Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Autokeuring

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Net dat bewijst niet dat het correct geplaatst werd, zowat elke officiële garage geeft een factuur.
    Mocht elke garage correct werken en iedereen zijn voertuig tijdig laten onderhouden, dan is een keuring in principe zelfs overbodig.
    Als er niet meer vertrouwen is in een officiële garage, moet men met de auto naar de keuring na elke wielwissel of werk aan de remmen. Veel meer risico dan een trekhaak. Want de trekhaak is zelden of nooit het probleem, kijk maar eens welke aanhangers zelf gefabriceerd zijn, die hangen nog vaak aan elkaar met kauwgom.
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Dat klopt volledig, maar als de stekker niet goed is, dan ook de lichten niet.
    Daar zouden ze dringend werk van mogen maken, maar zal een lange periode zijn voor ze wereldwijd overgeschakeld kunnen zijn. [emoji57]
    Tja, kwestie van de wetgeving aanpassen. Twintig jaar of zo geleden bestond die ABS stekker niet eens, daar zijn dan ook normen rond opgemaakt want die stekker moet natuurlijk universeel uitwisselbaar zijn met alle merken van vrachtwagens. Ter info ABS ISO7638
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Re: Autokeuring

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Als er niet meer vertrouwen is in een officiële garage, moet men met de auto naar de keuring na elke wielwissel of werk aan de remmen. Veel meer risico dan een trekhaak. Want de trekhaak is zelden of nooit het probleem, kijk maar eens welke aanhangers zelf gefabriceerd zijn, die hangen nog vaak aan elkaar met kauwgom.
      Da’s dan uw persoonlijke visie dat een trekhaak zelden een probleem is, maar de keuring is er net gekomen omdat er problemen waren. [emoji57]

      Tja, kwestie van de wetgeving aanpassen. Twintig jaar of zo geleden bestond die ABS stekker niet eens, daar zijn dan ook normen rond opgemaakt want die stekker moet natuurlijk universeel uitwisselbaar zijn met alle merken van vrachtwagens. Ter info ABS ISO7638
      Er is natuurlijk een groot verschil tussen een nieuwe of extra optie standaard maken en een bestaande wereldwijd gebruikte stekker aanpassen.
      Maar uiteindelijk is altijd alles mogelijk, met héél veel geduld.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Autokeuring

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Da’s dan uw persoonlijke visie dat een trekhaak zelden een probleem is, maar de keuring is er net gekomen omdat er problemen waren. [emoji57]
        Zullen we overeenkomen dat ook dat jouw persoonlijke visie is?
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Er is natuurlijk een groot verschil tussen een nieuwe of extra optie standaard maken en een bestaande wereldwijd gebruikte stekker aanpassen.
        Maar uiteindelijk is altijd alles mogelijk, met héél veel geduld.
        Onzin, vandaag zijn er ook al twee systemen van stekkers, en voor iedere is er een adapter beschikbaar. Je kan zoiets invoeren op nieuwe wagens vanaf pakweg 2025 en de rest uitfaseren dan lost het zichzelf op. Een beetje zoals Betamax en VHS
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Re: Autokeuring

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Een beetje zoals Betamax en VHS
          Waarvan het slechtste systeem (VHS) uiteindelijk overbleef...
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • Re: Autokeuring

            Ale, het gaat de goede kant op. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230329_95273389

            Nu nog een vrije markt invoeren zodat de koehandel kan stoppen.

            Comment


            • Re: Autokeuring

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ale, het gaat de goede kant op. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230329_95273389

              Nu nog een vrije markt invoeren zodat de koehandel kan stoppen.
              Laatste zin in het artikel:
              “Want ik begin de indruk te krijgen dat de werking van de keuringscentra stilaan op een verdienmodel gebaseerd is”, zei de minister.
              Euh, de zaak is geprivatiseerd, wat had je dan gedacht? Dat die dat bedrijven dat doen omdat ze echt de verkeersveiligheid willen verbeteren voor de schoon ogen van de minister?

              Comment


              • Re: Autokeuring

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Als er niet meer vertrouwen is in een officiële garage, moet men met de auto naar de keuring na elke wielwissel of werk aan de remmen. Veel meer risico dan een trekhaak. Want de trekhaak is zelden of nooit het probleem, kijk maar eens welke aanhangers zelf gefabriceerd zijn, die hangen nog vaak aan elkaar met kauwgom.

                Tja, kwestie van de wetgeving aanpassen. Twintig jaar of zo geleden bestond die ABS stekker niet eens, daar zijn dan ook normen rond opgemaakt want die stekker moet natuurlijk universeel uitwisselbaar zijn met alle merken van vrachtwagens. Ter info ABS ISO7638
                Die vrachtwagenstekker wordt toch nooit op personenwagens gebruikt.

                De 7-pin stekker daarvan (met 3 in het midden) is inderdaad pruts, die met 13 (die al lang standaard wordt gemonteerd) is veel beter vooral omdat de circuits meer gescheiden zijn.
                Nochtans hou ik de 7-pin op de aanhangers, want die is aansluitbaar op alle wagens en omgekeerd niet.
                Af en toe de contacten schoonmaken (met fijn schuurpapier na lange stilstand, of anders met contactspray) en dan werkt het weer.
                Maar een beetje moeite doen, nee, ook de juiste nummerplaat wordt zelden gehangen.

                Zopas € 44,50 betaald voor een tweejaarlijkse 750+ aanhangerkeuring, als iedereen dat voor een klein remorske moet betalen zullen de krotten rap van de baan zijn.
                Last edited by palombian; 29 maart 2023, 16:32.

                Comment


                • Re: Autokeuring

                  Huh, tweejaarlijks voor een 750+ aanhanger? Ik moest met mijn 2ton aanhanger ieder jaar naar de keuring. Het is ook niet alleen die 44,50 euro voor de keuring zelf, ook de verzekering is extra terwijl voor de max 750kg de aanhangerverzekering gratis inbegrepen is bij de meeste autoverzekeringen. Bovendien moet je dan met de auto ook ieder jaar naar de keuring, zelfs als die splinternieuw is. Dus geen vier jaar zonder keuring en dan om de twee jaar.
                  7pin naar 13 pin adapter bestaat voor zowel naar de auto als naar de aanhanger. Natuurlijk zijn sommige zaken dan niet altijd beschikbaar zoals achteruitrijlichten of 12v voeding voor de caravan.
                  Die vrachtwagenstekker is specifiek voor de ABS, de lichten en richtingaanwijzers worden nog steeds gevoed door een andere knullige stekker à la 7 pin bij de auto's. Het was maar ter illustratie dat er veel beter ontwerpen zijn de jaren'50 waardeloze 7pin stekker. Die 13 pin is inderdaad een verbetering -als je een deftig merk gebruikt- maar in vergelijking met die ABS stekker is het ergonomisch niet het beste design.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Re: Autokeuring

                    Net op keuring geweest, afspraak om 10u, stipt om 10 kon ik binnenrijden. Geen 5 minuten moeten wachten, afspraak een paar weken geleden gemaakt. Station Tienen

                    Comment


                    • Re: Autokeuring

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Net op keuring geweest, afspraak om 10u, stipt om 10 kon ik binnenrijden. Geen 5 minuten moeten wachten, afspraak een paar weken geleden gemaakt. Station Tienen
                      Ofwel had je geluk, ofwel hebben ze niet veel werk in Tienen, maar ik zou iedereen toch aanraden een paar maanden vooraf je afspraak vast te leggen.
                      Dan kom je niet voor de verrassing te staan dat alle data en uren voor afspraak reeds bezet zijn tegen jouw uiterste keuringsdatum.

                      Comment


                      • Re: Autokeuring

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Net op keuring geweest, afspraak om 10u, stipt om 10 kon ik binnenrijden. Geen 5 minuten moeten wachten, afspraak een paar weken geleden gemaakt. Station Tienen
                        De laatste keer dat ik naar keuring ging, dan was ik terug thuis op het uur dat ik ginder moest zijn. [emoji23]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Autokeuring

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          De laatste keer dat ik naar keuring ging, dan was ik terug thuis op het uur dat ik ginder moest zijn. [emoji23]
                          Mijn buurman, die vroeger bij de RTT werkte, kon dat ook
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • Re: Autokeuring

                            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                            Ofwel had je geluk, ofwel hebben ze niet veel werk in Tienen, maar ik zou iedereen toch aanraden een paar maanden vooraf je afspraak vast te leggen.
                            Dan kom je niet voor de verrassing te staan dat alle data en uren voor afspraak reeds bezet zijn tegen jouw uiterste keuringsdatum.
                            Hier ook niets dan goede ervaringen met station Tienen.
                            Alken ook.

                            Comment


                            • Re: Autokeuring

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              En schaf de verplichte keuring voor nieuwe wagen na montage trekhaak af (voor aanhangers max 750 kg). Zelfs vanuit de autofabriek origineel gemonteerd, kan je nog naar de keuring. Met een lamp op schijnen, even aan voelen en goedgekeurd. Dit is jaarlijks voor duizenden nieuwe wagens. Als je de fabriek of erkende garage niet kan betrouwen, moet je na wisselen van banden ook naar de keuring. Belachelijk.
                              Correctie: met een nieuwe wagen met trekhaak moest je die enkel elk jaar laten keuren om een aanhangwagen van meer dan 750kg te trekken, losstaand van het maximale gewicht dat de wagen mag trekken.
                              Ik had op dat moment een (geremde - alhoewel dit er niets toe doet) aanhanger van 650 kg MTM en ben pas na 4 jaar naar de keuring geweest.
                              De regelgeving - en de fiscaliteit - van aanhangers is zo'n soep dat geen enkele flik op de baan dat helemaal overziet.

                              Belangrijkst is - buiten het technische aspect - dat je met de verzekering in orde bent, en daar heb ik in heel mijn leven nog niet voor bijbetaald.
                              Onder 750 kg - daarboven ook - wordt de aanhanger bijgeschreven bij de auto. Dit dekt de risoco's zolang de aanhanger aan de auto is gekoppeld.
                              Als je met het remorkske van de buurman naar het containerpark rijdt en de koppeling schiet los in de bocht kan je het dus gaan uitleggen.

                              Boven 750 kg is een apart verzekeringsbewijs voor de aanhanger nodig, die ook de risco's van de losstaande (of rijdende) aanhanger verzekert.

                              Aanhangers zijn gevaarlijke dingen waar je moet mee leren rijden - ook achteruit - en constant moet opletten.
                              Last edited by palombian; 5 april 2023, 20:42.

                              Comment


                              • Autokeuring

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Correctie: met een nieuwe wagen met trekhaak moest je die enkel elk jaar laten keuren om een aanhangwagen van meer dan 750kg te trekken, losstaand van het maximale gewicht dat de wagen mag trekken.
                                Ik had op dat moment een (geremde - alhoewel dit er niets toe doet) aanhanger van 650 kg MTM en ben pas na 4 jaar naar de keuring geweest.
                                De eerste keer moet je toch ook meteen gaan zodra de wagen ingeschreven wordt?

                                Onder 750 kg - daarboven ook - wordt de aanhanger bijgeschreven bij de auto. Dit dekt de risoco's zolang de aanhanger aan de auto is gekoppeld.
                                Als je met het remorkske van de buurman naar het containerpark rijdt en de koppeling schiet los in de bocht kan je het dus gaan uitleggen.
                                Waarom zou je het moeten gaan uitleggen?
                                Een wagen is altijd verzekerd inclusief een aanhangwagen tot 750 kg, maar de gegevens van de aanhangwagen moet men niet doorgeven aan de verzekering en nergens staat dat men er,ook eigenaar van moet zijn.
                                Enige om wettig in orde te zijn is dat die technisch in orde is en de juiste nummerplaat draagt.
                                Zolang die aan uw auto hangt en er tijdens het rijden schade mee berokkend wordt (losschieten al rijdend hoort er bij), dan is dat verzekerd.
                                Als er onderweg een wiel van uw wagen lost en ergens schade berokkent, dan is dat ook verzekerd ook al hangt dat wiel niet meer aan de wagen. [emoji6]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X