Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Voor de volledigheid de energieprijzen van februari medegedeeld door de CREG (in €/MWh, voor marge verdeler, BTW, netkosten ed)

TTF101 (gas maandelijks)
    01/2023 118,161
    02/2023 64,229

TTF103 (gas trimestrieel)
    01/2023 119,231
    02/2023 119,231

Zo zie je dat wie een contract gebonden aan een driemaandelijkse index heeft afgesloten bijna het dubbele betaalt tot eind maart (dergelijke contracten mogen sinds januari niet meer aangeboden worden)
    Hij zal weliswaar heel het tweede trimester de huidige lage prijs betalen, maar dan is het stookseizoen bijna voorbij. ....
    Heel interessant als we hier de prijsevolutie een beetje kunnen volgen.
    Maar er is mij iets niet duidelijk: ik begrijp uit wat hierboven staat dat TTF101 enTTF103 verwijst naar maandelijks respectievelijk 3-maandelijkse indexeringsformules.

Als ik op de CREG site kijk dan lijkt dat eerder met iets anders te maken te hebben? : “De TTF 103 wordt voornamelijk gebruikt op de residentiële markt en de KMO-markt bij verbruiken van minder dan 100.000 kWh/jaar. De TTF101 en ZTP 101 worden doorgaans gebruikt bij hogere verbruiken.klik

Een andere vraag of opmerking die hiermee verband houdt is:
    als ik op de VREG site de v-test doe voor gas bvb, kan ik een paar filters inschakelen. Ik kies “variabel contract” en bij “termijn prijszekerheid” kies ik “1 maand” (wat volgens mij duidt op prijsaanpassingen op maandbasis) dan is de uitkomst: “Er zijn geen contracten die voldoen aan de ingegeven filters”. ....(maar de keuze “3maand” levert ook geen resultaten op!?).

Anderzijds werd hier op dit forum vermeld dat driemaandelijkse indexeringsconstracten niet meer mogen aangeboden worden? Is dit intussen wel effectief zo? (op 1/12/2022 was dit nog maar een voorstel van de CREG)

Comment

Er wordt zoveel energie in dit draadje gestopt dat er een energiecentrale moet worden bijgebouwd, maar men kon natuurlijk ook zonnepanelen leggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        Heel interessant als we hier de prijsevolutie een beetje kunnen volgen.
        Maar er is mij iets niet duidelijk: ik begrijp uit wat hierboven staat dat TTF101 enTTF103 verwijst naar maandelijks respectievelijk 3-maandelijkse indexeringsformules.

Als ik op de CREG site kijk dan lijkt dat eerder met iets anders te maken te hebben? : “De TTF 103 wordt voornamelijk gebruikt op de residentiële markt en de KMO-markt bij verbruiken van minder dan 100.000 kWh/jaar. De TTF101 en ZTP 101 worden doorgaans gebruikt bij hogere verbruiken.klik

Een andere vraag of opmerking die hiermee verband houdt is:
        als ik op de VREG site de v-test doe voor gas bvb, kan ik een paar filters inschakelen. Ik kies “variabel contract” en bij “termijn prijszekerheid” kies ik “1 maand” (wat volgens mij duidt op prijsaanpassingen op maandbasis) dan is de uitkomst: “Er zijn geen contracten die voldoen aan de ingegeven filters”. ....(maar de keuze “3maand” levert ook geen resultaten op!?).

Anderzijds werd hier op dit forum vermeld dat driemaandelijkse indexeringsconstracten niet meer mogen aangeboden worden? Is dit intussen wel effectief zo? (op 1/12/2022 was dit nog maar een voorstel van de CREG)
        De opmerking van de CREG "TTF101 doorgaans voor grote verbruiken" is voorbijgestreefd (door maatregelen van de CREG zelf).
        Verwar de looptijd van een contract niet met de index waaraan het gebonden is.

Wat de V-test betreft: m.i. heb je bij een variabel contract nooit prijszekerheid, enkel de zekerheid dat het tarief van je contract gedurende de looptijd zal gerespecteer worden.
        Dit tarief staat in de tariefkaart die je bij "meer details" kan raadplegen. Hier vind je ook de index waaraan het verbonden is (op zich al een zoektocht).
        Omdat het telkens het tarief van 2 maanden voor de start van je verbruik is, is hier geen zekerheid.
        Waarom die dan wel wordt geselecteerd bij 1 jaar of meer is mij ook niet duidelijk.
        Last edited by palombian; 10 maart 2023, 17:39. Reden: zekerheid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Er wordt zoveel energie in dit draadje gestopt dat er een energiecentrale moet worden bijgebouwd, maar men kon natuurlijk ook zonnepanelen leggen.
          Ben het met je eens dat minder moeten aankopen beter is dan altijd opnieuw naar de laagste prijs te moeten zoeken.
          Buiten een korting af en toe brengt dat niet veel op.
          Dat had men de mensen al veel vroeger kunnen uitleggen.
          Tenzij je een (berekende) gok maakt (wie 3 jaar geleden de lage prijs had vastgelegd heeft dat goed gedaan).
          Last edited by palombian; 10 maart 2023, 18:53.

Comment

Door de wind is de elektriciteitsprijs vandaag maar €40/MWh.

https://www.epexspot.com/en/market-d...uction_period=

Gas daarentegen is de laatste dagen €10 duurder geworden (€52/MWh, een stijging van 25% ) omdat door de stakingen in Frankrijk geen gastankers gelost kunnen worden.

https://www.theice.com/products/2799...5519350&span=1

Directe elektriciteit is vandaag dus goedkoper dan gas (zonder lasten en kosten die veel hoger zijn bij elektriciteit).

Kan triviaal lijken maar dat druppelt allemaal door in de maandelijkse indexen.

Maar het is zacht en de zon schijnt binnen en op de PV panelen (voor wie die heeft) dus er zal sowieso niet veel energie nodig zijn.
            Last edited by palombian; 13 maart 2023, 12:54.

Comment

...
              Momenteel is een warmtepomp of WP-boiler enkel rendabel als vervanging van directe elektriciteit, niet voor wie met gas (of stookolie) verwarmt.
              Bovendien zijn veel huizen er niet geschikt voor.
              Omdat woningbouw in Nederland veel gestandaardiseerder is kan men met kant en klare ombouwkits (oa met de buitenunit boven op de schouw) werken, wat sneller en goedkoper is.
              Mazout helemaal akkoord, maar als je zoals ons een 50 jaar oude installatie hebt staan heb je geen keuze - warmtepomp of gas (met alle kosten vandien, inclusief opgebroken oprit om leiding naar straat te leggen). Nieuwe mazoutinstallatie in Vlaanderen kan enkel (nog) als er geen gas in je straat ligt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                Mazout helemaal akkoord, maar als je zoals ons een 50 jaar oude installatie hebt staan heb je geen keuze - warmtepomp of gas (met alle kosten vandien, inclusief opgebroken oprit om leiding naar straat te leggen). Nieuwe mazoutinstallatie in Vlaanderen kan enkel (nog) als er geen gas in je straat ligt...
                Mijn redenering ging uit van het vervangen van een bestaande gasketel.

De kosten van een nieuwe gasaansluiting kan je dan misschien beter bijleggen voor een warmtepomp, dat maakt het prijsverschil met een gasketel weer kleiner.
                Reken ook de subsidie bij.
                Qua verbruik zou je vandaag toch al minstens gelijk moeten uitkomen, en misschien eerder vroeg dan laat zullen de accijnzen op gas verhoogd worden om het te ontmoedigen.
                Bovendien is het rendement van je oude mazoutinstallatie waarschijnlijk niet veel fameus, en het prijsvoordeel tov gas is ook al weer weg.

PS: als je een water/water WP overweegt denk daar aan voor je de tuin aanlegt, vergeleken met die grondwerken is een gasaansluiting niets .
                Last edited by palombian; 13 maart 2023, 15:47. Reden: uitgangspunt

Comment

PS: als je een water/water WP overweegt denk daar aan voor je de tuin aanlegt, vergeleken met die grondwerken is een gasaansluiting niets .
                  Dat valt tegenwoordig ook nog goed mee omdat men verticaal boort ipv een horizontaal buizengrid zoals enkele jaren geleden.
                  Maar uiteraard is het een groter werk dan bvb gas laten aanleggen, doch als daar je oprit volledig moet voor uitgebroken worden is de nevenschade ook groot te noemen

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wij zitten hier in waterwinningsgebied en daar mag geen verticale boring.
                    Mijn zoon heeft een grote tuin en die zit vol met korven van socarexbuis tot 2m diep.
                    Bij ons rijhuis kan dat allemaal niet, hoe zouden ze daar met machines kunnen komen, enkel lucht/water en lucht/lucht schiet over.

Comment

Nieuwe mazoutinstallatie in Vlaanderen kan enkel (nog) als er geen gas in je straat ligt...
                      Er zijn strikte voorwaarden om nog een mazoutinstallatie te mogen plaatsen, het is niet zo dat je het wel kan omdat er eenvoudig geen gas in de straat is.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Mijn redenering ging uit van het vervangen van een bestaande gasketel.

De kosten van een nieuwe gasaansluiting kan je dan misschien beter bijleggen voor een warmtepomp, dat maakt het prijsverschil met een gasketel weer kleiner.
                        Reken ook de subsidie bij.
                        Qua verbruik zou je vandaag toch al minstens gelijk moeten uitkomen, en misschien eerder vroeg dan laat zullen de accijnzen op gas verhoogd worden om het te ontmoedigen.
                        Bovendien is het rendement van je oude mazoutinstallatie waarschijnlijk niet veel fameus, en het prijsvoordeel tov gas is ook al weer weg.

Ik wil sowieso geen gas, had graag mazout gehouden, op zijn minst als backup voor een warmtepomp installatie. Maar kan dus niet meer hier.
                        Qua warmtepomp: 14000 voor de warmtepomp (lucht/water) en installatie, 18000 voor de radiatoren (ventilo-convectoren, en meestal lage vrijstaande modellen, dus €€€). Boring voor een geothermische warmtepomp komt hier op minimaal 15000, maximaal 20000. Dat haal ik er nooit uit. Vloerverwarming geen optie, zowel bouwtechnisch (ivm dikte van de vloer) gezien als omdat we de bestaande parketvloer willen behouden.

Premie is een bijna een lachertje; ik heb het hierboven al gezegd, als de wetgeving niet verandert krijgen we minder dan 10% van onze kosten terug. Ooit. En die 10% mogen we gelijk weer afgeven door verhoging kadastraal inkomen, daar twijfel ik niet aan.
                        Specifiek voor warmtepomp: 3000€ premie. Daar kom je jammer genoeg niet ver mee. Het is welkom, natuurlijk, maar eerlijk gezegd zal die 3000€ voor een warmtepomp het verschil niet maken. Overigens wordt ook nog altijd subsidie gegeven voor gas-installaties, dat snap ik helemaal niet.

Comment

Overigens wordt ook nog altijd subsidie gegeven voor gas-installaties, dat snap ik helemaal niet.
                          Er is ook niet veel te snappen, ze weten van geen hout pijlen meer maken. Regelneverij tot in het absurde.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik wil sowieso geen gas, had graag mazout gehouden, op zijn minst als backup voor een warmtepomp installatie. Maar kan dus niet meer hier.
                            Qua warmtepomp: 14000 voor de warmtepomp (lucht/water) en installatie, 18000 voor de radiatoren (ventilo-convectoren, en meestal lage vrijstaande modellen, dus €€€). Boring voor een geothermische warmtepomp komt hier op minimaal 15000, maximaal 20000. Dat haal ik er nooit uit. Vloerverwarming geen optie, zowel bouwtechnisch (ivm dikte van de vloer) gezien als omdat we de bestaande parketvloer willen behouden.

Premie is een bijna een lachertje; ik heb het hierboven al gezegd, als de wetgeving niet verandert krijgen we minder dan 10% van onze kosten terug. Ooit. En die 10% mogen we gelijk weer afgeven door verhoging kadastraal inkomen, daar twijfel ik niet aan.
                            Specifiek voor warmtepomp: 3000€ premie. Daar kom je jammer genoeg niet ver mee. Het is welkom, natuurlijk, maar eerlijk gezegd zal die 3000€ voor een warmtepomp het verschil niet maken. Overigens wordt ook nog altijd subsidie gegeven voor gas-installaties, dat snap ik helemaal niet.
                            Dat is inderdaad zeer duur, vooral de radiatoren.

Ik kijk de kat nog uit de boom. maar deze winter heb ik de warmtepomptest gedaan door de keteltemperatuur tot 50° te beperken en het vermogen tot 7 kW.
                            Geen probleem met de bestaande radiatoren (op dit moment bij 5° buiten en 19° binnen is het ketelwater 32°).
                            Het warmt 's morgens wat trager op wanneer het vriest maar dat is met een warmtepomp ook zo. Dikwijls wordt daar 's nachts mee doorgestookt omdat het anders te lang duurt om terug op te warmen.

Komende van stookolie zal dat waarschijnlijk niet lukken, alhoewel ik meen begrepen te hebben dat je huis toch veel beter geïsoleerd is dan vroeger.

Is er een warmteverliesberekening gemaakt ?
                            Een gas- of stookolieketel - werd altijd ruim overgedimensioneerd (kostte nauwelijks meer en was ook nodig voor SWW) maar de prijs van een WP gaat omhoog met het vermogen.
                            Bovendien zal een te grote minder efficient werken.
                            Om geen schrik te hebben om in de kou te zitten worden er soms kleine lucht/lucht warmtepompen bijgeplaatst, die zijn niet zo duur en kunnen helpen om bij grote koude op te warmen en dan heb je in de zomer ook koeling. Dat werkt toch niet met (ventilo)radiatoren.

Een hout- of pelletkachel zou als backup ook nog te verdedigen zijn.

Op één of andere manier zullen we met iets minder comfort moeten leren leven.
                            Bovendien is de gemiddelde temperatuur de laatste jaren een stuk hoger en moeten we misschien geen installatie meer voorzien die berekend is op -10° dag in dag uit.

PS: energiebesparende investeringen kunnen nooit aanleiding geven tot het verhogen van het KI.
                            Het is ook logisch dat de subsidie beperkt is, in een kleiner huis zal die € 3000 misschien een kwart van de investering dekken.
                            Veel subsidies gaan al naar wie het niet echt nodig heeft.
                            Last edited by palombian; 14 maart 2023, 16:52. Reden: KI, subsidies

Comment

Lijken me wel allemaal hele dure prijzen toch, denk wel dat het makkelijk een pak goedkoper kan
                              Maar uiteraard, kwaliteit betaal je, ikzelf maak ook meestal die keuze, en moet ik zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met "het betere" te kiezen.

En ja voor de premies hoef je het in België zeker niet te doen, vergelijk maar eens met de premies die je in Nederland bvb krijgt voor installatie zonnepanelen en/of warmtepomp, dat is pas echt de bevolking motiveren.
                              En die subsidie voor gasinstallaties, tjah dat is België hé, te dom om uit te leggen wat ze nu eigenlijk wel of niet willen toekomstgericht

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Er zijn strikte voorwaarden om nog een mazoutinstallatie te mogen plaatsen, het is niet zo dat je het wel kan omdat er eenvoudig geen gas in de straat is.
                                https://www.vlaanderen.be/nieuwe-ver...-wat-niet-meer
                                >Als iemand kiest voor een boete mag hij de stookolieketel laten staan en verder gebruiken.<

Comment

Working...
                                X