Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Phev or full electric car?

    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    @Bart : ik weet niet uit het hoofd waarvoor die codes van de koelmiddelen staan, heeft dat structureel iets te maken met de freonen van vroeger (allee ik ik bedoel CFK, chloorfluorkoolwaterstoffen) ?
    Op mijn diepvriezer staat er FCK-frei, ja, goed maar ik had wel eens willen weten wat er dan wél inzit.
    Maar ik denk dat je het broeikaseffect en het het effect op de O3-laag wat dooreen haalt. Van CO2 als koelmiddel had ik nog nooit gehoord (zou zijn tripelpunt eens moeten opzoeken want je hebt vloeibare CO2 nodig), ammoniak (NH3) wordt ook wel gebruikt dacht ik.
    Wat ik ook niet snap is waarom ze zo lang hebben gedaan om te ontdekken waarom bepaalde koelmiddelen zich als broeikasgas gedroegen, IR spectroscopie is zijn kinderschoenen toch al lang ontgroeid zou ik denken.
    In de meeste diepvriezers zit tegenwoordig (de laatste 20 jaar al) R600a, dat is isobutaan, R600a heeft (buiten het feit dat het brandbaar is) voor koeltechnische toepassingen ongeveer dezelfde eigenschappen als R134a (en R12 van vroeger).
    Voor toepassingen met nog lagere temperaturen wordt er (in kleine installaties) ook R290 (propaan) gebruikt.
    Op het werk gebruiken wij R290 in een wijnkoeler, en voor een paar prototypes voor een specifieke toepassing wordt er R600a gebruikt.
    R290 wordt gebruikt ter vervanging van R22 en R502 van vroeger, en het meer recente koelgas R404A dat een heel grote CO² equivalent heeft (R404A is ongeveer samen met R134a op de markt gekomen).
    R134a heeft een GWP (global warming potential)van 1430, voor R404A is dat zelfs 3922.
    Het nieuwe koelmiddel dat in auto-airco's wordt gebruikt (R1234yf) heeft een GWP van 4, dat is dus een héél stuk beter dan de GWP van 1430 voor R134a.
    Een nadeel van R1234yf is wel dat het brandbaar is, naar het schijnt wel minder brandbaar dan propaan of butaan, maar in bepaalde omstandigheden brandt het dus wel degelijk.

    Ammoniak wordt vooral gebruikt in heel grote installaties, het is een prima koelmiddel, maar als dat begint te lekken dan blijf je er best uit de buurt...
    Sommige camping-koelkasten werken ook op ammoniak, dat zijn de koelkasten zonder compressor, niet de koelboxen met een peltierelement, maar de adsorptiekoelkasten die werken op 12V, 230V en op butaan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Phev or full electric car?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      In een elektrische wagen moeten ze daarvoor een aparte koelmodule opbouwen, maar als zo'n systeem moet werken met riemaandrijving op een verbrandingsmotor, dan wordt het heel moeilijk om de boel lekvrij te houden, zelfs bij de veel lagere drukken van de huidige koelmiddelen is dat al een probleem.
      Het artikel is van 2018, maar ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat er al effectief CO² wordt gebruikt in de airco van elektrische auto's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Phev or full electric car?

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ah tof [emoji106] weinig mensen die nog voor een mooie coupé gaan ....
        SUV is makkelijk, maar inzake schoonheid gaat er toch niks boven een coupé.
        Fotootje ? Enfin, gewoon om de kleur eens te zien
        Pas levering eind dit jaar naar het schijnt..... blijkbaar af en toe chip tekorten....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • Re: Phev or full electric car?

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Ondertussen is er een aankoop gebeurd.....op den duur overstag gegaan voor de .. Mercedes CLA Coupé Plug-in hybride.
          Mooie auto Succes ermee

          Comment

          Working...
          X