Wat de laadinfrastructuur betreft, kijk eens bij de laadstations van Tesla. Vaak zie je dat elke Tesla aan een aparte laadpaal zit. De reden, als er twee aan een laadpaal zitten, wat voorzien is, dan halveert zich de laadstroom en het laden duurt dubbel zo lange. Dat probleem zal zich dan ook in de vakantietijden op de autosnelwegen voordoen, waar ook de laadpalen telkens voor twee auto's zijn.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk berichtWat de laadinfrastructuur betreft, kijk eens bij de laadstations van Tesla. Vaak zie je dat elke Tesla aan een aparte laadpaal zit. De reden, als er twee aan een laadpaal zitten, wat voorzien is, dan halveert zich de laadstroom en het laden duurt dubbel zo lange. Dat probleem zal zich dan ook in de vakantietijden op de autosnelwegen voordoen, waar ook de laadpalen telkens voor twee auto's zijn.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Toevallig ken ik persoonlijk vijf mensen die met een “eigen” EV rijden of reden
eentje is reeds terug verkocht en de andere vier raden het mij totaal niet aan,
en zouden het nooit meer kopen.
Twee daarvan gebruiken (na slechte ervaring) een benzine of diesel om op reis te gaan.
Reden, te stresserend en duurder dan een auto met verbrandingsmotor als je langs
snelwegen moet laden.
De reeds verkochte was een Nissan en de overige een Porsche Taycan, twee VW ID4 en mijn neef
met een Tesla model 3.
De buurman hier rijdt met een MG EV van zijn werk en reed véél liever met zijn
Hyundai Tucson benzine firma wagen.
O ja, ik ken er nog ene die slechts één jaar met zijn Tesla 100S gereden heeft,
de baas van Visix hier uit Hooglede, die rijdt nu terug met een Mercedes 63AMG.
En wat die vakantie betreft : zo sprak ik laatst ook een medeburger die, na enige twijfel, toch maar weer voor een diesel gekozen had vanwege tja…de jaarlijkse rit naar Nice. Ik had medelijden met hem want als je op die leeftijd en op vakantie nog steeds op je klok moet kijken heb je volgens mij eea niet helemaal begrepen.
Maar nog meer medelijden had ik met zijn drie kleinkinderen op de achterbank, die de gevolgen van zijn keuze zullen moeten ondergaan…
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Toevallig ken ik persoonlijk vijf mensen die met een “eigen” EV rijden of reden
eentje is reeds terug verkocht en de andere vier raden het mij totaal niet aan,
en zouden het nooit meer kopen.
Maar ik ken dan weer 10 mensen die nooit meer wat anders willen dan een EV.
Wat is nu de score?
Maar ik begrijp het wel hoor, mensen zonder vrije tijd die dan met vier personen waarvan twee huilende kinderen en een dakkoffer plus 1600kg aanhanger ieder dag van de week in één ruk 1000 km moeten rijden, en je moet dan ook nog eens twee keer een half uurtje verplicht stoppen, ik zou me misschien ook wel terug laten ontdopen en een brandstofauto kopen.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Load balancing gebeurt niet enkel per paal hoor, het gebeurt op alle laadpalen die op dat punt aangesloten zijn van zodra het totale verbruik een bepaalde limiet bereikt.
In Nederland vragen de netbeheerders nu zelfs om in steden geen elektrische wagens te laden tussen 16u en 21u om te voorkomen dat het net overbelast wordt:
Op een laadstation kan de sturing ervoor zorgen dat het totaal opgenomen vermogen binnen de veilige limieten blijft, maar in een stad zit zo geen systeem in het stroomnet, als iedereen daar tegelijk de elektrische auto wil laden na de werkdag, en dan ook nog eten wil klaarmaken (en de wasmachine en andere grote stroomverbruikers inschakelt), dan zal uiteindelijk gewoon de stroom uitvallen als er meer stroom wordt verbruikt dan waarvoor de kabels en transformators berekend zijn.
Als er op grote laadstations tijdens de zomermaanden auto's staan aan te schuiven omdat alle laadpalen bezet zijn, dan is er ook een heel grote kans dat het totale vermogen van dat laadstation het niet toelaat dat alle wagens met het maximale vermogen kunnen worden geladen.
De rij wachtenden zal daardoor nog wat langer worden.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtHet totale vermogen van een laadstation is inderdaad beperkt tot het maximale vermogen dat er binnen kan komen vanuit het stroomnet.
…/…
Als er op grote laadstations tijdens de zomermaanden auto's staan aan te schuiven omdat alle laadpalen bezet zijn, dan is er ook een heel grote kans dat het totale vermogen van dat laadstation het niet toelaat dat alle wagens met het maximale vermogen kunnen worden geladen.
Het is wel niet enkel in de zomer, maar gans het jaar dat dit zou kunnen gebeuren.
In Nederland worden bij grote laadstations, alvast bij een bepaalde aanbieder, ook nog eens grote batterijen geplaatst om pieken zo veel mogelijk op te vangen.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtDat is exact wat ik eerder schreef maar Hombre weer als zever laat passeren en in het belachelijke trekt.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
In Nederland vragen de netbeheerders nu zelfs om in steden geen elektrische wagens te laden tussen 16u en 21u om te voorkomen dat het net overbelast wordt:
Wanneer het lokale laagspanningsnet – het elektriciteitsnet op wijkniveau – teveel zonnestroom tegelijk moet afvoeren, schakelen omvormers van zonnepanelen automatisch uit om overspanning te voorkomen. Huishoudens kunnen daardoor tijdelijk opgewekte zonnestroom niet terugleveren. De eerste helft van 2023 zien de regionale netbeheerders gemiddeld 2 tot drie keer zoveel spanningsproblemen ten opzichte van de eerste helft van 2022.
Bert Dijk uit Finsterwolde laadt woensdag zijn elektrische Ford e-Mustang helemaal op en krijgt dan 2 euro toe. Er is tussen 13 en 16 uur teveel groene stroom, waardoor je geld krijgt als je elektriciteit gebruikt en moet betalen als je via je zonnepanelen stroom teruglevert.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Wat de autofabrieken betreft, de Europese merken hebben vanaf de jaren '70 klappen gekregen omdat de Japanse auto's véél betrouwbaarder bleken dan de grote merken die om de haverklap in panne vielen. Later bleken de Aziatische wagens ook veel beter (completer) uitgerust dan Europese wagens waar je lekker wat extra opties kon bijkopen tegen een hoge prijs.
Het opdoeken van de fabrieken in België had ook weinig te maken met verkoopcijfers dan wel met elders goedkoper kunnen produceren.
Nu wat je vertelt over het laden van EV's sla je toch enkele keren naast de bal. Ja, je hebt gelijk ALS er 160 laadpalen staan en ALS die allemaal tegelijkertijd 200kW dan heb je 32 MW nodig. Wat is het probleem volgens jou? Dat die stroom niet geleverd kan worden? Of dat er veel energie naar elektrische wagens gaat? Dat is dan wel wat hypocriet te noemen, nietwaar. Als ik jou berekening volg van 20 rijen auto's aan het tanken voor 900km, neem nou 50L per wagen elke 5 minuten kom ik snel aan 12.000L/h omgezet naar energie 108mWh. Of maar liefst 36 keer zoveel als een gemiddeld gezin nodig heeft per jaar. Ja, je mag dat getal afronden naar 14 keer omdat de EV niet zoveel kilometers ver kan. Maar dat is dan ook zuiver de energie in de benzine of diesel, dan hebben we het nog niet eens over de energie nodig om het spul op te pompen, te transporteren, te raffineren en te distribueren.
Je kan die 20 rijen brandstof tankende auto's ook niet 1 op 1 overzetten naar EV laders. Bijna 70% kan thuis laden, 54% kan op het werk laden. Op vakantie zal je dus meestal met volgeladen batterij vertrekken en enkele keren moeten bijladen maar dat mag geen probleem zijn of worden.
Aan de - tijdelijk - verminderde groei van het aantal EV's en de - hoog gemikte - investeringen in laadstations zullen er misschien binnenkort meer lege laadpunten in Europa staan dan lege benzinepompen.
Met realistische tarieven tot gevolg.
PS: bovendien is door de sterk gedaalde lithiumprijs ook de de prijs van de accu's recent gehalveerd, wat een EV zowel qua aankoop als qua verbruik steeds competitiever maakt.Last edited by palombian; 27 februari 2024, 11:07.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Natuurlijk, allemaal ook mensen die je kent van de Anti-EV club bijeenkomsten
Maar ik ken dan weer 10 mensen die nooit meer wat anders willen dan een EV.
Wat is nu de score?
Maar voor de rest vaak vloeken op hun EV.
Maar ik begrijp het wel hoor, mensen zonder vrije tijd die dan met vier personen waarvan twee huilende kinderen en een dakkoffer plus 1600kg aanhanger ieder dag van de week in één ruk 1000 km moeten rijden, en je moet dan ook nog eens twee keer een half uurtje verplicht stoppen, ik zou me misschien ook wel terug laten ontdopen en een brandstofauto kopen.
Een kennis heeft nu net 2 maand een BMW i7 in duurste uitvoering, een wagen waar men normaal gezien toch content mee zou zijn, buiten bwa dat rijdt goed komt er niet veel meer uit dan geklaag over het laden en de autonomie.
Enige reden dat die een EV kocht is fiscaal voordeel als zelfstandige tegenover een ICE.
Mocht hij geen zelfstandige zijn, hij zou hem nooit gekocht hebben.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Je hebt weeral gelijk jongen.
Kan je nu geen enkele keer meer normaal reageren niet op de man?Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
Ik treed Hombre, die als enige tegen de algemene strekking hier moedig een genuancieerd en voor verandering openstaand standpunt blijft vertolken - en bovendien uit eigen ervaring spreekt - bij over de laadinfrastructuur.
Lijkt me weer eerder wat olie op het vuur komen gieten dan wat anders.
Aan de - tijdelijk - verminderde groei van het aantal EV's en de - hoog gemikte - investeringen in laadstations zullen er misschien binnenkort meer lege laadpunten in Europa staan dan lege benzinepompen.
Met realistische tarieven tot gevolg.
PS: bovendien is door de sterk gedaalde lithiumprijs ook de de prijs van de accu's recent gehalveerd, wat een EV zowel qua aankoop als qua verbruik steeds competitiever maakt.
Last edited by VerSeg; 27 februari 2024, 12:51.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Je reageert weer nietszeggend en belachelijk, maar het klopt wel dat ik gelijk heb.
Kan je nu geen enkele keer meer normaal reageren niet op de man?
Bwoa, nu geef ik je gelijk en is het ook weer niet goed.
Uit jouw initiële tekst kon ik (en anderen) opmaken dat je verwacht dat bij een laadstation van zeg maar 10 snelladers van 250kW, men maximaal kon laden bij volledige bezetting aan 250/10 is 25kW. Dat wou ik even rechtzetten voor de goede orde. Is er mogelijk (al dan niet tijdelijk) minder dan 250 kW beschikbaar? Dan kan, maar hangt van de situatie ter plaatse af. Soms worden tijdelijk zelfs dieselgroepen of batterijen ingeschakeld tot het stroomnet ter plaatse wordt aangepast. Vaak blijft de volle stroom beschikbaar. Los daar van, vraagt een EV bij het laden ook niet continue de volle 250 kW (als dat het maximum is voor je wagen) maar wordt de snelheid door het BMS geregeld. Dat hangt dan weer af van laadtoestand en temperatuur van de batterij. Via Fastned zijn grafieken van de meeste EV's terug te vinden.
Probeer in jouw ervaringen wat genuanceerder te zijn, dan hoef je geen ongenuanceerde reacties van me te lezen.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Er komen stilaan wat meer elektrische auto's die "betaalbaarder" zijn voor de automobilisten die hun auto zelf moeten betalen.
Hoewel "betaalbaar" voor mij toch nog relatief is, want de "vanaf prijs" voor de nieuwe R5 is toch nog dubbel zo hoog als wat ik 9 jaar geleden voor mijn auto heb betaald (maar de nieuwprijs van die auto is ondertussen ook een stuk omhoog gegaan).
In tegenstelling met de Dacia Spring (de goedkoopste elektrische auto op de markt) wordt de R5 in Frankrijk gebouwd, de Dacia Spring komt uit China.
De meeste Europese fabrikanten zijn er wel mee bezig, maar ze hebben wel een achterstand ten opzichte van de Chinezen.
Nu nog een betaalbare accu die gegarandeerd 15-20 jaar meegaat (auto's die maar 10 jaar meegaan zijn de oplossing niet voor het milieu), en een degelijke laadinfrastructuur die het aan kan om de accu's ook in de steden te Laden als de mensen van het werk komen, en voldoende groene stroom, en dan staan we weer een stap(je) verder.
De R5 ziet er ook een stuk beter uit de de Zoë en de Spring, dat zal wel helpen om er wat meer verkocht te krijgen.
Renault heeft in ieder geval al ervaring opgedaan met elektrische auto's, hopelijk hebben ze daaruit voldoende lessen getrokken (de accu van de eerste Zoë had niet voldoende capaciteit, en bovendien ging de bruikbare capaciteit van die accu ook heel snel achteruit).Last edited by Black B@ndit; 27 februari 2024, 12:46.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
Comment