Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Kiruna dacht ik.
    Ze hebben al de hele stad afgegraven voor ijzererts en nu is er daar plots veel lithium gevonden (voor batterijen ) .
    Europa wil minder afhankelijk worden van import vooral uit China.
    Dat is een meevaller

Comment

Mijnbouw in Europa:
      https://www.youtube.com/watch?v=WGG3ndSwUa8

Comment

Kiruna dacht ik.
        Ze hebben al de hele stad afgegraven voor ijzererts en nu is er daar plots veel lithium gevonden (voor batterijen ) .
        Ik ben er een paar keer geweest maar van die Li heb ik nog niet gehoord. Wat ze (willen) doen is de hele stad verplaatsen voor de ijzerwinning.
        De laatste keer dat ik er was, was -even denken- in 2019. Er was toen nog geen sprake van Li-winning in het museum voor ijzerertsontginning, het moet dus iets héél recent zijn....

Comment

Kiruna dacht ik.
          Het gaat vooral om zeldzame aardmetalen, die zijn nodig voor permanente magneten die gebruikt worden in windmolens en sommige elektromotoren: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/20...vato_54478951/

Die metalen komen nu voor het overgrote deel uit China.

(Ik ben ooit langs Kiruna gereden op de motor, onderweg naar de Noordkaap.)
          Last edited by Black B@ndit; 4 april 2023, 11:50.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Inderdaad, geen lithium maar zeldzame aarden.
            Toch gek dat het zo plotseling in het nieuws kwam:

https://www.reuters.com/markets/comm...ls-2023-01-12/

Voor lithium wordt er in een dorp in Frankrijk een mijn heropend door Ymeris (tot 2015 eigendom van Solvay), blijkbaar zijn de inwoners blij dat er terug werk komt (Reuters is your friend):

https://www.reuters.com/business/fra...pe-2022-10-24/
            Last edited by palombian; 4 april 2023, 12:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Nu willen "ze" ook het land van de Sami (Lappen) inpalmen om aan mijnbouw te doen (om Lithium te ontginnen ) goed bezig zeg ik...
              Had het gezien op het VRT nieuws, is 2 weken geleden, daarom dat ik het niet goed meer wist of het Lithium of andere zeldzame metalen waren, dank voor de Vrt link.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

Comment

Dan was de VRT rijkelijk laat met dat nieuws. Daar komt enige duiding bij uiteraard maar ook in kranten staan veel artikels die gewoon worden overgeschreven van buitenlandse media.

We zijn een beetje aan het afwijken, maar daar was ik niet mee begonnen .

Comment

Er zijn blijkbaar nog eerlijke energieleveranciers. Een paar dagen geleden kregen wij van Eneco een bericht dat ze ons maandelijks voorschot voor gas van +- 94 euro zouden verlagen naar +- 62 euro.

Hun letterlijke woorden : "Jouw huidige voorschotbedrag is momenteel te hoog. Wij schatten dat je +- 230 euro zal terugkrijgen op jouw jaarafrekening. Daarom passen we jouw voorschotbedrag tot je volgende jaarafrekening aan"

Ook kregen wij reeds al de energiepremies terugbetaald.

PS Ik werk niet bij Eneco, en heb er ook geen enkele andere binding mee .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                    Er zijn blijkbaar nog eerlijke energieleveranciers. Een paar dagen geleden kregen wij van Eneco een bericht dat ze ons maandelijks voorschot voor gas van +- 94 euro zouden verlagen naar +- 62 euro.

Hun letterlijke woorden : "Jouw huidige voorschotbedrag is momenteel te hoog. Wij schatten dat je +- 230 euro zal terugkrijgen op jouw jaarafrekening. Daarom passen we jouw voorschotbedrag tot je volgende jaarafrekening aan"

Ook kregen wij reeds al de energiepremies terugbetaald.

PS Ik werk niet bij Eneco, en heb er ook geen enkele andere binding mee .
                    Hangt er nog van af wanneer je eindafrekening is, maar dan verbruik je zeker niet teveel (m3 of kWh, geen € ).

Comment

Hangt er nog van af wanneer je eindafrekening is, maar dan verbruik je zeker niet teveel (m3 of kWh, geen € ).
                      Ons jaarlijks gasverbruik schommelt tussen de 600 à 800 m³ al naargelang welke winter we hebben, en wij zijn 'altijd' thuis.
                      Is dit veel, is dit weinig, ik heb echt geen idee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                        Ons jaarlijks gasverbruik schommelt tussen de 600 à 800 m³ al naargelang welke winter we hebben, en wij zijn 'altijd' thuis.
                        Is dit veel, is dit weinig, ik heb echt geen idee.
                        Dit is niet veel (ik ben hier met een merkelijk hoger verbruik van 1100m3 verdacht gemaakt ).

Het gemiddelde per meter was in 2020 ong 1300m3.
                        Voor schatting van het verbruik (en sensationele krantenberichten) werd het laatste jaar 1700m3 aangenomen (enkele jaren terug zelfs 2400).

Na werken vorig jaar zijn wij ook gezakt naar 613m3, voorafbetaling houdt rekening met 750 (incl koken en warm water, geen houtkachels ed).

Comment

Dit is niet veel (ik ben hier met een merkelijk hoger verbruik van 1100m3 verdacht gemaakt ).

Voor schatting van het verbruik (en sensationele krantenberichten) werd het laatste jaar 1700m3 aangenomen (enkele jaren terug zelfs 2400).

Na werken vorig jaar zijn wij ook gezakt naar 613m3, voorafbetaling houdt rekening met 750 (incl koken en warm water, geen houtkachels ed).
                          Bij ons is het wel zonder koken, want wij koken elektrisch.
                          Gas is dus voor CV en warm water.
                          Het warm water in de keuken is via een elektr. boiler van 10 liter onder het aanrecht (dat is omdat we graag direct warm water hebben in de keuken zonder eerst een halve emmer te moeten laten lopen eer het warm water, dat uit de garage moet komen, er is).
                          Wel een casette voor hout, maar die brand slechts nu en dan eens tijdens het weekend, meer voor de gezelligheid dan voor de warmte, want brandhout is ook heel duur geworden .

Comment

Het verbruik is vooral gezakt het laatste jaar doordat merendeels van de mensen bijverwarmen met hout en pellets
                            Die zijn uiteraard dan ook duurder geworden maar nog steeds een pak goedkoper dan verwarmen op elektriciteit.

Dus cijfertjes zeggen niks als je de omstandigheden niet kent

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Wat niet belet dat @oldie met veel minder rond komt.

Hij spreekt tenminste over m3 of kWh en niet over €, zo is heel deze volksmisleiding ontstaan. De energieproducenten hebben hier dik geld mee verdiend op kosten van de belastingbetaler.
                              De overheden hadden geen andere keuze dan geld rond te strooien, zoals recent onderzocht - zie in vorige posts - is dat geld niet altijd terechtgekomen bij wie het echt nodig had.

“Zelfs met digitale meter weet Vlaming niet wat een kilowattuur inhoudt”

https://www.livios.be/nl/artikel/652...m_medium=email

Dus ook niet of hout en pellets wel goedkoper zijn en er geen betere alternatieven bestaan.

Wij zijn vorig jaar rond deze tijd - toen de paniek groot was - eens gestopt bij een winkel van pelletkachels.
                              Die verkoper deed zo uit de hoogte, het was zowat een gunst dat hij er tegen de winter nog één zou kunnen leveren. Uiteraard kwam er dan boven de fikse prijs nog leverings- en plaatsingskosten bij, om de aanpassing van de schouw niet te vergeten.
                              Voor dat geld had ik ongeveer een warmtepomp.
                              Daarvoor ga ik nog even wachten maar een pelletkachel was echt een verkeerde investering geweest.
                              Net of je in de tijd wordt teruggekatapulteerd. Om over de luchtkwaliteit te zwijgen.

De mensen worden zeer verkeerd geïnformeerd.

PS: hoe is het eigenlijk met je warmtepomp, Sieg ?
                              Last edited by palombian; 7 april 2023, 09:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Het verbruik is vooral gezakt het laatste jaar doordat merendeels van de mensen bijverwarmen met hout en pellets
                                Die zijn uiteraard dan ook duurder geworden maar nog steeds een pak goedkoper dan verwarmen op elektriciteit.

Dus cijfertjes zeggen niks als je de omstandigheden niet kent

grts
                                Sieg
                                Laat maar weten welke omstandigheden je nog moet weten ivm ons blijkbaar "laag" gasverbruik .

Comment

Working...
                                X