Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Elektrische wagen opladen via stopcontact ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Ik wens je héél véél cucces met je toekomstige palombian.
Wanneer ik 20 kW neem aan 40ct/kWh is dat € 8/100 km.
rudi met zijn diesel betaalt dan 5 x 1,70 (aan een goedkope pomp) = € 8,5.
En Geerten met zijn Subaru 8 x 1.6 = € 12,8.
Geen rekening gehouden met het feit dat je geen benzine of dieselbron in je tuin hebt maar minstens 2 van de 3 hun dak vol zonnepanelen hebben liggen.
Reken dat je van de 15.000 km per jaar 1/3 van eigen productie kan laden, goed voor 1000 kWh aan 7ct injectietarief kosten die 5000 km maar € 1,4/100 km.
Daarvoor kan je dan wel enkele keren aan een dure snellader gaan staan. Bovendien kost de aankoop van stroom bij thuisladen nog maar 30ct.
Hou op met je energiebudget op de terugdraaiende teller te baseren, de dag dat je die kwijt bent ga je niet weten wat met de stroom te doen, tenzij ... .
PS: ik ben met mijn 3 kWp zelfs niet in die situatie, als ik een vrijstaande woning met een groot dak had zou ik misschien al een EV hebben (en ik durf wedden dat ik minder dan 20 kW/100 km ga verbruiken).Last edited by palombian; 18 januari 2024, 15:21.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
Kan je dan ook nog ergens het verbruik van de verwarming en alle andere accessoires terugvinden?
En eerlijk gezegd hou ik me daar in principe niet zoveel mee bezig wat een auto verbruikt, ICE of EV, nooit echt mee bezig geweest.
Ik zie die cijfers wel, maar voor de rest ga ik niet speciaal tegen 100 gaan rijden op de snelweg of de verwarming lager zetten om mogelijks iets minder te verbruiken.
Een auto dient om te rijden en een verwarming om,u te verwarmen.
Tanken of laden, rijden en als die bijna leeg is terug vullen. LOL
Uiteraard merk ik het op dat we met de EV veel minder autonomie hebben dan met een ICE en vind ik dat vervelend dat men nooit zeker is dat men er wel geraakt zonder onderweg bij te laden en daar lang te staan.
Die cijfers, daar heb ik de laatste tijd gewoon meer naar gekeken ten gevolge van topics als deze en de ervaring van de beperkte autonomie.
Als ik de kans heb, dan zal ik eens kijken of ik meer details kan vinden.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
Het verbruik van VerSeg lijkt me overdreven (zelfs de ID Buzz die hij me wou laten kopen verbruikt minder volgens duurtesten - met de conclusie dat 25 kW/100 km veel te veel is - en de auto veel te duur).
Wanneer ik 20 kW neem aan 40ct/kWh is dat € 8/100 km.
rudi met zijn diesel betaalt dan 5 x 1,70 (aan een goedkope pomp) = € 8,5.
En Geerten met zijn Subaru 8 x 1.6 = € 12,8.
Geen rekening gehouden met het feit dat je geen benzine of dieselbron in je tuin hebt maar minstens 2 van de 3 hun dak vol zonnepanelen hebben liggen.
Reken dat je van de 15.000 km per jaar 1/3 van eigen productie kan laden, goed voor 1000 kWh aan 7ct injectietarief kosten die 5000 km je maar € 1,4/100 km.
Daar kan je dan al wel enkele keren voor aan een dure snellader gaan staan. Bovendien kost de aankoop van stroom bij thuisladen nog maar 30ct.
Hou op met je energiebudget op de terugdraaiende teller te baseren, de dag dat je die kwijt bent ga je niet weten wat met de stroom te doen, tenzij ... .
PS: ik ben met mijn 3 kWp zelfs niet in die situatie, als ik een vrijstaande woning met een groot dak had zou ik misschien al een EV hebben.
Speciaal opgezocht wat de gemiddelde prijs is van alle laadbeurten op de 15 maand dat we de wagen hebben, dat is een mix van thuis laden, op werk laden en onderweg aan snelladers en dat komt op gemiddeld 60 cent per kWh.
Met de zonnepanelen kunnen de meesten helemaal geen 1/3 van het jaarverbruik van de EV dekken tenzij gepensioneerd en/of overdag thuis.
Met terugdraaiende teller tijdelijk nog wel een deel, maar met een digitale teller is dat helemaal niet meer zo en ook zijn er meerdere maanden per jaar dat er onvoldoende zon is.
Met een dagopbrengst van 2,58 kWh vandaag kan ik in elk geval niets gebruiken om een autobatterij te laden.
Minstens 5 maand per jaar heb ik met mijn 7200 Wp niet eens genoeg om op dat moment eigen verbruik van de woning te dekken, dit met terugdraaiende teller.
Met digitale teller zal de situatie nog erger zijn.
Als injectietarief neemt u ook 7 cent per kWh daar waar het actuele maandtarief hier 3,14 cent is en geschatte jaarprijs 4,29 cent per kWh.
Stop met denken dat iedereen in dezelfde situatie zit, niet iedereen is met pensioen, niet iedereen woon in een stad of rijhuis, niet iedereen zit met een lage temperatuur en pull tv te kijken en dergelijke.Last edited by VerSeg; 18 januari 2024, 16:11.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtLezen Hombre, er staat letterlijk op de screenshot, verbruik elektromotor!
En die rit was nadat hij eerder vier uur in een ondergrondse garage gestaan had.
En recuperatie was er niet in dit geval, als je telkens maar wat kan optrekken om een paar meter te rijden en u terug te laten uitbollen, dan remt ge ook zo goed als niet.
Een ICE zal ook meer verbruiken, dat klopt en het is ook geen gemiddeld verbruik maar uiteraard enkel voor die rit.
Terug laten uitbollen = recuperatie. Je hoeft daarvoor helemaal niet te remmen. Tenzij je het ding niet aan staan hebt natuurlijk.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtMan man man, uitleggen kunt ge goed, maar juiste berekening gen maken is precies niet aan u weggelegd. LOL
Stop met denken dat iedereen in dezelfde situatie zit, niet iedereen is met pensioen, niet iedereen woon in een stad of rijhuis, niet iedereen zit met een lage temperatuur en pull tv te kijken en dergelijke.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtWel iets vervelender…
https://www.bright.nl/nieuws/1174210...t-meer-op.htmlHombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Inderdaad, niet iedereen rijdt met een EV die 50% meer verbruikt dan de gemiddelde EV. Sommigen gaan werken maar hebben ook een thuisbatterij. Ondanks dat we maar voor 3.2kWpiek zonnepanelen liggen hebben, konden we afgelopen week toch een 10kWh in de auto steken. Toch weer 50 km gratis rijden.
En zoals u eerder reeds meldde, u heeft gisteren niet gereden in de sneeuw en niet in de file gestaan, u kan dus ook niet weten wat uw EV in dergelijk geval effectief verbruikt.
Straf dat diegene dat geen EV hebben of er niet mee gereden hebben in dezelfde omstandigheden het toch weer beter weten.
Doe ook eens 500 km snelweg zodat uw gemiddeld van meer dan 50 procent recuperatie wegvalt, dan is ook uw resultaat heel anders!Last edited by VerSeg; 18 januari 2024, 18:46.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Voor degenen die enkele de titels lezen: user error.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtAls dat het verbruik is van enkel de elektromotor dan is dat gewoon een schandalig energieverspillende auto. Mensen die met hun caravan naar het zuiden trekken hebben nog niet eens zo'n cijfers. Maar nu trap ik zeker op een gevoelige teen vrees ik.
Terug laten uitbollen = recuperatie. Je hoeft daarvoor helemaal niet te remmen. Tenzij je het ding niet aan staan hebt natuurlijk.
Zoals al vaker geschreven heeft,men,op de snelweg geen 50% recuperatie zoals u op secundaire wegen.
En zoals ook in de file gisteren door stapvoets te moeten rijden en gedurende 2 uur enkel continu te moeten vertrekken en laten uitbollen heeft men ook niets van recuperatie, dat maakt meteen 50% verschil met uw verbruik in eigenlijk bijna ideale omstandigheden.
Als mensen met een caravan twee uur op dezelfde manier zouden moeten vertrekken in plaats van aan constante snelheid te rijden, dan zou hun verbruik ook extreem toenemen.
Maar goed, u bent er alleen op uit om alles in het belachelijke te trekken wat toch maar uw ideaalbeeld over uw eigen EV ontkracht.
Wees blij met uw auto.
En vandaag een extreem laag verbruik, 0 kWh en dus vermoedelijk veel beter dan het gemiddelde?
Anders geeft u zelf toch ook aan dat uw verbruik hoger ligt afhankelijk van de omstandigheden en wat WLTP aangeeft?
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtMijn EV is nu 10 maand oud, ben net gaan kijken voor het gemiddelde verbruik over die periode geeft de boordcomputer exact 16.0 kWh/100km aan. Toegegeven, er moeten nog twee wintermaanden bijgerekend worden om het jaar rond te krijgen maar toch denk in dat ik niet ver van het opgegeven WLTP cijfer van 17 kWh/100km ga uitkomen.
Nu doen we niet zo veel snelwegkilometers, als ik dan naar het verbruik kijk aan 110-120km/h dan zie ik dat rond de 21 kWh/100km schommelen. Aan de andere kant doen we dan wel veel korte verplaatsingen wat weer minder goed is voor het gemiddelde verbruik. Bij optimale temperaturen op een 70km/h weg kom ik net aan de 12kWh/100km.Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Stel dat die 45,47 kWh recuperatie zou wegvallen omdat u tijdens de rit niet kan of hoeft te remmen, dan zou het toch ook nog fors hoger zijn?
Is toch logisch, of niet?Last edited by VerSeg; 18 januari 2024, 19:41.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Inderdaad, niet iedereen rijdt met een EV die 50% meer verbruikt dan de gemiddelde EV. Sommigen gaan werken maar hebben ook een thuisbatterij. Ondanks dat we maar voor 3.2kWpiek zonnepanelen liggen hebben, konden we afgelopen week toch een 10kWh in de auto steken. Toch weer 50 km gratis rijden.
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Man man man, uitleggen kunt ge goed, maar juiste berekening gen maken is precies niet aan u weggelegd. LOL
Stop met denken dat iedereen in dezelfde situatie zit, niet iedereen is met pensioen, niet iedereen woon in een stad of rijhuis, niet iedereen zit met een lage temperatuur en pull tv te kijken en dergelijke.
Altijd wanneer hij geen andere repliek meer heeft tegen een gefundeerd betoog. Ga dat maar eens na, hij is al jaren zo bezig.
PS: ik ben (om bekende redenen) geen lid meer van de VZW en zeg nu als onschuldige toeschouwer gewoon mijn gedacht.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
De heer VerSeg staat in mijn negeerlijst (wat ik iedereen zou aanraden, spaart je veel nutteloze tijd en opwinding ) en dus lees ik zijn posts enkel nog maar wanneer ze door iemand anders aangehaald worden, maar gaat hij hier niet op de man af ?
Altijd wanneer hij geen andere repliek meer heeft tegen een gefundeerd betoog. Ga dat maar eens na, hij is al jaren zo bezig.
PS: ik ben (om bekende redenen) geen lid meer van de VZW en zeg nu als onschuldige toeschouwer gewoon mijn gedacht.
Voor de rest geef ik feiten weer zoals ze werkelijk zijn en over het voertuig, niet de persoon en beledig ik ook niemand als kleuter.
U reageert nu net wel op de man, niet de eerste keer dat u dat met iemand doet.
Dat niet iedereen dezelfde ervaring kan hebben is logisch, niet iedereen doet elke dag hetzelfde en heeft van alles hetzelfde gebruik.
Echter presenteer ik hier ook effectieve gegevens zoals ze zijn van een voertuig dat we effectief hebben, u heeft geen EV en ook geen ervaring ermee maar komt wel steeds het tegendeel beweren.
Hombre zijn verbruik is anders, goed voor hem, maar zijn geposte gegevens bevestigen identiek hetzelfde als mijn beweringen dat een EV fors meer kan verbruiken afhankelijk van de situatie zoals file, snelweg, temperatuur.
Zijn gemiddelde is lager, maar met de aangetoonde recuperatie en zijn omschrijving doet hij ook meer wegen of op momenten die voor een EV idealer zijn.
Als u daar het tegendeel uit kan beweren, dan zou ik u aanraden bij een fabrikant uw uitvindingen te gaan verkopen, het kan geld opbrengen.
Als u mijn reacties niet goed vind, blijf ze dan negeren en lees wat u wel bevalt.
Het is iets dat in twee richtingen werkt als mensen een verschillende mening of ervaring hebben, dan is het logisch dat elk van hen de andere zijn mening net omgekeerd ervaart, dat zijn dan ook maar ervaringen dat men deelt.
Waarom zou ik geen correcte gegevens volgens mijn ervaring mogen delen en waarom moet daar altijd als reactie op komen dat ze niet kloppen, dat het een probleemwagen is, dat het een verkeerde keuze is?
Wij zijn tevreden met die wagen, die rijdt goed, is comfortabel en voldoet aan alles, alleen op de autonomie en het gepruts voor het laden zal ik geen positief oordeel kunnen geven en blijft mijn mening dat een EV nog niet helemaal op punt staat om een ICE te vervangen.
U geeft toch ook altijd een repliek tegen ieders gefundeerd pleidooi?
Met deze reactie alleen al doet u het ook.
U vindt mijn reactie misschien tegensprekend, ik misschien die van u, moet men daarvoor anderen beledigen of belachelijk maken?
Dat is net een gesprek, dat het nu naast elkaar is of in een chat, mensen delen hun mening en anders is het steeds een monoloog.
Misschien moet ik me de vraag stellen waarom ik als betalend lig BD blijf ondersteunen om steeds aangevallen te worden door mensen zoals u.Last edited by VerSeg; 18 januari 2024, 21:54.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Als je commentaar wil geven op leden, zoals uw specialiteit is, dan is dit niet de juiste plaats.
Voor de rest geef ik feiten weer zoals ze werkelijk zijn en over het voertuig, niet de persoon en beledig ik ook niemand als kleuter.
U reageert nu net wel op de man, niet de eerste keer dat u dat met iemand doet.
Dat niet iedereen dezelfde ervaring kan hebben is logisch, niet iedereen doet elke dag hetzelfde en heeft van alles hetzelfde gebruik.
Echter presenteer ik hier effectieve gegevens zoals ze zijn van een voertuig dat we effectief hebben, u heeft geen EV en ook geen ervaring ermee maar komt wel steeds het tegendeel beweren.
Hombre zijn verbruik is anders, goed voor hem, maar zijn geposte gegevens bevestigen identiek hetzelfde als mijn beweringen dat een EV fors meer kan verbruiken afhankelijk van de situatie zoals file, snelweg, temperatuur.
Zijn gemiddelde is lager, maar met de aangetoonde recuperatie en zijn omschrijving doet hij ook meer wegen of op momenten die voor een EV idealer zijn.
Als u daar het tegendeel uit kan beweren, dan zou ik u aanraden bij een fabrikant uw uitvindingen te gaan verkopen, het kan geld opbrengen.
Als u mijn reacties niet goed vind, blijf ze dan negeren en lees wat u wel bevalt.
Het is iets dat in twee richtingen werkt als mensen een verschillende mening of ervaring hebben, dan is het logisch dat elk van hen de andere zijn mening net omgekeerd ervaart … dat zijn dan ook maar ervaringen dat men deelt.
Waarom zou ik geen correcte gegevens volgens mijn ervaring mogen delen en waarom moet daar altijd als reactie op komen dat ze niet kloppen, dat het een probleemwagen is, dat het een verkeerde keuze is, …?
Wij zijn tevreden met die wagen, die rijdt goed, is comfortabel en voldoet aan alles, alleen op de autonomie en het gepruts voor het laden zal ik geen positief oordeel kunnen geven en blijft mijn mening dat een EV nog niet helemaal op punt staat om een ICE te vervangen.
Misschien moet ik me de vraag stellen waarom ik als betalend lig BD blijf ondersteunen om steeds aangevallen te worden door mensen zoals u.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Ik ben het niet altijd met je eens Freddy, maar hier heb je gelijk.
En vaak hebben ze beiden tenminste deels gelijk want ieders mening en ervaring is anders.Canon EOS Digital
BD0479BE
- Likes 1
Comment
-
Moderator Note: Ik kan niet goed om met op-de-man-posts, dus deze topic gaat dicht. Het gaat al lang niet meer over het onderwerp.
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
Comment