Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Versoepeling maatregelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Versoepeling maatregelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Dus volgens jouw kan bvb volgende jaren andere merk boosters gegeven worden dan het vaccin dat je in het begin gekregen hebt ?
    Want dat was dus mijn vraag waarop ook de huisarts geen sluitend antwoord kon geven, als ik nu AstraZeneca krijg dan kan je dus volgend jaar een booster krijgen van Pfizer (of omgekeerd) volgens jouw
    Als Europa al geen AstraZeneca meer wil aankopen, dan belet dat niet dat landen zelf bestellen … maar stel dat ze dat allen volgen, dan zal het niet anders kunnen dan dat men daarna iets anders krijgt.
    Een merk kan er ook mee stoppen of in de toekomst er niet in slagen een nieuwe versie te maken … ook dan geen keuze.
    Maar daarbuiten … hebben we altijd al hetzelfde merk van het griepvaccin gekregen? [emoji849]

    Met wat geluk kunnen ze een gecombineerd vaccin maken, tegen zowel de griep als COVID-19.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Versoepeling maatregelen

      Waarom die oef ? Voor zover ik weet is er nog geen vaccin (ook voor andere ziektekiemen) dat een beperking legt op een toekomstige vaccinatie. Als voorbeeld griep: Alhoewel griepvaccin op een totaal ander principe is gebaseerd. ieder jaar wordt er in feite een nieuw type griepvaccin aangemaakt, want men probeert voorspelling te doen welke groep van griepvirussen eventueel in de meerderheid zal zijn. Het griepvaccin is een soep van diverse stammen griep.

      Ofwel biedt een vaccin een levenslange bescherming (bv gele koorts) ofwel dient het herhaald te worden. Bij herhaling wordt niet echt naar het merk, type van gebruikt vaccin gekeken.
      Bij een levenslange werking betekent dit dat het menselijke lichaam antistoffen aanmaakt gedurende het gehele leven. Bij de andere worden er antistoffen aangemaakt die langzaam verdwijnen.
      Gelukkig staan op de antistoffen aangemaakt door het lichaam geen merknamen.
      En jawel, wat ik hier meldt is een sterk vereenvoudigde vorm van werking. In praktijk is alles wel iets gecompliceerder.

      Hier een kleine uitleg over diverse types corona-vaccins: https://www.laatjevaccineren.be/soorten-coronavaccins
      In het Engels, maar met mooie uitleg en types vaccins en vaccinvoorbeelden (meer dan enkel Corona): https://www.hhs.gov/immunization/bas...pes/index.html

      Wanneer je volgend jaar een booster zou krijgen van Pfizer is het de bedoeling de impuls te geven aan je lichaam om aan aanmaken van antistoffen herinnerd te worden. Of het kwaad kan is niet ter discussie, wel indien het principe dan ook geldt om de reeds aangemaakte antistoffen aan te vullen met productie van een bijkomende hoeveelheid antistoffen. In het slechtste geval zou het kunnen betekenen dat naast 'Pfizer'-corrona-antistoffen en nu 'AZ'-corona-antistoffen worden aangemaakt ?
      Of er tussen beide een verschil is, wil geen antwoord op suggeren. Dat is voor wetenschappers die daarmee bezig zijn. Maar elkaar tegenwerken en elkaar opheffen zal wel niet gebeuren.
      Ik vergelijk het met een soort zoetingsmiddel. We willen dat de koffie zoet smaakt. Dit kan met suiker, met suiker-vervangende stoffen bv Stevia. Indien je beide mengt krijg je ook wel zoete koffie, eventueel smaakt die dan wel niet dan wat je gewoon bent bij gebruik van pure suiker of pure Stevia. Misschien als vb te simpel, maar ik wou een begrijpbaar vb stellen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Oef eindelijk een antwoord op mijn vraag, hopelijk is het juist
      Dus volgens jouw kan bvb volgende jaren andere merk boosters gegeven worden dan het vaccin dat je in het begin gekregen hebt ?
      Want dat was dus mijn vraag waarop ook de huisarts geen sluitend antwoord kon geven, als ik nu AstraZeneca krijg dan kan je dus volgend jaar een booster krijgen van Pfizer (of omgekeerd) volgens jouw

      grts
      Sieg
      Last edited by Wim.Vanmaele; 11 mei 2021, 08:06.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Versoepeling maatregelen

        Vanaf vandaag mogen alle 41-plussers uit Brussel een afspraak maken in een vaccinatiecentrum

        Het gaat vooruit!!!!

        Comment


        • Re: Versoepeling maatregelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Vanaf vandaag mogen alle 41-plussers uit Brussel een afspraak maken in een vaccinatiecentrum

          Het gaat vooruit!!!!
          Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft. Het feit dat men al bezig is met de 41-plussers zegt meer over het aantal ouderen die zich niet wil laten vaccineren.
          De vaccinatiegraad is Brussel is overigens de laagste van het land: https://covid-vaccinatie.be/nl
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • Re: Versoepeling maatregelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
            Vanaf vandaag mogen alle 41-plussers uit Brussel een afspraak maken in een vaccinatiecentrum

            Het gaat vooruit!!!!
            Het werd tijd zeker ?
            Ik heb wel al veel interessante comments gelezen hier, no joking.

            Comment


            • Re: Versoepeling maatregelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft. Het feit dat men al bezig is met de 41-plussers zegt meer over het aantal ouderen die zich niet wil laten vaccineren.
              De vaccinatiegraad is Brussel is overigens de laagste van het land: https://covid-vaccinatie.be/nl
              Het belangrijkste is dat iedereen die 41 jaar is en in Brussel woont en zich wil laten vaccineren dit kan doen.

              Velen willen zich laten vaccineren, maar kunnen het nog niet.

              Peter

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

              Comment


              • Re: Versoepeling maatregelen

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft. Het feit dat men al bezig is met de 41-plussers zegt meer over het aantal ouderen die zich niet wil laten vaccineren.
                De vaccinatiegraad is Brussel is overigens de laagste van het land: https://covid-vaccinatie.be/nl
                Lijkt me logisch maar dat s een andere discussie

                Wat me vooral opvalt op deze grafieken is de trage vooruitgang van de 2de dosis, eigenlijk zou die nu ook al in steile klim moeten beginnen komen toch

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Re: Versoepeling maatregelen

                  Zo steil gaat die niet zijn. Die volgt (of zou toch moeten) de lijn van het begin van de vaccinatiecampagne. En in het begin was het nog logistiek niet op punt, er waren te weinig vaccins, etc. Dus dat gaat even duren.

                  Comment


                  • Re: Versoepeling maatregelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Maakt niet uit. De manier waarop het vaccin gemaakt wordt is verschillend, maar het resultaat is hetzelfde: je immuunsysteem trainen om die virussen te herkennen. Elk van die vaccins heeft een keuze gemaakt welke eiwitten van het virus ze gebruiken om dit te doen en dan een manier om je immuunsysteem te trainen. Dus je immunitiet gaat misschien iets verschillend zijn (hangt af van de variant) maar als de boosters gericht zijn op een andere variant, dan gaat dit gewoon zijn werk doen. Een booster is nl gewoon een vaccin dat een ander eiwit aan je immuunsysteem voorstelt. De ene doet dit me nRMA technieken, dan andere met een verzwakt of dood virus. Jouw imuunsysteem moet gewoon dat eiwit herkennen en daarop verder gaan.
                    Hallo Sieg, wat Spanik hier schrijft klopt volledig.
                    Ik spreek niet graag over booster-vaccins, maar wel over het booster-effect. Om het simpel voor te stellen geef ik een voorbeeld. Een kleine jonge poes wordt op enkele weken gevaccineerd tegen de katteziekte. Het immuunsysteem van dit katje werkt nog niet volledig, dus na 3 maand krijgt deze poes nog een vaccinatie. Nu worden er wel voldoende antistoffen opgebouwd tegen dit virus.
                    Om zeker voldoende antistoffen te hebben, wordt deze vaccinatie jaarlijks herhaald... en dit noemen we dan het booster-effect : het opbouwen van antistoffen na meerdere vaccinaties.
                    Van welke firma dit vaccin komt speelt geen rol, als het maar tegen dat specifieke virus werkt...en aldus wordt het imunosysteem geactiveerd
                    Het probleem is dat covid19 een nieuw virus is dat we nog niet voldoende kennen, maar geef de wetenschappers de tijd en als wij meehelpen komt het wel goed...
                    grt
                    Gerrit

                    Comment


                    • Re: Versoepeling maatregelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
                      Hallo Sieg, wat Spanik hier schrijft klopt volledig.
                      Ik spreek niet graag over booster-vaccins, maar wel over het booster-effect. Om het simpel voor te stellen geef ik een voorbeeld. Een kleine jonge poes wordt op enkele weken gevaccineerd tegen de katteziekte. Het immuunsysteem van dit katje werkt nog niet volledig, dus na 3 maand krijgt deze poes nog een vaccinatie. Nu worden er wel voldoende antistoffen opgebouwd tegen dit virus.
                      Om zeker voldoende antistoffen te hebben, wordt deze vaccinatie jaarlijks herhaald... en dit noemen we dan het booster-effect : het opbouwen van antistoffen na meerdere vaccinaties.
                      Van welke firma dit vaccin komt speelt geen rol, als het maar tegen dat specifieke virus werkt...en aldus wordt het imunosysteem geactiveerd
                      Het probleem is dat covid19 een nieuw virus is dat we nog niet voldoende kennen, maar geef de wetenschappers de tijd en als wij meehelpen komt het wel goed...
                      grt
                      Gerrit
                      Bedankt Gerrit, duidelijk nu
                      Dus zou je bvb evengoed een eerste vaccinatie kunnen krijgen met Pfizer en een tweede prik met AZ ?

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Versoepeling maatregelen

                        In de mensengeneeskunde moet je natuurlijk altijd wat voorzichtiger zijn dan in de diergeneeskunde, maar het principe is allemaal hetzelfde, en zeker bij virussen en vaccins.
                        Volgens mijn cardioloog, waarmee ik een serieuze discussie had betreffende cholesterol pillen, moet je de bijsluiter van medicamenten niet lezen, dat dient enkel voor de rechtbank als er problemen zijn...
                        grt
                        Gerrit

                        Comment


                        • Re: Versoepeling maatregelen

                          Daarjuist op het nieuws, dit weekend bijna alle vluchten volzet, rush naar het buitenland, blijkbaar is iedereen al alles vergeten ...
                          Het wordt nog steeds ten stelligste afgeraden maar daar heeft iedereen 't sch**t aan
                          Benieuwt of iedereen daarna 14 dagen in quarantaine zal gaan

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 12 mei 2021, 19:16.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Versoepeling maatregelen

                            Door tegelijkertijd veel versoepelingen aan te kondigen geeft men de bevolking het idee dat de pandemie op haar retour is, zelfs overwonnen.

                            Ik kan hier niet over oordelen, maar gelet op de massale bijeenkomsten in Elsene, Ter Kamerenbos, Gent, Antwerpen en een perspectief op een Pukkelpop als usual, is het logisch dat de perceptie veranderd.

                            Je kan het de mensen dan ook niet kwalijk nemen dat ze hun normale leven willen heropnemen.
                            Bovendien kan je vaak in vakantiewoningen dezelfde afstandregels toepassen als thuis, zijn terrassen open in Spanje,...





                            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                            Comment


                            • Re: Versoepeling maatregelen

                              Ik weet het op den duur ook niet meer, maar mag men nu bijvoorbeeld een daguitstap naar buurlanden doen?
                              Er wordt zoveel verkeerde informatie gedeeld, dat de meerderheid het niet meer weet.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Versoepeling maatregelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Ik weet het op den duur ook niet meer, maar mag men nu bijvoorbeeld een daguitstap naar buurlanden doen?
                                Er wordt zoveel verkeerde informatie gedeeld, dat de meerderheid het niet meer weet.
                                En wat maakt het uit? Het is in al onze buurlanden vergelijkbaar....

                                Comment

                                Working...
                                X