Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale meter komt er toch

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    De ziekte is spijtig genoeg ongeneeslijk .

    Je mag hier nog 20 keer je gal spuwen in de overtuiging dat jou het grootste onrecht is aangedaan, dat gaat er niets aan veranderen.
    Als dat je oplucht kunnen we nog even verderdaan, maar ik wil de andere forumleden hier niet verder mee vervelen.
    Zagevent [emoji23]

    Ik vul gewoon een gesprek aan, niet meer niet minder.
    Het maakt u blijkbaar ook zeer gelukkig om steeds kritiek te uiten op anderen. [emoji848]
    Maar ja, ge hebt precies niets anders te doen dan daar uw uitgespaarde energie aan te verkwisten.
    Last edited by VerSeg; 15 november 2022, 20:24.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Er voor zorgen dat je woning zo weinig mogelijk energie nodig heeft is altijd een goede oplossing, wat je niet verbruikt moet je ook niet betalen.

      Morgen komen ze hier de zonnepanelen plaatsen, het zullen wel andere panelen zijn dan die oorspronkelijk besteld waren, omdat de meeste panelen tegenwoordig helemaal zwart zijn had ik daar ook voor gekozen, maar die hebben ze dus niet in voorraad.
      Die moesten vorige week binnengekomen zijn, maar dat is verschoven met een maand...
      De panelen die ze wel hebben zijn er van hetzelfde merk die 5Wp meer leveren (nu 410Wp in plaats van 405Wp), ze zijn wat duurder, maar ze worden aan dezelfde prijs geplaatst als de panelen die eerst op de offerte stonden.
      Dat die panelen niet helemaal zwart zijn, dat maakt hier niet veel uit, ze komen toch op een plat dak, en daardoor liggen ze ook niet zo in het zicht.
      Klopt, doch is er het laatste jaar een ander probleem door de prijsstijgingen
      Als je voor 50% bespaart maar de prijs gaat voor 150% omhoog, wel dan lijkt het alsof je niks gedaan hebt en is het meteen ontmoedigend, eigenlijk een straatje zonder einde.

      Zelf heb ik ook volledig zwarte panelen liggen, ik was toen indertijd één van de eerste met totaal zwarte panelen, toen moest je daar extra voor betalen en niet zo weinig ..

      Doch moest ik geen panelen hebben dan zou ik sterk twijfelen om er nu nog te leggen
      Ik denk dat ik eerder zou investeren in een deftige pelletkachel, ok de prijs van pellets is ook wel gestegen maar nog steeds een pak goedkoper dan elektrisch verwarmen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Ook die voorraad zou opgeraakt zijn, net zoals bij wie nog een vast energiecontract had is het uitstel van executie.

        Wij zijn dit voorjaar ook eens gestopt bij een verkoper van pelletkachels, maar die man gaf ons al weinig illusies dat we dit jaar er nog één zouden geleverd krijgen.
        De prijs was er ook niet naast.
        We wilden ook onze buren niet hinderen met de rook (alhoewel dat blijkbaar al beter is dan een houtkachel).

        Ik heb dan besloten om dat geld te steken in verdere isolatie, luchtdichtheid en een ventilatiesysteem met warmteterugwinning, maatregelen die de energiebehoefte blijvend verminderen, met gelijk welke bron of opwekker.

        De pelletprijs is per kWh nu niet veel onder die van gas, geluk dus dat we dat niet gedaan hebben.
        De rest zullen we zien na de winter.

        Er is een goede kans dat de keteltemperatuur laag genoeg zal komen voor een lucht/water warmtepomp, maar omdat 1 kWh elektriciteit momenteel 3 keer duurder is dan 1 kWh gas moet de COP daarvan al hoger zijn dan 3 om er niet aan te verliezen.
        Dat kan veranderen wanneer gas hoger belast wordt, we zien wel, maar ik heb in elk geval enkele opties open.

        Wachten tot energie goedkoper wordt heeft denk ik niet veel zin.

        PS: voor wie dat weer in twijfel trekt: ik doe tenminste iets, in plaats van mij kwaad te maken of bang te zijn voor de rekening.
        Op dat gebied kan ik u geruststellen,mijn kachel rookt enkel eventjes tijdens het opstarten,zodra de vlam er is stopt het roken.Degene die onlangs een pelletkachel hebben aangeschaft doen niet echt een goede zaak.Ik heb op die 12 jaar mijn kachel al dubbel en dik terug verdiend(t).Ik ben overigens van plan om mijn cv op mazout ook bij op te zetten zodra het nog kouder gaat worden.Deze heeft 12 jaar enkel gediend voor warm water bij slecht weer,want ik heb ook een zonneboiler en die heeft dit jaar goed opgebracht.

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
          Op dat gebied kan ik u geruststellen,mijn kachel rookt enkel eventjes tijdens het opstarten,zodra de vlam er is stopt het roken.Degene die onlangs een pelletkachel hebben aangeschaft doen niet echt een goede zaak.Ik heb op die 12 jaar mijn kachel al dubbel en dik terug verdiend(t).Ik ben overigens van plan om mijn cv op mazout ook bij op te zetten zodra het nog kouder gaat worden.Deze heeft 12 jaar enkel gediend voor warm water bij slecht weer,want ik heb ook een zonneboiler en die heeft dit jaar goed opgebracht.
          Zoals je aangeeft is timing essentieel.
          Een pelletkachel werd toen zelfs als ecologisch beschouwd.
          Combineren van verschillende technieken en gradueel vervangen is niet alleen budgetair interessant, maar je blijft ook een backup houden.
          Maar net zoals het misschien geen goed idee is om nu nog een nieuwe gascondensatieketel te plaatsen moet je over een pelletkachel toch ook nadenken.

          Als je mazoetketel enkel nog dient voor warm water zou je op termijn een warmtepompboiler kunnen overwegen, al dan niet in samenwerking met je zonneboiler.
          Spijtig genoeg zijn de installateurs momenteel enkel geïnteresseerd in dure installaties (voor mensen die zoveel gebruiken dat elke besparing met 4 cijfers wordt geschreven en ze die nieuwe spullen kunnen "terugverdienen" en ze nog voor ecologisch doorgaan ook).
          Je zal dus misschien zelf één en ander moeten installeren en eventueel aan mekaar koppelen met home automation e.d. (daar heb ik voorlopig geen tijd voor).

          Onafgezien van de huidige aanvoerproblemen zullen fossiele brandstoffen toch uitgefaseerd worden om klimaatredenen, en dat zal "aangemoedigd" worden door hogere belastingen.

          Als alternatief voor verwarming is een lucht/lucht warmtepomp het meest betaalbaar, maar blijkbaar is Sieg daar niet tevreden van (alhoewel hij pas na de winter zal weten hoeveel hij verbruikt heeft - met een digitale meter kan dat nu ook al dag per dag ).
          Last edited by palombian; 16 november 2022, 09:05. Reden: DM

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Als alternatief voor verwarming is een lucht/lucht warmtepomp het meest betaalbaar, maar blijkbaar is Sieg daar niet tevreden van (alhoewel hij pas na de winter zal weten hoeveel hij verbruikt heeft - met een digitale meter kan dat nu ook al dag per dag ).
              Ook zonder digitale meter weet ik dag op dag wat ik verbruikt heb, daar heb je echt geen digitale meter voor nodig Jan

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.
                Inderdaad, doch moet je nu de rekening maken hoeveel je bespaart dankzij de zonnepanelen en hoeveel je uitgave was.
                Dan pas ga je weten na hoeveel jaar je de investering hebt terugverdiend

                PS. je hebt trouwens al geluk, vandaag schijnt het zonnetje een beetje

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.
                  Normaal moet ge nog op de keuring wachten. [emoji57]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Ook zonder digitale meter weet ik dag op dag wat ik verbruikt heb, daar heb je echt geen digitale meter voor nodig Jan

                    grts
                    Sieg
                    En valt het wat mee ?
                    Ik viel bijna van mijn stoel toen je over een pelletkachel sprak .

                    PS: elektriciteitsgebruik weet ik via de zonnepanelen, voor gas moet ik 1 of 2 dagen wachten tot Fluvius de meter heeft uitgelezen.
                    Ik kan daar natuurlijk een apart doosje voor kopen maar het is toch vooral voor de statistiek.
                    Alles gaat (van Huawei en Fluvius) ook automatisch naar energieid.be, handiger dan een notaboekje.
                    Moet alleen nog water ingeven.
                    Last edited by palombian; 16 november 2022, 15:43. Reden: energie id

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Normaal moet ge nog op de keuring wachten. [emoji57]
                      Bij mij zat de aarding van mijn oudste ZP installatie los. Ook zo gekeurd

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De zonnepanelen + accu zijn geplaatst, vanaf nu zal ik minder elektriciteit moeten aankopen.
                        Veel plezier ermee In het begin ga je gegarandeerd elke dag naar je opbrengst kijken

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Dus het komt er toch van...

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Uiteraard, alles om hun winsten nog verder op te krikken
                            En den domme Vlaming blijft maar ja knikken

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Digitale meter komt er toch

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Uiteraard, alles om hun winsten nog verder op te krikken
                              En den domme Vlaming blijft maar ja knikken

                              grts
                              Sieg
                              Ja de winsten zijn het allerbelangrijkst, das zo klaar als een klontje. Maar zelf blijven we toch alerte Vlamingen en dus gaan ze hier met hun capaciteitstarief flink bot vangen: 2182W in augustus, 2025W in september, 2558W in oktober en (voorlopig) 3088W in november.

                              Verder zijn we zonet terug van energieleverancier veranderd. Zomaar het injectietarief decimeren en verder blijven graaien aan de afnamezijde, pakt niet meer bij Frank

                              Comment


                              • Re: Digitale meter komt er toch

                                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Bij mij zat de aarding van mijn oudste ZP installatie los. Ook zo gekeurd
                                Fouten gebeuren, maar normaal (volgens de voorschriften) mag je niets in gebruik nemen voordat het gekeurd is … al denk ik dat de meesten dat toch wel doen. [emoji6]
                                De wachttijden voor keuring kunnen soms ook wel wat oplopen, de ene keer gaat het snel en de andere keer is het weken wachten.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X