Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Phev or full electric car?

    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Voorlopig nog geen beslissing genomen......voorlopig ligt de plug-in nog in pole position maar de evolutie gaat tegenwoordig zo ontzettend snel he.
    Kijk maar eens naar de nieuwe volledig electrische Hyundai IONIQ 5 en de nieuwe KIA EV 6
    De wagens beginnen te komen (als ze voor jou passen) maar hoe zit het met de infrastructuur? Daar ligt eigenlijk de vraag. Als je thuis een laadpaal kan zetten op eigen terrein en het is voor ritten "rond de kerktoren" en eens naar de dichtsbijzijnde grote stad voor andere inkopen dan kan het. Maar als je van de openbare laadinfrastructuur afhankelijk bent en als eens lange ritten maakt wordt het een stuk moeilijker.

    Er wordt hier wel geschermd met de een of andere bedrijfleider die dat kan, maar bedrijven zijn tegenwoordig zo goed als verplicht laadpalen te zetten. En de bedrijven zelf hebben nog niet zoveel elektrische wagens dat een vrij plekje niet vechten is. Dus die kan wel opladen als hij aan zijn vergadering toekomt.

    Maar als je als particulier naar zee of ardennen trekt dan ziet het plaatje er helemaal anders uit.

    Comment


    • #77
      Re: Phev or full electric car?

      Vandaag de dag rij ik met een VW Tiguan rond naar volle tevredenheid. Persoonlijk heb ik wel zin in de VW ID4, zijn full electric tegenhanger met een WLTP range van 521 km (77kWh-150kW). Succes met de keuze, Francis!
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #78
        Re: Phev or full electric car?

        Spanik.....laadpaal in garage is geen probleem, en langste rit wordt waarschijnlijk nooit meer dan een rit naar de kust en terug ( maar met een file weet je natuurlijk nooit hoelang je stilstaat ) op verlof gaan we nooit met de wagen.
        Maar het rare is gewoon het gevoel proberen kwijt te geraken dat je toch maar met beperkte kilometerstand zit.....de gekende Range anxiety.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #79
          Re: Phev or full electric car?

          Zijn er hier leden met een plug-in wagen? Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de motor sowieso aanslaat wanneer de airco wordt aangezet?
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #80
            Re: Phev or full electric car?

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Spanik.....laadpaal in garage is geen probleem, en langste rit wordt waarschijnlijk nooit meer dan een rit naar de kust en terug ( maar met een file weet je natuurlijk nooit hoelang je stilstaat ) op verlof gaan we nooit met de wagen.
            Maar het rare is gewoon het gevoel proberen kwijt te geraken dat je toch maar met beperkte kilometerstand zit.....de gekende Range anxiety.
            Stilstaan is niet het grote probleem met een elektrisch voertuig tenzij je dan de airco of verwarming nodig hebt. Als je aan zee kan bijladen ook niet. Probleem is dat er simpelweg niet genoeg laadpalen aan zee zijn om er 100% zeker van te zijn dat je kan bijladen. En momenteel zijn er amper elektrische wagens op de baan.

            Een deel van dat probleem is dat een laadpaal ook als parkeerplaats wordt gebruikt. Dus die is voor veel langer bezet dan enkel om te laden. Dat heb je niet bij een benzinepomp. Enkele minuten wachten en er is er wel eentje vrij.

            Range anxiety is niet abnormaal. Als ik met mijn wagen naar de kust ga tank ik ook vol. Ook al weet ik dat ik 4 tankstations op de E40 tegenkom en met een volle tank 600km ver geraak. De range van een FE is momenteel gewoon nog te beperkt om je 100% zeker te voelen. En het is ook omdat eenmaal leeg je niet zoals met een benzinewagen eventjes een jerrycan in de tank kan gieten. Afslepen is de enige oplossing.

            Op het werk hebben we nu Zoë poolwagens. Dat is prima om naar de eerstvolgende vestiging te rijden. Leuven-Antwerpen zou ook nog lukken. Maar om daar nu van de Oostende naar Hasselt (en terug) mee te rijden voor een vergadering? Denk niet dat iemand dat riskeert.

            Comment


            • #81
              Re: Phev or full electric car?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Vandaag de dag rij ik met een VW Tiguan rond naar volle tevredenheid. Persoonlijk heb ik wel zin in de VW ID4, zijn full electric tegenhanger met een WLTP range van 521 km (77kWh-150kW). Succes met de keuze, Francis!
              Maar ter info, de Tiguan Plug in komt eraan

              Comment


              • #82
                Re: Phev or full electric car?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Spanik.....laadpaal in garage is geen probleem, en langste rit wordt waarschijnlijk nooit meer dan een rit naar de kust en terug ( maar met een file weet je natuurlijk nooit hoelang je stilstaat ) op verlof gaan we nooit met de wagen.
                Maar het rare is gewoon het gevoel proberen kwijt te geraken dat je toch maar met beperkte kilometerstand zit.....de gekende Range anxiety.
                Als je van Herentals naar de kust rijdt heb je meer kans om heen en terug te rijden met een full electric dan zeg maar ikke die verder weg van de zee woont.
                Bokrijk zal voor mij daarentegen geen probleem zijn

                Alle gekheid op een stokje, zelfs vanuit Herentals is het rijbereik in de praktijk (!) nog een belangrijke factor. Theoretisch kan je misschien wel verder rijden dan in de praktijk, maar vergeet niet beperkingen die een aanslag zijn op de batterij zoals files, snelheid, koud weer, gebruik van airco, ....
                Bijvoorbeeld : een MG ZS EV heeft na bijna 8 uur opladen een theoretisch rijbereik van 263-335 km, maar in de zomer kom je op de autosnelweg maar 195 km ver (https://e-drivers.com/e-auto/mg-zs-ev/). Daarmee raak ik dus niet aan zee zonder bijtanken En bij het naar huis gaan betekent dat dan 2 maal bijtanken!
                In de toekomst zal de technologie wel meer mogelijk maken tegen een aanvaardbare prijs, maar thans ...
                (voor de duidelijkheid: een aanvaardbare prijs voor mij!)

                Comment


                • #83
                  Re: Phev or full electric car?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht

                  Wij rijden ( door omstandigheden - aan zeer interessante voorwaarden kunnen kopen ) al 15 jaar met een Prius hybride. Destijds spitstechnologie en een wagen waar haast alles op stond. Nu natuurlijk wat gedateerd, maar rijdt nog steeds als een zonnetje. En nooit range anxiety.
                  Ik rij nu 2,5 jaar met een Lexus CT200h zelfladende hibryde, gekocht met fikse korting met 20000km op de teller (was een zogenaamde "directiewagen") Ik was zeer tevreden over mijn toenmalige Golf Diesel (in 2010 met 15% staatskorting gekocht wegens "weinig vervuilend" ) Die Lexus kostte mij met 20000 euro iets minder dan een nieuwe Golf met gelijkaardige uitrusting. Eerst nog even getwijfeld om voor de Golf op CNG te gaan.
                  Ik kan het niet meten, maar ik denk dat deze wagen met zijn 1800cc motor en een verbruik tussen 4,5 en 5,5 l benzine toch iets van een 1,5 a 2 liter minder verbruikt per 100km dank zij het (weliswaar vrij beperkt) stuk elektrisch rijden.
                  Hangt natuurlijk ook af van je rijstijl: als ik die Lexus ga gebruiken als een sportwagen dan rij ik hoogstwaarschijnlijk 0,0 km elektrisch.
                  Nog geen minuut spijt gehad van mijn aankoop.
                  Langs de andere kant: als ik een Lexus model zou willen kopen die mij 60000 euro kost dan ga ik passen en allicht voor een plug-in hibryde gaan. Full-E sleept voor mij nog veel te veel actieradius en laadproblemen mee.
                  Last edited by nete; 4 april 2021, 08:53.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #84
                    Re: Phev or full electric car?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Zijn er hier leden met een plug-in wagen? Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de motor sowieso aanslaat wanneer de airco wordt aangezet?
                    Heb het aan mijn neef gevraagd. Die zet de airco zoveel mogelijk uit anders is de batterij direct leeg (Outlander). Enkel op de snelweg omdat dan de motor toch draait. Maar als het koud is, dan is de batterij heel snel leeg. Dus manueel de temperatuur regelen aan de hand van waar naartoe rijden en zo. Nu ja, zal wel van wagen tot wagen afhangen en hoeveel aandacht je er zelf aan besteed en er voor over hebt.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Phev or full electric car?

                      Een Plug-in heeft altijd extra gewicht in de vorm van batterijen om mee te slepen en is daardoor in principe toch minder zuinig in de praktijk. Als je wat afstand doet (meer dan het elektrisch bereik) gaat je verbruik omhoog.De batterij dient bij de meeste gebruikers alleen voor korte verplaatsingen en vooral om de garage in en uit te rijden. Na een tijdje zelfs daarvoor niet meer, als ik zo rond kijk.
                      Als de EV geen optie is, is de hybride een uitkomst, maar dan heb je niets aan zonnepanelen.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Phev or full electric car?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Als de EV geen optie is, is de hybride een uitkomst, maar dan heb je niets aan zonnepanelen.
                        Je zonnepanelen zonder terugtellende teller of accu zullen niet veel soelaas brengen hoor.
                        Je bent meestal juist weg met de wagen op het ogenbik dat het zonnig is. En spijtg genoeg moet je wagen thuis staan wil je met je zonnepanelen op laden.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #87
                          Re: Phev or full electric car?

                          Tenzij je ze bij hebt, natuurlijk : https://www.autowereld.com/nieuws/au...ometer-per-dag

                          Comment


                          • #89
                            Re: Phev or full electric car?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Dat hele groene circus wordt echt gekker met de minuut.

                            Waarschijnlijk veroorzaken we bij het te voet wandelen (of bij het fietsen) ook fijn stof ?

                            En al die voetballers en wielrenners...

                            Maar geen nood. Als je de "boete" betaalt mag je verder doen wat je wil.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #90
                              Re: Phev or full electric car?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Maar geen nood. Als je de "boete" betaalt mag je verder doen wat je wil.
                              Ik denk dat dat de toekomst wordt: het is vrij duur om diesel of benzine te gebruiken, maar binnenkort ga je nog meer moeten betalen om enkel dat nog verder te mogen doen. En, in veel steden mag je dan ook al niet meer in, of het wordt extreem duur.

                              En DAN, gaan ze de taksen verschuiven naar elektriek

                              Comment

                              Working...
                              X