Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Autokeuring

    De eerste keer moet je toch ook meteen gaan zodra de wagen ingeschreven wordt?
    Daar heb je gelijk in.

    Van het tweede punt ben ik niet zeker, er zijn ook situaties die niet zo duidelijk zijn.

    De eigenaar van de trekkende wagen moet in elk geval zijn verzekering op de hoogte stellen van het feit dat hij een aanhanger trekt, of die van hem is of niet (onder 750 kg).
    Boven 750 kg moet de verzekering op de hoogte zijn van elke individuele aanhanger die je trekt.
    Dit losstaand van de verzekering van de aanhanger zelf die als apart voertuig wordt beschouwd.

    Eigenlijk geen groot probleem en het kost zelfs niets, enkel aan denken om een mail te sturen.

    Ik ga voorbij aan het rijbewijs voor een sleep met een MTM boven 3500 kg (wagen + aanhanger) voor al wie te jong is om nog automatisch een BE te hebben.

    Voor de rest akkoord dat de keuring van de trekhaak een lachertje is en vooral bedoeld om de kas te spijzen.

    Comment


    • Re: Autokeuring

      Dat van die trekhaak, is dat recent? Bij mijn vorige wagen had ik een optiepack genomen waar ook een verwijderbare trekhaak in zat. Ik moest eigenlijk andere dingen in dat pack hebben, die trekhaak zat er gewoon bij. Ik ben daar nooit voor naar de keuring geweest, eerste keuring na 4 jaar. Elke keuring vroegen ze er naar maar als ik de losse haak liet zien in zijn hoes dan was het ok. Ik kan me niet herinneren dat ze daar ooit iets van gezegd hebben of iets van nagekeken. Was in fabriek gemonteerd.

      Comment


      • Autokeuring



        Bestaat toch al vele jaren, juiste datum kan ik niet meteen vinden.
        Toch al gevonden dat men dat in 2012 ook al deed.
        Last edited by VerSeg; 6 april 2023, 22:30.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Autokeuring

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Daar heb je gelijk in.

          Van het tweede punt ben ik niet zeker, er zijn ook situaties die niet zo duidelijk zijn.

          De eigenaar van de trekkende wagen moet in elk geval zijn verzekering op de hoogte stellen van het feit dat hij een aanhanger trekt, of die van hem is of niet (onder 750 kg).
          Boven 750 kg moet de verzekering op de hoogte zijn van elke individuele aanhanger die je trekt.
          Dit losstaand van de verzekering van de aanhanger zelf die als apart voertuig wordt beschouwd.

          Eigenlijk geen groot probleem en het kost zelfs niets, enkel aan denken om een mail te sturen.

          Ik ga voorbij aan het rijbewijs voor een sleep met een MTM boven 3500 kg (wagen + aanhanger) voor al wie te jong is om nog automatisch een BE te hebben.

          Voor de rest akkoord dat de keuring van de trekhaak een lachertje is en vooral bedoeld om de kas te spijzen.
          Kost niks? Ik neem aan dat je het hebt over de max 750 kg aanhangers, dat blijkt niet zo uit jouw tekst. Boven 750 kg betaal je extra.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Re: Autokeuring

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik kan me niet herinneren dat ze daar ooit iets van gezegd hebben of iets van nagekeken. Was in fabriek gemonteerd.
            In de fabriek gemonteerd maakt niets uit, je moet er (extra) mee naar de keuring. Dat is juist het stupide van heel de situatie en heeft dus niks met verkeersveiligheid te maken maar met kassa.
            In het keuringsbewijs zou je moeten kunnen terugvinden dat de trekhaak is gekeurd lijkt me.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Re: Autokeuring

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Dat van die trekhaak, is dat recent? Bij mijn vorige wagen had ik een optiepack genomen waar ook een verwijderbare trekhaak in zat. Ik moest eigenlijk andere dingen in dat pack hebben, die trekhaak zat er gewoon bij. Ik ben daar nooit voor naar de keuring geweest, eerste keuring na 4 jaar. Elke keuring vroegen ze er naar maar als ik de losse haak liet zien in zijn hoes dan was het ok. Ik kan me niet herinneren dat ze daar ooit iets van gezegd hebben of iets van nagekeken. Was in fabriek gemonteerd.
              Waar ik ga (Nazareth-Eke) zou dat niet pakken hoor. Het verschijnt zelfs voortdurend op digitale infoborden die boven de ingang hangen, naast vele andere zaken hoe je je voertuig moet aanbieden, dus ook "met volledig gemonteerde trekhaak". Die van mij is ook afneembaar (wordt enkel gebruikt om fietsdrager te plaatsen), maar wordt er voor de keuring altijd netjes opgezet.

              Comment


              • Re: Autokeuring

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Kost niks? Ik neem aan dat je het hebt over de max 750 kg aanhangers, dat blijkt niet zo uit jouw tekst. Boven 750 kg betaal je extra.
                Nee, maar eens je een verzekering betaald hebt voor jouw aanhanger kost het niets om een lijstje door te sturen met de nummerplaten van de andere.
                Ook wie zelf geen aanhanger heeft en een >750kg kan en mag trekken (zowel wat de auto als zijn rijbewijs betreft) heeft hiervoor geen extra kosten, die zijn betaald door de eigenaar van de aanhanger.

                Comment


                • Re: Autokeuring

                  Denk dat er meer zijn met een -750kg trekhaak op hun auto die dient voor een fietsdrager dan dat ze ooit een aanhanger zullen trekken.

                  Comment


                  • Re: Autokeuring

                    Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                    Denk dat er meer zijn met een -750kg trekhaak op hun auto die dient voor een fietsdrager dan dat ze ooit een aanhanger zullen trekken.
                    Dat zal wel, onder andere ikzelf. Ik weet zelfs niet voor hoeveel kg mijn trekhaak is.
                    Ik heb gewoon een trekhaak gevraagd voor een fietsdrager, die laten monteren, en heb betaald.
                    Ik ga nooit een aanhanger trekken, ik laat grote stukken, die niet in onze auto passen, liever leveren.
                    Je mag reeds heel veel keer leveringskosten betalen voor je aan de prijs van een (kleine) aanhanger komt .
                    Ik mag zelfs de dubbel asser van mijn schoonbroer gratis gebruiken.... maar heb die nog nooit nodig gehad.

                    Comment


                    • Re: Autokeuring

                      Het is opletten met trekhaken voor fietsendragers.
                      De meeste mogen geen aanhangwagen trekken maar wel fietsen dragen.
                      Je kan het zien aan het typeplaatje.
                      Ontbreekt dit dan mag je niet zwaar trekken ermee. (geen idee of -750kg dan ook mag)

                      Comment


                      • Re: Autokeuring

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Het is opletten met trekhaken voor fietsendragers.
                        De meeste mogen geen aanhangwagen trekken maar wel fietsen dragen.
                        Je kan het zien aan het typeplaatje.
                        Ontbreekt dit dan mag je niet zwaar trekken ermee. (geen idee of -750kg dan ook mag)
                        Nergens een typeplaatje te vinden, noch op het vast gedeelte, noch op de trekhaak zelf.
                        Het is een Oris Ak41-detachable tow ball.
                        Als ik in het bijgeleverde boekje kijk, staat er gewoon op een tekening dat je in het instructieboekje van de wagen moet kijken hoeveel je mag trekken (??).
                        Als ik in het instructieboekje van de wagen kijk, dan verwijst men naar het typeplaatje van de wagen.
                        En wanneer ik daar naar kijk, dan wordt het helemaal koeterwaals voor mij want daar heeft met het over, totaal voertuiggewicht, totaal treingewicht, max toegelat. belading vooras, max toegelat. belading achteras.....

                        Nu voor mij geen probleem, omdat ik toch nooit een aanhanger ga trekken.
                        Last edited by Guest49; 7 april 2023, 15:38. Reden: tikfouten

                        Comment


                        • Re: Autokeuring

                          Ik denk dat het tegenwoordig moeilijk is om nog een "echte" trekhaak achteraf op een auto te plaatsen, af fabriek is deze geïntegreerd in het systeem.
                          Zelfs mijn - inmiddels 12 jaar oude - wagen past zich aan zogauw de stekker ingestoken is.
                          Vooral tegengaan van slingerbewegingen, maar ook aanpassen van de achteruitrij sensors en dergelijke.

                          Comment


                          • Re: Autokeuring

                            Dat zal in de meeste gevallen geen probleem zijn, de tijd van boor maar ergens een paar gaten is al lang voorbij, de trekhaakfabrikanten maken dat hun product volledig is afgestemd op een bepaald merk en type/model wagen. Voor de integratie van de veiligheidssystemen moet je best wel een kabelset (meestal van de autofabrikant) of module aanschaffen waardoor deze systemen perfect blijven werken en/of aangepast worden aan de aanhanger.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • Re: Autokeuring

                              Goedendag iedereen, wat zegt de keuring over de uitlaat? Mag ik twee extra pijpen rechts bijzetten en aansluiten op het originele systeem of gaat dit niet goed komen bij de keuring? Alvast bedankt.

                              Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

                              Comment


                              • Autokeuring

                                Oorspronkelijk geplaatst door robbymedved Bekijk bericht
                                Goedendag iedereen, wat zegt de keuring over de uitlaat? Mag ik twee extra pijpen rechts bijzetten en aansluiten op het originele systeem of gaat dit niet goed komen bij de keuring? Alvast bedankt.

                                Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
                                Zelfs als het goedkomt, dan zal je 9/10 bijbetalen voor een tuning attest.
                                In theorie mag men niets veranderen aan de wagen wat de specificaties verandert.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X