Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energieprijzen

De reden waarom ik opnieuw kosten heb gedaan - ik geef toe met een gelukkige timing - is omdat wij helemaal niet willen eindigen als energiearme oudjes .

Eigenlijk zijn oude huizen veel te duur in verhouding tot de investering om ze energievriendelijk te maken (alhoewel ook de esthetische en comfortnormen tegenwoordig veel hoger liggen).
    Maar je kan niet blijven nieuw bouwen, altijd verder en verder weg, met navenante transportkosten en tijd.
    Hopelijk ziet de markt dat vroeg of laat in.

Ik heb hier vroeger al eens geringschattende commentaren gekregen over onze keuze voor een - indertijd inderdaad veel betaalbaarder - bestaande rijwoning dicht bij alles bij, maar dit heeft wel z'n voordelen als je ouder wordt. Ik zie ze hier voor de bakker uit hun auto strompelen.

40 jaar geleden vond men ook al dat onze verbouwing veel kostte, nochtans heeft zich dat ruimschoots terugbetaald.
    Ik zie regelmatig huizen midden de jaren 70 gebouwd door een goede architect, die op conditie dat technieken zoals de verwarming regelmatig zijn aangepast, een label B halen.
    Uiteraard aan de huidige energieprijzen een beetje voorbijgestreefd, maar men geeft nog altijd premies om dat te halen, want het overgrote deel van de woningen scoort veel slechter.
    Dat men energiebewust bouwen vroeger geen prioriteit vond en liever een tweede garage en mooiere badkamer wou kan nog enigszins begrepen worden, maar dat nu 99% van de mensen nog zo denkt zoals Sieg beweert is het licht van de zon ontkennen.
    Last edited by palombian; 24 februari 2023, 13:52. Reden: typo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Wat jij hier schrijft is de kern van het probleem Sieg.

Als je zelf zegt dat je schoonouders dit jaar € 4000 door deuren en vensters hebben gesmeten voor energie, en ik hetzelfde bedrag heb uitgegeven aan blijvende maatregelen, wie is dan het beste af ?
      Dit was toevallig ook ongeveer het bedrag dat ik een jaar eerder heb besteed aan zonnepanelen (ruim gesubsidieerd voor iedereen) waardoor ik nu bijna niets meer betaal voor stroom.
      Maar nee, toen lag het land ongeveer plat door de misnoegde zonnepaneelvlamingen zoals jij die niet vooruit maar achteruit keken.

Bovendien kan ik voortaan jaar na jaar zoveel uitgeven, ook aan leukere dingen.

Je argumenten dat je daar eerst geld moet voor hebben snijden weinig hout, want jij vindt het nutteloos om uit te leggen dat je wel degelijk je energieverbruik kan verminderen.
      Bovendien maak je al wie dat wel doet verdacht.

Net door jouw visie dat er toch niets aan te doen is komen de mensen nog meer in de problemen.
      Je vindt het dus helemaal niet nodig om enkele eenvoudige rekensommen uit het lager onderwijs te maken ? Daar hebben de energieleveranciers goed van geprofiteerd.
      Zijn we dan (terug) in een tijd waar de mensen dom worden gehouden ?

Zeer verontrustende agenda, ik hoop dat jij daar niet actief aan meewerkt.
      Best grappig om steeds maar weer die hangende plaat te horen hoor Jan

Ik denk dat je jouw rekensommetje nog eens opnieuw moet maken met al hetgeen wat je uitgegeven hebt, mss zal je dat als je lang genoeg leeft, ooit nog terugverdienen ...
      En uiteraard geniet niet iedereen mee van zijn of haar buren die voor hen verwarmen, er bestaat ook nog zoiets als alleenstaande grotere huizen hé Jan.

En hetgeen U hier weer aankaart dat als mensen zeggen dat er geen geld voor is en jij dat weeral eens in het belachelijke trekt, zelfs afdoet als leugens, tjah ...
      Niet iedereen heeft een dik ambtenaren pensioen en laat daar nu net het probleem zitten hier in België, de ongelijke verdeeldheid die steeds maar groter wordt

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Best grappig om steeds maar weer die hangende plaat te horen hoor Jan

Ik denk dat je jouw rekensommetje nog eens opnieuw moet maken met al hetgeen wat je uitgegeven hebt, mss zal je dat als je lang genoeg leeft, ooit nog terugverdienen ...
        En uiteraard geniet niet iedereen mee van zijn of haar buren die voor hen verwarmen, er bestaat ook nog zoiets als alleenstaande grotere huizen hé Jan.

En hetgeen U hier weer aankaart dat als mensen zeggen dat er geen geld voor is en jij dat weeral eens in het belachelijke trekt, zelfs afdoet als leugens, tjah ...
        Niet iedereen heeft een dik ambtenaren pensioen en laat daar nu net het probleem zitten hier in België, de ongelijke verdeeldheid die steeds maar groter wordt

grts
        Sieg
        Je laatste bewering is zeker juist, maar waarom betrek je mij daar altijd bij ?
        Energiearmoede is niet 100% veroorzaakt buiten iemands wil zoals jij voorstelt, je kan daar altijd zelf iets aan doen.
        In hoeveel huizen ben ik niet geweest waar de huurders zo te zien geen "dik ambtenarenpensioen" hadden maar waar de thermostaat op 23° stond ?
        En dan maar klagen dat het leven duur is. Ik zou zelfs enigszins cru - je scheldt me toch altijd uit - durven stellen dat deze winter de stand van de thermostaat omgekeerd evenredig was met het inkomen.
        Hoger opgeleiden gaan hier blijkbaar verantwoordelijker mee om, wat zowel voor hun eigen portemonnee als voor het algemeen belang beter was.

Ik mag niet klagen over mijn pensioen maar ik heb daar zoals velen dik mijn kl.... moeten voor afdraaien.
        Dat ik je af en toe een sneer geef heb je aan jezelf te danken.
        Tot nu toe heb ik van jou nog geen enkele zinnige bijdrage over het onderwerp gezien, behalve dat alles toch naar de vanen is.

Zoals terecht opgemerkt is om discussies over energie niet in het draadje over het weer te voeren, stel ik voor om een nieuw draadje "Bitterheid en onvrede" te openen zodat we hier bij de kwestie kunnen blijven .
        Last edited by palombian; 24 februari 2023, 18:39.

Comment

Je laatste bewering is zeker juist, maar waarom betrek je mij daar altijd bij ?
          In hoeveel huizen ben ik niet geweest waar de huurders zo te zien geen "dik ambtenarenpensioen" hadden maar waar de thermostaat op 23° stond ?
          En dan maar klagen dat het leven duur is. Ik zou zelfs durven stellen dat deze winter de stand van de thermostaat omgekeerd evenredig was met het inkomen.
          Hoger opgeleiden gaan hier blijkbaar verantwoordelijker mee om, wat zowel voor hun eigen portemonnee als voor het algemeen belang beter was.

Ik mag niet klagen over mijn pensioen maar ik heb daar zoals velen dik mijn kl.... moeten voor afdraaien.
          Dat ik je af en toe een sneer geef heb je aan jezelf te danken.
          Tot nu toe heb ik van jou nog geen enkele zinnige bijdrage over het onderwerp gezien, behalve dat alles toch naar de vanen is.

Zoals terecht opgemerkt is om discussies over energie niet in het draadje over het weer te voeren, stel ik voor om een nieuw draadje "Bitterheid en onvrede" te openen zodat we hier bij de kwestie kunnen blijven .
          Dus U bent één van de personen die ook vind dat energie een luxe is en geen basisbehoefte dus
          En voor mij is het geen "biiterheid en onvrede" maar de harde realiteit voor vele mensen die ik aanhaal.
          Ik doe niet zoals U mijn hoofd in de grond steken en enkel naar mezelf kijken
          Spijtig dat U dat steeds maar weer opnieuw doet, U leeft in uw eigen wereld en dat is het probleem
          En ik heb niks tegen u persoonlijk maar wel de manier waarop je steeds maar de schuld van de dure energie bij de gewone mens in de straat legt

grts
          Sieg

Comment

Hoort niet thuis in het weerdraadje want geen weersite .

Voor wie wil zien hoeveel zijn zonnepanelen de volgende dagen zullen opbrengen:

https://www.elia.be/nl/grid-data/pro...ergieproductie

PS: Opbrengst vandaag 14 kWh (met 3 kWp panelen), 6,91 zelf gebruikt (oa wasmachine+droogkast) en 5,26 geïnjecteerd. Batterij nog 91% (om 18:15).
            Er kwamen dan nog regelmatig wolkenstraten langs, sommige dagen volgende week zullen blijkbaar nog beter worden.
            Last edited by palombian; 26 februari 2023, 18:19. Reden: opbrengst vandaag

Comment

Om gebekvecht in het draadje over de doorstroomboiler te vermijden enkele punten:

Directe elektriciteit is veruit het duurste en eigenlijk te vermijden.
              Wie geen gas heeft kan opteren voor een warmtepompboiler, die is 2-2,5 keer zuiniger (lager rendement dan bij een warmtepomp voor ruimteverwarming omdat de temperatuur tot minstens 60-65° moet opgekrikt worden).
              Je kan de temperatuur ook lager zetten, deze boilers doen normaal elke week een legionellacyclus, eventueel in te stellen wanneer de zonnepanelen veel productie hebben.
              Er is ook een boost functie die daaraan kan gekoppeld worden.

Wij zijn maar met twee en hebben gas, wij blijven voorlopig SWW maken met de doorstromer in de condensatieketel.

Comment

Wij zijn maar met twee en hebben gas, wij blijven voorlopig SWW maken met de doorstromer in de condensatieketel.
                Idem hier, maar ook het geluk dat de leidingen heel kort zijn.
                De badkamer (leidingen) zijn net boven de keuken en de verwarmingsketel hangt in de garage net tegen de keuken en dus ook net onder de badkamer.
                De afstand is niet het grootste probleem en de tijd dat water opwarmt in de doorstromer (gasketel) is redelijk kort.

Wat een elektrische doorstromer betreft, als ik lees dat die op mono fase tot 56A erdoor sleurt, dan zijn er toch weinig huizen waar dit met de actuele zekeringen of zelfs hoofdzekering mogelijk is.
                Wie wil overschakelen op elektrisch, zal vermoedelijk redelijk wat aanpassingen moeten uitvoeren.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Toen wij in 1982 het huis verbouwden hadden wij een doorstroom waterverwarmer op gas in de badkamer, de lengte van de leidingen werd toen heel belangrijk geacht.
                  Maar achteraf gezien was zo'n toestel redelijk gevaarlijk, er was een spleet van 2 cm verplicht onder de deur voor de luchttoevoer.
                  Toen er in 2007 een condensatieketel is geplaatst heb ik de warmwaterleiding naar de kelder doorgetrokken. We hebben daar ook geen losse boiler naast genomen, gewoon doorstroom.
                  Het duurt dus iets langer voor het water boven warm is, maar wanneer ik ons gasverbruik in de zomer vergelijk met wie een aparte boiler heeft die 24/24 wordt warmgehouden is dat toch een groot verschil.
                  Comfort heeft zijn prijs (in onze ketel zat ook een "comfort" functie, dwz hij hield dan de spiraal voor SWW constant warm) maar werd al lang aangeraden om dat af te zetten.

Zowel voor gas- als elektrisch verwarmde boilers (direct of mat WP) zijn de stilstandverliezen niet te verwaarlozen. Duurdere modellen zullen beter geïsoleerd zijn.
                  Een gas- als een elektrische doorstromer hebben dat niet.

Als je dan ziet dat bij hybride warmtepompen ( een kleine WP die wanneer het echt koud wordt een gasketel inschakelt) het warm water het hele jaar door de gasdoorstromer wordt gemaakt, is dat toch nog altijd de meest efficiënte manier zowel qua verbruik als qua investering.

Voor wie geen gas heeft, of "van het gas af is", moet dus wel een andere oplossing zoeken.

Een lucht/water warmtepomp maakt doorgaans ook warm water, maar met een lucht/lucht rest alleen de warmtepompboiler.
                  Ook voor wie nog met stookolie verwarmt en een groot gezin heeft is het rendabel. Velen in die situatie hebben een elektrische boiler om de ketel niet heel de zomer te laten draaien.

Je moet dan wel de in- en uitvoer van de lucht langs buiten doen, anders ben je je huis aan het afkoelen.
                  Alhoewel ik huizen heb gezien waar in de afvoer een klep zit die in de zomer de koude uitlaat naar binnen voert als (gratis) airco.
                  Last edited by palombian; 1 maart 2023, 21:27.

Comment

Stand van zaken mbt tot de voorschotten.
                    Als je het mij vraagt gaat het toch niet erg vooruit (zie ook de case van de driemaandelijkse indexering).

https://apache.be/2023/03/06/lagere-...ele-ademruimte

>
                    6 maart 2023 Janine Meijer
                    Een maand na de verplichting pasten de energieleveranciers nog maar 300.000 voorschotfacturen
                    aan. (© Nicolas Maeterlinck (Belga))
                    Lagere voorschotfactuur energie geeft weer
                    financiële ademruimte
                    Na de beslissing van de federale overheid dat energieleveranciers de voorschotfacturen van
                    klanten verplicht moeten verlagen, betalen nog maar 300.000 huishoudens een lager bedrag dan
                    voorheen. Toch is dat volgens Ombudsman voor Energie Eric Houtman een succes. ‘Veel
                    huishoudens hebben opnieuw de nodige financiële ademruimte gekregen.’

Energieleveranciers zijn sinds begin februari verplicht om huishoudens die op de piek van de prijzen een
                    contract afsloten actief te benaderen met een voorstel voor een verlaging van het voorschotbedrag. Minister
                    van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) en staatssecretaris voor Consumentenzaken Alexia Bertrand
                    (Open Vld) legden deze afspraak vast in een verplichtend protocol dat op 6 februari werd afgesloten tussen
                    de federale overheid en de energieleveranciers.
                    De energieleveranciers moeten ook minstens driemaal per jaar berekenen of het gevraagde voorschot nog
                    verantwoord is. De bedoeling is consumenten niet onnodig hoge voorschotbedragen te vragen en te zorgen
                    dat de eindafrekening in de lijn ligt van het energieverbruik.
                    De voorschotfactuur van 300.000 huishoudens is een maand na het afsluiten van dit verplichtend protocol
                    inmiddels naar beneden bijgesteld. Zij betalen vandaag een minder hoog voorschotbedrag voor hun energie
                    dan begin dit jaar. De federale regering verwacht dat er op korte termijn nog eens 200.000 huishoudens
                    bijkomen.
                    Federaal Ombudsman voor Energie Eric Houtman is blij met deze cijfers. “Toen de energieprijzen eind 2021
                    begonnen te stijgen, verhoogden heel wat energieleveranciers zonder uitleg de voorschotbedragen van de
                    consument. Een jaar later lijkt de hoogste piek van de energieprijzen achter ons te liggen."
                    Variabel contract
                    "Helaas zagen we weinig energieleveranciers die de omgekeerde beweging maakten en de voorschotbedragen
                    op eigen initiatief gingen verlagen. Het is een goede zaak dat de federale overheid ingreep en de
                    energieleveranciers verplichtte om het voorschotbedrag bij te stellen. Veel huishoudens hebben opnieuw de
                    nodige financiële ademruimte gekregen.”
                    De federale regering verwacht dat er op korte termijn nog eens 200.000
                    huishoudens bijkomen
                    Is 300.000 huishoudens met een verlaagd voorschotbedrag echt een succes als je bedenkt dat België er
                    ongeveer vijf miljoen telt? “Zeker wel”, stelt de ombudsman. “Het voorschotbedrag aanpassen kan niet bij
                    iedereen. Een kwart van de Belgische huishoudens heeft een vast energiecontract. Deze mensen betalen nog
                    de oude voordelige energieprijzen en komen niet in aanmerking voor een verlaging van het voorschotbedrag."
                    De groep die een variabel contract heeft, valt uiteen in drie delen. Er zijn huishoudens die een contract
                    hebben met energieprijzen die dagelijks in beweging zijn. Als zij hun voorschotbedrag hebben afgestemd op
                    de energieprijzen van afgelopen zomer betalen ze veel te veel. De tweede groep heeft een contract met
                    prijzen die elke maand worden aangepast. Ook deze groep betaalt vandaag waarschijnlijk te veel."
                    "De derde groep zijn mensen bij wie de prijzen elke drie maanden worden geïndexeerd. Zij betalen vandaag
                    nog de hoge prijzen van december. Het voorschotbedrag aanpassen is pas zinvol in april als voor hen de
                    actuele energieprijzen gelden.”
                    Systeem aanpassen
                    Houtman verwacht net als de federale overheid dat het aantal bijgestelde voorschotbedragen nog zal stijgen
                    de komende weken. “Energieleveranciers hebben tot eind maart om aan de verplichting te voldoen. Tegen die
                    tijd is er nog een pak meer huishoudens van wie het voorschotbedrag is gedaald.”
                    Kamerfractieleider van Vooruit Melissa Depraetere toonde zich eerder een groot pleitbezorger van verlaging
                    van de voorschotfacturen. Ook zij is tevreden. “300.000 is een mooi aantal. We zitten goed op schema. Tegen
                    het einde van de maand moet iedere consument die op de piek van de energieprijzen een nieuw contract
                    afsloot een voorstel voor een aangepast voorschotbedrag hebben ontvangen. Dat moet haalbaar zijn, want de
                    meeste voorstellen worden automatisch verstuurd. Het gaat om één aanpassing in het systeem.”
                    Kamerfractieleider Melissa Depraetere (Vooruit): 'Tegen het einde van de
                    maand moet iedere consument een voorstel voor een aangepast
                    voorschotbedrag ontvangen hebben'
                    Volgens Depraetere zijn alle energieleveranciers actief aan de slag gegaan met het versturen van de
                    voorstellen. “Misschien dat het voor de kleinere leveranciers wat lastiger is. Maar ook zij zullen volgen.
                    Zonder het verplichtende karakter van het protocol was het succes minder groot geweest."
                    "De energiesector stond niet bepaald te springen om de voorschotbedragen aan te passen.
                    Energieleveranciers haalden allerlei drogredenen aan om dit niet te doen. Het zou te veel werk opleveren.
                    Consumenten zouden te weinig gaan betalen. Ik ben blij dat we er een verplichtend protocol van hebben
                    gemaakt.”

Energieleverancier TotalEnergies heeft inmiddels 36.000 gezinnen benaderd met een voorstel voor een lager
                    voorschotbedrag. “We hebben deze gezinnen een mail gestuurd met daarin de mogelijkheid om wel of niet
                    met het verlaagde bedrag akkoord te gaan. Veruit de meerderheid heeft het voorstel geaccepteerd”, zegt
                    Greet Roosen, contentmanager van TotalEnergies. “Een zeer kleine groep weigerde. Deze mensen betalen
                    liever wat meer om aan het einde van de rit geld terug te krijgen.”
                    Volgens staatssecretaris Alexia Bertrand betaalt de helft van de
                    consumenten een te hoog voorschotbedrag
                    TotalEnergies ging een stap verder dan wat de overheid vroeg. “Volgens het protocol moesten we alleen de
                    mensen benaderen die een nieuw energiecontract afsloten tussen augustus 2022 en november 2022. Maar wij
                    hebben ook de groep meegenomen die in juli een nieuw contract kreeg.”
                    Volgens staatssecretaris Bertrand betaalt de helft van de consumenten een te hoog voorschotbedrag voor de
                    energie. Dit leidt ertoe dat vandaag een op de vier huishoudens de energiefactuur niet kan betalen. “Het is
                    belangrijk dat we de consument beschermen en zorgen voor een eerlijke energiefactuur. Zo zullen de
                    energieleveranciers voortaan sneller handelen om het budget van de consument onder controle te houden.”
                    De federale Ombudsdienst voor Energie kreeg vorig jaar ruim 26.000 klachten. Dat is een verdriedubbeling
                    ten opzichte van 2021. Veruit de meeste klachten (18,6%) gingen over de hoge voorschotfacturen. Heel wat
                    huishoudens kwamen in financiële problemen door de verdubbeling en soms verdriedubbeling van het
                    voorschotbedrag. Consumenten probeerden de energieleveranciers te bereiken, maar de klantendiensten
                    waren vaak onderbemand en kwamen zo bij de ombudsdienst uit.
                    Digitale meter
                    Je kan als consument ook zelf je voorschotbedrag aanpassen via de website van de energieleverancier. Maar
                    niet iedereen doet dit. Mensen zijn vaak bang dat ze dan een hoge eindafrekening krijgen en vertrouwen er
                    ten onrechte op dat het voorschotbedrag correct is.
                    Consumenten spreken de ombudsdienst vaak aan over de weinig
                    transparante manier waarop de energieprijzen zijn samengesteld
                    Consumenten spreken de ombudsdienst ook vaak aan over de weinig transparante manier waarop de
                    energieprijzen zijn samengesteld. Ook hieraan moet een einde komen, vindt staatssecretaris Bertrand. Zij
                    verplicht de energieleveranciers om de consumenten beter te informeren over de samenstelling van de
                    energieprijzen.
                    De meeste huishoudens krijgen deze periode de jaarlijkse eindafrekening van de energiekosten. In veel
                    huishoudens wordt daar met een bang hart naar uitgekeken. Maar dat hoeft niet volgens Alex Polfliet,
                    manager van elektriciteitsconsulent Zero Emission Solutions. Het bijhouden van de meterstanden is volgens
                    hem de beste manier om je te wapenen tegen de volatiele energiemarkt.
                    “Op die manier weet je precies waar je aan toe bent. Iemand met een digitale meter kan aan zijn
                    energieleverancier een maandelijkse afrekening vragen op basis van het reële verbruik. Dan betaal je nooit
                    meer dan wat je afneemt. Sommige energieleveranciers bieden die dienst aan. Maar ze zullen er zelf niet mee
                    komen, want een maandelijks voorschot innen is makkelijker dan telkens een nieuwe factuur opmaken.”
                    <

Comment

Stand van zaken mbt tot de voorschotten.
                      Als je het mij vraagt gaat het toch niet erg vooruit (zie ook de case van de driemaandelijkse indexering).

Een maand na de verplichting pasten de energieleveranciers nog maar 300.000 voorschotfacturen aan.

>
                      6 maart 2023 Janine Meijer
                      Een maand na de verplichting pasten de energieleveranciers nog maar 300.000 voorschotfacturen
                      aan. (© Nicolas Maeterlinck (Belga))
                      Lagere voorschotfactuur energie geeft weer
                      financiële ademruimte
                      Na de beslissing van de federale overheid dat energieleveranciers de voorschotfacturen van
                      klanten verplicht moeten verlagen, betalen nog maar 300.000 huishoudens een lager bedrag dan
                      voorheen. Toch is dat volgens Ombudsman voor Energie Eric Houtman een succes. ‘Veel
                      huishoudens hebben opnieuw de nodige financiële ademruimte gekregen.’

Energieleveranciers zijn sinds begin februari verplicht om huishoudens die op de piek van de prijzen een
                      contract afsloten actief te benaderen met een voorstel voor een verlaging van het voorschotbedrag. Minister
                      van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) en staatssecretaris voor Consumentenzaken Alexia Bertrand
                      (Open Vld) legden deze afspraak vast in een verplichtend protocol dat op 6 februari werd afgesloten tussen
                      de federale overheid en de energieleveranciers.
                      De energieleveranciers moeten ook minstens driemaal per jaar berekenen of het gevraagde voorschot nog
                      verantwoord is. De bedoeling is consumenten niet onnodig hoge voorschotbedragen te vragen en te zorgen
                      dat de eindafrekening in de lijn ligt van het energieverbruik.
                      De voorschotfactuur van 300.000 huishoudens is een maand na het afsluiten van dit verplichtend protocol
                      inmiddels naar beneden bijgesteld. Zij betalen vandaag een minder hoog voorschotbedrag voor hun energie
                      dan begin dit jaar. De federale regering verwacht dat er op korte termijn nog eens 200.000 huishoudens
                      bijkomen.
                      Federaal Ombudsman voor Energie Eric Houtman is blij met deze cijfers. “Toen de energieprijzen eind 2021
                      begonnen te stijgen, verhoogden heel wat energieleveranciers zonder uitleg de voorschotbedragen van de
                      consument. Een jaar later lijkt de hoogste piek van de energieprijzen achter ons te liggen."
                      Variabel contract
                      "Helaas zagen we weinig energieleveranciers die de omgekeerde beweging maakten en de voorschotbedragen
                      op eigen initiatief gingen verlagen. Het is een goede zaak dat de federale overheid ingreep en de
                      energieleveranciers verplichtte om het voorschotbedrag bij te stellen. Veel huishoudens hebben opnieuw de
                      nodige financiële ademruimte gekregen.”
                      De federale regering verwacht dat er op korte termijn nog eens 200.000
                      huishoudens bijkomen
                      Is 300.000 huishoudens met een verlaagd voorschotbedrag echt een succes als je bedenkt dat België er
                      ongeveer vijf miljoen telt? “Zeker wel”, stelt de ombudsman. “Het voorschotbedrag aanpassen kan niet bij
                      iedereen. Een kwart van de Belgische huishoudens heeft een vast energiecontract. Deze mensen betalen nog
                      de oude voordelige energieprijzen en komen niet in aanmerking voor een verlaging van het voorschotbedrag."
                      De groep die een variabel contract heeft, valt uiteen in drie delen. Er zijn huishoudens die een contract
                      hebben met energieprijzen die dagelijks in beweging zijn. Als zij hun voorschotbedrag hebben afgestemd op
                      de energieprijzen van afgelopen zomer betalen ze veel te veel. De tweede groep heeft een contract met
                      prijzen die elke maand worden aangepast. Ook deze groep betaalt vandaag waarschijnlijk te veel."
                      "De derde groep zijn mensen bij wie de prijzen elke drie maanden worden geïndexeerd. Zij betalen vandaag
                      nog de hoge prijzen van december. Het voorschotbedrag aanpassen is pas zinvol in april als voor hen de
                      actuele energieprijzen gelden.”
                      Systeem aanpassen
                      Houtman verwacht net als de federale overheid dat het aantal bijgestelde voorschotbedragen nog zal stijgen
                      de komende weken. “Energieleveranciers hebben tot eind maart om aan de verplichting te voldoen. Tegen die
                      tijd is er nog een pak meer huishoudens van wie het voorschotbedrag is gedaald.”
                      Kamerfractieleider van Vooruit Melissa Depraetere toonde zich eerder een groot pleitbezorger van verlaging
                      van de voorschotfacturen. Ook zij is tevreden. “300.000 is een mooi aantal. We zitten goed op schema. Tegen
                      het einde van de maand moet iedere consument die op de piek van de energieprijzen een nieuw contract
                      afsloot een voorstel voor een aangepast voorschotbedrag hebben ontvangen. Dat moet haalbaar zijn, want de
                      meeste voorstellen worden automatisch verstuurd. Het gaat om één aanpassing in het systeem.”
                      Kamerfractieleider Melissa Depraetere (Vooruit): 'Tegen het einde van de
                      maand moet iedere consument een voorstel voor een aangepast
                      voorschotbedrag ontvangen hebben'
                      Volgens Depraetere zijn alle energieleveranciers actief aan de slag gegaan met het versturen van de
                      voorstellen. “Misschien dat het voor de kleinere leveranciers wat lastiger is. Maar ook zij zullen volgen.
                      Zonder het verplichtende karakter van het protocol was het succes minder groot geweest."
                      "De energiesector stond niet bepaald te springen om de voorschotbedragen aan te passen.
                      Energieleveranciers haalden allerlei drogredenen aan om dit niet te doen. Het zou te veel werk opleveren.
                      Consumenten zouden te weinig gaan betalen. Ik ben blij dat we er een verplichtend protocol van hebben
                      gemaakt.”

Energieleverancier TotalEnergies heeft inmiddels 36.000 gezinnen benaderd met een voorstel voor een lager
                      voorschotbedrag. “We hebben deze gezinnen een mail gestuurd met daarin de mogelijkheid om wel of niet
                      met het verlaagde bedrag akkoord te gaan. Veruit de meerderheid heeft het voorstel geaccepteerd”, zegt
                      Greet Roosen, contentmanager van TotalEnergies. “Een zeer kleine groep weigerde. Deze mensen betalen
                      liever wat meer om aan het einde van de rit geld terug te krijgen.”
                      Volgens staatssecretaris Alexia Bertrand betaalt de helft van de
                      consumenten een te hoog voorschotbedrag
                      TotalEnergies ging een stap verder dan wat de overheid vroeg. “Volgens het protocol moesten we alleen de
                      mensen benaderen die een nieuw energiecontract afsloten tussen augustus 2022 en november 2022. Maar wij
                      hebben ook de groep meegenomen die in juli een nieuw contract kreeg.”
                      Volgens staatssecretaris Bertrand betaalt de helft van de consumenten een te hoog voorschotbedrag voor de
                      energie. Dit leidt ertoe dat vandaag een op de vier huishoudens de energiefactuur niet kan betalen. “Het is
                      belangrijk dat we de consument beschermen en zorgen voor een eerlijke energiefactuur. Zo zullen de
                      energieleveranciers voortaan sneller handelen om het budget van de consument onder controle te houden.”
                      De federale Ombudsdienst voor Energie kreeg vorig jaar ruim 26.000 klachten. Dat is een verdriedubbeling
                      ten opzichte van 2021. Veruit de meeste klachten (18,6%) gingen over de hoge voorschotfacturen. Heel wat
                      huishoudens kwamen in financiële problemen door de verdubbeling en soms verdriedubbeling van het
                      voorschotbedrag. Consumenten probeerden de energieleveranciers te bereiken, maar de klantendiensten
                      waren vaak onderbemand en kwamen zo bij de ombudsdienst uit.
                      Digitale meter
                      Je kan als consument ook zelf je voorschotbedrag aanpassen via de website van de energieleverancier. Maar
                      niet iedereen doet dit. Mensen zijn vaak bang dat ze dan een hoge eindafrekening krijgen en vertrouwen er
                      ten onrechte op dat het voorschotbedrag correct is.
                      Consumenten spreken de ombudsdienst vaak aan over de weinig
                      transparante manier waarop de energieprijzen zijn samengesteld
                      Consumenten spreken de ombudsdienst ook vaak aan over de weinig transparante manier waarop de
                      energieprijzen zijn samengesteld. Ook hieraan moet een einde komen, vindt staatssecretaris Bertrand. Zij
                      verplicht de energieleveranciers om de consumenten beter te informeren over de samenstelling van de
                      energieprijzen.
                      De meeste huishoudens krijgen deze periode de jaarlijkse eindafrekening van de energiekosten. In veel
                      huishoudens wordt daar met een bang hart naar uitgekeken. Maar dat hoeft niet volgens Alex Polfliet,
                      manager van elektriciteitsconsulent Zero Emission Solutions. Het bijhouden van de meterstanden is volgens
                      hem de beste manier om je te wapenen tegen de volatiele energiemarkt.
                      “Op die manier weet je precies waar je aan toe bent. Iemand met een digitale meter kan aan zijn
                      energieleverancier een maandelijkse afrekening vragen op basis van het reële verbruik. Dan betaal je nooit
                      meer dan wat je afneemt. Sommige energieleveranciers bieden die dienst aan. Maar ze zullen er zelf niet mee
                      komen, want een maandelijks voorschot innen is makkelijker dan telkens een nieuwe factuur opmaken.”
                      <
                      Ik heb 3 weken geleden met een medewerker van mijn gasleverancier gechat. Voorschot van €203 naar €88.9 binnen de minuut. Wel met digitale meter uiteraard.

Comment

Zelf betaal ik liever wat meer dan, zoals er nu zoveel zijn, een lening aangaan om hun energieafrekening te kunnen betalen
                        Uiteraard maak ik zelf wel mijn berekening en geef ik ook geen gratis lening aan leveranciers.
                        En ik moet zeggen dat ik daar steeds goed in geslaagd geweest ben

grts
                        Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          Ik heb 3 weken geleden met een medewerker van mijn gasleverancier gechat. Voorschot van €203 naar €88.9 binnen de minuut. Wel met digitale meter uiteraard.
                          Blijkbaar dan geen echte maandelijkse afrekening, want dan is er geen voorschot meer.
                          Waarom dan de conditie van de digitale meter ?

Sinds ik mijn leverancier heb toegang gegeven tot de Fluvius gegevens krijg ik na de maandelijkse meterstand te hebben ingegeven de boodschap dat dit niet meer in aanmerking komt voor een aanpassing.
                          Nu ja, ze hadden het tevoren zelf al 2 maal naar beneden aangepast, we zien wel wat ze met mijn online meterstanden gaan doen.
                          Dec/jan/feb is maar de eerste helft van ons jaarlijkse gasgebruik en de winter is blijkbaar nog niet helemaal voorbij.
                          Als de prijzen zo blijven (vandaag 42 €/MWh) zijn we met 83 € nog teveel aan het betalen, maar dat is geen ramp.
                          Bovendien is het volgende voorschot -321,11 € want we krijgen 405 € basispakket gas van de overheid.
                          Ik zou kunnen stellen dat wij dit niet nodig hebben om onze rekening te betalen, maar ik beschouw het als bijdrage in de extra isolatiekosten .
                          Last edited by palombian; 6 maart 2023, 19:16. Reden: basispakket gas

Comment

Blijkbaar dan geen echte maandelijkse afrekening, want dan is er geen voorschot meer.
                            Waarom dan de conditie van de digitale meter ?

Sinds ik mijn leverancier heb toegang gegeven tot de Fluvius gegevens krijg ik na de maandelijkse meterstand te hebben ingegeven de boodschap dat dit niet meer in aanmerking komt voor een aanpassing.
                            Nu ja, ze hadden het tevoren zelf al 2 maal naar beneden aangepast, we zien wel wat ze met mijn online meterstanden gaan doen.
                            Dec/jan/feb is maar de eerste helft van ons jaarlijkse gasgebruik en de winter is blijkbaar nog niet helemaal voorbij.
                            Als de prijzen zo blijven (vandaag 42 €/MWh) zijn we met 83 € nog teveel aan het betalen, maar dat is geen ramp.
                            Bovendien is het volgende voorschot -321,11 € want we krijgen 405 € basispakket gas van de overheid.
                            Ik zou kunnen stellen dat wij dit niet nodig hebben om onze rekening te betalen, maar ik beschouw het als bijdrage in de extra isolatiekosten .
                            Omdat hun website niet automatisch gekoppeld is aan Fluvius. De medewerker kon ons geschatte verbruik dan weer wel bij Fluvius consulteren.

Nee laat me mijn energierekening maar gewoon spreiden over het hele jaar. Stel dat de prijzen terug flink stijgen: ik heb dan geen zin om tijdens een strenge wintermaand ineens €1000 neer te tellen
                            Last edited by frank207be; 8 maart 2023, 07:48. Reden: bedrag aangepast

Comment

maandelijkse facturen kunnen het voordeel hebben dat je in de zomer weinig betaald maar meer brandstofkosten hebt met de auto omdat je dan meer km's doet maar in de winter hogere energieprijs betaald gecompenseerd door lagere brandstofkosten door minder km's wat dan weer een min of meer stabiele uitgavenbalans geeft.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Nee laat me mijn energierekening maar gewoon spreiden over het hele jaar. Stel dat de prijzen terug flink stijgen: ik heb dan geen zin om tijdens een strenge wintermaand ineens €1000 neer te tellen
                                Ik betaal liever elke maand een vast bedrag dan steeds iets anders.
                                Anders de ene maand 0€ en een andere misschien plots 700€ of veel meer.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X