens 3x langer voor één laadbeurt aan de paal staat

                En als ik hier in de buurt eens rondkijk denken er velen dat de palen van hun zijn om te bezetten tot de dag nadien
                Ik zie mij nog niet mijn auto parkeren aan de pomp waar ik getankt heb

                Tevens komt er nog bij dat je alles heel positief opvat, gewoon thuis laden, wacht tot iedereen dat gaat doen dan komen er beperkingen van wanneer jij wel en of niet mag laden
                Iets wat er zeker en vast nog zit aan te komen
                Dus wordt jij 's morgens wakker en sta je met een wagen waar je nog 20km mee kan rijden, dus ga maar eerst op zoek naar een snellaadpaal om daar een tijdje te staan laden en leg het nadien maar uit aan je baas waar je gezeten hebt ...

                Ik vind EV rijden leuk, maar er zijn nog veel dingen die moeten gebeuren om het ook interessant voor iedereen te maken

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Je bent nog een heel belangrijk puntje vergeten in je berekening om het toch maar steeds goed te praten
                  Ik tank op 5 minuten en rij er 1000km mee
                  hetgeen je vergeten hebt in je berekening is dat die EV 3x moet bijladen op diezelfde 1000km en tevens 3x langer voor één laadbeurt aan de paal staat

                  En als ik hier in de buurt eens rondkijk denken er velen dat de palen van hun zijn om te bezetten tot de dag nadien
                  Die 3x is dan nog enkel als het een snellader is. Anders is het 10-20x. Of erger....

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                    Die 3x is dan nog enkel als het een snellader is.
                    Die ze voor nog geen 30% met hernieuwbare energie voeden, en in sommige gevallen zelfs met
                    een dikke diesel generator.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Toen ik rond 18h langs de Volvo snellader op de Ambachtenlaan reed waren beide plaatsen vrij. Bovendien staan er een heleboel andere op het industrieterrein aan de overkant.
                      Een goede km van bij mij thuis, ik ken mensen die verder rondrijden voor een goedkope pomp.
                      Als 's avonds of in het weekend even naar daar rijden het enige comfortverlies is kan ik daar mee leven.
                      Geen correct vergelijk hé.
                      Er zijn er die wat verder rijden om goedkoper te tanken, zo zijn er ook die goedkoper willen laden.
                      Maar het grote verschil in comfort is dat je met een ICE daar maar 5 minuten moet blijven staan als de tank bijna leeg is.
                      Met een EV sta je daar, afhankelijk van wagen, wel een uur als die bijna leeg is.
                      Zo klein noem ik dat verschil nu ook weer niet.
                      En vermoedelijk staan er daar weinig te laden door de prijs, daar waar Fastned actueel 66 cent per kWh vraagt, kost een kWh bij E-Flux aan het Officenter een 88 cent.
                      Die van Greenflux op de Ambachtenlaan achter Volvo en GMS daar vraagt men zelfs 92 cent per kWh.
                      Bij Lacom staan ook nog vier laadpalen van 11 kW aan 40 cent per kWh, maar dan kan je wel de ganse nacht blijven staan voor die volledig geladen is.

                      PS: ik ga dikwijls op vakantie in de bergen, en zelfs met een auto op fossiele brandstoffen ofte ICE recupereer je bij het afdalen wat je meer verbruikt hebt bij het stijgen, dwz je gemiddelde verbruik blijft ongeveer hetzelfde (uiteraard rekening gehouden met de lagere gemiddelde snelheid en het rijden in lagere versnellingen - waarmee een EV vermoedelijk al minder last zal van hebben).
                      Bovendien rij ik nu 1200 km met een tank waardoor voor jou een EV nog sneller rendabel zal zijn dan voor mij .
                      In bergaf zal je zeker wat minder verbruiken dan in bergop, dat is voor elk voertuig van toepassing.
                      Maar je zal wel nooit aan 55% recuperatie komen zoals sommigen hier blijkbaar met hun EV halen rond de kerktoren.
                      Last edited by VerSeg; 3 maart 2024, 00:55.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Opgeruimd staat netjes.
                        Last edited by Geerten; 6 april 2024, 18:09.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                          Het verschil is dat als ik eens naar mijn schoonmoeder ga, ik daar kan bijladen maar er wel 38 uur moet blijven. LOL
                          Met een diesel of benzine kan ik er veel sneller lopen gaan want die zal niet leeg zijn als ik daar toekom.
                          Men kan met een EV inderdaad overal bijladen waar een gewoon stopcontact is, maar het duurt dan ook enorm lang.
                          Snelladen 1 uur.
                          Laadpaal 11 kW ongeveer 7 uur.
                          Stopcontact ongeveer 3 dagen.
                          Diesel of benzine, 5 minuten.
                          Bon, ik ga hier op Verseg zijn post reageren maar het is eigenlijk typisch voor de andere reacties die er op volgen, dus niet persoonlijk op te vatten.

                          Je verliest dus 5 minuten bij iedere tankbeurt, dat je daar voor aap staat met zo'n stinkding in je handen. Je kan dan niet even wat anders doen en al helemaal geen sigaretje roken, moest dat van toepassing zijn.
                          En dan kan je meestal naar de kassa om daar ook nog eens 5 minuten te wachten, op voorwaarde dat de gast voor jou net geen broodje smos kaas & hesp heeft bestelt.
                          Ik kom thuis en steek het ding in de stekker, 10 seconden, eens per week of zo. De software in auto en laadpaal maken dan wel uit of het best vanuit de zonnepanelen dan wel na 21u of tijdens het hele weekend van het stroomnet kan afgenomen worden. Oh, ja verrassing: je hoeft de batterijen niet helemaal leeg te rijden, je mag zelfs vanuit 40% wat bijladen. Kost enkel de moeite om die stekker van de laadpaal te nemen en 1 meter verder in te pluggen. Zoals ik zei: 10 seconden.
                          En gaan we dan toch eens wat verder weg is er nog geen probleem. Overigens wonen de schoonouders vlakbij, dat geluk zoals Verseg hebben we niet. In elk geval kunnen we overal in België en een groot deel van Nederland naartoe én terug zonder onderweg ook maar te moeten nadenken over bijladen. De nood aan snelladen is bijzonder klein hier. En dan nog, de routeplanner in de auto geeft aan waar het best is om bij te laden. Dus na 450à500km, stekker erin, laadpas tegen de lezer houden en klaar. Neem nou 30 seconden. En dan kan je rustig een kopje koffie gaan drinken en een sanitaire stop plegen. Op 20 minuten weer verder als je wil maar meestal is het dan toch de moment om even een kleine of grote hap te nuttigen. Ik noem dat geen tijdsverlies. Ook met onze vorige benzineslurper stopten we na ongeveer 500 km. Nog nooit meegemaakt dat ik moet aanschuiven aan een snellader of dat we verder moeten wegens defecte palen. Waarbij ik niet wil beweren dit dit niet kan gebeuren.

                          Dan de verhalen over de kostprijs. Voor mij geen probleem, meestal thuis laden aan ongeveer 0.35€/kWh maar dat is dan 100% van het net. Vanaf 1 maart tot pakweg 1 december kunnen de zonnepanelen bijspringen dan wel volledig overnemen. Die zijn ondertussen al lang financieel afgeschreven dus 0€/kWh. Moeilijk te kloppen zelfs met een diesel.
                          Aangezien we toch zelden een snellaadpaal nodig hebben, interesseert ons de prijs niet zo erg. Dat je nu voor een eenmalige uitstap naar Parijs 0.69€/kWh moet betalen, who cares? En dat hoor ik dan wel meer van EV-rijders. Het zijn toch allemaal leasingwagens van de firma, niet? En misschien dat net daarom die prijzen kunstmatig hoog gehouden worden. Iemand die regelmatig verre verplaatsingen doet en/of een snellader nodig heeft doet er goed aan uit te puzzelen wat het goedkoopste tarief is. Om een voorbeeld te geven, Tesla abonnement 12.99€ per maand en dan laad je aan tussen 0.34 en 0.4€/kWh. Ga een keer per maand tanken -oeps, laden- en je hebt de abo kosten er al uit. Natuurlijk moet er dan wel een Supercharger op je route liggen, of ongeveer toch. Maar de meeste andere aanbieders hebben ook abonnementsformules in de aanbieding. Nog beter zou het systeem zijn zoals in Groot-Brittannië. In de dal uren, of als er veel energie op het net komt door zon en wind, kan er een pak goedkoper laden tijdens die uren. De dynamisch energieprijs zoals je dat ook thuis kan gebruiken. Helaas behoort België nog tot de landen die de hoogste prijs aanrekenen. Franrijk en vooral Spanje/Portugal zijn een stuk goedkoper.

                          Natuurlijk kan iedereen (zelfs ik ja) situaties inbeelden waarin een EV niet ideaal is in gebruik. Daarvoor moet oa de laadinfrastructuur nog beter uitgebouwd worden. En misschien ook beter informatie vanuit de overheid gegeven worden, want de onzin die je soms leest... Maar het is goed om te lezen dat de EV-bashers ook mee evolueren. Eerst gingen de batterijen maar drie jaar mee, dan 8 jaar en nu toch al 15 jaar lees ik. Dat is zo een beetje als de getuigen van Jehova, die datum van de Dag des Oordeels schuift ook steeds maar op telkens als blijkt dat de voorspelling niet klopt. En ooit zullen ze wel eens gelijk hebben zeker?
                          Want wat in al die discussies vergeten wordt is de reden waarom BEV's ingevoerd werden. Van de oliebranders afgeraken. En ook al kan je in bepaalde gevallen sneller/goedkoper/stressloos tanken met benzine of diesel, het blijft ecologisch niet langer te verantwoorden. Enfin, vergeten: het eigenbelang primeert helaas.

                          We zitten nu volop in een energietransitie, dat komt met groeipijnen. Maak er het beste van, ik vrees dat tegenspartelen niet zal helpen in het eindresultaat.

                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Bon, ik ga hier op Verseg zijn post reageren maar het is eigenlijk typisch voor de andere reacties die er op volgen, dus niet persoonlijk op te vatten.
                            Niets mis met mijn tekst te quoten. :-)
                            Ook zeker niet persoonlijk, maar puur op de feiten.

                            Je verliest dus 5 minuten bij iedere tankbeurt, dat je daar voor aap staat met zo'n stinkding in je handen. Je kan dan niet even wat anders doen en al helemaal geen sigaretje roken, moest dat van toepassing zijn.
                            Bij de meeste tankstations kan je een plastieken handschoen gebruiken of papier, maar die 5 minuten is er pas om de 1000 km.

                            En dan kan je meestal naar de kassa om daar ook nog eens 5 minuten te wachten, op voorwaarde dat de gast voor jou net geen broodje smos kaas & hesp heeft bestelt.
                            Ik denk dat het ongeveer 40 jaar geleden is dat we om te betalen binnen moesten gaan, al,die tijd betalen we al met de kaart in het automaat net naast de pomp, dit duurt geen 30 seconden maar komt wel overeen met het gebruik van een kaart om een laadpaal te activeren.

                            Ik kom thuis en steek het ding in de stekker, 10 seconden, eens per week of zo. De software in auto en laadpaal maken dan wel uit of het best vanuit de zonnepanelen dan wel na 21u of tijdens het hele weekend van het stroomnet kan afgenomen worden.
                            Omdat uw situatie heel anders is, meestal korte ritten, gepensioneerd, tijd genoeg om er op te wachten en thuis zijn als de zon schijnt.
                            Wie overdag op zijn werk zit, die kan niet laden met de zonnepanelen.

                            Oh, ja verrassing: je hoeft de batterijen niet helemaal leeg te rijden, je mag zelfs vanuit 40% wat bijladen. Kost enkel de moeite om die stekker van de laadpaal te nemen en 1 meter verder in te pluggen. Zoals ik zei: 10 seconden.
                            De kabel uitpakken, aansluiten en laden starten is toch al enkele minuten, niet tien seconden.
                            Daarna de kabel terug oprollen, inpakken en wegsteken duurt nog wat langer en als het slecht weer is met regen of sneeuw, dan zit ge ook nog met vuile handen en kunt ge mogelijks eerst nog uw kabel beginnen afkuisen.
                            En in ons geval is dat met 8 meter kabel niet op 10 seconden.
                            U heeft de kabel binnen 1 meter ter beschikking, er zijn mensen die 5 straten verder een openbare laadpaal moeten zoeken.
                            Dus ook hier een heel persoonlijke situatie.

                            En gaan we dan toch eens wat verder weg is er nog geen probleem. Overigens wonen de schoonouders vlakbij, dat geluk zoals Verseg hebben we niet.
                            Oei, toch echt eens iets dat niet zo goed is. LOL
                            Maar misschien een goed excuus dat ge dan kunt zeggen dat uw wagen eerst nog 8 uur moet laden. ;-)

                            In elk geval kunnen we overal in België en een groot deel van Nederland naartoe én terug zonder onderweg ook maar te moeten nadenken over bijladen. De nood aan snelladen is bijzonder klein hier.
                            Zoals eerder al aangekaart, niet iedereen heeft dezelfde wagen en niet elke wagen heeft hetzelfde bereik.
                            Komt terug op wat ik al zo vaak schreef, het zal pas beter zijn als alle EV's een volledig aanvaardbare autonomie hebben.

                            En dan nog, de routeplanner in de auto geeft aan waar het best is om bij te laden. Dus na 450à500km, stekker erin, laadpas tegen de lezer houden en klaar. Neem nou 30 seconden. En dan kan je rustig een kopje koffie gaan drinken en een sanitaire stop plegen.
                            Juist, dan een boete krijgen voor wildplassen zeker? LOL
                            Aan de Fastned hier zijn geen toiletten, geen winkel, geen frituur, gewoon niets.
                            Ja ik weet dat er ook snelladers staan aan bepaalde shops van tankstations, maar ook die zijn niet allemaal 24/7 open.

                            Op 20 minuten weer verder als je wil maar meestal is het dan toch de moment om even een kleine of grote hap te nuttigen. Ik noem dat geen tijdsverlies.
                            Ook zoals eerder al aangekaart, voor wie tijd genoeg heeft, is dat misschien geen probleem.
                            Maar wie professioneel onderweg is en veel kilometers moet doen is dat al een heel andere zaak.
                            En ja je hebt gelijk dat de ene auto de andere niet is, maar de meeste EV's halen geen 500 kilometer.
                            Zoals eerder aangekaart, als je 500 km moet doen en je onderweg twee keer een uur moet laden om zeker te zijn thuis te geraken, dan is dat al minder plezant.
                            Als dat eenmalig is, dan valt het ook nog mee maar er zijn ook mensen die dat alle dagen doen en als elke werkdag twee uur langer duurt, dan is dat al een heel grote impact, zelfs al zou men maar 1 keer onderweg moeten laden.

                            Ook met onze vorige benzineslurper stopten we na ongeveer 500 km. Nog nooit meegemaakt dat ik moet aanschuiven aan een snellader of dat we verder moeten wegens defecte palen. Waarbij ik niet wil beweren dit dit niet kan gebeuren.
                            U kaart aan dat u meestal thuis laadt, dan is de kans uiteraard kleiner dat u onderweg een bezette of niet werkende laadpaal tegenkomt.

                            Dan de verhalen over de kostprijs. Voor mij geen probleem, meestal thuis laden aan ongeveer 0.35€/kWh maar dat is dan 100% van het net. Vanaf 1 maart tot pakweg 1 december kunnen de zonnepanelen bijspringen dan wel volledig overnemen. Die zijn ondertussen al lang financieel afgeschreven dus 0€/kWh. Moeilijk te kloppen zelfs met een diesel.
                            Ook zoals reeds aangekaart, u bent overdag thuis en u kan overdag laden wanneer de zon schijnt. ;-)

                            Aangezien we toch zelden een snellaadpaal nodig hebben, interesseert ons de prijs niet zo erg.
                            Eindelijk geeft u hiermee toe dat het voor uw persoonlijke situatie allemaal geen probleem is, maar niet iedereen heeft deze ideale situatie en ik heb het niet over mezelf.
                            Ik heb redelijk wat collega's die nu verplicht een elektrische wagen moeten nemen maar geen laadpaal thuis kunnen of mogen installeren.
                            Dan is het verhaal al heel anders.

                            Dat je nu voor een eenmalige uitstap naar Parijs 0.69€/kWh moet betalen, who cares? En dat hoor ik dan wel meer van EV-rijders. Het zijn toch allemaal leasingwagens van de firma, niet? En misschien dat net daarom die prijzen kunstmatig hoog gehouden worden.
                            Wat maakt het uit of het een leasing is of niet?
                            Een uur stil staan om te laden duurt voor iedereen even lang.
                            En ook,met een leasing kan men niet altijd laden zoveel men wil, niet elk bedrijf geeft u een onbeperkt bedrag hoor.

                            Ga een keer per maand tanken -oeps, laden- en je hebt de abo kosten er al uit.
                            Als ik maar 1 keer per maand zou moeten laden, dan kan ik beter om de 4 maand eens gaan tanken met een diesel. LOL

                            Nog beter zou het systeem zijn zoals in Groot-Brittannië. In de dal uren, of als er veel energie op het net komt door zon en wind, kan er een pak goedkoper laden tijdens die uren.
                            En dat de overheid een maximumprijs oplegt zodat overdreven hoge prijzen verdwijnen.
                            Zoals onlangs iemand 1,62 Euro per kWh zou moeten betalen aan een snellader.

                            De dynamisch energieprijs zoals je dat ook thuis kan gebruiken. Helaas behoort België nog tot de landen die de hoogste prijs aanrekenen. Franrijk en vooral Spanje/Portugal zijn een stuk goedkoper.
                            Laden in Luxemburg is ook bijna de helft goedkoper dan in België, ongelooflijk eigenlijk al die grote verschillen.

                            Natuurlijk kan iedereen (zelfs ik ja) situaties inbeelden waarin een EV niet ideaal is in gebruik. Daarvoor moet oa de laadinfrastructuur nog beter uitgebouwd worden.
                            Dus nog steeds hetzelfde, pas wanneer een EV voor iedereen een volwaardige vervanger wordt door grotere autonomie en betere laadinfrastructuur, zal een ICE niet meer een meerwaarde betekenen.

                            En in afwachting toch nog iets grappigs gevonden.
                            Last edited by VerSeg; 3 maart 2024, 15:00.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Die ze voor nog geen 30% met hernieuwbare energie voeden, en in sommige gevallen zelfs met
                              een dikke diesel generator.
                              En energiezuinig leveren zonder uitstoot. LOL
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Ondertussen in NL alvast:

                                OOSTERHOUT - Vrachtwagens die op diesel rijden om de winkels te bevoorraden zijn bij Lidl verleden tijd. Alle 440 winkels worden vanaf vandaag uitsluitend fossielvrij beleverd. Lidl is hiermee de eerste landelijke retailer die zover is. In

                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X