Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Autokeuring

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    .........................
    Zou men trouwens met zo’n externe booster nog door de keuring geraken? [emoji848]
    Als die er zelf bijgeplaatst is niet. Gelukkig.
    Electrische voertuigen hebben meestal een luidspreker vanaf fabriek. Maar die knallen niet, die zoemen.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

    Comment


    • Autokeuring

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Als die er zelf bijgeplaatst is niet. Gelukkig.
      Electrische voertuigen hebben meestal een luidspreker vanaf fabriek. Maar die knallen niet, die zoemen.
      En dat gezoem is soms wel nuttig voor voetgangers, maar ook zeer irritant en soms luider dan een gewone motor.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Autokeuring

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        En dat gezoem is soms wel nuttig voor voetgangers, maar ook zeer irritant en soms luider dan een gewone motor.
        Een veel gehoorde klacht op de golfterreinen van Knokke Het Zoute
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • Re: Autokeuring

          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          Een veel gehoorde klacht op de golfterreinen van Knokke Het Zoute
          En het geklaag is luider dan de wagens? [emoji23]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Autokeuring

            Om het weer over de autokeuring te hebben, zojuist een afspraak gemaakt om met de wagen van mijn vader naar de keuring te gaan.
            Had ik gewild, dan mocht ik reeds begin volgende week gaan, maar ik heb het toch maar uitgesteld tot halfweg juni.
            Dit omdat de wagen pas vanaf 11 mei mag gaan omdat zijn hij gekeurd is tot 11 juli, dus toch tijd genoeg.
            Ik was er deze keer vroeg bij, want vorig jaar moest je maanden vooraf een afspraak proberen te regelen, maar blijkbaar is dit op vandaag niet meer het geval, toch niet meer in het station waar ik met de wagen van mijn vader ga.

            Comment


            • Re: Autokeuring

              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              PS Ook heel streng waar ik ga voor de dashcam. Die moet verwijderd worden.
              Ik probeerde de voorlaatste keer hem gewoon naar beneden, naar het dashbord, te richten ipv weg te nemen maar.... ze waren niet akkoord, eraf moest en zou hij.
              Nu de laatste keer wist ik het, en had hem vooraf verwijderd.
              Ik vraag me af of dat een algemene regel is die overal wordt toegepast. Dashcams zijn wettelijk toegelaten en op de keuring mag men deze niet afkeuren in verband met de locatie van het toestel. Natuurlijk gelden de algemene regels van de privacy. Maar verplichten om te verwijderen?
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Re: Autokeuring

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Ik vraag me af of dat een algemene regel is die overal wordt toegepast. Dashcams zijn wettelijk toegelaten en op de keuring mag men deze niet afkeuren in verband met de locatie van het toestel. Natuurlijk gelden de algemene regels van de privacy. Maar verplichten om te verwijderen?
                Enkel tijdens de keuring natuurlijk. Er wordt helemaal niks afgekeurd, maar men wil blijkbaar niet dat er beelden worden opgenomen IN het keuringsstation.
                Het zal dus gewoon met de privacy te maken hebben. Maar ze gingen er toch niet mee akkoord dat ik de cam op het dashbord/vloermatten richtte... hij moest gewoon verwijderd worden tijdens de keuring. Nogmaals voor alle duidelijkheid, dit was enkel en alleen TIJDENS DE KEURING.

                Comment


                • Autokeuring

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Ik vraag me af of dat een algemene regel is die overal wordt toegepast. Dashcams zijn wettelijk toegelaten en op de keuring mag men deze niet afkeuren in verband met de locatie van het toestel. Natuurlijk gelden de algemene regels van de privacy. Maar verplichten om te verwijderen?
                  De dashcam moet ook hier in principe weg of tenminste 100% duidelijk uitgeschakeld, het hangt ervan af hoe streng die persoon optreedt.
                  In België is er geen algemeen verbod op dashcams, wel mag die in theorie enkel voor persoonlijk gebruik geplaatst zijn, mogen de beelden niet gedeeld worden en mag niet bedoeld zijn om personen te filmen of de privacy niet te respecteren.
                  Ook mag de houder enkel op een klein specifiek deel van de ruit worden bevestigd, in theorie net rond de spiegel waar de ruit vaak ook van die zwarte stippen heeft.
                  Om geen discussie te hebben speel ik liever op zeker en haal ik die er even af tijdens de keuring.
                  Het zou dom zijn de wagen afgekeurd te zien doordat de camera op een niet toegelaten plaats bevestigd is … wat in 99% van de gevallen zo is mits men door die zwarte stippen niet kan filmen en er vaak achter de spiegel te weinig plaats is en de interpretatie van “storend in het zicht” nogal vaag is en afhankelijk van de grootte en zithouding van de bestuurder.
                  De reden dat ze eventueel kunnen aanhalen is dat de voorruit niet vrij is en het zicht belemmerd wordt, idem wat een losse GPS betreft.

                  Aan de ingang van de keuring hangt een bord dat camera’s (algemeen) verboden zijn, geen foto’s en geen video’s.

                  En wie af en toe eens naar het buitenland gaat, die kan maar best een afneembare dashcam hebben mits die in bepaalde landen verboden is, niet enkel het gebruik maar ook het geplaatst zijn op zich is dan al te veel en in bepaalde landen mag die niet eens in de passagiersruimte aanwezig zijn (ook niet op grond).
                  Last edited by VerSeg; 3 mei 2023, 13:32.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Autokeuring

                    Ik heb mijn wagen recent laten keuren.
                    Ze hebben niets gezegd over de zeer duidelijk zichtbare dashcam dat nog aan mijn raam plakte.

                    Gisteren geweest met de buurman zijn wagen.
                    Ik had voor hem een afspraak gemaakt en we konden zo binnen rijden en waren direct aan de beurt.
                    Nog een dametje aangesproken die er zonder afspraak was gekomen. Ze stond al 2,5 uur aan te schuiven.

                    Comment


                    • Re: Autokeuring

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Ook mag de houder enkel op een klein specifiek deel van de ruit worden bevestigd, in theorie net rond de spiegel waar de ruit vaak ook van die zwarte stippen heeft.
                      Om geen discussie te hebben speel ik liever op zeker en haal ik die er even af tijdens de keuring.
                      Het zou dom zijn de wagen afgekeurd te zien doordat de camera op een niet toegelaten plaats bevestigd is … wat in 99% van de gevallen zo is mits men door die zwarte stippen niet kan filmen en er vaak achter de spiegel te weinig plaats is en de interpretatie van “storend in het zicht” nogal vaag is en afhankelijk van de grootte en zithouding van de bestuurder.
                      De reden dat ze eventueel kunnen aanhalen is dat de voorruit niet vrij is en het zicht belemmerd wordt, idem wat een losse GPS betreft.
                      Een stukje uit jouw bericht waar je volgens mij niet correct op de hoogte bent. Het handboek voor technische periodieke keuringen (Vlaamse Overheid) stelt hierover het volgende:

                      OBSTAKELS IN HET GEZICHTSVELD NAAR VOREN EN OPZIJ VAN DE BESTUURDER
                      Controleer vanaf de bestuurderszitplaats en met gesloten (zij)ruiten, op onnodige vaste obstakels die het zicht naar voren en opzij belemmeren.
                      Onderstaande onvolledige lijst van obstakels worden nooit als onnodig beschouwd:
                      • (Tweede) binnenspiegel
                      • Wettelijke vignetten (parkeervignet, milieuvignet, autowegenvignet, vignet autokeuring…)
                      • Houder met/voor navigatiesysteem, gsm of dashcam
                      • OBU (On Board Unit) voor tolheffingsysteem
                      • ADAS (Advanced driver assistance systems)
                      • HUD (Head-up display)
                      • Reglementair geplaatste zonneband

                      In principe mag men dus niet afkeuren wat locatie van het toestel betreft. Al is gezond verstand wel handig bij het kiezen van een montageplaats voor dashcam of dergelijke.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Autokeuring

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Een stukje uit jouw bericht waar je volgens mij niet correct op de hoogte bent. Het handboek voor technische periodieke keuringen (Vlaamse Overheid) stelt hierover het volgende:

                        OBSTAKELS IN HET GEZICHTSVELD NAAR VOREN EN OPZIJ VAN DE BESTUURDER
                        Controleer vanaf de bestuurderszitplaats en met gesloten (zij)ruiten, op onnodige vaste obstakels die het zicht naar voren en opzij belemmeren.
                        Onderstaande onvolledige lijst van obstakels worden nooit als onnodig beschouwd:
                        • (Tweede) binnenspiegel
                        • Wettelijke vignetten (parkeervignet, milieuvignet, autowegenvignet, vignet autokeuring…)
                        • Houder met/voor navigatiesysteem, gsm of dashcam
                        • OBU (On Board Unit) voor tolheffingsysteem
                        • ADAS (Advanced driver assistance systems)
                        • HUD (Head-up display)
                        • Reglementair geplaatste zonneband

                        In principe mag men dus niet afkeuren wat locatie van het toestel betreft. Al is gezond verstand wel handig bij het kiezen van een montageplaats voor dashcam of dergelijke.
                        En net daar zit het probleem van mogelijke interpretatie … het wordt niet als onnodig beschouwd, maar het kan nog steeds hinderlijk zijn.
                        Om naar de zijstraten aan een kruispunt of rotonde te kijken heeft men zo goed als de volledige breedte van de voorruit nodig.
                        Het neemt niet weg dat ze bij de keuring lastig doen als die er in zit, liever op zeker spelen dat je die mannen niet ambetant maakt. [emoji6]

                        Het zal in elk geval minder storend zijn dan wie zijn krant leest tijdens het rijden (ziet men ook geregeld). [emoji848]

                        Probeer het anders eens … [emoji23]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Autokeuring

                          Mijn dashcam is zo klein dat hij zéker niet in de weg hangt en zelfs niet opvalt. Wanneer ik mensen meeneem, is er nog nooit iemand geweest die vroeg wat dat kleine buisje aan de voorruit was. Waarschijnlijk zien ze het zelfs niet. Het is een BlackVue DR590W-1 CH. In de keuring hadden ze het wel gezien, die letten daar waarschijnlijk speciaal op.
                          Wel laten plaatsen door ervaren techniekers die ook veel van de ploegwagens van beroepsrennersploegen uitrusten met allerlei communicatie technieken.
                          Je betaalt iets meer, maar er is geen draadje langer dan een paar centimeter te zien in de auto .

                          Comment


                          • Re: Autokeuring

                            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            ....................................
                            Electrische voertuigen hebben meestal een luidspreker vanaf fabriek. Maar die knallen niet, die zoemen.
                            Foutje ! De nieuwe 100% elektrische Abarth 500e heeft zijn eigen geluidje.
                            Daarvoor is er een Abarth sound generator ingebouwd. Geef het kind een naam. :-)
                            De "ultieme expressie van pure elektrische kracht" of zo. Wie bedenkt zoiets.

                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                            Comment


                            • Re: Autokeuring

                              Vandaag geweest op afspraak.
                              Afspraak was 13:30 maar waren er al om 13:15 mee begonnen.
                              Niettegenstaande er nog voldoende plaatsen vrij waren op afspraak, stond de meerderheid blijkbaar liever in de file aan te schuiven.
                              Dat men 4x4 moest melden wist ik al, maar dat het ook nuttig is om luchtvering of adaptieve vering te melden wist ik niet.
                              Als men dit soort vering heeft, dan moet die niet getest worden.
                              Iedereen super vriendelijk en voorzichtig, dus terug een positieve ervaring. [emoji57]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Autokeuring

                                Nog een toevoeging, deze keer eens bewust de dashcam laten hangen, niemand dat er een opmerking over gemaakt heeft. [emoji57]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X