Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Och, voor hetzelfde geld hadden ze de koolmijnen terug open gedaan en een kolencentrale gebouwd... Aan idioten geen gebrek in de politiek. Ik sta van niks meer stom.

    Trouwens, is er niet ooit gesproken over ondergrondse vergassing van kolen?

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dat kan niet ontkend worden - en daar heb ik zelf ook al dikwijls op gewezen - maar blijkbaar hebt u daar gelukkig nog niet veel last van, gezien uw laatste opmerking dat het comfort primeert .
      Fout, er is een minimum comfort dat iedereen wil behouden, ook u.
      En onder hetgeen iedereen voor zichzelf beslist is er geen andere keuze dan betalen.
      Maar er zijn misschien andere zaken die mensen nu laten vallen om hun energie te kunnen betalen?
      Enkel wie echt niet kan betalen, die kan uiteindelijk niet anders dan bereid te zijn de prijs te laten primeren.

      Al wat wij zelf kunnen doen is ervaringen uitwisselen hoe we bv onze huizen kunnen aanpassen. Het probleem gaat niet vanzelf weg, volgende winter is het misschien dubbel zo erg.
      Heel veel mensen hebben hun huizen aangepast, hebben op alles geïnvesteerd, maar ook voor hun blijft alles duurder worden.
      Het grootste probleem blijft dat het nog duurder wordt door te besparen … minder verkopen = minder winst = prijsverhoging om inkomsten te garanderen.
      De klant betaalt altijd, ook al verbruikt hij niets.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Tjah, en dan betaal je al een maandelijks voorschot van 300€
        Het is gewoon schandalig, energie en verwarming alleen nog voor de rijken ...

        Ze stellen voor om een maandelijks voorschot te geven van 500€/maand, het moet niet gekker worden uiteraard

        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Fout, er is een minimum comfort dat iedereen wil behouden, ook u.
          En onder hetgeen iedereen voor zichzelf beslist is er geen andere keuze dan betalen.
          Maar er zijn misschien andere zaken die mensen nu laten vallen om hun energie te kunnen betalen?
          Enkel wie echt niet kan betalen, die kan uiteindelijk niet anders dan bereid te zijn de prijs te laten primeren.

          Heel veel mensen hebben hun huizen aangepast, hebben op alles geïnvesteerd, maar ook voor hun blijft alles duurder worden.
          Het grootste probleem blijft dat het nog duurder wordt door te besparen … minder verkopen = minder winst = prijsverhoging om inkomsten te garanderen.
          De klant betaalt altijd, ook al verbruikt hij niets.
          Uw analyse van de prijsvorming van energieproducten is onjuist.
          Hier geldt nog altijd de regel dat de beste remedie tegen hoge prijzen juist hoge prijzen zijn.
          Dat was zo met aardolie en zal hetzelfde zijn met aardgas.
          Poetin heeft het uiteraard goed gespeeld door ons te afhankelijk te maken van Russisch gas (dat België niet van Gazprom koopt maakt niets uit want de gasprijzen zijn overal hetzelfde).
          Als het echt heel duur wordt zal er sneller werk gemaakt worden van alternatieven (zowel hernieuwbare energie, groene waterstof als kernenergie ed - verder geen commentaar aub ).
          Net zoals de oliesjeiks zal hij af en toe wat meer leveren om onze verslaving te bestendigen.

          Persoonlijk verwacht ik dat gas de volgende jaren duur zal blijven.

          Ik overweeg een kleine warmtepompboiler om in de zomermaanden warm water te maken met de overschot van de PV panelen, en een hybride warmtepomp ter vervanging van de gasketel (die je binnenkort ook niet meer mag plaatsen). Helemaal zonder gas gaat niet lukken vrees ik.

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Tjah, en dan betaal je al een maandelijks voorschot van 300€
            Het is gewoon schandalig, energie en verwarming alleen nog voor de rijken ...

            Ze stellen voor om een maandelijks voorschot te geven van 500€/maand, het moet niet gekker worden uiteraard

            Dan moet jij ongeveer 17.000 kWh gebruiken 's nachts (in de veronderstelling dat je daggebruik voorlopig gratis is vanwege je terugdraaiende meter) ?
            Je mag kwaad zijn op mij, maar daar is toch iets fout. Ofwel stook je erg warm ofwel is je huis slecht geïsoleerd, of beide.

            In plaats van € 6000 per jaar te blijven betalen zou ik sito presto een zuiniger verwarming (in jouw geval waarschijnlijk een warmtepomp) plaatsen.
            Je kan subsidie krijgen en ook een renteloze lening.
            Zeker bij dat laatste moet je toch geen seconde nadenken. Het geld dat je nu weggooit zal dienen om je nieuwe installatie af te betalen en je profiteert direct van de lagere verbruikskosten.
            Last edited by palombian; 7 februari 2022, 16:10.

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Hier geldt nog altijd de regel dat de beste remedie tegen hoge prijzen juist hoge prijzen zijn.
              Sorry, maar de theorie daar achter is mij onbekend.

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Sorry, maar de theorie daar achter is mij onbekend.
                Als iets te duur is wordt er minder van gekocht en naar vervanging gezocht zodat de producent zijn prijzen moet verlagen om zijn omzet te behouden.

                PS:
                De opmerking over de stijgende distributiekosten is ten dele juist: concreet is er op (de eerste schijf) gas ongeveer €200 vaste kost (en nauwelijks variabele), zodat iemand die minder verbruikt inderdaad meer per m3 betaalt.
                Gezien de huidige gasprijzen is dit van weinig belang, de doelstelling is een minder hoge rekening.

                Het effekt zal wel spelen bij het invoeren van een vaste distributiekost bij elektriciteit (het capaciteitstarief). De jaarfactuur zal stijgen voor wie weinig afneemt (kleine verbruikers en zonnepaneelbezitters ).

                Voor drinkwater, dat gratis uit de bron komt, maakt distributie 100% van de kosten uit, in principe zou de laatste m3 oneindig veel kosten.
                Naarmate we minder verbruiken stijgt de prijs per m3, en ook de totale factuur maar die zou nog groter zijn wanneer we evenveel zouden blijven gebruiken.
                Er was een tijd dat voor water enkel een vaste vergoeding per kraan moest betaald worden, bij vorst liet iedereen het water lopen om bevriezing te vermijden.

                Zowel voor elektriciteit, gas als water zijn maximumprijzen per eenheid vastgelegd, zoniet zou voor een verbruik van 1 m3 of 1 kWh de volle pot moeten betaald worden.
                1m3 gas/jaar kost een kleine €30 voornamelijk vaste distributiekost, maar dat kan je vervangen door elektriciteit.

                Per saldo gaat niemand meer betalen door zuiniger te zijn .
                Last edited by palombian; 7 februari 2022, 17:44.

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Uw analyse van de prijsvorming van energieproducten is onjuist.
                  Hier geldt nog altijd de regel dat de beste remedie tegen hoge prijzen juist hoge prijzen zijn.
                  Dat was zo met aardolie en zal hetzelfde zijn met aardgas.
                  Poetin heeft het uiteraard goed gespeeld door ons te afhankelijk te maken van Russisch gas (dat België niet van Gazprom koopt maakt niets uit want de gasprijzen zijn overal hetzelfde).
                  Als het echt heel duur wordt zal er sneller werk gemaakt worden van alternatieven (zowel hernieuwbare energie, groene waterstof als kernenergie ed - verder geen commentaar aub ).
                  Net zoals de oliesjeiks zal hij af en toe wat meer leveren om onze verslaving te bestendigen.

                  Persoonlijk verwacht ik dat gas de volgende jaren duur zal blijven.

                  Ik overweeg een kleine warmtepompboiler om in de zomermaanden warm water te maken met de overschot van de PV panelen, en een hybride warmtepomp ter vervanging van de gasketel (die je binnenkort ook niet meer mag plaatsen). Helemaal zonder gas gaat niet lukken vrees ik.
                  U “WIL” het gewoon niet begrijpen hé.
                  Ik heb ooit met de VREG een communicaties gehad en hun antwoord was 100% duidelijk.
                  Ze willen dat iedereen evenveel betaalt, ongeacht het verbruik om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.
                  Ze willen niet dat hun inkomsten verminderen omdat mensen zuiniger worden of energiebesparende maatregelen nemen.
                  Het is als vaste kosten betalen aan een benzinestation omdat je minder tankt of een zuinigere wagen hebt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    U “WIL” het gewoon niet begrijpen hé.
                    Ik heb ooit met de VREG een communicaties gehad en hun antwoord was 100% duidelijk.
                    Ze willen dat iedereen evenveel betaalt, ongeacht het verbruik om de inkomsten van de leveranciers te garanderen.
                    Ze willen niet dat hun inkomsten verminderen omdat mensen zuiniger worden of energiebesparende maatregelen nemen.
                    Het is als vaste kosten betalen aan een benzinestation omdat je minder tankt of een zuinigere wagen hebt.
                    Ik denk dat u het alleen maar zwart wil inzien, wat komt u daarmee vooruit ?
                    Zal dat uw (en ieders probleem) van hoge energierekeningen oplossen ?
                    Nee, dus verspil er uw tijd niet meer aan en gebruik hem voor zaken waar u wel iets kan aan doen .

                    Comment


                    • Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik denk dat u het alleen maar zwart wil inzien, wat komt u daarmee vooruit ?
                      Zal dat uw (en ieders probleem) van hoge energierekeningen oplossen ?
                      Nee, dus verspil er uw tijd niet meer aan en gebruik hem voor zaken waar u wel iets kan aan doen .
                      Neen, gewoon realistisch.
                      Alle dagen staan de kranten vol van de hoge tarieven voor energie en brandstoffen … er is maar ene dat geen problemen ziet en dat bent u.
                      Ofwel heb jij nog geen hoge rekening gekregen en moet die nog komen, ofwel ben je rijk genoeg om naar niets te moeten kijken.
                      Geen enkel topic op heel dit forum lost ook maar iets ter wereld op … we praten er over en kunnen er inderdaad niets aan veranderen.
                      Maar door het allemaal te minimaliseren lost u ook niets op. [emoji848]
                      Feit dat bijna heel het land (uitgezonderd u) het over de hoge prijzen heeft, zal er toch wel iets zijn zeker?
                      U verspeelt er anders ook veel tijd en energie aan om steeds het tegendeel te willen bewijzen. [emoji23]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Als iets te duur is wordt er minder van gekocht en naar vervanging gezocht zodat de producent zijn prijzen moet verlagen om zijn omzet te behouden.

                        PS:
                        De opmerking over de stijgende distributiekosten is ten dele juist: concreet is er op (de eerste schijf) gas ongeveer €200 vaste kost (en nauwelijks variabele), zodat iemand die minder verbruikt inderdaad meer per m3 betaalt.
                        Gezien de huidige gasprijzen is dit van weinig belang, de doelstelling is een minder hoge rekening.

                        Het effekt zal wel spelen bij het invoeren van een vaste distributiekost bij elektriciteit (het capaciteitstarief). De jaarfactuur zal stijgen voor wie weinig afneemt (kleine verbruikers en zonnepaneelbezitters ).

                        Voor drinkwater, dat gratis uit de bron komt, maakt distributie 100% van de kosten uit, in principe zou de laatste m3 oneindig veel kosten.
                        Naarmate we minder verbruiken stijgt de prijs per m3, en ook de totale factuur maar die zou nog groter zijn wanneer we evenveel zouden blijven gebruiken.
                        Er was een tijd dat voor water enkel een vaste vergoeding per kraan moest betaald worden, bij vorst liet iedereen het water lopen om bevriezing te vermijden.

                        Zowel voor elektriciteit, gas als water zijn maximumprijzen per eenheid vastgelegd, zoniet zou voor een verbruik van 1 m3 of 1 kWh de volle pot moeten betaald worden.
                        1m3 gas/jaar kost een kleine €30 voornamelijk vaste distributiekost, maar dat kan je vervangen door elektriciteit.

                        Per saldo gaat niemand meer betalen door zuiniger te zijn .
                        Klopt niet. Verschillende gaten in uw redenering. Je kan gas niet volledig vervangen door elektriciteit. Kijk maar naar onze fantastische beslissing om met dat gas elektriciteit te maken anders hebben we er geen. Elektriciteit is geen grondstof zoals gas. Elektriciteit moet je maken en zal dus altijd duurder zijn dan grondstoffen als je de markt laat spelen. Je redenering dat de prijs reageert op de prijs klopt ook enkel in een vrije markt. En de markt voor energie is dat alles behalve. Dat is wat we nu merken. Je zegt zelf dat het capaciteitstarief wie weinig verbruikt vooral zal treffen. Dat is niet wat het zou doen moest dit geen gemanipuleerde markt zijn. Er is in een vrije markt geen enkele reden om kleine verbruikers met een gemanipuleerd tarief te treffen. Dit is volledige manipulatie om kunstmatig de prijzen op te drijven. Wie ervan profiteert zal wel de juiste politieke kleur hebben.

                        Water is niet gratis aan de bron. Als je dat denkt zit je er behoorlijk naast. Dat vraagt heel wat bewerking voor je dat de leiding in kan pompen. En dat is een kost.

                        Men is de prijs van energie kustmatig aan het opdrijven om de problemen die de politiek veroorzaakt heeft door jarenlang wanbeleid onder de mat te vegen. We mogen geen gas meer gebruiken en moeten naar elektriciteit. Geen andere bronnen die misschien wel een oplossing voor het energietekort kunnen zijn. Elektriciteit waarvan het 100% vaststaat dat er schaarste zal zijn. Tegelijk wil men het mobiliteitsprobleem oplossen door transport onbetaalbaar te maken. De transitie naar elektriciteit helpt daarbij perfect. De auto's worden onbetaalbaar en de kost om die te gebruiken ook. De praktische kant maakt dat velen gewoon geen auto maar zullen kunnen gebruiken. Dus dat probleem lost zich ook op. De jeugd verleiden ze door dit allemaal als "groen" af te schilderen. Windmolens zijn ook een mooie alternatieve subsidiëring voor de landbouw. Een landbouwer met enkele windmolens op zijn grond moet die niet meer verbouwen, de molens brengen meer op. Trouwens, 30% van die molens levert 0kW. want defect of verouderd en een nieuwe zetten brengt meer op aan subsidie dan die oude kan opbrengen laat staan als je die moet herstellen.

                        Dit is een mooie caroussel van subsidies en gerichte politieke beslissingen. Follow the money zei men vroeger. Men zou het nu eens moeten doen. Net zoals onze minister uit de gaswereld komt en plots gascentrales de redding zijn.... Volg de andere geldstromen maar eens.
                        Last edited by Spanik; 7 februari 2022, 19:31.

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Inderdaad, ik ga mijn tijd niet verder verspillen om te discussieren met een paar (inderdaad juist TWEE) negativisten.

                          Het IS nu éénmaal zo (en niet mijn fout ).

                          In plaats van machteloos je frustratie te spuien, DOE er iets aan.

                          De grond van je argumentatie is dat het vroeger beter was, spijtig genoeg leven we in de realiteit van vandaag.

                          Begin een beweging die de macht overneemt om alles in orde te maken (ik kijk reikhalzend uit naar het programma), of neem tenminste maatregelen om je eigen rekeningen te verminderen, schrap andere uitgaven of verdien iets bij (wat ik ter info nog doe op mijn 72 jaar) om het te betalen.

                          Iedereen zal dat moeten doen, ik ben op dat punt niet optimistisch.

                          Alhoewel, vandaag heeft de zon heel de dag geschenen (maar misschien toch niet genoeg voor jullie).

                          Jeezus

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Inderdaad, ik ga mijn tijd niet verder verspillen om te discussieren met een paar (inderdaad juist TWEE) negativisten.

                            Het IS nu éénmaal zo (en niet mijn fout ).

                            In plaats van machteloos je frustratie te spuien, DOE er iets aan.

                            De grond van je argumentatie is dat het vroeger beter was, spijtig genoeg leven we in de realiteit van vandaag.

                            Begin een beweging die de macht overneemt om alles in orde te maken (ik kijk reikhalzend uit naar het programma), of neem tenminste maatregelen om je eigen rekeningen te verminderen, schrap andere uitgaven of verdien iets bij (wat ik ter info nog doe op mijn 72 jaar) om het te betalen.

                            Iedereen zal dat moeten doen, ik ben op dat punt niet optimistisch.

                            Alhoewel, vandaag heeft de zon heel de dag geschenen (maar misschien toch niet genoeg voor jullie).

                            Jeezus
                            Nogmaals, jij zou er beter iets aan doen … van mensen steeds te bekritiseren en naast de kwestie te antwoorden om uzelf de hemel in te prijzen.

                            Wat wil je dat we er aan doen?
                            Alles is geïsoleerd, alle toestellen zijn laagste energieverbruik dat beschikbaar was en hoogstens 5 jaar oud.
                            Alles LED verlichting.
                            Verwarming is nieuw, zelfs de best geïsoleerde garagepoort dat we konden vinden.
                            Er liggen zonnepanelen die meer opbrengen dan we verbruiken.
                            We werken meestal van thuis uit, verwarming, elektriciteit en al is dan uiteraard ook nodig.
                            Wat wil je nog meer doen?
                            Hoog van de toren blazen zoals ene zal er niks aan veranderen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Als je de laatste jaren maatregelen hebt getroffen om minder energie te verbruiken in en rond je woning, dan zou je normaalgezien ook nu minder energie moeten verbruiken dan voor die besparingsmaatregelen.
                              Omdat de voorbije jaren vooral allerhande "toeslagen" duurder geworden zijn merkte je de besparing niet echt op de energiefactuur.
                              Maar zonder die besparingen zou je energiefactuur de laatste jaren waarschijnlijk nog veel meer gestegen zijn, en dan zou je met de recente prijsstijgingen nog een heel pak meer moeten betalen.
                              Als je bijvoorbeeld van 100 euro per maand naar 300 euro gaat, dan is dat nog altijd een stuk beter dan dat je van 200 naar 600 euro gaat met de huidige prijzen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Als je de laatste jaren maatregelen hebt getroffen om minder energie te verbruiken in en rond je woning, dan zou je normaalgezien ook nu minder energie moeten verbruiken dan voor die besparingsmaatregelen.
                                Omdat de voorbije jaren vooral allerhande "toeslagen" duurder geworden zijn merkte je de besparing niet echt op de energiefactuur.
                                Maar zonder die besparingen zou je energiefactuur de laatste jaren waarschijnlijk nog veel meer gestegen zijn, en dan zou je met de recente prijsstijgingen nog een heel pak meer moeten betalen.
                                Als je bijvoorbeeld van 100 euro per maand naar 300 euro gaat, dan is dat nog altijd een stuk beter dan dat je van 200 naar 600 euro gaat met de huidige prijzen.
                                Tjah, gewone logica zeker hé

                                Maar wat mij opvalt, hoe meer mensen doen om te besparen hoe duurder de energie wordt
                                En dat is geen zwartkijken maar gewoon een observatie van de realiteit

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X