Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Energieprijzen

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    En die 10% mogen we gelijk weer afgeven door verhoging kadastraal inkomen, daar twijfel ik niet aan.
    Voor energiebesparende maatregelen gaat het KI toch niet omhoog?
    Of is dat weer veranderd?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Voor energiebesparende maatregelen gaat het KI toch niet omhoog?
      Of is dat weer veranderd?
      Neen, dat is een verhaaltje dat ondertussen al meer dan 30 jaar de ronde doet. Al weet je nooit voor de toekomst.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Lijken me wel allemaal hele dure prijzen toch, denk wel dat het makkelijk een pak goedkoper kan
        Vrijstaande plintmodel ventilo-collectoren heb je enkel bij Jaga, 3 modellen. Duur, heel duur, en voor lottowinnaars . Warmtepomp is overal ongeveer even duur, plaatsing ook. Alle offertes op basis van een onafhankelijke warmteverliesberekening. Boring voor geothermische warmtepomp: boring op zich is al duur, en dan de extra's er nog bij, gegeven onze toestand hier: straat afsluiten, oprijplaten voor zachte ondergrond, tankwagen met water aanvoeren, generator... allemaal samen tikt het redelijk aan.

KI gaat inderdaad niet omhoog als je een grote renovatie doet - maar voor hoe lang zal dat zo nog blijven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          >Als iemand kiest voor een boete mag hij de stookolieketel laten staan en verder gebruiken.<
          Tuurlijk - als je de installatie zelf doet, en dat zie ik niet zitten. Boete voor installateur is véél hoger dan voor de consument . Ik verwacht overigens dat er over enkele jaren een serieuze belasting geheven gaat worden op stookolietanks, om iedereen aan de warmtepomp te krijgen. Natuurlijk op dat moment geen subsidies meer voor WP.

En als ik het heel donker inzie verwacht ik nog een belasting op zonnepanelen, waarschijnlijk in de vorm van een (veel) hoger injectietarief. Het circus moet blijven draaien, natuurlijk.

Comment

Lucht/water warmtepompen hebben tegenwoordig ook al hoge rendementen, vooral bij de huidige gemiddeld zachtere temperaturen.
            Dat vermindert de investering gevoelig.
            Alle fabrieken hebben de productie sterk verhoogd, ik hoop dat de huidige schaarste - en daaraan gebonden hoge prijzen en lange wachttijden - gaat verminderen.
            De tijd dat ze er voor kunnen vragen wat ze willen blijft niet duren.

PS: over die ventiloconvectoren heb ik zo mijn bedenkingen. Het nadeel van convectoren was toch dat je ze niet bij lage temperatuur (dwz een condensatieketel) kon gebruiken ?
            Dat gaat wel met de doorgaans overgedimensioneerde plaatradiatoren die in veel huizen staan.
            Naar mijn ervaring deze winter geven die ook bij watertemperaturen tussen 30 en 45° voldoende convectie en bovendien ook stralingswarmte.
            Dit op conditie dat het hele huis op een basistemperatuur rond 16° blijft, ook dankzij de balansventilatie met warmteterugwinning (het belang van ventilatie wordt doorgaans over het hoofd gezien).

Terwijl je met ventiloconvectoren gedwongen luchtcirculatie (en geluid) gaat hebben zoals met een lucht/lucht binnenunit.

Voor bestaande huizen worden er hybride warmtepompen verkocht, een kleine lucht/water WP met een kleine gasketel.
            Dit drukt de investering vooral omdat deze hoge temperatuur warmtepompen ook op bestaande radiatoren kunnen gebruikt worden (tot 70-75° maar met veel lager rendement).

Uiteraard is dit geen oplossing voor @perelaar, bovendien geeft het de illusie dat verder isoleren niet nodig is.
            Terwijl de aangehaalde warmtepomptest een aanduiding is dat het warmteverlies van de woning laag genoeg is om een lage temperatuur WP te kunnen plaatsen, die een hoger rendement heeft en omdat de gasketel wegvalt voor ongeveer dezelfde prijs een definitieve oplossing geeft.

Ik maak mij weinig illusies dat ik momenteel een installateur ga vinden die op mijn radiatoren een WP zal willen installeren - ze kunnen elders veel meer geld verdienen - maar ik weet dat het mogelijk is, misschien door één of twee door grotere te vervangen, en wacht gewoon af.
            Last edited by palombian; 15 maart 2023, 10:12. Reden: ventilatie

Comment

Tuurlijk - als je de installatie zelf doet, en dat zie ik niet zitten. Boete voor installateur is véél hoger dan voor de consument . Ik verwacht overigens dat er over enkele jaren een serieuze belasting geheven gaat worden op stookolietanks, om iedereen aan de warmtepomp te krijgen. Natuurlijk op dat moment geen subsidies meer voor WP.

En als ik het heel donker inzie verwacht ik nog een belasting op zonnepanelen, waarschijnlijk in de vorm van een (veel) hoger injectietarief. Het circus moet blijven draaien, natuurlijk.
              En zal iemand die in zijn koud kot met een stinkende mazoetketel blijft zitten beter af zijn denk je ?
              Dergelijke huizen - die dikwijls interessant zijn qua ruimte en ligging - veronderstellen een totaalrenovatie.

Cheer up, je komt er wel uit
              Last edited by palombian; 15 maart 2023, 10:55.

Comment

En zal iemand die in zijn koud kot met een stinkende mazoetketel blijft zitten beter af zijn denk je ?
                Dergelijke huizen - die dikwijls interessant zijn qua ruimte en ligging - veronderstellen een totaalrenovatie.

Cheer up, je komt er wel uit
                Dat is wel heel kort door de bocht. Hier staat een mazoetketel in de bijkeuken en als jij die riekt, dan heb je wel een zéér gevoelige neus. En hier zal zeker niet geïnvesteerd worden in een ander type verwarming. Met een verbruik van maximum 1000 liter per jaar gaat niemand mij kunnen overtuigen dat een investering van 1000-en euro's ons enig voordeel gaat geven. Plus als 70 plussers zie ik echt het nut niet in van deze investeringen nog te doen. Dat laat ik aan de volgende bewoners.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Dat is wel heel kort door de bocht. Hier staat een mazoetketel in de bijkeuken en als jij die riekt, dan heb je wel een zéér gevoelige neus. En hier zal zeker niet geïnvesteerd worden in een ander type verwarming. Met een verbruik van maximum 1000 liter per jaar gaat niemand mij kunnen overtuigen dat een investering van 1000-en euro's ons enig voordeel gaat geven. Plus als 70 plussers zie ik echt het nut niet in van deze investeringen nog te doen. Dat laat ik aan de volgende bewoners.
                  Wij zijn 73 en 75 en wensen in ons huis te blijven wonen en niet naar een appartement te verkassen zoals blijkbaar van onze generatie verwacht wordt (om over het rusthuis te zwijgen).
                  Ik kan morgen dood zijn maar evengoed nog 20 jaar leven en dat wil ik in comfortabele omstandigheden doen en vooral zonder mij zorgen te moeten maken over verouderde installaties en hoge energiekosten.

Ik moet nu al schone woorden geven om nog iemand te vinden die mijn gasketel wil onderhouden. De meesten kennen er niets van en plaatsen liever een nieuwe (van het merk waar ze het meeste commissie op hebben).
                  Denk je dat ze je met je mazoetketel wel gaan helpen ?

>Ook als een stookolieketel (of een ander verwarmingstoestel) plots niet meer te herstellen is, mag geen stookolieketel geplaatst worden in die situaties waar een vervanging door een stookolieketel niet meer is toegestaan.<
                  Last edited by palombian; 15 maart 2023, 13:44. Reden: niet meer te herstellen

Comment

knip…
                    Ik moet nu al schone woorden geven om nog iemand te vinden die mijn gasketel wil onderhouden. De meesten kennen er niets van en plaatsen liever een nieuwe (van het merk waar ze het meeste commissie op hebben)
                    knip…
                    <
                    Waar haal je dat vandaan? Wij en ook al mijn kennissen hebben geen enkel probleem om onze ketel te laten onderhouden.

Comment

Dat lijkt me ook niet erg zinvol, men rekent op de bijdrage van zonnepanelen in het energiedebat. Als er een (veel) te hoog injectietarief komt, zal men gewoon in de omvormer de optie om stroom terug te leveren op het net uitschakelen. Wat natuurlijk niet belet dat de overheid een andere vorm van belasting gaat aanrekenen, diezelfde overheid is behoorlijk inventief op dat vlak.
                      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Waar haal je dat vandaan? Wij en ook al mijn kennissen hebben geen enkel probleem om onze ketel te laten onderhouden.
                        Waar jij woont is het leven blijkbaar nog zoals vroeger .

De oude chauffagisten zijn hier allemaal op pensioen, en die overblijven zitten met de idee fixe dat een ketel van 15 jaar oud sowieso moet vervangen worden.
                        Maar ik WIL geen nieuwe gasketel meer, en van warmtepompen kennen de meesten niet veel, dus daar kan ik ze niet mee paaien.
                        Tot nu toe geen enkel probleem met de ketel, en ik heb zelf een aantal wisselstukken in voorraad.
                        Maar volgend jaar wordt hier omgeschakeld naar rijk gas. Daarvoor moet enkel een ringetje weggehaald worden, maar ik kan me voorstellen dat Fluvius niet zal willen aansluiten zonder onderhoudsattest.

PS: een onderhoudscontract afsluiten via de energieleverancier ga ik niet doen, in het huis dat mijn dochter gekocht heeft was de ketel totaal verkeerd afgesteld, gelukkig heeft een technieker die het merk kent het kunnen oplossen met een nieuw branderlichaam, maar het kon evengoed finaal geweest zijn. Stel je van dat "onderhoud" niet veel voor, men heeft mij ketels laten zien die nooit open zijn geweest maar wel om de twee jaar een papiertje kregen.
                        Last edited by palombian; 15 maart 2023, 19:14. Reden: onderhoud, vroeger

Comment

Waar jij woont is het leven blijkbaar nog zoals vroeger .

knip..
                          Wij wonen op geen 5 km van jou.
                          En ik ken minstens 4 of 5 namen van chauffagisten uit de buurt die wel nog gasketels onderhouden.

Comment

De oude chauffagisten zijn hier allemaal op pensioen, en die overblijven zitten met de idee fixe dat een ketel van 15 jaar oud sowieso moet vervangen worden.
                            Verkooptrucjes hebben altijd al bestaan. [emoji57]

Maar volgend jaar wordt hier omgeschakeld naar rijk gas. Daarvoor moet enkel een ringetje weggehaald worden, maar ik kan me voorstellen dat Fluvius niet zal willen aansluiten zonder onderhoudsattest.
                            Sinds wanneer vraagt Fluvius een onderhoudsattest?

Stel je van dat "onderhoud" niet veel voor, men heeft mij ketels laten zien die nooit open zijn geweest maar wel om de twee jaar een papiertje kregen.
                            Omdat het wettelijk verplicht is maar vooral om de ketel in orde te houden wordt hier ook om de zoveel tijd (minstens 2 jaar) een onderhoud voorzien, maar de chauffagist is daar toch enige tijd mee bezig om alles te kuisen.
                            Laatste keer ook wel bedrogen geweest, zogezegd stukken vervangen om te voorzien op rijk gas, niet vooraf aangekondigd en pas nadien gezegd.
                            Normaal blijf ik er ook bij staan, uitzonderlijk door medische redenen niet kunnen doen en dan lappen ze u zoiets.
                            Erger nog, rijk gas wordt pas tegen 2028 voorzien en volgens de fabrikant zijn alle ketels van betreffend merk al jaren standaard voorzien voor rijk gas. [emoji848]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Verkooptrucjes hebben altijd al bestaan. [emoji57]

Sinds wanneer vraagt Fluvius een onderhoudsattest?

Omdat het wettelijk verplicht is maar vooral om de ketel in orde te houden wordt hier ook om de zoveel tijd (minstens 2 jaar) een onderhoud voorzien, maar de chauffagist is daar toch enige tijd mee bezig om alles te kuisen.
                              Laatste keer ook wel bedrogen geweest, zogezegd stukken vervangen om te voorzien op rijk gas, niet vooraf aangekondigd en pas nadien gezegd.
                              Normaal blijf ik er ook bij staan, uitzonderlijk door medische redenen niet kunnen doen en dan lappen ze u zoiets.
                              Erger nog, rijk gas wordt pas tegen 2028 voorzien en volgens de fabrikant zijn alle ketels van betreffend merk al jaren standaard voorzien voor rijk gas. [emoji848]
                              Hier rijk gas zomer 2024.
                              Voor die omschakeling moet Fluvius in elk huis controleren of de toestellen geschikt zijn.
                              Het overgrote deel zal dat wel zijn, of enkel een kleine wijziging moeten ondergaan (er is een codeverschil op het etiket, in de manual staat hier een ringetje verwijderen in de gasaanvoer, mij kunnen ze al geen stukken aansmeren).
                              In de brief van vorig jaar verwees Fluvius naar het tweejaarlijkse onderhoud om dit te laten nakijken.
                              Maar als dat ringetje dan toch op voorhand kan verwijderd worden waarom zit het er dan in ?

De laatste keer dat hier onderhoud gedaan is heb ik er ook naast gestaan en de man toonde me stap voor stap wat ik NIET zelf mocht doen .
                              Maar uiteraard heb ik geen meettoestel om de verbrandingsgassen te controleren en zo ik dit wel had zou ik toch niet kunnen of mogen bijregelen.
                              En als die man dan zegt dat dit niet meer kan voor je ketel sta je toch voor blok.

PS: ik durf niet dromen wat je met een warmtepomp allemaal kan voorhebben.

Comment

Gelukkig houden ze voor particulieren nog geen rekening met de arbeidsfactor, bij sommige apparaten is die heel erg laag.
                                Ik had van Scarlet een nieuwe tv-decoder aangekregen, en toen ik die installeerde zag ik dat hier nog altijd een Blu-Ray speler in het stopcontact zit die al jaren niet meer gebruikt is.
                                Ik heb even mijn verbruiksmetertje er tussen gezet, die Blu-Ray speler verbruikt in rust 0,16W, als je dat zonder de arbeidsfactor bekijkt dan is dat te verwaarlozen.
                                Maar met een arbeidsfactor van 0,042 wordt dat wel 3,8W, die 3,8W is 33KWh per jaar, in plaats van de 1,4KWh per jaar waarvoor je moet betalen.
                                Maar als je zonnepanelen hebt in combinatie met een accu, dan wordt er wel continu 3,8W verbruikt uit de accu.
                                Dat is niet veel, maar je moet er wel rekening mee houden dat er nog meer apparaten zijn die continu stroom verbruiken, en die ook een héél lage arbeidsfactor hebben.

Het verbruik van de nieuwe tv-decoder heb ik nog niet gecontroleerd, als ik die uitschakel dan duurt het altijd vrij lang voor die weer terug werkt omdat die na een stroomonderbreking altijd een deel van de software gaat downloaden en installeren.
                                Een van de dagen zal ik het verbruik daarvan nog wel eens controleren, al zal ik die toch niet altijd uitschakelen omdat het dan veel te lang duurt vooraleer ik tv kan kijken.
                                De vorige decoder had een voeding van 12,3V en 2,5A, de nieuwe heeft een voeding van 12V en maar 1,5A, het lijkt er dus op dat ze de nieuwe decoder toch wat zuiniger hebben gemaakt (de nieuwe is ook véél kleiner dan de oude).

Die 33KW per jaar (rekening houdend met de slechte arbeidsfactor) van de Blu-Ray speler is op zich geen ramp, maar hoeveel van die apparaten zitten er zo wereldwijd continu in het stopcontact?
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X