Re: Phev or full electric car?
In de meeste diepvriezers zit tegenwoordig (de laatste 20 jaar al) R600a, dat is isobutaan, R600a heeft (buiten het feit dat het brandbaar is) voor koeltechnische toepassingen ongeveer dezelfde eigenschappen als R134a (en R12 van vroeger).
Voor toepassingen met nog lagere temperaturen wordt er (in kleine installaties) ook R290 (propaan) gebruikt.
Op het werk gebruiken wij R290 in een wijnkoeler, en voor een paar prototypes voor een specifieke toepassing wordt er R600a gebruikt.
R290 wordt gebruikt ter vervanging van R22 en R502 van vroeger, en het meer recente koelgas R404A dat een heel grote CO² equivalent heeft (R404A is ongeveer samen met R134a op de markt gekomen).
R134a heeft een GWP (global warming potential)van 1430, voor R404A is dat zelfs 3922.
Het nieuwe koelmiddel dat in auto-airco's wordt gebruikt (R1234yf) heeft een GWP van 4, dat is dus een héél stuk beter dan de GWP van 1430 voor R134a.
Een nadeel van R1234yf is wel dat het brandbaar is, naar het schijnt wel minder brandbaar dan propaan of butaan, maar in bepaalde omstandigheden brandt het dus wel degelijk.
Ammoniak wordt vooral gebruikt in heel grote installaties, het is een prima koelmiddel, maar als dat begint te lekken dan blijf je er best uit de buurt...
Sommige camping-koelkasten werken ook op ammoniak, dat zijn de koelkasten zonder compressor, niet de koelboxen met een peltierelement, maar de adsorptiekoelkasten die werken op 12V, 230V en op butaan.
Oorspronkelijk geplaatst door opapol
Bekijk bericht
Voor toepassingen met nog lagere temperaturen wordt er (in kleine installaties) ook R290 (propaan) gebruikt.
Op het werk gebruiken wij R290 in een wijnkoeler, en voor een paar prototypes voor een specifieke toepassing wordt er R600a gebruikt.
R290 wordt gebruikt ter vervanging van R22 en R502 van vroeger, en het meer recente koelgas R404A dat een heel grote CO² equivalent heeft (R404A is ongeveer samen met R134a op de markt gekomen).
R134a heeft een GWP (global warming potential)van 1430, voor R404A is dat zelfs 3922.
Het nieuwe koelmiddel dat in auto-airco's wordt gebruikt (R1234yf) heeft een GWP van 4, dat is dus een héél stuk beter dan de GWP van 1430 voor R134a.
Een nadeel van R1234yf is wel dat het brandbaar is, naar het schijnt wel minder brandbaar dan propaan of butaan, maar in bepaalde omstandigheden brandt het dus wel degelijk.
Ammoniak wordt vooral gebruikt in heel grote installaties, het is een prima koelmiddel, maar als dat begint te lekken dan blijf je er best uit de buurt...
Sommige camping-koelkasten werken ook op ammoniak, dat zijn de koelkasten zonder compressor, niet de koelboxen met een peltierelement, maar de adsorptiekoelkasten die werken op 12V, 230V en op butaan.
Comment