Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Phev or full electric car?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Phev or full electric car?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    En ik die dacht dat men koos voor elektrisch om milieubewust te zijn en niet zozeer voor tijd of geld, my mistake

    grts
    Sieg
    En de trein is dan niet milieubewust reizen?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    En is de ecologische voetafdruk van duurdere tickets dan kleiner? [emoji849]
    Wie wil reizen doet dat toch ... ook aan hogere prijs.
    Behalve die het niet betalen kan. Het blijft absurd, die vliegtuigprijzen, zolang het gesubsidieerd blijft waardoor we allemaal betalen. Ook diegene die nooit met het vliegtuig reist. Een beetje redelijkheid is nooit verkeerd, anders hadden we nu mogelijk wel stipt, comfortabel en goedkoop openbaar vervoer.
    Met de trein kost het 17,10 euro om vanuit Charleroi in Zaventem te geraken. Met het vliegtuig kon je deze week boeken voor 10 euro. Luchtvaartmaatschappij Ryanair ging onder de prijs van binnenlands treinverkeer. Je moest er wel een overstap in Barcelona voor over hebben. De voorbode van een prijzenoorlog op leven en dood.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #32
      Re: Phev or full electric car?

      Ik heb getwijfeld om een reaktie neer te pennen, omdat er hier altijd zoveel kritiek op alles komt.
      Maar toch:
      Francis;
      Puur economisch gezien, moet je je huidige wagen oprijden. Zoveel is duidelijk.
      Dit terzijde, kan ik me voorstellen dat als technologie-adept, je ook graag de evoluties volgt.
      Ikzelf rij momenteel nog diesel, 40-55k per jaar, en ben ook aan het uitkijken naar Plug in Hybride of FE.
      Liefste zou ik FE rijden, maar dan wel met een fatsoenlijke autonomie, en een goed werkend ecosystem (zoals eigenlijk enkel Tesla heeft op dit ogenblik) Een collega rijd ermee, en is er super tevreden mee, mijn impulsverplaastingen (langer dan de actieradius), zou ik er perfect mee kunnen doen, onderweg opladen op lange trajecten is prima geregled met de supercharge stations). De andere merken zijn nog steeds afhankelijk van 3de merk laadpunten, en daar zijn nogal wat issues mee. (stress!!)
      Nu, als je zou toekomen met de actieradius, heen terug naar de zee kan je ondertussen wel met de meeste nieuwe modellen, Kia, VW, zijn dat zeker ook opties.
      Mijn keuze zal waarschijnlijk toch op een Plug in hybride vallen, als ik 90% van mijn verplaatsingen elektrisch kan overbruggen is dat een goed alternatief.
      En nu stap ik op mijn elektrische fiets, waar ik ook heb leren omgaan met beperkingen in accu/acteiradius ;-)

      Comment


      • #33
        Re: Phev or full electric car?

        De oplossing om iedereen elektrisch te laten rijden is waterstof. De motor is nog altijd elektrisch maar met waterstof kan je elektriciteit opwekken. Zo hoef je niet meer urenlang te wachten tot je batterijen zijn opgeladen. De actieradius is ook vergelijkbaar met een dieselwagen.

        Met de huidige technologie zou ik nooit een elektrische wagen aanschaffen.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #34
          Re: Phev or full electric car?

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          De oplossing om iedereen elektrisch te laten rijden is waterstof.
          Allen spijtig dat je waterstof moet maken uit methaan of met elektrolyse uit water. Het ene moet je een grondstof gebruiken die direct als brandstof bruikbaar is en dus gaat je eindrendement véél lager liggen. Ofwel moet je er verschillende keren de hoeveelheid elektriciteit insteken (*) die je er ooit terug kan uithalen. Rendement opnieuw héél laag.

          (*) alleen al de compressie tot 700bar is moordend voor je energiebalans.

          Comment


          • #35
            Re: Phev or full electric car?

            700 bar ? Ik dacht iets van een 300 bar. Maar je redenering klopt

            Comment


            • #36
              Re: Phev or full electric car?

              300 bar voor personenwagens, 700 bar voor zwaar vervoer (en transport).

              En een voertuig op waterstof heeft ook nog batterijen nodig, want zo'n cel produceert beste elektriciteit op een constant niveau. Dus eigenlijk een soort hybride waarbij de batterij bijgeladen wordt vanuit de cel ipv een motor met generator.
              Last edited by Spanik; 28 maart 2021, 16:36.

              Comment


              • #37
                Re: Phev or full electric car?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                En de trein is dan niet milieubewust reizen?
                Eigenlijk niet hé, als het wel zo zou zijn dan zouden grote verbruikers van elektriciteit, zoals thuisaccumulatie, ook milieubewust moeten zijn

                Dieseltreinen al helemaal niet blijkbaar, en alles hangt er dan tevens nog eens vanaf hoe vol een trein moet rijden om wel "milieubewust" te zijn

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #38
                  Re: Phev or full electric car?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Nu, als je zou toekomen met de actieradius, heen terug naar de zee kan je ondertussen wel met de meeste nieuwe modellen, Kia, VW, zijn dat zeker ook opties.
                  Mijn keuze zal waarschijnlijk toch op een Plug in hybride vallen, als ik 90% van mijn verplaatsingen elektrisch kan overbruggen is dat een goed alternatief.
                  En nu stap ik op mijn elektrische fiets, waar ik ook heb leren omgaan met beperkingen in accu/acteiradius ;-)
                  Hangt er vanaf hoever je van de zee woont hé
                  En met je elektrische fiets kan je nog rijden met een lege batterij (zwaar trappen maar het gaat), probeer dat maar eens met je elektrische auto Rudy


                  Ik zou zelf heel graag overstappen op full elektrisch maar met huidige batterijen en actieradius is dat onmogelijk
                  Het wordt afwachten op de nieuwe zogezegde "super" batterijen denk ik

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #39
                    Re: Phev or full electric car?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Eigenlijk niet hé, als het wel zo zou zijn dan zouden grote verbruikers van elektriciteit, zoals thuisaccumulatie, ook milieubewust moeten zijn

                    Dieseltreinen al helemaal niet blijkbaar, en alles hangt er dan tevens nog eens vanaf hoe vol een trein moet rijden om wel "milieubewust" te zijn

                    grts
                    Sieg
                    Diesels misschien niet. Maar als je het energieverbruik van een elektrische trein per ton/passagier en km uitzet, dan is dat wel voordelig. Zeker tov het vliegtuig over middellange afstand.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Phev or full electric car?

                      Ik heb ook net een nieuwe leasewagen mogen kiezen.

                      Ze promoten PHEV of FE door ervoor te zorgen dat een benzine/diesel heel slecht rendement is bij de keuze.

                      FE, volledig elektrisch heb ik niet durven nemen. Rij bereik tijdens winter is te laag op de moment en veel te weinig laadinfrastructuur... zelfs de garages raden dit nog niet aan. Rij je graag eens naar de ardennen meneer? indien ja, neem dan geen FE.....

                      Uiteindelijk gekozen voor een PHEV maar ik vraag me eerlijk gezegd wel af of een moderne heel zuinige diesel veel vervuilender is dan zo'n PHEV die 200 a 300 kg meer weegt door de batterijen en 2 motoren ipv 1....

                      Comment


                      • #41
                        Re: Phev or full electric car?

                        Uit een grootte studie van een tijdje geleden is gebleken dat de elektrische wagen in België meer vervullender is dan een recente diesel wagen.
                        Dit komt vooral omdat de opwekking van de nodige energie op een " vervuilende" manier gebeurd.
                        In Frankrijk waar het grootste deel van de elektriciteit uit kerncentrales komt hebben ze dit probleem veel minder en is een elektrische wagen wel te verkiezen boven een diesel.

                        Mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #42
                          Re: Phev or full electric car?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                          Uit een grootte studie van een tijdje geleden is gebleken dat de elektrische wagen in België meer vervullender is dan een recente diesel wagen.
                          Dit komt vooral omdat de opwekking van de nodige energie op een " vervuilende" manier gebeurd.
                          In Frankrijk waar het grootste deel van de elektriciteit uit kerncentrales komt hebben ze dit probleem veel minder en is een elektrische wagen wel te verkiezen boven een diesel.

                          Mvg
                          De ene studie is de andere niet, volgens bepaalde studies zouden elektrische wagens veel sneller (na een lager aantal kilometers) "milieuvriendelijker" worden dan benzine of dieselwagens.
                          Waarschijnlijk hangt het resultaat van de studie af van wie ervoor heeft betaald.

                          Zo is de studie waar uitkwam dat iedereen (toch elke volwassene) best één glas (rode) wijn drinkt per dag waarschijnlijk betaald door iemand die iets te maken heeft met de wijnindustrie...
                          Sigarettenfabrikanten hebben ook heel veel studies laten uitvoeren waaruit bleek dat sigaretten lang niet zo schadelijk waren als wat andere studies aangaven, en asbest was volgens de fabrikant ook totaal ongevaarlijk.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Phev or full electric car?

                            Onder het motto "je auto, je vrijheid" zou ik een auto houden (of kopen) waarmee je na de geplande kernuitstap van 2025 je je nog redelijk "vrij" kan verplaatsen

                            Je verder niks aantrekken van subsidies want daarmee kom je in Vlaanderen op lange termijn als particulier toch steeds bedrogen uit.
                            Last edited by frank207be; 29 maart 2021, 17:06. Reden: Verbeteringen

                            Comment


                            • #44
                              Re: Phev or full electric car?

                              Ik geef frank207be volmondig gelijk, en zou zelf ook geen elektrische of phev kopen. Koop een kleine Euro6d benzine wagen, zonder hybride toestanden. Dat heeft nog altijd meer autonomie daneen volledig elektrische wagen, én je kan zowat overal tanken. Heel stuk goedkoper ook...

                              Denk eraan dat je bij hybride wagens altijd die batterij meesleept, dus continue extra verbruik, en een stuk minder laadvermogen (als dat voor jullie belangrijk is tenminste).

                              Comment


                              • #45
                                Re: Phev or full electric car?

                                Is er hier al iemand die eraan gedacht heeft de meerprijs voor een hybride te vergelijken met de niet-hybride versie en te delen door de brandstofprijs om te zen hoeveel liters je daarvoor kan tanken?
                                Samen bekijken met het verbruik (en de BIV/verkeersbelasting) en je hebt een idee hoever je kan rijden met een gewone versie voor het prijsverschil.
                                Dan nog eens kijken hoeveel km je per jaar gaat afleggen en hoelang je je auto gaat houden ....

                                Comment

                                Working...
                                X