Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Autokeuring

    Men is niet gebonden aan één keuringsstation, tenzij voor herkeuring.
    Als dat de eerste keuring was na 4 jaar of de tweede voor 6 jaar dan heb je ook dubbele pech als je te laat was, dan komt er een supplement bij en krijg je maar één jaar in plaats van twee.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #77
      Re: Autokeuring

      Yep, ik was 1 week te laat. Maar dat was het snelste dat ik redelijk in de buurt naar de keuring kon. Ik had geen zin om 100km te rijden. De motor moet wel warm staan maar je nmoet nu ook niet overdrijven.

      Comment


      • #78
        Re: Autokeuring

        Waar staat er dat de motor warm moet zijn ?

        Aan de getuigenissen over het afspraaksysteem te horen ben ik blij dat ik dat nooit gedaan heb.
        Toen ik nog werkte stond ik er op maandagmorgen voor 7h. Misschien waren ze dan nog niet goed wakker maar nooit problemen gehad.
        En in alle stations waar ik al geweest ben even correct en vriendelijk.

        Comment


        • #79
          Re: Autokeuring

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Waar staat er dat de motor warm moet zijn ?

          Aan de getuigenissen over het afspraaksysteem te horen ben ik blij dat ik dat nooit gedaan heb.
          Toen ik nog werkte stond ik er op maandagmorgen voor 7h. Misschien waren ze dan nog niet goed wakker maar nooit problemen gehad.
          En in alle stations waar ik al geweest ben even correct en vriendelijk.
          Voor de emissietest is het beter dat de motor (en uitlaat) op bedrijfstemperatuur is. En het is niet omdat je daar om 7h staat dat je motor niet warm is. Je hoeft daarvoor geen 100km te rijden. Maar ik woon nog geen kilometer van het station waar ik geweest ben. Dus even enkele km de steenweg op tot het eerste rondpunt en terug en dat is in orde. Een versnelling lager dan anders dat de motor wat hoger in toeren gaat. Vroeger ging ik naar het station het dichtste bij het werk. Maar sinds ik van dienst en plaats veranderd ben en met thuiswerk ga ik dichterbij. Trouwens aan het keuringsstation zelf hangt het op dat de motor best op bedrijfstemperatuur is.

          Dat vriendelijk zijn is iets recents. Als ik me herinner van de jaren voor 2000, dan was dit een verzameling hurken eerste klasse. Grof, boertig, behandelden je als een minderwaardige die beter uit hun buurt bleef. Sinds je naar een station van je keuze mag gaan is daar een grote verandering in gekomen.

          Comment


          • #80
            Re: Autokeuring

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Dat vriendelijk zijn is iets recents. Als ik me herinner van de jaren voor 2000, dan was dit een verzameling hurken eerste klasse. Grof, boertig, behandelden je als een minderwaardige die beter uit hun buurt bleef. Sinds je naar een station van je keuze mag gaan is daar een grote verandering in gekomen.
            Maar 50 frankskes tussen de papieren deden toen wel wonderen.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #81
              Re: Autokeuring

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Voor de emissietest is het beter dat de motor (en uitlaat) op bedrijfstemperatuur is. En het is niet omdat je daar om 7h staat dat je motor niet warm is. Je hoeft daarvoor geen 100km te rijden. Maar ik woon nog geen kilometer van het station waar ik geweest ben. Dus even enkele km de steenweg op tot het eerste rondpunt en terug en dat is in orde. Een versnelling lager dan anders dat de motor wat hoger in toeren gaat. Vroeger ging ik naar het station het dichtste bij het werk. Maar sinds ik van dienst en plaats veranderd ben en met thuiswerk ga ik dichterbij. Trouwens aan het keuringsstation zelf hangt het op dat de motor best op bedrijfstemperatuur is.

              Dat vriendelijk zijn is iets recents. Als ik me herinner van de jaren voor 2000, dan was dit een verzameling hurken eerste klasse. Grof, boertig, behandelden je als een minderwaardige die beter uit hun buurt bleef. Sinds je naar een station van je keuze mag gaan is daar een grote verandering in gekomen.
              Ik ga al sinds de jaren 80 naar de keuring, ben nog nooit onvriendelijk behandeld geweest. Altijd correct.
              Met veralgemeningen moet je voorzichtig zijn.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #82
                Re: Autokeuring

                Hier ook, nooit onvriendelijk of onheus behandeld - en toch wel met een moeilijk geval (import wagen, ombouw lichte vracht) daar geweest. Uiteindelijk ging de ombouw lichte vracht niet door, maar dat lag niet aan de keuring.

                Comment


                • #83
                  Re: Autokeuring

                  Gisteren geprobeerd digitaal en telefonisch afspraak te maken: (keuze "afspraak maken"). Eerst niet, maar nadien toch "binnengeraakt" ("er zijn 5 wachtenden vóór u"). Helaas kunnen ze me niet helpen maar kreeg ik de raad om volgende week iedere dag om 8u terug te bellen! Blijkbaar is het niet mogelijk binnen een normale termijn een afspraak te maken.

                  Deze morgen aan kabinet van Lydia Peeters een bericht gestuurd:
                  Tegenwoordig blijkt het niet mogelijk om pakweg binnen de anderhalve maand een afspraak vast te leggen voor een keuring van personenwagen. Op die manier is het dus niet mogelijk om bij het ontvangen van de” groene kaart uitnodiging” tijdig uw keuring erdoor te krijgen. Tenzij je kiest voor lange wachttijden met onzekere bediening zo blijkt:

                  Op de website https://www.sbat.be/webcams, zag ik vandaag nog vóór de middag voor de diverse stations volgende meldingen:
                  - "Enkel op afspraak"
                  - "Gelieve vandaag geen voertuigen meer voor te rijden" (meerdere malen diverse stations)
                  - “Momenteel werken we door de vele zieken met verminderde krachten. Gelieve vandaag geen voertuigen meer voor te rijden"
                  - "Door werken in het keuringscedntrum is er tijdelijke hinder mogelijk" (lees vertraging) (meerdere stations)
                  - "Gelieve de openbare weg niet te blokkeren" (dus teveel aanschuivers) (meerdere stations).

                  Concreet zijn er dus mensen die hun wagen niet tijdig gekeurd krijgen.
                  Bij te late keuring wordt een toeslag aangerekend van 9,80 €. Afgezien van de relevantie naar veroorzaakte kost, is dit in de huidige omstandigheden ongehoord en daarbij stel ik mij de vraag op welke wettelijke basis dit gebeurt.

                  Allez... volgende week dus in het slechtste geval enkele uren aan de telefoon..en misschien zonder resultaat.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Autokeuring

                    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    Hier ook, nooit onvriendelijk of onheus behandeld - en toch wel met een moeilijk geval (import wagen, ombouw lichte vracht) daar geweest. Uiteindelijk ging de ombouw lichte vracht niet door, maar dat lag niet aan de keuring.
                    Dat ging waarschijnlijk over een individueel goedkeuringscertificaat.
                    Een aantal jaar geleden de invoerprocedure doorlopen voor een aanhangwagen uit de UK (die moeten daar geen papieren hebben en die waren dus kwijt).
                    Ondanks volledige documentatie van de Duitse constructeur in totaal 6 stappen o.a. 3 keer naar het keuringsstation (in casu Alken voor Vlaams-Brabant) en 2 keer naar DIV in Brussel.
                    Heel Kafka (bv ter plekke een remtrommel afhalen om de doormeter te meten) maar iedereen heel vriendelijk.
                    Wel elke keer betalen natuurlijk...

                    Comment


                    • #85
                      Re: Autokeuring

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                      Gisteren geprobeerd digitaal en telefonisch afspraak te maken: (keuze "afspraak maken"). Eerst niet, maar nadien toch "binnengeraakt" ("er zijn 5 wachtenden vóór u"). Helaas kunnen ze me niet helpen maar kreeg ik de raad om volgende week iedere dag om 8u terug te bellen! Blijkbaar is het niet mogelijk binnen een normale termijn een afspraak te maken.

                      Deze morgen aan kabinet van Lydia Peeters een bericht gestuurd:
                      Tegenwoordig blijkt het niet mogelijk om pakweg binnen de anderhalve maand een afspraak vast te leggen voor een keuring van personenwagen. Op die manier is het dus niet mogelijk om bij het ontvangen van de” groene kaart uitnodiging” tijdig uw keuring erdoor te krijgen. Tenzij je kiest voor lange wachttijden met onzekere bediening zo blijkt:

                      Op de website https://www.sbat.be/webcams, zag ik vandaag nog vóór de middag voor de diverse stations volgende meldingen:
                      - "Enkel op afspraak"
                      - "Gelieve vandaag geen voertuigen meer voor te rijden" (meerdere malen diverse stations)
                      - “Momenteel werken we door de vele zieken met verminderde krachten. Gelieve vandaag geen voertuigen meer voor te rijden"
                      - "Door werken in het keuringscedntrum is er tijdelijke hinder mogelijk" (lees vertraging) (meerdere stations)
                      - "Gelieve de openbare weg niet te blokkeren" (dus teveel aanschuivers) (meerdere stations).

                      Concreet zijn er dus mensen die hun wagen niet tijdig gekeurd krijgen.
                      Bij te late keuring wordt een toeslag aangerekend van 9,80 €. Afgezien van de relevantie naar veroorzaakte kost, is dit in de huidige omstandigheden ongehoord en daarbij stel ik mij de vraag op welke wettelijke basis dit gebeurt.

                      Allez... volgende week dus in het slechtste geval enkele uren aan de telefoon..en misschien zonder resultaat.
                      Gewoon digitaal een afspraak maken (dus te laat) en dan dagelijks kijken of er vroeger een afspraak vrij is gekomen. Er is een knopje voorzien om je afspraak te verplaatsen.
                      Ik heb nog nooit een afspraak te laat gehad, maar bovenstaande wel al een paar keer moeten doen.
                      Bij mijn laatste had ik een herkeuring van de lichten : heb DEZELFDE dag een bijkomende afspraak gemaakt. Dus zo problematisch kan het echt niet zijn...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #86
                        Re: Autokeuring

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Gewoon digitaal een afspraak maken (dus te laat) en dan dagelijks kijken of er vroeger een afspraak vrij is gekomen. Er is een knopje voorzien om je afspraak te verplaatsen.
                        Ik heb nog nooit een afspraak te laat gehad, maar bovenstaande wel al een paar keer moeten doen.
                        Bij mijn laatste had ik een herkeuring van de lichten : heb DEZELFDE dag een bijkomende afspraak gemaakt. Dus zo problematisch kan het echt niet zijn...
                        Dit is wel het mooiste betoog dat ik al gelezen heb inzake het failliet van gans de SBAT afspraken santenboetiek.

                        Je had me trouwens op een idee gebracht. Ik moet uiterlijk 9 maart 2025 terug naar de keuring, (pas geweest, met 3 uur aanschuiven wegens onmogelijkheid tijdig afspraak te kunnen maken), dus ik dacht, in de huidige computer eeuw kan ik misschien nu al een afspraak vastleggen op 28 februari 2025.
                        Helaas, ik kan enkel tussen 2 en 5 mei 2023 een afspraak kiezen, dat is wel iets te vroeg.

                        Dus ergens begin januari 2025 dagelijks beginnen kijken wanneer ik een piepklein venster van een paar dagen krijg waar op 28 februari 2025 een afspraak kan geboekt worden.
                        KAFKA alomtegenwoordig... Een "venster" van 3 volle dagen om een afspraak te kunnen vastleggen. Je houd het echt niet voor mogelijk.
                        Last edited by nete; 25 maart 2023, 20:10.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #87
                          Re: Autokeuring

                          Ik lees hier al een tijdje mee en begrijp soms niet goed de moeilijkheden die men heeft bij de autokeuring.
                          Ik moet elk jaar half maart naar de keuring en sedert je een afspraak kan maken doe ik dat elk jaar online begin van het jaar/januari.
                          Tot op heden nog nooit problemen gehad om een afspraak te maken. Ik krijgt keurig een bevestigingsmail van datum en uur en het nummer van de rij waar ik moet aanschuiven.
                          Laatst geweest op 6 maart, er waren twee wagens voor mij in de rij voor afspraken en op exact 17 minuten (na het voorrijden) terug buiten.
                          Dan wel nog een paar minuutjes aanschuiven om te betalen.
                          Kwestie dus van in je agenda te noteren wanneer je moet reserveren, en op de smartphone kan je dat jaren op voorhand .

                          Comment


                          • #88
                            Re: Autokeuring

                            Ik denk dat ik kan stellen dat heel Vlaanderen tot voor kort "vergroeid" is/was met de groene herinneringskaart en die kaart als een uiterst nuttige -tot voor kort enige - herinnering beschouwde.
                            Zeker voor een eerste keuring, want wie houdt nu constant in zijn gedachten wanneer zijn wagen 4 jaar wordt.

                            Nu blijkt dat die herinneringskaart niet meer 100% efficiënt is want ze volgt niet de bezettingstijden "op het terrein" als blijkt dat er tussen ontvangst van de kaart en limietdatum voor de keuring te kort is.

                            Had ik dat op voorhand geweten, dan had ik inderdaad maanden op voorhand een reservatie gemaakt. Maar als je die webcams bekijkt en de bijhorende boodschappen, ware het misschien nuttiger een brief te sturen - langer vooraf en voor eens en altijd mocht die overbezetting niet opgelost worden op korte termijn - met het voorstel of een aansporing om vroeger in de tijd reservaties te plannen.

                            Nu heb ik idd mijn smartphone agenda upgedate, alhoewel ik daar geen intensieve gebruiker van ben en soms toch nog dingen te laat opgemerkt worden.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Autokeuring

                              Het grote verschil is dat als de keuringsstations willen volgen, ze elk gebouw moeten verdubbelen.
                              De laatste jaren zijn er ook veel extra zaken die ze moeten controleren waardoor een keuring veel langer duurt dan vroeger.
                              Daarbuiten zijn er ook de keuringen na zwaar ongeval en zo bijgekomen en nu ook nog eens de motorfietsen bij verkoop.
                              Dezelfde stations moeten dus veel meer taken op zich nemen en enkel extra personeel kan dat niet oplossen want er kunnen niet meer wagens tegelijk binnen.
                              Ja er zijn ook stations waar personeel ontbreekt, maar dat lost heel het probleem niet op.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #90
                                Autokeuring

                                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                                Je had me trouwens op een idee gebracht. Ik moet uiterlijk 9 maart 2025 terug naar de keuring, (pas geweest, met 3 uur aanschuiven wegens onmogelijkheid tijdig afspraak te kunnen maken), dus ik dacht, in de huidige computer eeuw kan ik misschien nu al een afspraak vastleggen op 28 februari 2025.
                                Helaas, ik kan enkel tussen 2 en 5 mei 2023 een afspraak kiezen, dat is wel iets te vroeg.
                                Stel dat ze dit mogelijk zouden maken, dan zou het eigenlijk nog erger kunnen worden.
                                Stel dat iedereen dan meteen een afspraak vastlegt voor twee jaar later, dan doen ook velen dit, zelfs ook deze dat tegen dan de wagen niet meer zouden hebben (ongeval, diefstal, …) en zou de agenda dus even snel of nog sneller vol zitten. [emoji6]

                                Dus ergens begin januari 2025 dagelijks beginnen kijken wanneer ik een piepklein venster van een paar dagen krijg waar op 28 februari 2025 een afspraak kan geboekt worden.
                                KAFKA alomtegenwoordig... Een "venster" van 3 volle dagen om een afspraak te kunnen vastleggen. Je houd het echt niet voor mogelijk.
                                Als je in februari moet gaan, dan kan je al van eind oktober beginnen kijken of er ergens een plaatsje is in de twee maand voor de uiterste datum.
                                Je moet niet de laatste dag gaan hé, tot twee maand ervoor heeft geen impact op de vervaldatum van het keuringsbewijs.
                                In de agenda van de keuring krijgt men ook steeds meerdere weken te zien, uiteraard vaak al veel bezette dagen.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X