Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Phev or full electric car?

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ook dat nog, ik weet niet of je ooit Armand Pien hebt gekend?
    In die jaren ging het nieuws dagelijks over het Ozon gat in de atmosfeer.... op een bepaald moment zei Pien, als er geld uit te halen valt zullen ze dat niet laten, hij heeft dat maar één keer kunnen zeggen, of hij zou van het scherm verdwijnen....
    En dat ze niet komen vertellen dat ze het opgelost hebben met minder drijfgassen te gebruiken of met alle afgepompte drijfgassen uit koelinstallaties af te pompen en op te slaan, daarvoor heb ik als kleine mens te veel gezien in mijn actieve loopbaan.
    Om terug te komen op de E auto, geen land ter wereld die het beter doet dan Noorwegen, hoe dubbelzinnig kan het zijn, je als land laten ten Hemel prijzen als properste qua uitstoot, terwijl je het land bent met de grootste olie boorplatformen ter wereld, die het mogelijk maken er zo een hoge levenstandaard op na te houden.
    Het ozongat, waar is de tijd. Daarvoor hadden we de zure regen...
    Wat je zegt over Noorwegen klopt zeker, maar hun elektrische autootjes zijn rotgesubsidieerd.

    Comment


    • Re: Phev or full electric car?

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      maar hun elektrische autootjes zijn rotgesubsidieerd.
      Met oliegeld Paul, met OLIEGELD!
      30% van hun overheidsinkomsten komt uit olie. Maar met geld koop je ook schone lucht, waar is de tijd dat België propere lucht kocht aan Rusland...
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Noorwe...zame%20energie.

      Comment


      • Re: Phev or full electric car?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Met oliegeld Paul, met OLIEGELD!
        30% van hun overheidsinkomsten komt uit olie. Maar met geld koop je ook schone lucht, waar is de tijd dat België propere lucht kocht aan Rusland...
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Noorwe...zame%20energie.
        'Tuurlijk dat, zonder olie en de hele industrie errond stonden ze nergens. Hetzelfde geldt voor al die oliestaten in het midden oosten.
        Ik ken het land goed genoeg. Ze hebben gewoon geluk met hun olie en hun gabariet van rivieren en stuwmeren, lees : vrij goedkope hydroellentriek (en hun vis, vraag me af hoeveel vissersboten er varen op batterijen).
        Tot 1994 was de diesel in Noorwegen vrij goedkoop, dan hebben ze van de ene dag op de andere de prijs gewoon verdubbeld, nu hebben ze (als olie-exporterend land) de duurste brandstoffen van Europa. Sinds "toeristje melken" is verheven tot nationale sport mogen ze het daar zonder mij doen, alles draait er nu om geld, geld, geld.

        Comment


        • Re: Phev or full electric car?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ook dat nog, ik weet niet of je ooit Armand Pien hebt gekend?
          In die jaren ging het nieuws dagelijks over het Ozon gat in de atmosfeer.... op een bepaald moment zei Pien, als er geld uit te halen valt zullen ze dat niet laten, hij heeft dat maar één keer kunnen zeggen, of hij zou van het scherm verdwijnen....
          En dat ze niet komen vertellen dat ze het opgelost hebben met minder drijfgassen te gebruiken of met alle afgepompte drijfgassen uit koelinstallaties af te pompen en op te slaan, daarvoor heb ik als kleine mens te veel gezien in mijn actieve loopbaan.
          Om terug te komen op de E auto, geen land ter wereld die het beter doet dan Noorwegen, hoe dubbelzinnig kan het zijn, je als land laten ten Hemel prijzen als properste qua uitstoot, terwijl je het land bent met de grootste olie boorplatformen ter wereld, die het mogelijk maken er zo een hoge levenstandaard op na te houden.
          Het ozongat zou voor een groot deel te wijten geweest zijn aan de koelgassen die we toen gebruikten (R12, R22 en R502), vooral R12 werd ook nog voor andere toepassingen gebruikt (onder andere drijfgas in spuitbussen).
          Omdat die gassen altijd als veilig werden beschouwd was het toen niet echt een probleem om die zomaar in de atmosfeer te blazen als je die niet meer nodig had, of als er aan een koelinstallatie werd gewerkt.
          Die gassen waren ook spotgoedkoop, het was daardoor duurder om ze te recupereren dan om "vers" koelmiddel te gebruiken als een niet al te grote koelinstallatie open moest om ze te repareren (de kraan opendraaien en alles laten vliegen was toen normaal).
          Maar op een zeker ogenblik hadden wetenschappers vastgesteld dat die gassen de ozonlaag aantastten, en daarom werden er nieuwe koelmiddelen ontwikkeld (de oude werden later verboden, maar er zijn nog landen waar ze nog altijd worden geproduceerd en gebruikt).

          De nieuwe koelmiddelen die er dan kwamen (onder andere R134a, dat heel veel werd gebruikt), en die waren in het begin "heel milieuvriendelijk", tot er ontdekt werd dat die gassen als broeikasgas nog vele malen slechter waren dan CO².
          Ondertussen moeten die gassen verplicht gerecycleerd worden, en installaties moeten op de correcte manier worden leeggemaakt voor er aan wordt gewerkt, of voor ze op de schroothoop belanden.
          Maar een groot deel van die gassen komt toch in de atmosfeer terecht door lekkende installaties (lekkende auto-airco's zorgen bijvoorbeeld voor een groot deel van die uitstoot van broeikasgassen).
          Daarom wordt er nu weer geleidelijk overgeschakeld naar andere koelmiddelen die een lager CO² equivalent hebben.
          Voor heel kleine koelinstallaties (bijvoorbeeld koelkasten) wordt er nu al vele jaren propaan of butaan gebruikt, dat zijn uitstekende koelmiddelen die maar één slechte eigenschap hebben, ze zijn brandbaar.
          Dat is dan ook de voornaamste reden om ze alleen in heel kleine installaties te gebruiken waarbij de hoeveelheid propaan of butaan zo klein is dat er bij een lek niet voldoende gas vrijkomt om een grote explosie te veroorzaken.
          Voor grotere koelsystemen zijn er dan weer andere gassen ontwikkeld die een lagere CO² equivalent hebben, het grootste nadeel daarvan is dat die weer heel duur zijn.
          En er zijn zelfs koelinstallaties die CO² als koelmiddel gebruiken, het voordeel is de lage CO² equivalent (1 dus) ten opzichte van de meeste andere koelmiddelen.
          Maar omdat de drukken in zo'n installatie vele malen hoger zijn kan CO² niet voor alle toepassingen worden gebruikt, en het is ook een stuk duurder om zo'n installatie te bouwen (aangepaste componenten en buizen die tegen de hogere drukken bestand zijn).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Phev or full electric car?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ook dat nog, ik weet niet of je ooit Armand Pien hebt gekend?
            In die jaren ging het nieuws dagelijks over het Ozon gat in de atmosfeer.... op een bepaald moment zei Pien, als er geld uit te halen valt zullen ze dat niet laten, hij heeft dat maar één keer kunnen zeggen, of hij zou van het scherm verdwijnen....
            En dat ze niet komen vertellen dat ze het opgelost hebben met minder drijfgassen te gebruiken of met alle afgepompte drijfgassen uit koelinstallaties af te pompen en op te slaan, daarvoor heb ik als kleine mens te veel gezien in mijn actieve loopbaan.
            Om terug te komen op de E auto, geen land ter wereld die het beter doet dan Noorwegen, hoe dubbelzinnig kan het zijn, je als land laten ten Hemel prijzen als properste qua uitstoot, terwijl je het land bent met de grootste olie boorplatformen ter wereld, die het mogelijk maken er zo een hoge levenstandaard op na te houden.
            Ja, ik heb Pien nog gekend. Ik loop deze aardkloot ook al meer dan 50 jaar te vervuilen. Het gat in de ozonlaag, de straalstroom en el nino (krijg het accent er niet op). Allemaal begrippen die hij tot bij het publiek gebracht heeft. Gepassioneerd man, ooit lezing van bijgewoond bij Mira.

            Maar dat gat in de ozonlaag is er nog altijd. En de straalstroom en el nino ook. En hun invloed is nog altijd niet veranderd. Alleen horen we er niets meer van want het plebs moet niet teveel weten. Dat wil nu ook niet zeggen dat wat we gedaan hebben zinloos was. Zure regen bvb is verbeterd. En sinds loodvrije benzine is ingevoerd zie je bvb langs de snelwegen terug meer (roof)vogels en ander gedierte. Dat is iets dat je zelf kan vaststellen. Vroeger een reiger zien was een belevenis. Nu zitten die naast de pechstrook van de Brusselse ring. Een roofvogel was iets om te vertellen als je dat gezien had. Nu kom je er dagelijks tegen.

            Onze kennis van die dingen gaat verder en dat we daarom moeten bijsturen is voor mij niet meer dan normaal. Alleen heeft het geen zin om de auto te viseren als de scheepvaart en luchtvaart een veel groter probleem zijn. Maar ja, ons kent ons nietwaar. Het is nog altijd veel belangrijker wie je kent dan wat je kent. En het grote probleem daar durft niemand mee naar buiten komen: overbevolking. Als al die die de wereld, de natuur en het klimaat willen redden beginnen met zich te laten steriliseren dan zal ik ze misschien au sérieux nemen.

            Om even op die Noren terug te komen, ooit al een reportage gezien over hun gekweekte vis? Het gebruik van antibiotica daar en hoe de zeebodem daar kompleet kaal is waar ze die kweken van de vuiligheid die nodig is om vis op die schaal te kweken? Ik ga niet zoeken wie er hier of in een ander draadje schreef dat hij naar het buitenlands nieuws kijkt omdat daar meer echte info in zit, maar voor echte reportages moet je ook niet op de vlaamse zenders zijn.

            Comment


            • Re: Phev or full electric car?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Het ozongat zou voor een groot deel te wijten geweest zijn aan de koelgassen die we toen gebruikten (R12, R22 en R502), vooral R12 werd ook nog voor andere toepassingen gebruikt (onder andere drijfgas in spuitbussen).
              Omdat die gassen altijd als veilig werden beschouwd was het toen niet echt een probleem om die zomaar in de atmosfeer te blazen als je die niet meer nodig had, of als er aan een koelinstallatie werd gewerkt.
              Die gassen waren ook spotgoedkoop, het was daardoor duurder om ze te recupereren dan om "vers" koelmiddel te gebruiken als een niet al te grote koelinstallatie open moest om ze te repareren (de kraan opendraaien en alles laten vliegen was toen normaal).
              Maar op een zeker ogenblik hadden wetenschappers vastgesteld dat die gassen de ozonlaag aantastten, en daarom werden er nieuwe koelmiddelen ontwikkeld (de oude werden later verboden, maar er zijn nog landen waar ze nog altijd worden geproduceerd en gebruikt).

              De nieuwe koelmiddelen die er dan kwamen (onder andere R134a, dat heel veel werd gebruikt), en die waren in het begin "heel milieuvriendelijk", tot er ontdekt werd dat die gassen als broeikasgas nog vele malen slechter waren dan CO².
              Ondertussen moeten die gassen verplicht gerecycleerd worden, en installaties moeten op de correcte manier worden leeggemaakt voor er aan wordt gewerkt, of voor ze op de schroothoop belanden.
              Maar een groot deel van die gassen komt toch in de atmosfeer terecht door lekkende installaties (lekkende auto-airco's zorgen bijvoorbeeld voor een groot deel van die uitstoot van broeikasgassen).
              Daarom wordt er nu weer geleidelijk overgeschakeld naar andere koelmiddelen die een lager CO² equivalent hebben.
              Voor heel kleine koelinstallaties (bijvoorbeeld koelkasten) wordt er nu al vele jaren propaan of butaan gebruikt, dat zijn uitstekende koelmiddelen die maar één slechte eigenschap hebben, ze zijn brandbaar.
              Dat is dan ook de voornaamste reden om ze alleen in heel kleine installaties te gebruiken waarbij de hoeveelheid propaan of butaan zo klein is dat er bij een lek niet voldoende gas vrijkomt om een grote explosie te veroorzaken.
              Voor grotere koelsystemen zijn er dan weer andere gassen ontwikkeld die een lagere CO² equivalent hebben, het grootste nadeel daarvan is dat die weer heel duur zijn.
              En er zijn zelfs koelinstallaties die CO² als koelmiddel gebruiken, het voordeel is de lage CO² equivalent (1 dus) ten opzichte van de meeste andere koelmiddelen.
              Maar omdat de drukken in zo'n installatie vele malen hoger zijn kan CO² niet voor alle toepassingen worden gebruikt, en het is ook een stuk duurder om zo'n installatie te bouwen (aangepaste componenten en buizen die tegen de hogere drukken bestand zijn).
              Klopt helemaal
              CO2 als koelgas is R744. Wordt ook al in airco van auto's toegepast.

              Comment


              • Re: Phev or full electric car?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Ja, ik heb Pien nog gekend. Ik loop deze aardkloot ook al meer dan 50 jaar te vervuilen. Het gat in de ozonlaag, de straalstroom en el nino (krijg het accent er niet op). Allemaal begrippen die hij tot bij het publiek gebracht heeft. Gepassioneerd man, ooit lezing van bijgewoond bij Mira.

                Maar dat gat in de ozonlaag is er nog altijd. En de straalstroom en el nino ook. En hun invloed is nog altijd niet veranderd. Alleen horen we er niets meer van want het plebs moet niet teveel weten. Dat wil nu ook niet zeggen dat wat we gedaan hebben zinloos was. Zure regen bvb is verbeterd. En sinds loodvrije benzine is ingevoerd zie je bvb langs de snelwegen terug meer (roof)vogels en ander gedierte. Dat is iets dat je zelf kan vaststellen. Vroeger een reiger zien was een belevenis. Nu zitten die naast de pechstrook van de Brusselse ring. Een roofvogel was iets om te vertellen als je dat gezien had. Nu kom je er dagelijks tegen.

                Onze kennis van die dingen gaat verder en dat we daarom moeten bijsturen is voor mij niet meer dan normaal. Alleen heeft het geen zin om de auto te viseren als de scheepvaart en luchtvaart een veel groter probleem zijn. Maar ja, ons kent ons nietwaar. Het is nog altijd veel belangrijker wie je kent dan wat je kent. En het grote probleem daar durft niemand mee naar buiten komen: overbevolking. Als al die die de wereld, de natuur en het klimaat willen redden beginnen met zich te laten steriliseren dan zal ik ze misschien au sérieux nemen.

                Om even op die Noren terug te komen, ooit al een reportage gezien over hun gekweekte vis? Het gebruik van antibiotica daar en hoe de zeebodem daar kompleet kaal is waar ze die kweken van de vuiligheid die nodig is om vis op die schaal te kweken? Ik ga niet zoeken wie er hier of in een ander draadje schreef dat hij naar het buitenlands nieuws kijkt omdat daar meer echte info in zit, maar voor echte reportages moet je ook niet op de vlaamse zenders zijn.
                Zeer mee eens. Ik had vroeger een jongere collega, een zeer gedreven sportvisser, Jan wist echt àlles van vissen. De dingen die hij me vertelde over die visfarms zijn te gek voor woorden, de zalm krijgt niet alleen antibiotica maar ook kleurstoffen (carotenen dacht ik) om ze mooi rood te kleuren. Ontsnapte kweekzalmen zorgen er ook voor dat de echte wilde zalm op dit moment zeer zeldzaam geworden is.
                Maar het is zoals je zegt : het échte probleem durft niemand te benoemen tenzij hier en daar een uitzondering zoals Etienne Vermeersch (de ogen van de panda). Iedere boer, elke kippenkweker, elke tuinier weet dat er grenzen zijn aan de populatie en hoe dichter bij die grens hoe kwetsbaarder de populatie en hoe ernstiger de gevolgen, de reden waarom ze provisoir antibiotica geven. In België zijn we nu al met meer dan 11 miljoen, waar leggen we de lat ? 15 Miljoen ? 20 Miljoen ? 50 Miljoen ? Ik vertel het al heel mijn leven : de natuur werkt met zelfregulerende terugkoppelingsmechanismen, alleen : de mensheid denkt daar ongevoelig aan te zijn. Niks van. Ik had nooit durven vermoeden dat de pandemie nog een feit zou worden gedurende mijn leven, hoewel het maar een klein voorproefje is van wat ooit zal gebeuren.
                Om terug te keren op die EV en dat hele CO2 gedoe, ik kreeg net de cijfers binnen : op IJsland is er nu welgeteld één maand een vulkaanuitbarsting bezig : de CO2-productie per dag (!) schommelt tussen de 4000 en de 6000 ton (jawel, ton), de SO2 (zorgt voor zure regen) bedraagt zowat de helft. Tijd voor die oenen om te gaan betogen voor het klimaat ? Over de duur van de uitbarsting doen de wildste verhalen de ronde, tot decennia toe. Ik erger me al een hele tijd over een spotje van Engie : "de eerste stap naar een C-vrije toekomst is er in te geloven". Waarom nog niet "de eerste stap naar een perpetuum mobile is er in te geloven" ?

                Comment


                • Re: Phev or full electric car?

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Zeer mee eens. Ik had vroeger een jongere collega, een zeer gedreven sportvisser, Jan wist echt àlles van vissen. De dingen die hij me vertelde over die visfarms zijn te gek voor woorden, de zalm krijgt niet alleen antibiotica maar ook kleurstoffen (carotenen dacht ik) om ze mooi rood te kleuren. Ontsnapte kweekzalmen zorgen er ook voor dat de echte wilde zalm op dit moment zeer zeldzaam geworden is.
                  Maar het is zoals je zegt : het échte probleem durft niemand te benoemen tenzij hier en daar een uitzondering zoals Etienne Vermeersch (de ogen van de panda). Iedere boer, elke kippenkweker, elke tuinier weet dat er grenzen zijn aan de populatie en hoe dichter bij die grens hoe kwetsbaarder de populatie en hoe ernstiger de gevolgen, de reden waarom ze provisoir antibiotica geven. In België zijn we nu al met meer dan 11 miljoen, waar leggen we de lat ? 15 Miljoen ? 20 Miljoen ? 50 Miljoen ? Ik vertel het al heel mijn leven : de natuur werkt met zelfregulerende terugkoppelingsmechanismen, alleen : de mensheid denkt daar ongevoelig aan te zijn. Niks van. Ik had nooit durven vermoeden dat de pandemie nog een feit zou worden gedurende mijn leven, hoewel het maar een klein voorproefje is van wat ooit zal gebeuren.
                  Om terug te keren op die EV en dat hele CO2 gedoe, ik kreeg net de cijfers binnen : op IJsland is er nu welgeteld één maand een vulkaanuitbarsting bezig : de CO2-productie per dag (!) schommelt tussen de 4000 en de 6000 ton (jawel, ton), de SO2 (zorgt voor zure regen) bedraagt zowat de helft. Tijd voor die oenen om te gaan betogen voor het klimaat ? Over de duur van de uitbarsting doen de wildste verhalen de ronde, tot decennia toe. Ik erger me al een hele tijd over een spotje van Engie : "de eerste stap naar een C-vrije toekomst is er in te geloven". Waarom nog niet "de eerste stap naar een perpetuum mobile is er in te geloven" ?
                  Volmondig mee eens. Maar, leven is nu juist iets wat paradoxaal is. Iets leeft en de hoofdbedoeling is leven door te geven... We leven niet om te sterven, maar wel met de bedoeling genetisch materiaal door te geven. Virussen doen dat ook en met "leven" komen we bij onze vriend Darwin terecht. De best aangepastte overleeft de levenswedstrijd. En vaak zijn dat dan mutanten, mutanten omdat die vaak kleine variaties hebben die eventueel een verbetering in houden. Denk aan updates van softwarepakketten, deze laatste zijn gewild, een mutant niet. COVID19 in de oorspronkelijk aard ondergaat mutaties en uiteindelijk zullen de best aangepastte overleven. Hoe agressiever op de waard, hoe lager de overlevingskansen ...
                  Etienne heeft dat herhaaldelijk gezegd, geschreven en werd dan steeds heel negatief bekeken. We zijn met veel te veel ... Ooit wordt het mensdom met nadruk op dom de rekening aangeboden. De natuur laat zich niet zomaar leiden, neen, wij worden geleid, willens nillens.
                  Een heel mooi voorbeeld wat iedereen kan volgen is een weideplas waar lelies in groeien. Jaar na jaar (op voorwaarde dat er geen menselijke tussenkomst is en dat de poel niet droog valt) groeit de beplanting, de lelie ... Alleen, stilaan wordt de omgeving oververzadigd aan mest (afvalproduct van de begroeiing) waardoor er een soort zelfmoord ontstaat. Uiteindelijk verdwijnen tal van planten ..
                  Wat Engie betreft, gelove wie wil, maar niets is gratis en zelfs gratis komt de zon niet op. Ze slijmen gewoon mensen terwijl ze ze in feite als parasiet bestormen. Geloven in een C-vrije toekomst ? En dit terwijl mensen met zonnepanelen nu plots zwaar gestraft worden omdat ze de investering deden ... EN nu propageert men groepsaankoop ... EUh, effekes de puntjes op de i. C is iets anders dan CO2 en zonder C zal er helaas niet veel meer mogelijk zijn C is een basis in ons leven. Zonder C vrees ik dat er nog weinig over blijft buiten anorganische materiaal. In een C)vrije omgeving hebben we zelf het probleem niet meer van overbevolking. We zijn er gewoon niet meer.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • Re: Phev or full electric car?

                    @Bart : ik weet niet uit het hoofd waarvoor die codes van de koelmiddelen staan, heeft dat structureel iets te maken met de freonen van vroeger (allee ik ik bedoel CFK, chloorfluorkoolwaterstoffen) ?
                    Op mijn diepvriezer staat er FCK-frei, ja, goed maar ik had wel eens willen weten wat er dan wél inzit.
                    Maar ik denk dat je het broeikaseffect en het het effect op de O3-laag wat dooreen haalt. Van CO2 als koelmiddel had ik nog nooit gehoord (zou zijn tripelpunt eens moeten opzoeken want je hebt vloeibare CO2 nodig), ammoniak (NH3) wordt ook wel gebruikt dacht ik.
                    Wat ik ook niet snap is waarom ze zo lang hebben gedaan om te ontdekken waarom bepaalde koelmiddelen zich als broeikasgas gedroegen, IR spectroscopie is zijn kinderschoenen toch al lang ontgroeid zou ik denken.

                    Comment


                    • Re: Phev or full electric car?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Volmondig mee eens. Maar, leven is nu juist iets wat paradoxaal is. Iets leeft en de hoofdbedoeling is leven door te geven... We leven niet om te sterven, maar wel met de bedoeling genetisch materiaal door te geven. Virussen doen dat ook en met "leven" komen we bij onze vriend Darwin terecht. De best aangepastte overleeft de levenswedstrijd. En vaak zijn dat dan mutanten, mutanten omdat die vaak kleine variaties hebben die eventueel een verbetering in houden. Denk aan updates van softwarepakketten, deze laatste zijn gewild, een mutant niet. COVID19 in de oorspronkelijk aard ondergaat mutaties en uiteindelijk zullen de best aangepastte overleven. Hoe agressiever op de waard, hoe lager de overlevingskansen ...
                      Etienne heeft dat herhaaldelijk gezegd, geschreven en werd dan steeds heel negatief bekeken. We zijn met veel te veel ... Ooit wordt het mensdom met nadruk op dom de rekening aangeboden. De natuur laat zich niet zomaar leiden, neen, wij worden geleid, willens nillens.
                      Een heel mooi voorbeeld wat iedereen kan volgen is een weideplas waar lelies in groeien. Jaar na jaar (op voorwaarde dat er geen menselijke tussenkomst is en dat de poel niet droog valt) groeit de beplanting, de lelie ... Alleen, stilaan wordt de omgeving oververzadigd aan mest (afvalproduct van de begroeiing) waardoor er een soort zelfmoord ontstaat. Uiteindelijk verdwijnen tal van planten ..
                      Wat Engie betreft, gelove wie wil, maar niets is gratis en zelfs gratis komt de zon niet op. Ze slijmen gewoon mensen terwijl ze ze in feite als parasiet bestormen. Geloven in een C-vrije toekomst ? En dit terwijl mensen met zonnepanelen nu plots zwaar gestraft worden omdat ze de investering deden ... EN nu propageert men groepsaankoop ... EUh, effekes de puntjes op de i. C is iets anders dan CO2 en zonder C zal er helaas niet veel meer mogelijk zijn C is een basis in ons leven. Zonder C vrees ik dat er nog weinig over blijft buiten anorganische materiaal. In een C)vrije omgeving hebben we zelf het probleem niet meer van overbevolking. We zijn er gewoon niet meer.
                      Heel juist, laat C verdwijnen en alle leven verdwijnt, niet alleen de mensheid, alles. Van eencelligen tot planten tot dieren. C is een uniek element in zijn bindingsgedragingen. Maar de onzin die je leest in de media swingt echt de pan uit, ik las zojuist dat ze er op Mars in geslaagd zijn om O2 te maken uit CO2, de inktkoelie van dienst wist al te zeggen dat het mensen in staat zal stellen om op Mars te kunnen vrij ademen..... Ik zou zeggen : bij ons bestaat die techniek al veel langer dan de mensen, de machines noemen ze bomen.
                      Ook volledig eens met je eerste deel. Heb je "the selfish gene" van Dawkins gelezen

                      Comment


                      • Re: Phev or full electric car?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Een heel mooi voorbeeld wat iedereen kan volgen is een weideplas waar lelies in groeien. Jaar na jaar (op voorwaarde dat er geen menselijke tussenkomst is en dat de poel niet droog valt) groeit de beplanting, de lelie ... Alleen, stilaan wordt de omgeving oververzadigd aan mest (afvalproduct van de begroeiing) waardoor er een soort zelfmoord ontstaat. Uiteindelijk verdwijnen tal van planten ..
                        Daarom ook dat natuurbeheer nodig is om zoiets als heide te behouden. Dat zijn pionierplanten die maken dat later andere planten voet aan grond krijgen. Moest men heide niet gecontroleerd verwijderen, ze zou vervangen worden door andere planten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        @Bart : ik weet niet uit het hoofd waarvoor die codes van de koelmiddelen staan, heeft dat structureel iets te maken met de freonen van vroeger (allee ik ik bedoel CFK, chloorfluorkoolwaterstoffen) ?
                        Op mijn diepvriezer staat er FCK-frei, ja, goed maar ik had wel eens willen weten wat er dan wél inzit.
                        Maar ik denk dat je het broeikaseffect en het het effect op de O3-laag wat dooreen haalt. Van CO2 als koelmiddel had ik nog nooit gehoord (zou zijn tripelpunt eens moeten opzoeken want je hebt vloeibare CO2 nodig), ammoniak (NH3) wordt ook wel gebruikt dacht ik.
                        Wat ik ook niet snap is waarom ze zo lang hebben gedaan om te ontdekken waarom bepaalde koelmiddelen zich als broeikasgas gedroegen, IR spectroscopie is zijn kinderschoenen toch al lang ontgroeid zou ik denken.
                        Meeste van die nieuwe koelmiddelen zijn varianten van de oude CFK's. R134a is zo relatief veel gebruikt. Is eigenlijk ook een "freon" maar dan zonder de chloor. In voertuigen mag die ook al niet meer gebruikt worden. Groot probleem daar is dat zo'n verandering van koelmiddel direct inhoudt dat de hele installatie vervangen moet worden. Goed om het geld te doen rollen...

                        CO2 als koelmiddel kan. Wordt vloeibaar gebruikt in brandblussers bvb. Je zit wel met het probleem dat CO2 ook sublimatie kent. Dus vloeibaar is een relatief nauw gebied. Ammoniak is al heel lang in gebruik maar niet zonder gevaar. Vooral in grote installaties de moeite waard. Binnenkort gaan ze absorptiekoeling terug ontdekken.

                        Comment


                        • Re: Phev or full electric car?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                          CO2 als koelmiddel kan. Wordt vloeibaar gebruikt in brandblussers bvb. Je zit wel met het probleem dat CO2 ook sublimatie kent. Dus vloeibaar is een relatief nauw gebied. Ammoniak is al heel lang in gebruik maar niet zonder gevaar. Vooral in grote installaties de moeite waard. Binnenkort gaan ze absorptiekoeling terug ontdekken.
                          CO2 vloeibaar in brandblussers ?????

                          Comment


                          • Re: Phev or full electric car?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
                            Klopt helemaal
                            CO2 als koelgas is R744. Wordt ook al in airco van auto's toegepast.
                            Voor zover ik daarover informatie kan vinden wordt in nieuwe auto's R1234yf gebruikt, en geen CO².
                            Het lijkt mij ook niet handig om CO² te gebruiken in een auto, want de leidingen en componenten die kunnen werken op de extreem hoge drukken van CO² zijn veel te zwaar voor in een auto.
                            Blijkbaar wordt er ondertussen al wel gesjoemeld met het bijvullen van de airco van zo'n nieuwe auto, omdat R1234yf veel duurder is wordt er door sommige garagisten R134a in gedaan, omdat beide gassen ongeveer op dezelfde drukken werken, en omdat ze ook beide compatibel zijn met de gebruikte materialen in zo'n auto-airco is dat technisch geen probleem, de airco werkt even goed, maar als er weer een lek is, dan zorgt die R134a voor meer broeikas-effect dan wanneer er R1234yf weglekt.
                            De invoering van het nieuwe aircokoudemiddel R1234yf had de nodige voeten in de aarde. Maar ook nu het er is, blijft het de gemoederen bezig houden. Door de hoge prijs wordt er op grote schaal mee gefraudeerd. 
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Phev or full electric car?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              CO2 vloeibaar in brandblussers ?????
                              In CO2 blussers toch. Moet wel, anders gaat er niet veel in en kan je de druk niet houden. Zijn ook stevige drukflessen. In poederblussers zit het in een kleine drukfles binnenin de blusser. Zoals die kleine flesjes voor slagroom maar dan iets grotere modellen.

                              Comment


                              • Re: Phev or full electric car?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Voor zover ik daarover informatie kan vinden wordt in nieuwe auto's R1234yf gebruikt, en geen CO².
                                Het lijkt mij ook niet handig om CO² te gebruiken in een auto, want de leidingen en componenten die kunnen werken op de extreem hoge drukken van CO² zijn veel te zwaar voor in een auto.
                                Blijkbaar wordt er ondertussen al wel gesjoemeld met het bijvullen van de airco van zo'n nieuwe auto, omdat R1234yf veel duurder is wordt er door sommige garagisten R134a in gedaan, omdat beide gassen ongeveer op dezelfde drukken werken, en omdat ze ook beide compatibel zijn met de gebruikte materialen in zo'n auto-airco is dat technisch geen probleem, de airco werkt even goed, maar als er weer een lek is, dan zorgt die R134a voor meer broeikas-effect dan wanneer er R1234yf weglekt.
                                https://automotive-online.nl/werkpla...o-fraudemiddel
                                Alhoewel: https://www.koudeenluchtbehandeling....rove-cookies=1

                                Comment

                                Working...
                                X