Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Hmm, wonen wij in hetzelfde België Jan, of bent U echt zo'n fanaat om zo weinig mogelijk te verbruiken
    Ik denk niet dat U tevreden buren hebt, want deze lijken me voor U te verwarmen als ik alles zo eens lees


    Dat was ook mijn idee, deze regelgeving is pure waanzin en op tafel gelegd zuiver voor de energiebedrijven nog meer winst te geven.
    Ik dacht vroeger altijd dat de VREG achter de consument stond, ondertussen weet ik wel al beter ...

    grts
    Sieg
    Jouw replieken op mijn verbruik illustreren dat jij - zoals veel mensen die nu verrast zijn door de prijsstijgingen - nooit bewust met de problematiek bent bezig geweest.
    Of althans niet met onderliggende technieken ipv lovenswaardig engagement voor het milieu en het even noodzakelijk financieel belang - men maakt de mensen heel wat wijs.

    Zoals uit enkele replieken hier blijkt, is onze situatie hoegenaamd niet uitzonderlijk.
    Wij gebruiken ook geen elektriciteit voor dingen waar ze niet voor gemaakt is, nl directe verwarming, SWW en koken.
    Deze blijven voorlopig op gas, dat was tot vorig jaar spotgoedkoop, maar zelfs aan de huidige prijzen althans in onze woning concurrentieel met een warmtepomp.

    Ik kan je ook verzekeren dat alvast van onze linkerbuur geen warmte komt, ik heb de thermostaat die daar dichtbij hangt op een stukje isolatiemateriaal moeten plaatsen omdat hij meer dan 1° te weinig aanwees (tov de luchttemperatuur met een geijkte thermometer).
    Vermits de comforttemperatuur het gemiddelde is van de wand- en de luchttemperatuur legt dat een grens op aan de besparingen.
    Dat zullen meer bewoners van rijhuizen deze winter ondervinden.
    Door de lagere keteltemperatuur (nu 31°) moet je ook wennen aan het gebrek aan warmtestraling van de radiatoren (maar dat hoor ik zelfs van wie vloerverwarming heeft en de thermostaat lager heeft gezet).

    PS: temperatuur in de living is nu 19° (deze morgen om 7h voor het aanslaan van de verwarming 18°), badkamer heel de dag minstens 21° (ligt midden in het huis en dus geen verlies).
    In de onverwarmde (slaap)kamers is het 18°, deze krijgen lucht ingeblazen van de ventilatieunit met warmteterugwinning die ik op zolder geplaatst heb.
    Temperatuur op het dak (waar de verse lucht wordt aangezogen) nu 8°.
    Die lucht gaat er aan 9° terug uit, tov 19° vroeger (ik blies 200m3 gas per jaar naar buiten). Ook hebben wij nu overal verse lucht zonder de ramen te moeten open, wat ook veel stiller is. Dit vergt wel een degelijke tochtafdichting.
    Gasgebruik bij deze nog zachte temperaturen 2 m3 per dag (op de eerste koudere dag vorige maandag was het 3,5 m3).

    Dit zijn helemaal geen spectaculaire cijfers, en ze zullen behoorlijk stijgen naarmate het buiten kouder wordt, enkel een poging om een bestaande woning zo goed en zo kwaad mogelijk aan te passen met een beheersbaar budget, wie in een nieuw energieneutraal huis woont lacht zich krom.

    Ik heb hier, zoals sommige anderen, concrete cijfers (en ervaringen, ook negatieve) naar voren gebracht, niet om de slimme uit te hangen, maar om ideeën uit te wisselen en hopelijk anderen te motiveren.
    Met ongefundeerde beweringen te spuien, of ten treure oude koeien uit de gracht halen komt niemand iets verder.
    Dit ging hier over de DM - en bij uitbreiding het capaciteitstarief - die er beide toch komen en waarvan we het beste moeten maken.

    Wat dat laatste betreft, opnieuw, reken eerst eens hoeveel de schrapping van 80% van de netkosten op elke gebruikte kWh in de schaal zal werpen alvorens moord en brand te schreeuwen.
    Last edited by palombian; 18 november 2022, 10:51. Reden: zinswendingen

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik kan je ook verzekeren dat alvast van onze linkerbuur geen warmte komt, ik heb de thermostaat die daar dichtbij hangt op een stukje isolatiemateriaal moeten plaatsen omdat hij meer dan 1° te weinig aanwees (tov de luchttemperatuur met een geijkte thermometer).
      Als je het dan zo graag over gasverbruik hebt ...

      Bij de betere thermostaten kan men dit in principe eenvoudig afstellen om dergelijke foutjes te corrigeren, de thermostaten hier van de laatste 25 jaar hadden deze voorzieningen in de instellingen, soms wel in de installateurs instellingen.
      Lijkt me toch iets handiger dan deze op isolatiemateriaal te moeten monteren, maar goed ... het resultaat zal uiteindelijk hetzelfde zijn.

      PS: temperatuur in de living is nu 19° (deze morgen om 7h voor het aanslaan van de verwarming 18°), badkamer heel de dag minstens 21° (ligt midden in het huis en dus geen verlies).
      In de onverwarmde (slaap)kamers is het 18°, deze krijgen lucht ingeblazen van de ventilatieunit met warmteterugwinning die ik op zolder geplaatst heb.
      Dit lijkt me een goed gegeven om even op in te pikken, rekening houdend met uitgevoerde investeringen.
      Wij hebben een vrijstaande woning en in de kamer staat permanent een raam op kiepstand (geen verluchtingsinstallatie zoals heden verplicht is), de woning is 28 jaar oud.
      Aan de living zit een grote open veranda (dus niet afgesloten van de living maar een groot dubbel schuifraam dat weggenomen werd).
      Zonder verwarming is het nog nooit ergens in huis (inclusief veranda) kouder geworden dan 18°C, in de slaapkamer is het nu 20°C zonder enige vorm van ingeschakelde verwarming.

      Gasgebruik bij deze nog zachte temperaturen 2 m3 per dag (op de eerste koudere dag vorige maandag was het 3,5 m3).
      Dit zijn helemaal geen spectaculaire cijfers, en ze zullen behoorlijk stijgen naarmate het buiten kouder wordt, enkel een poging om een bestaande woning zo goed en zo kwaad mogelijk aan te passen met een beheersbaar budget, wie in een nieuw energieneutraal huis woont lacht zich krom.
      Uw dagelijks gasverbruik ligt hiermee heden even hoog als ons wekelijks gasverbruik (vooral warm water), ook aantoonbare effectieve waarden en geen schattingen.
      De verwarming (op gas) is hier trouwens nog geen enkele keer aan geweest sinds mei, niet om elke Euro in twee te bijten maar gewoon omdat het warm genoeg is (21 à 22°C overdag) door af en toe de airco nog eens te laten verwarmen in twee ruimten (living & bureau) en toch hebben we dit jaar tot nu toe een 2 MWh over.
      Het is tot nu toe inderdaad relatief zacht, met een strenge winter zou het voor iedereen wel wat moeilijker zijn.
      Ik kan me ook krom lachen met allerlei beweringen van sommigen en ik loop hier ook in t-shirt (korte mouwen) rond en niet met een dikke pull of vest.

      Uw dagelijks gasverbruik ligt heden even hoog als ons wekelijks gasverbruik voor warm water.Ik heb hier, zoals sommige anderen, concrete cijfers (en ervaringen, ook negatieve) naar voren gebracht, niet om de slimme uit te hangen, maar om ideeën uit te wisselen en hopelijk anderen te motiveren.
      Met ongefundeerde beweringen te spuien, of ten treure oude koeien uit de gracht halen komt niemand iets verder.
      Van ongefundeerde beweringen gesproken ... men moet er niet steeds van uitgaan dat als iemand de huidige veranderingen niet OK vindt (dat is een mening zoals een ander), dat mensen daarom niet opletten, geen investeringen deden en zomaar het geld door ramen en deuren gooien.
      Het is niet omdat mensen een laag verbruik hebben, dat ze daarom zo maar moeten akkoord gaan dat prijzen verveelvoudigen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Jouw replieken op mijn verbruik illustreren dat jij - zoals veel mensen die nu verrast zijn door de prijsstijgingen - nooit bewust met de problematiek bent bezig geweest.
        Of althans niet met onderliggende technieken ipv lovenswaardig engagement voor het milieu en het even noodzakelijk financieel belang - men maakt de mensen heel wat wijs.
        ......
        Wij gebruiken ook geen elektriciteit voor dingen waar ze niet voor gemaakt is, nl directe verwarming, SWW en koken.
        Deze blijven voorlopig op gas, dat was tot vorig jaar spotgoedkoop, maar zelfs aan de huidige prijzen althans in onze woning concurrentieel met een warmtepomp.
        U zit dus niet in met het milieu maar wel met hetgeen U moet betalen, dat schrijft U hier nu zelf
        U gebruikt nog liever fossiele brandstof dan groene energie blijkbaar
        Doch wijst U steeds met het vingertje naar anderen, spijtig

        Tevens als ik de rest van uw repliek lees dan weet ik nu ook waarom U zo weinig verbruikt, 19° is voor ons (en heel veel anderen) veel te koud in de woonvertrekken
        Moest ik steeds mijn thermostaat op 19° laten staan, tjah dan verbruik ik uiteraard ook amper iets.
        Doch ik zou niemand durven uitnodigen voor een avondje tafelen bij 19°

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 18 november 2022, 14:50.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Tevens als ik de rest van uw repliek lees dan weet ik nu ook waarom U zo weinig verbruikt, 19° is voor ons (en heel veel anderen) veel te koud in de woonvertrekken
          Moest ik steeds mijn thermostaat op 19° laten staan, tjah dan verbruik ik uiteraard ook amper iets.
          Het straffe is dat het bij hem met verwarming niet warmer is dan bij ons zonder.
          Hier om stil te zitten toch liever 21 à 22°C in de living hoor.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Het straffe is dat het bij hem met verwarming niet warmer is dan bij ons zonder.
            Hier om stil te zitten toch liever 21 à 22°C in de living hoor.
            Ik heb inderdaad een oud huis met zijn beperkingen.
            Maar iedereen in mijn omgeving, en dat zijn doorgaans mensen die het kunnen betalen, stookt nu op 19° (en daar zijn wij ook al gaan eten).
            Dit is trouwens door de overheid gevraagd om de prijzen niet teveel te laten oplopen (wat tot nu toe schijnt te lukken).

            Ik ga er dus van uit dat u dat zeker kan betalen, nochtans herinner ik mij van berichten van een jaar geleden dat u een ander liedje zong.
            Misschien verwarmde u toen op 25° zoals Sieg ?

            In dat geval hebben we allemaal onze duit in het zakje gedaan en/of aan onze portemonnee gedacht, beide met hetzelfde resultaat.

            En u hebt altijd gelijk .
            Last edited by palombian; 18 november 2022, 16:07.

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Ik heb inderdaad een oud huis met zijn beperkingen.
              Maar iedereen in mijn omgeving, en dat zijn doorgaans mensen die het kunnen betalen, stookt nu op 19°.
              Dit is trouwens door de overheid gevraagd om de prijzen niet teveel te laten oplopen (wat tot nu toe schijnt te lukken).
              De overheid heeft dat vooral gevraagd voor openbare gebouwen en kantoren.

              Ik ga er dus van uit dat u dat zeker kan betalen, nochtans herinner ik mij van berichten van een jaar geleden dat u een ander liedje zong.
              Omdat u steeds maar een deel leest en foute redeneringen maakt.
              Ik heb in het bijzonder steeds aangekaart welke impact een digitale meter zou hebben met hetzelfde verbruik.
              Trouwens ging het nu over het verbruik met de actuele relatief zachte temperaturen en moet het koudste van de winter nog komen.

              Misschien verwarmde u toen op 25° zoals Sieg ?
              Straks moet je nog naar spoed, afgezogen duim. [emoji848]
              Als het meer dan 22°C in huis wordt, dan gaat heel snel de airco aan … op koelen uiteraard.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                U zit dus niet in met het milieu maar wel met hetgeen U moet betalen, dat schrijft U hier nu zelf
                U gebruikt nog liever fossiele brandstof dan groene energie blijkbaar
                Doch wijst U steeds met het vingertje naar anderen, spijtig

                Tevens als ik de rest van uw repliek lees dan weet ik nu ook waarom U zo weinig verbruikt, 19° is voor ons (en heel veel anderen) veel te koud in de woonvertrekken
                Moest ik steeds mijn thermostaat op 19° laten staan, tjah dan verbruik ik uiteraard ook amper iets.
                Doch ik zou niemand durven uitnodigen voor een avondje tafelen bij 19°

                grts
                Sieg
                80% van de elektriciteit in België wordt met kernenergie en gas gemaakt Sieg.

                Zal ik even de posts opzoeken waar je 500€ per maand voorschot moest betalen ?
                Ik ben blij voor jou dat dit met je warmtepomp niet meer het geval zal zijn (tenzij je op 30° gaat stoken ).
                Wees dus ook tevreden dat dit probleem is opgelost en hou op met allerhande rampverhalen te vertellen.
                De realiteit is genuanceerder.

                Of moet ik er stilaan vanuit gaan dat het grootste deel van de bevolking doodleuk vind dat de overheid maar hun rekening moet bijpassen en ik één van de zeldzame idioten ben die er zelf iets proberen aan te doen ?

                Comment


                • Re: Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  De overheid heeft dat vooral gevraagd voor openbare gebouwen en kantoren.

                  Omdat u steeds maar een deel leest en foute redeneringen maakt.
                  Ik heb in het bijzonder steeds aangekaart welke impact een digitale meter zou hebben met hetzelfde verbruik.
                  Trouwens ging het nu over het verbruik met de actuele relatief zachte temperaturen en moet het koudste van de winter nog komen.

                  Straks moet je nog naar spoed, afgezogen duim. [emoji848]
                  Als het meer dan 22°C in huis wordt, dan gaat heel snel de airco aan … op koelen uiteraard.
                  Dat laatste omdat u anders uw terugdraaiende teller niet op 0 krijgt en de stroom gratis zou moeten weggeven .
                  Blijft niet duren ...

                  En daarmee terug on topic.

                  Comment


                  • Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Dat laatste omdat u anders uw terugdraaiende teller niet op 0 krijgt en de stroom gratis zou moeten weggeven .
                    Blijft niet duren ...
                    Ook weer duimzuigerij van u! [emoji107]
                    Ik heb nog NOOIT iets speciaals gedaan om de overschot op te krijgen.
                    Trouwens krijgen ze hier de laatste jaren steeds 1,5 MWh gratis wat niet opgenomen is.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Ook weer duimzuigerij van u! [emoji107]
                      Ik heb nog NOOIT iets speciaals gedaan om de overschot op te krijgen.
                      Trouwens krijgen ze hier de laatste jaren steeds 1,5 MWh gratis wat niet opgenomen is.
                      Daar zou u een paar honderd € voor kunnen krijgen, maar niet genoeg (zoals u zelf zegt en niet mijn duim) om samen met het wegvallen van het prosumententarief een DM te verechtvaardigen.
                      Profiteer er dus nog maar van zolang het duurt.

                      Comment


                      • Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Daar zou u een paar honderd € voor kunnen krijgen, maar niet genoeg (zoals u zelf zegt en niet mijn duim) om samen met het wegvallen van het prosumententarief een DM te verechtvaardigen.
                        Profiteer er dus nog maar van zolang het duurt.
                        Ook weer duimzuigerij die paar honderd Euro.
                        Huidig contract dat ongevraagd omgezet werd naar variabel bevat 61 cent per kWh in aankoop en 5,8 cent per kWh injectie.
                        Uiteraard enkel indien de teller digitaal wordt.
                        Tel eens opnieuw. [emoji848]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Ook weer duimzuigerij die paar honderd Euro.
                          Huidig contract dat ongevraagd omgezet werd naar variabel bevat 61 cent per kWh in aankoop en 5,8 cent per kWh injectie.
                          Uiteraard enkel indien de teller digitaal wordt.
                          Tel eens opnieuw. [emoji848]
                          Ik ken er maar één met 5.8ct/kWh en die heb ik deze week de rug toegekeerd Voorlopig dus ook geen airco voor een aangenamer temperatuur tot "hopelijk" een iets gunstiger contract...

                          Met de DM moet je verdorie goed uitkijken in deze sterk fluctuerende markt want anders word je bedrogen terwijl je er bij staat. Benieuwd of mijn nieuwe leverancier minder bokkensprongen maakt zodat ik wat geruster kan leven
                          Last edited by frank207be; 18 november 2022, 17:27.

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Ik ken er maar één met 5.8ct/kWh en die heb ik deze week de rug toegekeerd Voorlopig dus ook geen airco voor een aangenamer temperatuur tot "hopelijk" een iets gunstiger contract)

                            Met de DM moet je verdorie goed uitkijken in deze sterk fluctuerende markt want anders word je bedrogen terwijl je er bij staat. Benieuwd of mijn nieuwe leverancier minder bokkensprongen maakt zodat ik wat geruster kan leven
                            Momenteel hier bij Ecopower voor november 46ct aankoop en 20ct injectie.
                            Het eerste is een schatting gebaseerd op de helft 20ct vast en de andere helft de gemiddelde marktprijs.
                            Kan natuurlijk veranderen maar ze kondigen dit wel correct aan.
                            Een simulatie (totaal gebruik 2400 kWh, 800 kWh aankoop en 1600 injectie) met deze prijzen zou op 66€ (per jaar dus) komen.
                            Ik reken er al mee dat ze dat niet gaan kunnen volhouden maar ik ga er toch niet direct voor veranderen, de concurrentie is blijkbaar zeker niet beter.
                            Ik heb trouwens (met een batterij) gemikt op maximum zelfvoorziening, de injectie zie ik als een bonus.
                            Huidig voorschot 90€ per trimester, er is marge.

                            Met het capaciteitstarief komt er sowieso 125 € per jaar bij, waarvan ik maar enkele tientallen zal recupereren omdat ik zo weinig moet aankopen.
                            Het benadeelt zuinige mensen, wie ermee smost moet zich geen zorgen maken .

                            PS: de cijfers voor dit jaar zijn beter dan die van de simulatie door de goede zomer, benieuwd voor de eindafrekening volgende maand.
                            Last edited by palombian; 18 november 2022, 17:57. Reden: eindafrekening

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              80% van de elektriciteit in België wordt met kernenergie en gas gemaakt Sieg.

                              Zal ik even de posts opzoeken waar je 500€ per maand voorschot moest betalen ?
                              Ik ben blij voor jou dat dit met je warmtepomp niet meer het geval zal zijn (tenzij je op 30° gaat stoken ).
                              Wees dus ook tevreden dat dit probleem is opgelost en hou op met allerhande rampverhalen te vertellen.
                              De realiteit is genuanceerder.

                              Of moet ik er stilaan vanuit gaan dat het grootste deel van de bevolking doodleuk vind dat de overheid maar hun rekening moet bijpassen en ik één van de zeldzame idioten ben die er zelf iets proberen aan te doen ?
                              En toch wordt deze verkocht als zijnde groene energie Jan, dus ook weer iets waar ze de consument op bedriegen !

                              Ik betaal nog steeds 500€ per maand Jan, ik hoop uiteraard terug te krijgen dankzij de warmtepomp, doch moet zich dat eerst nog bewijzen.
                              Ik ga er niet van uit, aangezien de prijzen enorm zijn gestegen voor energie.

                              Waar haal je die 30° vandaan, ik verwarm de woonvertrekken op 21°, dus net zoals de meeste mensen.
                              Uiteraard heb ik geen buren waarvan ik kan profiteren

                              Geloof me vrij Jan, de overheid betaald niks waar ze niet op kunnen verdienen, zou je met jouw leeftijd toch al moeten weten.

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Een simulatie (totaal gebruik 2400 kWh, 800 kWh aankoop en 1600 injectie) met deze prijzen zou op 66€ (per jaar dus) komen.
                                Jij rekent dus niet de extra kosten op je energierekening maar enkel de elektriciteitsprijs ?
                                Tjah dan is het niet moeilijk uiteraard om zo een lage cijfers voor te leggen.
                                Bij mij bestaat de factuur uit 1/3 elektriciteitsprijs en 2/3 uit extra kosten, taxen en belastingen

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X