Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Met zonnepanelen en een thuisbatterij is het hier wel mogelijk om het grootste deel van het jaar het piekvermogen onder de 2,5 KW te houden, maar dan moet ik er nog wel op letten dat ik in de donkere maanden niet teveel stroomverbruikers tegelijk aanzet.
    Ik maak sinds ik de zonnepanelen heb het eten klaar op een inductiekookplaat (en een kleine elektrische oven, microgolf en frietketel), tijdens de wintermaanden komt het piekverbruik dan wel wat boven de 2,5 KW, het hoogste piekverbruik van 2023 en 2024 was in december 2024 met 2,664 KW.
    Voor het piekverbruik wordt toch elke maand al 2,5 KW aangerekend, dat gebruik ik dan als "richtlijn" waar ik nooit teveel over mag komen.
    In de zomermaanden verbruik ik bijna geen stroom uit het net, en dan zit het piekvermogen heel ver onder de 2,5 KW (maar dat helpt dus toch niet om de rekening te verlagen).

Mijn auto wordt gewoon vanuit het stopcontact geladen met een laadkabel die de stroom beperkt tot 10A, vorige winter had ik die elektrische auto nog niet, voortaan zal ik daardoor in de wintermaanden daardoor ook wel wat meer boven die 2,5 KW uitkomen.
    Maar ik rij niet veel met de auto, en daardoor zal ik die waarschijnlijk meestal nog wel kunnen bijladen terwijl de zonnepanelen toch nog wat stroom opwekken, met een laadvermogen van 2,3 KW zou ik dan toch niet te ver boven de limiet van 2,5 KW uitkomen op voorwaarde dat ik dan wel goed oplet om niet teveel andere verbruikers aan te zetten tijdens het laden van de auto.

Het continu verbruik (sluipverbruik) tijdens de nacht, en als er niemand thuis is overdag, zit hier ergens tussen de 100 en 200 W, we hebben hier ook maar één koelkast (met een vriezer), en de verbruikers die helemaal uitgeschakeld kunnen worden als ze niet in gebruik zijn, die schakel ik ook zoveel mogelijk helemaal uit (stekker uit het stopcontact, of een stekkerblok met schakelaar voor bijvoorbeeld mijn pc en alles wat daar aan hangt, de modem blijft uiteraard wel continu ingeschakeld).

Maar niet iedereen zal het verbruik zo laag kunnen houden, we zijn hier maar met twee, en ik ben eigenlijk de enige die de grote stroomverbruikers (inductiekookplaat, wasmachine, warmtepompdroogkast...) inschakelt.
    Daardoor hou ik zelf bijna alles onder controle.
    Dat zal dus lang niet overal hetzelfde zijn, en als je bijvoorbeeld dagelijks een elektrische auto nodig hebt voor grotere afstanden, dan zal je die ook wel eens moeten laden terwijl de zonnepanelen niets opleveren (zeker als je overdag die auto nodig hebt om te gaan werken), en dan zal laden vanuit een gewoon stopcontact waarschijnlijk ook veel te traag gaan.
    Je kan dus het ene huishouden niet zomaar vergelijken met het andere, de omstandigheden zijn niet overal hetzelfde.
    Met een groter gezin krijg je weer een heel andere situatie, dan zullen er altijd wel meer verbruikers tegelijk ingeschakeld zijn.

http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Negen maand per jaar dus onder of rond de 2 kW piek?

Tenzij jullie op gas koken, dan nooit warm eten tijdens de rest van het jaar als het regent?
      In 2024 heeft het maanden geregend, veel donkere periodes met zo goed als geen opbrengst.

Hier zitten we al snel tussen de 550 en 750 W permanent verbruik door enkel de zaken die men niet kan uitschakelen (frigo, diepvries, bepaalde elektronica, … minste dat daar een droogkast, wasmachine of inductiekookplaat bij komt, dan zit dat toch al snel boven de 2 kW.

De wagen laden moet je dan toch altijd perfect kunnen uitrekenen op zonnige momenten in de hoop dat er geen wolk passeert of uw laag piekvermogen van 2 kW is er al aan.
      Tot nu toe nog geen enkele lader gevonden waarmee men kan laden aan minder dan 6 A per fase.
      Een monofase lader begint dus pas aan 1440 W, een driefasige zit al boven de 4.000 W mits 3 x 6 A het minimum is.

Ik beweer niet dat je niet onder die 2 kW kunt blijven, maar dan moet je toch veel meer doen dan “een beetje opletten”, eerder er bijna permanent mee bezig zijn en toch een heel pak inboeten aan comfort.
      Het stroomverbruik in de nacht is hier tussen 0.1 en 0.17kw, dat is dus alle sluipverbruik, ledlampjes, modems, standby toestellen, enz en af en toe de diepvries, brander voor de boiler en koelkast die aanslaan. Een avond tv kijken met ledverlichting aan is totaal stroomverbruik typisch 0,22 tot 0.44kW.
      De maand piek vermogens over het berucht jaar 2024: jan: 7.33 ;febr: 7.30; mrt: 7.31; april: 3.61; mei: 2.63; juni: 2,16; juli: 2.08; aug: 2.46; sept: 2.56; okt: 3.02; nov:5.66; dec:5.83
      De eerste drie maanden nog met de limiet op 7kW ingesteld, nov en december staat die op 5.5kW. Uitbreiding zonnepanelen in mei.
      Voor 2025 maakt dit tot op heden voor jan:5.79; feb: 4.14; mrt: 3.10; apr: 3.01 mei: 2.57; juni: 1.66; juli: 2.12 kW
      Koken gebeurt hier op een inductieplaat, oven en vaatwas is elektrisch. Wassen (2 toestellen) en droogkast.
      Nu heeft zo'n inductieplaat wel een groot vermogen, maar dat wordt slechts voor een korte periode voor 100% aangesproken, 5 minuten voor water te koken bijvoorbeeld, daarna is dat misschien 25% van het volle vermogen om dat water rustig aan de kook te houden. Wokken bijvoorbeeld is vol vermogen maar op 5 minuten is het gerecht klaar.
      Wasmachines vragen ook niet zoveel eens ze op temperatuur zijn. Daarom zullen de twee wasmachines nooit tegelijkertijd starten, daar zal 10 minuten of zo (ben geen was-o-loog) vertraging op zitten.
      Droogkast is met een warmtepomp, die heeft maximaal 900W nodig. Drogen komt na het wassen dus die vermogens zullen zelden samen aangesproken worden.
      Vaatwas is drie of vier keer per week, dat heb je volledig in de hand wanneer die aangezet wordt, dus steeds overdag en eventueel als we uit huis zijn met uitgestelde start.
      Het vergt ons helemaal geen inlevering van comfort om 2 seconden na te denken alvorens een grootverbruiker in te schakelen.
      En ja, dat we nu gepensioneerd zijn heeft een flink voordeel. Je hebt echt wel pech als je iedere dag om 20h thuiskomt en dan pas je eten kan maken. Maar moet dan die was ook meteen op staan? En die vaatwasser?

De hele ellende in de captar zit er in -ik val in herhaling- dat één enkele hogere stroomafname van 15 minuten je een hele maand een de rest van het jaar aan die piek vast zit. Als je dus onvermijdelijk ook maar 1 keer je EV moet opladen of een warmtepomp hebt, ook al is dat in de nacht, je zit aan die piek vast. Dus heeft het ook totaal geen nut om de rest van die maand het vermogen in huis te beperken.
      Een capaciteitstarief afhankelijk van het tijdstip zou al een verbetering zijn als het daardoor niet duurder wordt

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Het stroomverbruik in de nacht is hier tussen 0.1 en 0.17kw, dat is dus alle sluipverbruik, ledlampjes, modems, standby toestellen, enz en af en toe de diepvries, brander voor de boiler en koelkast die aanslaan. Een avond tv kijken met ledverlichting aan is totaal stroomverbruik typisch 0,22 tot 0.44kW.
        De maand piek vermogens over het berucht jaar 2024: jan: 7.33 ;febr: 7.30; mrt: 7.31; april: 3.61; mei: 2.63; juni: 2,16; juli: 2.08; aug: 2.46; sept: 2.56; okt: 3.02; nov:5.66; dec:5.83
        De eerste drie maanden nog met de limiet op 7kW ingesteld, nov en december staat die op 5.5kW. Uitbreiding zonnepanelen in mei.
        Voor 2025 maakt dit tot op heden voor jan:5.79; feb: 4.14; mrt: 3.10; apr: 3.01 mei: 2.57; juni: 1.66; juli: 2.12 kW
        Koken gebeurt hier op een inductieplaat, oven en vaatwas is elektrisch. Wassen (2 toestellen) en droogkast.
        Nu heeft zo'n inductieplaat wel een groot vermogen, maar dat wordt slechts voor een korte periode voor 100% aangesproken, 5 minuten voor water te koken bijvoorbeeld, daarna is dat misschien 25% van het volle vermogen om dat water rustig aan de kook te houden. Wokken bijvoorbeeld is vol vermogen maar op 5 minuten is het gerecht klaar.
        Wasmachines vragen ook niet zoveel eens ze op temperatuur zijn. Daarom zullen de twee wasmachines nooit tegelijkertijd starten, daar zal 10 minuten of zo (ben geen was-o-loog) vertraging op zitten.
        Droogkast is met een warmtepomp, die heeft maximaal 900W nodig. Drogen komt na het wassen dus die vermogens zullen zelden samen aangesproken worden.
        Vaatwas is drie of vier keer per week, dat heb je volledig in de hand wanneer die aangezet wordt, dus steeds overdag en eventueel als we uit huis zijn met uitgestelde start.
        Het vergt ons helemaal geen inlevering van comfort om 2 seconden na te denken alvorens een grootverbruiker in te schakelen.
        En ja, dat we nu gepensioneerd zijn heeft een flink voordeel. Je hebt echt wel pech als je iedere dag om 20h thuiskomt en dan pas je eten kan maken. Maar moet dan die was ook meteen op staan? En die vaatwasser?

De hele ellende in de captar zit er in -ik val in herhaling- dat één enkele hogere stroomafname van 15 minuten je een hele maand een de rest van het jaar aan die piek vast zit. Als je dus onvermijdelijk ook maar 1 keer je EV moet opladen of een warmtepomp hebt, ook al is dat in de nacht, je zit aan die piek vast. Dus heeft het ook totaal geen nut om de rest van die maand het vermogen in huis te beperken.
        Een capaciteitstarief afhankelijk van het tijdstip zou al een verbetering zijn als het daardoor niet duurder wordt
        Laag piekvermogen, dan moet men verdorie goed opletten om NOOIT eens twee zaken tegelijk n te zetten.
        Een EV laden kan met minstens 1440 W, dan kan je er tegelijk niet veel bij nemen om over de piek van 2 kW te zitten en/of dan mag de zon geen enkele keer verdwijnen.
        Maar aan dat laadvermogen ben je ook vele uren bezig om iets in die batterij te krijgen.
        Maar ieders keuze.

Wat het piekvermogen betreft, ik ben niet overtuigd dat dit echt de piek is gedurende een kwartier, maar de piek tijdens een kwartier.
        Al twee maand na elkaar toch aan onze rekker door de wagen te laden.
        De laadpaal kan ik niet instellen, dat weet ik dat dit een beperking is, maar twee keer aan het laden bij volle zon en 6kW opbrengst van de panelen, met laden aan 10,9 kW zou men dan maximaal 5 kW piek mogen hebben, neem nu nog 6 kW met wat huishoudelijk verbruik erbij.
        Dat klopt ook volgens de HomeWizard.
        Echte plots sprong het naar 10,7 kW verbruik omdat er een wolk voorbij kwam en de opbrengst van de panelen even minder was.
        Meteen het laden van de wagen gestopt, dus nog geen minuut deze situatie gehad, toch stond op de teller meteen 10,7 kW piek
        Dit was ik uit curiositeit echt aan het opvolgen om te zien wanneer het piekvermogen op de meter omhoog zou gaan, dus zeker niet het gemiddelde van een kwartier maar de hoogste piek tijdens het kwartier.
        Op de website van Fluvius stond daarna hetzelfde.
        Zondag bij familie geweest en die heeft identiek dezelfde ervaring, het minste dat die maar even een piek heeft, al is het maar een minuut, dan is zijn piekvermogen daarop geregistreerd.
        Of er insiders fout bij die meters of bij Fluvius, of ze maken de mensen echt iets wijs.
        Ik ga alvast eens contact opnemen om te vragen hoe ze dit kunnen uitleggen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

• Een EV laden met 1,4 Kw is niet echt slim.
          je wagen verbruikt al een 300 W om te kunnen laden.

Bij 1,4 Kw laden geeft wel een heel slecht rendement.

Idem voor een grote batterij met een grote omvormers.
          Om die paar 100 W snachts te leveren, zakt het rendement van de batterij ook naar een 60 a 70 %.

Mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Laag piekvermogen, dan moet men verdorie goed opletten om NOOIT eens twee zaken tegelijk n te zetten.
            Een EV laden kan met minstens 1440 W, dan kan je er tegelijk niet veel bij nemen om over de piek van 2 kW te zitten en/of dan mag de zon geen enkele keer verdwijnen.
            Maar aan dat laadvermogen ben je ook vele uren bezig om iets in die batterij te krijgen.
            Maar ieders keuze.

Wat het piekvermogen betreft, ik ben niet overtuigd dat dit echt de piek is gedurende een kwartier, maar de piek tijdens een kwartier.
            Al twee maand na elkaar toch aan onze rekker door de wagen te laden.
            De laadpaal kan ik niet instellen, dat weet ik dat dit een beperking is, maar twee keer aan het laden bij volle zon en 6kW opbrengst van de panelen, met laden aan 10,9 kW zou men dan maximaal 5 kW piek mogen hebben, neem nu nog 6 kW met wat huishoudelijk verbruik erbij.
            Dat klopt ook volgens de HomeWizard.
            Echte plots sprong het naar 10,7 kW verbruik omdat er een wolk voorbij kwam en de opbrengst van de panelen even minder was.
            Meteen het laden van de wagen gestopt, dus nog geen minuut deze situatie gehad, toch stond op de teller meteen 10,7 kW piek
            Dit was ik uit curiositeit echt aan het opvolgen om te zien wanneer het piekvermogen op de meter omhoog zou gaan, dus zeker niet het gemiddelde van een kwartier maar de hoogste piek tijdens het kwartier.
            Op de website van Fluvius stond daarna hetzelfde.
            Zondag bij familie geweest en die heeft identiek dezelfde ervaring, het minste dat die maar even een piek heeft, al is het maar een minuut, dan is zijn piekvermogen daarop geregistreerd.
            Of er insiders fout bij die meters of bij Fluvius, of ze maken de mensen echt iets wijs.
            Ik ga alvast eens contact opnemen om te vragen hoe ze dit kunnen uitleggen.
            Neen, dat is onjuist dat een piek van minder dan een minuut meteen een hogere maandpiek zou geven -tenminste hier toch niet.
            Hieronder een screenshot van mijn recente laadsessie, het groene veld bovenaan is "gratis" opgenomen zonne-energie. Het gele veld geeft de opbrengst van zonnepanelen weer die terug op het net is geplaatst. Rood is betalende stroom afgenomen van het net. Je ziet dat door de bewolking de stroom enorm schommelde. Maximale verbruikte stroom is die dag net geen 7kW om 11u50.

Op de tweede screenshot staat de cursor op het hoogste rode, betalende gedeelte, dat is net geen 4kW om 19u45. Als ik dan in Home Assistant ga kijken zie ik zelfs een piek tot 4.73kW. De resolutie van die HAS is nauwkeuriger dan de twee bovenste van MyEnergi, toch wat de gebruikershistorie betreft. In real life meten en reageren door de Zappi laadpaal is die natuurlijk veel accurater, kwestie van seconden.
            Piekvermogen volgens Engie en Fluvius is 2.12kW op 19/7. (Laatste gegevens zijn van 26/7)

Ik zou niet weten waardoor je een foutieve kwartierpiekstroom kan opmerken. Defecte meter of ergens een verkeerde interpretatie?

Hombre

Comment

Ik zou niet weten waardoor je een foutieve kwartierpiekstroom kan opmerken. Defecte meter of ergens een verkeerde interpretatie?
              Toch niet moeilijk, net zoals ik al toegelicht heb.
              Op de teller valt uw piekvermogen gewoon af te lezen, ge kijkt er eens naar net voor je de wagen aansluit en je houdt je verbruik in het oog.
              Plots schiet het verbruik omhoog door bewolking, en je koppelt de wagen meteen af zodra dit gebeurt (kan binnen de minuut, tijd om naar buiten te gaan en kabel los te maken.
              Je kijkt terug naar de teller en je ziet dat het piekvermogen ondertussen al omhoog gegaan is, niettegenstaande maar heel even een hoog vermogen en de wagen in totaal geen vijf minuten aan de lader gehangen heeft.
              Niet dat ik elke keer alles zo opvolg, maar die dag was ik dat bij wijze van curiositeit nu net eens aan het opvolgen om te zien welke impact het laden echt heeft en wanneer de,meter een hoger piekvermogen aangeeft.
              Veel verkeerde interpretatie is daar niet bij mogelijk, gewoon aflezen wat er staat.
              En later eens gaan zien hoe het bij Fluvius weergegeven wordt, het identieke piekvermogen stond ook daar, net als op de teller dus.
              Of het normaal is of niet, dat is een ander punt, maar het is wel effectief zo.
              En dan heb ik als enig besluit, als het piekvermogen dan toch al vastgelegd is, waarom zou ik dan niet gewoon verder laden aan vol vermogen?
              En nu eerlijk gezegd, ook al is het capaciteitstarief een vorm van bedrog en diefstal, uiteindelijk gewoon altijd laden aan vol vermogen maakt hier niet veel meer uit.
              Sowieso komen we al snel aan 5 tot 6 kW piek, het verschil naar 11 kW piek (mocht men dit elke maand hebben) is 250€ per jaar, of 20€ per maand.
              Het is altijd wel wat geld, maar voor 20€ per maand heel dat gedoe om alles te gaan beperken en daar permanent mee bezig te zijn, dat is het me ook niet waard.
              Ondertussen zal dat piekvermogen en verbruik ook wel afnemen, sinds enkele dagen een batterij geplaatst, al is dat meer een principekwestie dan wat anders.
              Meerdere MWh per jaar voor een spotprijs op het net zetten en 80% terug moeten aankopen aan een veelvoud van dat bedrag door hun systeem was er me wat over.
              Vorige maanden kregen we nog rond de 4 cent per kWh, deze maand is dat maar 2,8 cent per kWh, maar aankopen kost wel 34 cent per kWh (transport inclusief) en daar nog eens capaciteitstarief bij.
              Als we elk jaar een beetje zon mogen hebben, dan zou de batterij op maximaal vijf jaar terugverdiend zijn, berekening gemaakt op opbrengst en verbruik van 2024 met veel regen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

• Ter aanvulling, die kwartier piek wordt niet gemeten als een effectieve piek, de digitale meter leest het netto afgenomen vermogen af en berekend het verschil. Dat getal x4 (wegens een kwartier) geeft jouw maandpiek.
                Als voorbeeld: de DM leest om 13:00 een tellerstand van 3620,50 kWh af en om 13:15 staat de teller op 3621.25 kWh. In dat kwartier heb je 3621.25-3620.5 = 0.75kWh verbruikt. De maandpiek is dan 0.75 x 4 = 3kW piek.
                In het geval van Verseg waarbij slechts 1 minuut 10.7 kW verbruikt werd, dat zou 10.7/60= 0.17 kWh zijn x4 =0.68 kW piek. Correct me als ik fout ben.
                Last edited by Hombre; gisteren, 11:12. Reden: typo
                Hombre

Comment

• Het is inderdaad het gemiddelde verbruik per kwartier dat geteld wordt, en niet de maximale piek tijdens dat kwartier.
                  Anders zou ik hier in de wintermaanden terwijl ik het eten klaarmaak geregeld met een piekverbruik zitten van rond de 4 KW (als de thuisbatterij op dat ogenblik leeg is), maar omdat het berekend wordt op het verbruikte vermogen over een kwartier is het geen probleem om een korte tijd over de "limiet" te gaan, want je betaalt altijd al voor een minimum van 2,5 KW "piek", ook al is de werkelijke piek zoals hier in de zomermaanden gewoonlijk maar 100-200 W.

Als je toch eens per ongeluk zwaar over de 2,5 KW piek gaat, dan kan dat best gebeuren in het begin van de maand, dan hou je de rest van de maand alleen nog maar rekening met dat piekvermogen waarvoor je toch al moet betalen.

Als dat verbruik bijvoorbeeld wordt geteld van 12:00 tot 12:15 en dan weer van 12:15 tot 12:30, dan zou je misschien daarmee misschien het piekverbruik kunnen spreiden over twee kwartieren als je bijvoorbeeld elektrisch aan het koken bent (bijvoorbeeld voor het opwarmen van een frietketel). Maar daar heb ik tot nu toe nog geen rekening mee gehouden.

Bij Verseg is nu een thuisbatterij geplaatst, zolang daar voldoende energie in zit zal die nu ervoor zorgen dat als er tijdens het laden van de auto een wolk over komt, dat dan de stroom vanuit de thuisbatterij komt, en niet van het net.
                  (wel rekening houden dat het laadvermogen dat naar de auto gaat + de rest van het verbruik in de woning niet hoger is dan wat de thuisbatterij in combinatie met de omvormer kan leveren).
                  Hier kijk ik altijd of er voldoende energie in de thuisbatterij zit voor ik de auto begin te laden, op die manier ga ik geen stroom uit het net verbruiken als de zonnepanelen niet voldoende vermogen leveren terwijl er wolkjes voorbijkomen.
                  Met maar 10 zonnepanelen zal dat zonder een thuisbatterij als buffer geregeld gebeuren, nu vangt die batterij dat gemakkelijk op.
                  Ik heb het wel over de zomermaanden, in de winter zal dat lang niet altijd lukken, en dan zal ik zelfs met een laadvermogen van 2,3 KW wel degelijk moeten opletten om geen andere grote verbruiker in te schakelen terwijl de auto aan het laden is.
                  BD0338BE

Comment

Toch niet moeilijk, net zoals ik al toegelicht heb.
                    Op de teller valt uw piekvermogen gewoon af te lezen, ge kijkt er eens naar net voor je de wagen aansluit en je houdt je verbruik in het oog.
                    Plots schiet het verbruik omhoog door bewolking, en je koppelt de wagen meteen af zodra dit gebeurt (kan binnen de minuut, tijd om naar buiten te gaan en kabel los te maken.
                    Je kijkt terug naar de teller en je ziet dat het piekvermogen ondertussen al omhoog gegaan is, niettegenstaande maar heel even een hoog vermogen en de wagen in totaal geen vijf minuten aan de lader gehangen heeft.
                    Niet dat ik elke keer alles zo opvolg, maar die dag was ik dat bij wijze van curiositeit nu net eens aan het opvolgen om te zien welke impact het laden echt heeft en wanneer de,meter een hoger piekvermogen aangeeft.
                    Veel verkeerde interpretatie is daar niet bij mogelijk, gewoon aflezen wat er staat.
                    Raar. Niet wat ik ervaar en aangetoond heb met de screenshots.

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Als dat verbruik bijvoorbeeld wordt geteld van 12:00 tot 12:15 en dan weer van 12:15 tot 12:30, dan zou je misschien daarmee misschien het piekverbruik kunnen spreiden over twee kwartieren als je bijvoorbeeld elektrisch aan het koken bent (bijvoorbeeld voor het opwarmen van een frietketel).
                    Ik kan weinig terugvinden van de kwartiervermogens of die effectief per vast kwartier werken of er een glijdend kwartier gebruikt wordt. Op de Fluvius website staan de piekvermogens alvast per kwartier aangegeven zoals 12:15 tot 12:30. Dat zou dus inderdaad een verschil kunnen uitmaken.
                    Hombre

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Het is inderdaad het gemiddelde verbruik per kwartier dat geteld wordt, en niet de maximale piek tijdens dat kwartier.
                      Op de ene plaats gzzft Fluvius en/of de VREG aan dat het het piekvermogen is gedurende een kwartier, op de andere plaats het,piekvermogen tijdens een kwartier, daar kunnen ze alle richtingen mee uit.
                      In elk geval, hier komt het overeen met de hoogste piek, niet met het gemiddelde en bij kennissen die op een heel andere locatie wonen is dat net hetzelfde.
                      Een bug in de software, een fout, of wat ook, het resultaat is er toch.
                      In elk geval heeft dat geen grote impact voor ons mits laden van de wagen toch minstens enkele uren in beslag neemt, zelfs aan 11 kW.
                      Ik zou een andere laadpaal kunnen zetten op monofase, dan kan ik,laden aan 1440W, maar dan ben ik gemiddeld 52 uur bezig om de batterij weer wat bij te laden.

Als dat verbruik bijvoorbeeld wordt geteld van 12:00 tot 12:15 en dan weer van 12:15 tot 12:30, dan zou je misschien daarmee misschien het piekverbruik kunnen spreiden over twee kwartieren als je bijvoorbeeld elektrisch aan het koken bent (bijvoorbeeld voor het opwarmen van een frietketel). Maar daar heb ik tot nu toe nog geen rekening mee gehouden.
                      Meent ge dat echt dat men zo ver moet gaan om elke cent te besparen?
                      Welk leven heeft men dan nog buiten permanent alles bijhouden?
                      Misschien dan ook enkel eten kopen dat snel gaar is.

Bij Verseg is nu een thuisbatterij geplaatst, zolang daar voldoende energie in zit zal die nu ervoor zorgen dat als er tijdens het laden van de auto een wolk over komt, dat dan de stroom vanuit de thuisbatterij komt, en niet van het net. (wel rekening houden dat het laadvermogen dat naar de auto gaat + de rest van het verbruik in de woning niet hoger is dan wat de thuisbatterij in combinatie met de omvormer kan leveren).
                      Hier kijk ik altijd of er voldoende energie in de thuisbatterij zit voor ik de auto begin te laden, op die manier ga ik geen stroom uit het net verbruiken als de zonnepanelen niet voldoende vermogen leveren terwijl er wolkjes voorbijkomen.
                      Dat is maar heel even goed hé, een batterij van de wagen laden is gemiddeld 75 kWh als ze niet volledig leeg is, een Thuisbatterij is 15 kWh, eigenlijk kan men daarmee het piekvermogen niet veel beperken, wel het eigen verbruik van de zonnepanelen verhogen.
                      Een Thuisbatterij kan in principe 5 kW leveren, een driefasige laadpaal heeft al meer dan 4000 W nodig alvorens die nog maar start met laden.
                      En als ge alles van uw batterij gebruikt om de wagen te laden, dan heb je weer niets over voor de woning tijdens de donkere uren van de dag en nacht en moet je daar weer gaan aankopen.
                      Hier kan ik de laadpaal spijtig genoeg niet instellen, is alles of niets, enige eventuele reden dat die mindert, is door de loadbalancing.

Met maar 10 zonnepanelen zal dat zonder een thuisbatterij als buffer geregeld gebeuren, nu vangt die batterij dat gemakkelijk op.
                      Ik heb het wel over de zomermaanden, in de winter zal dat lang niet altijd lukken, en dan zal ik zelfs met een laadvermogen van 2,3 KW wel degelijk moeten opletten om geen andere grote verbruiker in te schakelen terwijl de auto aan het laden is.
                      Laden aan 2,3 kW kan ik niet doen, maar mocht dat mogelijk zijn, dan moet die 32 uur aan de lader.
                      Allemaal afhankelijk hoeveel men moet laden, op hoeveel tijd het kan of moet gebeuren en wanneer het kan.
                      De ene is overdag thuis, de andere niet, … iedereen zijn situatie is anders op dat gebied.
                      Zelf ben ik overdag vaker thuis, mijn echtgenote niet.
                      Vroeger kwam ik bijvoorbeeld altijd na 20:00 thuis van het werk, dan heeft men niet zozeer de kans om toestellen zoals wasmachine, kookplaat, tv, enkel apart te gebruiken, dan valt het meeste bijna altijd samen en zo zijn er nog wel veel gezinnen die niet anders kunnen dan meerdere zaken tegelijk te doen.
                      Maar soit, zicht op betere tijden en terug naar vroeger zit er toch niet meer in, aanvaarden is het enige dat we kunnen doen want blijkbaar staken of betogen ze in dit land graag voor kleinigheden, maar nooit voor iets dat iedereen diep treft in de portemonnee.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Raar. Niet wat ik ervaar en aangetoond heb met de screenshots.

Ik kan weinig terugvinden van de kwartiervermogens of die effectief per vast kwartier werken of er een glijdend kwartier gebruikt wordt. Op de Fluvius website staan de piekvermogens alvast per kwartier aangegeven zoals 12:15 tot 12:30. Dat zou dus inderdaad een verschil kunnen uitmaken.
                        Ik beweer niet dat jij anders ervaart, ik kan enkel vaststellen hoe het hier geweest is.
                        Of daar een verklaring voor is, dat zal ik wel vernemen.
                        Zal er eens over informeren bij Fluvius als ik daar zin in heb.
                        Ik ga er alvast mijn slapen niet voor laten.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

In elk geval heeft dat geen grote impact voor ons mits laden van de wagen toch minstens enkele uren in beslag neemt, zelfs aan 11 kW.
                          Ik zou een andere laadpaal kunnen zetten op monofase, dan kan ik,laden aan 1440W, maar dan ben ik gemiddeld 52 uur bezig om de batterij weer wat bij te laden.
                          Ja, je kan daar een grijnzende smiley bij plaatsen maar feit is dat je met een monofase lader wél de typische Belgische "goed weer" dag mee kan opvangen. Met drie fase kan je wel lekker doorladen maar bij het minste bewolking zal je zelfs met een behoorlijke zonnepaneleninstallatie snel onder de minimumdrempel van 4,2kW duiken en ga je mogen betalen voor de stroom. Of spurten naar de laadpaal.
                          Bij monofase kan die stroom zakken tot 1.4kW. Zonder zorgen over een donkere wolk. Zie ook mijn grafiek hierboven, laden tot zowat 7kW monofase maar ook aan een minimum van 1,4kW. Bovendien kan ik de laadpaal automatisch laten schakelen tussen 3 en 1 fase en zelf traploos instellen hoeveel % van het net mag gehaald worden. Boven die ingestelde grens wordt het laden (tijdelijk) onderbroken.
                          Zelf gebruik ik driefase enkel bij supergoed en onbewolkt weer, en in de winter als er dan toch betalend moet geladen worden.

Hombre

Comment

Dat is maar heel even goed hé, een batterij van de wagen laden is gemiddeld 75 kWh als ze niet volledig leeg is, een Thuisbatterij is 15 kWh, eigenlijk kan men daarmee het piekvermogen niet veel beperken, wel het eigen verbruik van de zonnepanelen verhogen.
                            Een Thuisbatterij kan in principe 5 kW leveren, een driefasige laadpaal heeft al meer dan 4000 W nodig alvorens die nog maar start met laden.
                            En als ge alles van uw batterij gebruikt om de wagen te laden, dan heb je weer niets over voor de woning tijdens de donkere uren van de dag en nacht en moet je daar weer gaan aankopen.
                            Hier kan ik de laadpaal spijtig genoeg niet instellen, is alles of niets, enige eventuele reden dat die mindert, is door de loadbalancing.
                            Je hebt dus een thuisbatterij van 15 KWh, als die vol zit, maakt het dan uit of die 15 KWh naar de auto of naar de woning gaat?
                            Tenzij je een off-grid systeem hebt waar een bepaalde "back-up" in moet blijven voor noodgevallen kan je die 15 KWh even goed in de auto als in de woning opgebruiken.
                            Als je die niet voor de auto wil gebruiken, dan zit er s' morgens tijdens de zomermaanden waarschijnlijk nog 75% in die thuisbatterij, en dan gebruik je maar 25% van de capaciteit van de thuisbatterij om meer eigen stroom op te gebruiken.
                            Als je alles wat er in de thuisbatterij zit in de auto steekt, dan kan je de volgende dag de thuisbatterij weer voor 100% gebruiken om de overschot op te vangen die anders naar het net zou gaan.
                            Stel dat er elke dag 15 KWh wordt verbruikt met de auto, dan kan je beter elke dag de auto laden met wat er in de thuisbatterij zit, dan 3 dagen te wachten om de auto bij te laden als er dan 45 KWh in gaat, want dan moet je 30 KWh aankopen terwijl er elke dag stroom naar het net gaat waarvoor je zo goed als niets terug krijgt.

De thuisbatterij zal wel een BMS hebben die ervoor zorgt dat die niet te diep ontladen wordt, als die op 0% staat, dan is die nooit te diep ontladen.

Met een niet instelbare 11KW 3-fase lader is het wel wat lastiger, hier kan ik met de trage 2,3 KW lader 100% van de stroom uit de thuisbatterij gebruiken om de auto te laden zolang nog voldoende in de thuisbatterij in zit.
                            Er zijn enkelfasige laadkabels (voor een gewoon stopcontact van 230V) die instelbaar zijn van 8A tot 15A, daarmee kan je vanuit een stopcontact laden met maximaal 3,5 KW (zo'n laadkabel kan je zelfs bij BOL bestellen).
                            Maar zorg dan wel voor een degelijk stopcontact dat op een stroomkring zit zonder andere verbruikers als je er continu 3,5 KW bij 230V door wil laten gaan.
                            Controleer dan na een half uur toch maar of er in de stroomkring nergens iets te warm begint te worden als er continu 15 A door gaat (als er ergens iets te warm wordt, dan kan je de laadstroom beperken tot bijvoorbeeld 10 of 12 A).
                            En als je dan toch een veel langere rit hebt gedaan en je wil de auto de volgende dag weer helemaal geladen hebben, dan kan je nog altijd de 11 KW lader gebruiken.
                            Last edited by Black B@ndit; gisteren, 17:42.
                            BD0338BE

Comment

Working...
                            X