Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Zegt de man die zelf iedereen op het verkeerde spoor zet en zijn eigen comfortloze situatie als voorbeeld neemt.
    Alle stekkers uittrekken waar mogelijk om niets te verbruiken, verwarming op 19° … geen normale situatie!

Zoals altijd denkt u dat u alleen bent op deze wereld en dat niemand andere contracten heeft.
    De contractuele prijzen zijn hier 62 cent voor afname en 5 cent voor injectie, binnenkort zal het iets lager zijn omdat het variabel contract vermoedelijk iets goedkoper wordt maar injectie is dan ook maar 4 cent meer (voor wie ervan kan genieten).

En voor zo een klein bedrag nog gaan zoeken om het uiterste uit te schakelen?
    Uiteraard uw recht, maar leeft u nog? [emoji848]
    Blijkbaar heeft mijn rekenwerk er toch ook voor gezorgd dat ik nog niet de helft betaal voor mijn elektriciteit dan u .

Wie is de echte masochist, ik die een kleine comfortvermindering aanvaard en fluitend de rekening betaal, of u die hier constant klaagt over lage opbrengsten en hoge prijzen maar mordicus vast wil houden aan uw oude gewoontes ?
    Last edited by palombian; 1 april 2023, 01:02.

Comment

• Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Blijkbaar heeft mijn rekenwerk er toch ook voor gezorgd dat ik nog niet de helft betaal voor mijn elektriciteit dan u .

Wie is de echte masochist, ik die een kleine comfortvermindering aanvaard en fluitend de rekening betaal, of u die hier constant klaagt over lage opbrengsten en hoge prijzen maar mordicus vast wil houden aan uw oude gewoontes ?
      Zoals reeds van uw allereerste reactie bent u nog altijd verkeerd met het rekenen en verkeerd met uw redenering.

1) Mijn energieverbruik elektriciteit is sinds de panelen hier liggen in 2017 gewoon 0, het enige dat ik betaal zijn de vaste kosten die ook u betaalt en het prosumententarief, maar wij hadden wel een veel grotere investering.

2) Hetgeen hier over energieprijzen gepost werd is nooit egoïstisch op mijn situatie alleen gebaseerd geweest, de hogere prijzen zijn er voor iedereen dat energie moet aankopen en het grootste gedeelte ging bij velen naar gas en dus zeker in ons geval.

3) Ik heb nooit geschreven dat ik de rekeningen niet kan betalen, wel dat ik het niet normaal vind dat de voorwaarden permanent veranderen en dat energieprijzen onaanvaardbaar hoog worden (voor iedereen).

Uiteraard kaart ik ook aan dat heel de aanpassing die ze doorvoeren een grote impact heeft voor ons, misschien niet vandaag maar wel uiterlijk in 2025 wanneer de digitale teller ook voor ons verplicht is en het een impact heeft op de gedane investering.

In tegenstelling tot u heeft onze investering geen 4250€ netto gekost maar wel 12.000€.
      U vindt het nooit normaal dat wij de terugdraaiende teller willen behouden als compensatie, maar zelf vindt u het normaal dat u wel een compensatie krijgt in de vorm van subsidie.

Wie van ons beiden zou er het meeste genieten van subsidies denk je?
      U betaalde 4250€ netto maar genoot meteen van subsidies welke ze in theorie niet gaan terugvorderen.
      Wij hadden 12.000€ investering voor panelen en geen batterij (was toen nog 8.000€ extra voor minder dan de uwe) en geen enkele subsidie of belastingvermindering of certificaten.
      De enige compensatie die we hadden voor de veel duurdere investering was de terugdraaiende teller, bij installatie voor altijd, dan plots beperkt tot 15 jaar en dan terug beperkt tot uiterlijk 1 januari 2025.

U vindt het steeds maar heel normaal dat ze onze voordelen afpakken, maar zelf heeft u de voordelen al ineens gekregen in de vorm van een subsidie en/of belastingvoordeel en ondertussen veel lagere prijs voor de panelen en batterij.

Als u het normaal vindt dat ze de enige compensatie voor onze investering afschaffen, dan zou het met dezelfde redenering logisch zijn dat men uw compensatie (subsidie) ook plots terugschroeft en u deze nu grotendeels moet terugbetalen.

Blijf toch een beetje correct met uw visie, zelf van voordelen kunnen genieten en het maar al te graag aankaarten, maar het anderen niet niet gunnen dat ze hun compensatie behouden. [emoji848]

Mocht de teller blijven terugdraaien zoals bij installatie contractueel vast lag (ja staat zo in mijn energiecontract) en toen ook wettelijk geregeld, dan zou een hogere energieprijs voor ons even weinig of veel impact hebben als voor u.
      Zelfs met 15 jaar terugdraaiende teller zouden we een grotere terugverdienste hebben gehad (waar u een subsidie voor heeft), maar ook die 15 jaar werd ondertussen fors beperkt en dus ongeveer gehalveerd voor ons (uw subsidie blijft).

En in tegenstelling tot u kunnen we heden ook geen batterij laten plaatsen want in plaats van een subsidie zoals bij u, zou dit in ons geval een veel groter verlies betekenen.
      De hoger subsidie voor batterijen is er niet meer, batterijen zijn terug duurder en op de hoop toe zou ons enige voordeel voor de investering van de panelen ook meteen wegvallen want voor de plaatsing van een batterij is een digitale meter verplicht.

En eens de digitale teller hier ook verplicht komt (tijd kort af), dan kunnen we nogmaals gaan investeren in een batterij om toch nog enig voordeel van de panelen te behouden … uiteraard zal dat dan weer een investering zijn zonder subsidie of fiscaal voordeel.

U blijft ons verder steeds verwijten dat we geen inspanningen doen, maar we hebben al veel vroeger dan u een veel grotere investering gedaan!
      Daar waar u in een oudere woning al verdere aanpassingen gedaan heeft, hebben wij een nieuwbouw gezet waar de meeste zaken al standaard (zonder subsidie) verplicht waren.
      Een dak vernieuwen of isoleren van een oudere woning dat niet geïsoleerd was is uiteraard een interessantere zaak dan een geïsoleerd dak opnieuw isoleren volgens een recentere norm dat binnen enkele jaren ook weer verouderd zal zijn.

Verder maakt u voor ons altijd een berekening met energieprijzen die maar de helft zijn van deze waar we contractueel aan verbonden zijn en aan injectietarieven die enkele veelvouden zijn van de realiteit bij onze leverancier.

Zoals u in een andere reactie aangeeft zijn uw investeringen er gekomen dankzij de subsidies, anders zonuren ze niet gedaan hebben.
      Als u graag geniet van een subsidie, gun het anderen dan ook dat ze van iets kunnen genieten.

Betaal maar al fluitend uw rekeningen, het zal u misschien wat warmte geven want van uw verwarming op 19 zal het niet komen.
      Ge weet toch dat je nog veel meer kan besparen door niet op internet te zitten … maar het comfort (genot) om op anderen hun kap te zitten laat je precies niet graag vallen en daar betaal je wel voor. [emoji6]

Denk er eens over na hoe u zou reageren mocht men morgen beslissen om iedereen evenveel te benadelen … mensen zoals u die een subsidie kregen, ze plots grotendeels afschaffen na het verkrijgen en ze laten terugbetalen om gelijk te stellen aan wie het voordeel van terugdraaiende teller verliest en nooit een subsidie kreeg.

Uiteraard maak ik gebruik van de subsidies waarop ik zoals iedereen recht heb.
      Dit zegt eigenlijk alles samengevat.
      U vind (terecht) recht te hebben zoals iedereen op een voordeel in de vorm van een subsidie.
      Waarom vind u dan dat wij ons voordeel (in de vorm van terugdraaiende teller maar geen subsidie) niet moeten kunnen behouden?
      Waarom zou alleen u een voordeel moeten behouden? [emoji848]
      Last edited by VerSeg; 1 april 2023, 04:24.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Wat me in dit soort discussies (algemene opmerking, niet specifiek aan personen in deze topic of dit forum) stoort is vaak de dubbele moraal van de "energiebespaarders". Ik ken er zo die hun oriëntatie ledverlichting (0.2w) in de schakelaars hebben uitgebouwd en zo toch een halve euro per jaar besparen. Ze lopen dan wel in het donker te zoeken en te tasten naar die schakelaar, maar hey, ze besparen toch. Aan de andere kant hebben ze wel een salariswagen en maken er geen punt van om iedere twee weken 50 kilometer van huis een ijsje te gaan likken. Want ze rijden toch "gratis".
        Mijn punt is, voor comfort betaal je. Van zetelverwarming in je nieuwe wagen tot het 55" flatscreen tv. Als 100 euro per jaar teveel is -om bij wijze van voorbeeld op ieder moment van de dag of nacht het uur in de keuken te kunnen aflezen- dan denk ik dat je andere problemen hebt en elders veel meer kan besparen. Ga dan een keer per maand een ijsje eten ipv om de veertien dagen en je zal veel meer besparen.
        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Wat me in dit soort discussies (algemene opmerking, niet specifiek aan personen in deze topic of dit forum) stoort is vaak de dubbele moraal van de "energiebespaarders". Ik ken er zo die hun oriëntatie ledverlichting (0.2w) in de schakelaars hebben uitgebouwd en zo toch een halve euro per jaar besparen. Ze lopen dan wel in het donker te zoeken en te tasten naar die schakelaar, maar hey, ze besparen toch. Aan de andere kant hebben ze wel een salariswagen en maken er geen punt van om iedere twee weken 50 kilometer van huis een ijsje te gaan likken. Want ze rijden toch "gratis".
          Mijn punt is, voor comfort betaal je. Van zetelverwarming in je nieuwe wagen tot het 55" flatscreen tv. Als 100 euro per jaar teveel is -om bij wijze van voorbeeld op ieder moment van de dag of nacht het uur in de keuken te kunnen aflezen- dan denk ik dat je andere problemen hebt en elders veel meer kan besparen. Ga dan een keer per maand een ijsje eten ipv om de veertien dagen en je zal veel meer besparen.
          Bedankt om niet op de man te spelen.
          Nochtans is je opmerking de klassieke dooddoener om de aandacht van de zaak af te leiden.
          Het was trouwens maar een kleine illustratie van "meten is weten".

Ik ben blij om voor de zoveelste keer nog eens als klankbord voor @Verseg 's verhaal te kunnen dienen.
          Wat kan ik hier verder over zeggen ? Moet ik mij soms schuldig voelen dat mijn timing een beetje gelukkiger was ?

Het is inderdaad niet eenvoudig om te weten hoe je de zaak best aanpakt.
          In plaats van een zinvolle discussie wakkeren mijn posts enkel de stellingenoorlog aan.
          Spijtig van de weinig originele argumenten, ik begon het wel grappig te vinden.

Voor de rest ben ik blij dat de gemiddelde forumbezoeker hier ruim genoeg geld heeft om zijn rekeningen te betalen.
          Dat men dan ook ophoudt om schrijnende verhalen van horen zeggen op te dissen.
          Omdat ik zonet nog las dat leugens zich 6 maal sneller verspreiden dan de waarheid, heeft het geen zin dat ik mijn tijd verdoe om dergelijke beweringen te weerleggen (hier is al genoeg onderzoek over gedaan).
          Maar je kan af en toe wel een sneer verwachten .

Comment

Moet ik mij soms schuldig voelen dat mijn timing een beetje gelukkiger was ?
            Uw timing was helemaal niet gelukkiger, alleen heeft u het geluk dat men tot op heden het aan uw investering gelinkte voordeel niet terug afgepakt heeft, hetgeen ze bij ons wel deden.

Dat men dan ook ophoudt om schrijnende verhalen van horen zeggen op te dissen.
            Het enigste schrijnende verhaal dat ik hier lees is van iemand dat zijn verwarming niet meer durft benutten en met maar 12€ energie per maand toch nog een paar cent per maand (minder dan 1€ alvast) wil sparen.
            Vermoedelijk zijn 3€ van die 12€ al om in een energietopic te reageren over energie besparen. [emoji23]

Men heeft indertijd miljoenen (BFR) gegeven aan een huis, maar nu durft men er niet meer normaal in te leven om een paar cent per maand te sparen, dat is schrijnend ja.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Uw timing was helemaal niet gelukkiger, alleen heeft u het geluk dat men tot op heden het aan uw investering gelinkte voordeel niet terug afgepakt heeft, hetgeen ze bij ons wel deden.

Het enigste schrijnende verhaal dat ik hier lees is van iemand dat zijn verwarming niet meer durft benutten en met maar 12€ energie per maand toch nog een paar cent per maand (minder dan 1€ alvast) wil sparen.
              Vermoedelijk zijn 3€ van die 12€ al om in een energietopic te reageren over energie besparen. [emoji23]

Men heeft indertijd miljoenen (BFR) gegeven aan een huis, maar nu durft men er niet meer normaal in te leven om een paar cent per maand te sparen, dat is schrijnend ja.
              Oh, mijn PC verbruikt maar 40W .
              En het internet is al betaald. Veel te duur hier in België trouwens, kost ons zoveel per jaar als energie en water tesamen.

Ik zit hier in mijn kamerjas, het is hier 20° met alle binnendeuren open. Buiten 9° en keteltemperatuur 29°.

Eén van de schrijnendste zaken is dat de meeste huizen die de mensen duur betaald hebben (of nog aan het betalen zijn) onvoldoende aangepast zijn en nog grote investeringen zullen vergen.
              Maar men kijkt liever de andere kant op of schiet op de pianist.

Comment

Oh, mijn PC verbruikt maar 40W .
                En het internet is al betaald. Veel te duur hier in België trouwens, kost ons meer per jaar dan alle energie tesamen.
                Dat is dan 50% van die 80W dat je kan besparen. [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Dat is dan 50% van die 80W dat je kan besparen. [emoji23]
                  Beseft u eigenlijk zelf nog wel hoe ongelooflijk grof en vernederend u kan zijn telkens er iemand iets verkondigt dat niet past in uw eigen wereldje ?
                  Enkel om altijd en altijd het laatste woord te willen hebben.

Ik ken weinig fora waar dit getolereerd zou worden.

Comment

Uiteraard maak ik gebruik van de subsidies waarop ik zoals iedereen recht heb.
                    Maar ik weet dat er risico aan verbonden is en ga niet mopperen, laat staan een halve revolutie beginnen wanneer de opbrengst niet altijd is zoals verwacht.
                    Of de zon nu schijnt of niet maakt mij op dat punt eigenlijk niets uit, dat is voor mij geen obligatie of kasbon waar ik een coupon van moet knippen.

En maak me niet wijs dat verwarmen met accumulatiekachels ooit goedkoop geweest is. Wie kloeg er hier vorig jaar over hoge rekeningen ?

Bij niemand die ik ken staat de thermostaat hoger dan 20°, en dat zijn doorgaans mensen die het wel zouden kunnen betalen.
                    Er zijn ook andere redenen om minder energie te gebruiken (zoals de geopolitieke situatie en het klimaat).
                    Maar nu de prijzen gezakt zijn en de overheid geld heeft rondgestrooid staat de kraan blijkbaar bij een groot deel van de bevolking terug helemaal open.

We zullen dit dovemansgesprek maar liever stoppen.

PS: nog steeds benieuwd naar jouw jaarafrekening sinds je een warmtepomp hebt .
                    Bedankt om even te verduidelijken dat U niet geïnteresseerd bent naar uw medemens die tijdens (en nu nog) energiecrisis in de miserie beland zijn, maar U enkel en alleen naar jezelf kijkt, dat verklaart heel veel over je betoog steeds.

Zoals reeds aangehaald, U heeft uw subsidie in handen gekregen, bij ons is die beloofde subsidie afgenomen via een contractbreuk, ook iets wat U maar niet wil snappen.

Accumulatiekachels zijn nooit de goedkoopste soort verwarming geweest, maar wel steeds horende bij de properste, maar dat interesseert U niet

Spijtig dat U niemand kent waarbij de verwarming hoger staat dan 20°, ik denk dat ze dit doen omdat ze weten dat u op bezoek komt en geen gezaag willen ...

Ik vraag me trouwens af hoe U uw binnentemperatuur meet, gaat U af van enkel te thermostaat of zoals bij mij met een geijkte thermometer ?
                    Dat maakt namelijk een heel groot verschil ! Misschien iets om je eens in te verdiepen.

Ik ken niemand, maar dan ook niemand die voor zijn plezier elektriciteit of water verbruikt zonder dat ze het nodig hebben, eigenaardige kennissenkring heeft U blijkbaar

Het dovemansgesprek is aan jezelf gelinkt, want bij U is alles beter en U hebt blijkbaar meer recht op subsidies dan alle anderen.

PS: U mag benieuwd zijn naar mijn jaarafrekening och die zal ik hier zeker delen als mijn installatie minstens een volledige jaar heeft gedraaid en niet een gok doen van hoe het zou kunnen uitdraaien.
                    Uiteraard ligt mijn verbruik lager, zou spijtig zijn dat dit niet het geval zou zijn met 35 jaar nieuwere technologie.

En ik zal dan zeggen hoeveel het effectieve gebruik is gedaald, niet in euro maar in KWh !

Trouwens iets wat velen vergeten is dat je bij een accumulatiekachel ook een ganse dag statische warmte hebt in het huis, iets wat ik bij mijn warmtepomp niet heb.
                    Met andere woorden, warmtepomp uit is ook onmiddellijke afkoeling van het huis.
                    Dus mijn lucht-lucht warmtepomp moet véél meer draaien dan mijn accumulatiekachels indertijd, want die verbruiken enkel 's nachts.
                    Trouwens je weet toch dat accumulatieverwarming ook een zet was van toenmalige regering, werd zeker aangeraden omdat men daar de toekomst in zag

Dus zeg dan niet dat wij niks doen voor het milieu, ik had al veel langer dan U propere elektrische verwarming, veel langer al zonnepanelen, mijn huis is milieubewuster gebouwd dan dat van U, enz ...
                    Al geniet U wel van de buren die voor U verwarmen.
                    En toch wijst U steeds maar met de vinger naar ons dat we niet goed bezig zijn, over dovemansoren gesproken

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Beseft u eigenlijk zelf nog wel hoe ongelooflijk grof en vernederend u kan zijn telkens er iemand iets verkondigt dat niet past in uw eigen wereldje ?
                      Enkel om altijd en altijd het laatste woord te willen hebben.

Ik ken weinig fora waar dit getolereerd zou worden.
                      Dit topic gaat over “energieprijzen” zoals u het zelf gestart heeft en waarbij u zelf aangeeft dat het hopelijk in de toekomst wat normaliseert om zich minder zorgen te moeten maken.
                      Dat is een volledig correcte weergave van het probleem … de energieprijzen. [emoji106]

Samen met veranderende maatregelen van de VREG heeft dit voor velen een impact van enkele honderden tot duizenden euro’s, het is niet dat mensen plots meer verbruiken, integendeel zelfs.

Echter als wij het over identiek dezelfde oorzaak hebben, dan is het enige dat u steeds op een redelijk arrogante manier blijft aankaarten dat het de mensen hun eigen fout is omdat ze niet op dezelfde manier leven als u.
                      Niet iedereen kan plots besparen op verbruik, niet iedereen kan plots extra investeren, niet de mensen zijn de oorzaak van dit alles.
                      Alsof u alleen de juiste beslissingen neemt en correct met alles omgaat.
                      Uw eigen voordelen keurt u goed, dat anderen hun voordelen verliezen vind u echter normaal.
                      Mensen de schuld geven, dat is pas grof en vernederend.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Het belachelijk maken van wie - niet alleen om geld te besparen - de thermostaat lager zet geeft een totaal verkeerd signaal.
                        Uit menselijk opzicht zouden sommigen geneigd zijn dit ook niet te doen.

Niet iedereen heeft daarin voldoende inzicht en zal dus eerder de gangbare mening volgen (dit is geen loze bewering, ik merk een omgekeerde relatie tussen opleidingsniveau en kamertemperatuur).

Om dezelfde reden is er niets mis met het uitschakelen van ongebruikte toestellen. Hoe durft u een vermindering met 13% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik minimaliseren.

Uw opinies hebben dus een negatief effekt op het energieverbruik van elk gezin en van de economie in zijn geheel, op het klimaat en zelfs op de geopolitieke positie van Europa.
                        Last edited by palombian; 1 april 2023, 19:07. Reden: zinswending

Comment

Niet iedereen heeft daarin voldoende inzicht en zal dus eerder de gangbare mening volgen (dit is geen loze bewering, ik merk een omgekeerde relatie tussen opleidingsniveau en kamertemperatuur).
                          Hier laat U wederom maar eens duidelijk zien hoe hautain U eigenlijk naar uw medemens kijkt, diep triest !
                          Even een verduidelijking hieronder voordat U er weer iets anders van maakt,
                          Wat is hautain gedrag ? Hautain, hoogmoedig, hooghartig en laatdunkend is een houding waarbij men zich om wat voor reden ook verheven voelt boven een ander. Men kijkt op de ander neer. Het is in feite de valkuil van trots maar dan ook echt de doorgeslagen variant

grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Energieprijzen

Het belachelijk maken van wie - niet alleen om geld te besparen - de thermostaat lager zet geeft een totaal verkeerd signaal.
                            Uit menselijk opzicht zouden sommigen geneigd zijn dit ook niet te doen.
                            Het is gewoon volledig verkeerd om het eventueel niet verlagen van de temperatuur als argument te gebruiken om de verhoogde energiekosten en afschaffing van voordelen te verdedigen.
                            Het ene staat los van het andere, uiteraard als men zuiniger is dan verbruikt men minder maar de eenheidsprijs is in elk geval fors hoger.

En u geeft dan aan dat anderen grof zijn als u nu al mensen hun opleiding gaat betrekken bij de kamertemperatuur. [emoji848]

Om dezelfde reden is er niets mis met het uitschakelen van ongebruikte toestellen. Hoe durft u een vermindering met 13% van het jaarlijks elektriciteitsverbruik minimaliseren.
                            Er is niets mis met besparen, maar u geeft zelf (foutief) aan dat u maar 12€ per maand aan energie betaalt.
                            Als u 13% kan besparen dan is dit peanuts, uiteraard ook altijd iets.
                            Maar met 12€ per maand en een geschatte eindafrekening van 170€ is uw maandelijkse kost eigenlijk wel afgerond 27,5€ per maand.

Uw opinies hebben dus een negatief effekt op het energieverbruik van elk gezin en van de economie in zijn geheel, op het klimaat en zelfs op de geopolitieke positie van Europa.
                            Heel de discussie gaat NIET over energieverbruik maar over energieprijs (ook uw eigen gekozen titel en openingspost).
                            U verdedigt met uw betoog enkel uw besparing, iets volledig anders dan de energiekosten op de markt of effect op het milieu.
                            Om dan nog een stap verder te gaan sleurt u er nog eens op een foutieve manier bedrijfswagens bij en nu ook nog het opleidingsniveau van de mensen.
                            Een heel groot gebrek aan respect voor uw medemens.
                            Last edited by VerSeg; 1 april 2023, 21:35.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Heel de discussie gaat NIET over energieverbruik maar over energieprijs (ook uw eigen gekozen titel en openingspost)
                              OK, u wint door een procedurefout van mijnentwege.

Man, man, toch!

Comment

OK, u wint door een procedurefout van mijnentwege.

Man, man, toch!
                                Zelfs de besten maken al eens een foutje. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X