Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Op dit moment rijden we nog met een VW Tiguan, 4 jaar onderhoud 25.000 km gereden en gemiddeld per jaar méér dan 400 euro kwijt aan onderhoud volgens het boekje.
    Da’s wel veel als het ieder jaar is.
    Ben je zeker dat uw auto wel elk jaar op onderhoud moet met zo weinig kilometers?
    De laatste wagens die wij hadden, die moesten om de 2 jaar binnen voor onderhoud tenzij over de limiet van een bepaald aantal kilometers.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Da’s wel veel als het ieder jaar is.
      Ben je zeker dat uw auto wel elk jaar op onderhoud moet met zo weinig kilometers?
      De laatste wagens die wij hadden, die moesten om de 2 jaar binnen voor onderhoud tenzij over de limiet van een bepaald aantal kilometers.
      Wij gaan elk jaar voor we op reis vertrekken met de auto, voor een gewoon, of klein onderhoud. Daar betalen wij ongeveer 100 euro voor BTW incl. (dit is bij een off. dealer, goedkoper zou ook kunnen, maar ik ga altijd naar de dealer voor onderhoud).
      En ik ben dan nog belange na niet aan het aantal kilometer dat ze opgeven voor het onderhoud, maar toch laat ik het doen...euh om gerust op reis te vertrekken.
      Onze jaarlijkse autovakantie richting Frankrijk maakt dat wij toch ongeveer 3.000/4.000 km bollen die weken.
      Ik ben misschien overdreven, om voor 3.000/4.000 km te bollen, speciaal naar de garage ga voor een onderhoud, maar het is een gewoonte geworden .
      Beter eens teveel op onderhoud dan te weinig zeker.
      Last edited by Guest43; 27 juni 2022, 17:12.

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Onderhoud volledig volgens voorschriften fabrikant. Het is een 4x4 dus moest na 1 jaar de olie van de tussenboite vervangen worden. Het jaar erop de olie van de motor. Lang niet voldoende kilometers maar wel de limiet van 2 jaar. Derde jaar vervanging remolie. Jaar vier: opnieuw motorolie en alle bougies, ah ja, want 4 jaar he meneer. De computer schrijft dat voor hé mijnheer. Samen met "algemene controle" en vervanging ruitenwisserbladen 685 euro. Behalve de eerste twee jaar had ik niet noodzakelijk de andere onderhouden moeten doen en zeker de laatste was de druppel en heeft me wel geholpen om nooit meer een VW aan te schaffen. Altijd Mazda gehad, samen met de vrouw en dochter 8 Mazda's gehad tot volle tevredenheid, onderhoud was er om de twee jaar zo'n 150 euro.
        Toch van automerk veranderd oa omdat Mazda niet zo mee was met de smartphone integratie. Bovendien was VW me als firmawagen zeer goed bevallen. Enfin, les geleerd.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
          Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
          Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
          Herstelling begroot op 3500 tot 5000 euro
          Ik noem dit planned obsolescense…(https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence)

          Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

          (maar we wijken af)

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
            .........................
            Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

            (maar we wijken af)
            Die ingenieurs en wetenschappers kunnen i.v.m. de levensduur van hun ontwerpen nogal juist rekenen hé.
            Maar dikwijls komen de boekhouders van het bedrijf de pret verstoren om te besparen.
            Last edited by Skitch; 27 juni 2022, 20:06.
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
              Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
              Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
              Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
              Herstelling begroot op 3500 tot 5000 euro
              Ik noem dit planned obsolescense…(https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence)

              Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

              (maar we wijken af)
              Slaolie hoort in de sla en niet in een motor. Niet komen zagen hé.

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
                Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
                Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
                Eens naar een andere garage gaan om er de "juiste" motorolie in te doen. (Juiste viscositeit + juiste soort )
                Dus geen slaolie zoals opapol dan noemt, maar echte motorolie.
                Als dat helpt : nooit meer naar de eerste garage gaan.
                Eventueel Marly MX bij de motorolie.
                Last edited by Skitch; 27 juni 2022, 20:15.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik begrijp niet dat onze overheid in een tussenstadium niet véél méér inzet op zo'n hybrides.
                  Een hybide kan brandstof besparen door de minst efficiënte momenten van gebruik van een ICE te overbruggen, het optrekken. En samen met het recuperatief remmen bespaar je ook wat. Maar verder heb je alle nadelen van de 2 systemen. Je hebt meer gewicht dan een zuivere ICE en ook meer onderdelen die kunnen verslijten dan een ICE alleen. Ook batterijen met een beperkte levensduur. Als je veel file en stadsverkeer hebt kan je winnen, als je veel lange afstanden aan rustig rijden doet verlies je door de kleinere motor die harder moet werken om een groter gewicht mee te slepen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Zelden zo'n onzin gelezen. Wat regulier onderhoud betreft, geen enkele twijfel: je bent veel duurder af met een ICE. Op dit moment rijden we nog met een VW Tiguan, 4 jaar onderhoud 25.000 km gereden en gemiddeld per jaar méér dan 400 euro kwijt aan onderhoud volgens het boekje. Enkel een stel ruitenwisserbladen als vervanging versleten. Een kennis heeft netjes zijn onderhoudskosten bijgehouden voor zijn Niro EV: gemiddelde per jaar 98 euro.
                  Zelfs de fabrikanten voorzien een daling in onderhoudskosten van 60% (Ford) tot 40% (Audi) en 35% (VW).
                  Inderdaad, bepaalde onderdelen van een EV kosten meer dan een ICE. Toevallig noem je hier een aantal zaken op die enkel op een ICE terug te vinden zijn. Maar laten uitschijnen alsof dit de regel is dat dergelijke onderdelen regelmatig defect zijn, dat is gewoon onzin. Ik volg de EV wereld al een paar jaar omdat we van plan waren een EV aan te schaffen. Ik kan me geen enkele forumpost (in de specifieke EV-autoforums) herinneren dat iemand een motorsturing, IGBT of batterij moest laten vervangen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit nooit gebeurt!
                  Voorlopig zijn kosten bij herstelling duurder omdat veel automechaniekers nog niet thuis zijn in de EV technologie en daarom meer tijd nodig hebben om een bepaalde panne op te speuren of herstelling uit te voeren.
                  Een levensduur van 4-8 jaar? De Kia EV6 bijvoorbeeld heeft standaard 7 jaar garantie, inclusief batterij. Tesla? 8 jaar garantie op de batterij. Geen nieuwe batterij te krijgen? Ik vraag me af op welke feiten dit gebaseerd is.
                  Jammer dat ik je met cijfers uit de werkplaats van je wolken moet halen. Net zoals zovelen bekijk je enkel die onderdelen van een EV die op het moment van de vergelijking het voordeligste zijn. Ja, een electrische motor op zich heeft minder onderhoud nodig dan een ICE. Maar er is niet alleen de elektrische motor. Er is ook nog bvb de koeling van je batterijpakket. Dat is een airco systeem op zich (of afgeleid van de passagiers airco). En dat heeft ook onderhoud nodig. Dat heeft nog meer onderhoud nodig dan de airco van de passagiers want als die koeling van je batterij ermee stopt sta je stil.

                  En zo'n elektromotor is ook niet het enige onderdeel van je aandrijflijn. Er zijn nog een aantal tandwielen ertussen. En die vragen ook aandacht. In het echt hebben we een heel aantal waar door trillingen (ja, een elektromotor trilt ook) de vertanding van de as waar het tandwiel op zt volledig weg was. Een tandwiel op een gladde as vastzetten is niet echt ideaal. En zo'n elektromotor is een gesloten geheel. Bij een ICE heb je geforceerde smering en vervang je dus de olie en oliefilter. Ja, dat is een kost bij onderhoud. Maar omdat een elektromotor dat niet heeft moet je om de x km de volledige motor reviseren en de lagers vervangen. Olie en filter vervangen doen ze in elke garage. Maar die lagers van een elektromotor niet. Kost is dan ook vele malen een olie wissel.

                  Batterijen zijn een heel apart onderdeel. Elke fabrikant die die een pakket levert, levert dat ook met regelaar en software. En je vervangt het ene niet door het andere. We hebben voertuigen met 5000km op de teller die aan de kant staan want het inductieve laadsysteem is niet meer bruikbaar. De leverancier levert geen support meer. Opsie... Vervangen? Ja, andere batterijen en laadsysteem betekent opnieuw voor typekeuring door de overheid. Daar gaat je geld.

                  En elke EV heeft ook airco met gassen, filters en compressor die onderhoud en controle nodig heeft. Die heeft ook schijfremmen. Die heeft ook banden (die nog eens zwaarder belast worden). De ophanging is dezelfde en vraagt hetzelfde nazicht en onderhoud. Die heeft ook andere elektromechanische onderdelen die nazicht en onderhoud nodig hebben.

                  Als jij 400 euro voor een onderhoud betaalt en je doet 25000km op 4 jaar dan moet je toch eens nadenken over je garage. Ik heb nu na 3 jaar 65000km op de teller. Onderhoud is een goeie 250euro. En ja, ik heb al banden vernieuwd, ruitenwissers, remblokken en een herstelling aan de voorruit. Ik betaal iets van een 250 euro voor een jarlijks onderhoud. Meer dan enkele filters, olie en werkuren is dat niet. Deze keer zijn de renblokken vooraan vervangen. Zal iets meer zijn.

                  En die dingen die defect gaan? Ja, dat is wat er effectief defect gaat aan elektrische aandrijvingen. Hybride en/of full EV.

                  Efficientie is ook zo eentje waar de grote voorstanders van EV's enkel dat uit halen dat hun op dat moment gunstig is. Ja, de efficientie van een elektromotor is hoger dan van een ICE. Maar tel er bij:
                  - de verliezen bij het laden in de lader en koeling nodig in de lader (de laatste snelladers gebruiken zelfs watergekoelde kabels)
                  - de verliezen in de batterij bij het laden (80% laadefficientie is een normaal cijfer)
                  - de nodige energie om je batterij te koelen tijdens het laden
                  - de nodige energie om de batterij te koelen tijdens het rijden
                  - de nodige energie om de batterij op te warmen als het koud is


                  Dat al die kosten niet opvallen en onder de mat geveegd worden is omdat er grote politieke druk is om "iets" te doen. Ook zin de grootste hoop EV's bedrijfswagens dus draaien de gebruikers niet op voor de werkelijke kosten. En door de vele voordelen lijkt het een goeie zaak. Maar spijtig genoeg zijn er weinigen die het hele plaatje zien of willen zien.

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Het is een 4x4 dus moest na 1 jaar de olie van de tussenboite vervangen worden.
                    Het jaar erop de olie van de motor. Lang niet voldoende kilometers maar wel de limiet van 2 jaar. Derde jaar vervanging remolie. Jaar vier: opnieuw motorolie en alle bougies, ah ja, want 4 jaar he meneer.
                    Ik snap persoonlijk niet waarom het met een 4x4 anders zou moeten zijn.
                    Nu moeten ze die elk jaar binnen nemen, elk jaar factuur op stellen, elk jaar inplannen … mochten ze alles in hetzelfde jaar doen dan zou het veel goedkoper kunnen zowel voor garage als klant.
                    Zal wel weer een of ander foefje zijn om meer te kunnen aanrekenen.
                    In elk geval is dat hier toch zo niet volgens het boekje.
                    Gewoon om de twee jaar onderhoud tenzij het aantal km eerst behaald wordt.
                    Ik zeg niet dat ge geen gelijk hebt hé, maar het is wel geldklopperij op die manier. [emoji6]

                    De computer schrijft dat voor hé mijnheer. Samen met "algemene controle" en vervanging ruitenwisserbladen 685 euro. Behalve de eerste twee jaar had ik niet noodzakelijk de andere onderhouden moeten doen en zeker de laatste was de druppel en heeft me wel geholpen om nooit meer een VW aan te schaffen.
                    Hangt ook veel van de garagist af hoor, als ze een beetje eerlijk zijn met de klant dan doen ze wat echt nodig is en niet altijd volgens het boekje wat voor iemand dat weinig rijdt veel kosten genereert.
                    Bij ons staat in het boekje dus om de twee jaar of een bepaald aantal km dat sneller afneemt als men sportief rijdt, soit hier komt dat op twee jaar uit.
                    Vorig jaar bij het onderhoud hebben ze ongevraagd de programmatie op een wagen veranderd van 2 naar 1 jaar en van 30.000 km naar 15.000 km.
                    Dus ik terug en vroeg om het correct te zetten, kan niet was de reactie het is altijd al zo geweest ook al toonde ik het digitale onderhoudboekje via de app … kan niet bleven ze beweren.
                    Soit, heel lang gediscussieerd en ik weigerde weg te gaan voor het juist stond.
                    Ineens namen ze de sleutel, reden de auto in de werkplaats en nog geen vijf minuten nadien kreeg ik hem terug met de juiste instellingen.
                    Een van de werknemers dat we goed kennen kwam in stommelings zeggen dat ze dat van de invoerder moesten doen bij alle merken dat ze verdelen om de verliezen door COVID te compenseren. [emoji849]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Slaolie hoort in de sla en niet in een motor. Niet komen zagen hé.
                      Oei, een glazen bol gekocht waarmee je op afstand een diagnose kan doen? [emoji23]
                      Verkeerde olie kan altijd maar zou straf zijn indien bij een echte garagist.
                      Waarom zou een echt technisch probleem niet kunnen na 100.000km?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        .............................
                        Verkeerde olie kan altijd maar zou straf zijn indien bij een echte garagist.
                        .............................
                        Echte garagisten :
                        - Met nieuwe banden 's morgens de auto binnen doen en s'avonds de auto ophalen. Thuis dan zien dat de banden half versleten zijn.
                        - Idem dito met mooie velgen. Na het onderhoud waren ze vol met corrosie plekken.
                        - Geen last met hoge temperaturen of zo, noch klachten (Mercedes van 50.000km) maar toch de was waterpomp vervangen.
                        - Na het onderhoud trekt de wagen slecht op.... 'k Had een nieuwe turbo nodig want turbo defekt. Bij een 'ervaren' vriend geweest en gezien dat aan de "onderkant" van de kunststof leiding achter de turbo een snede aangebracht was. Vandaar het drukverlies. Hij kende de truuk want het was het eerste wat hij nakeek. Die buis vervangen en, de turbo was terug OK. Voor 40€ of zo.....
                        - Ik noteer mijn verbruik telkens nauwgezet bij elke tankbeurt. Als ik na een onderhoud duidelijk meer verbruik weet ik het : goedkope motorolie i.p.v. de juiste, slaolie dus. En op de faktuur kan je dat niet zien.
                        'k Denk dat ik er nu +2.500.000 km opzitten heb en ik kan je verzekeren dat een goede garagist hebben meer waard is dan een auto van een bekend duits merk te kopen.
                        Last edited by Skitch; 27 juni 2022, 22:20.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Een hybride kan brandstof besparen door de minst efficiënte momenten van gebruik van een ICE te overbruggen, het optrekken. En samen met het recuperatief remmen bespaar je ook wat. Maar verder heb je alle nadelen van de 2 systemen. Je hebt meer gewicht dan een zuivere ICE en ook meer onderdelen die kunnen verslijten dan een ICE alleen. Ook batterijen met een beperkte levensduur. Als je veel file en stadsverkeer hebt kan je winnen, als je veel lange afstanden aan rustig rijden doet verlies je door de kleinere motor die harder moet werken om een groter gewicht mee te slepen.
                          Je bent niet geheel mee met wat ik bedoel: met een hybride met een full E radius van pakweg 60 km zou ik minstens 95% van de tijd elektrisch rijden, en met mij enorm veel particulieren die dagelijks niet meer dan 50 km rijden.
                          Het zou ook een veel aanlokkelijker aanbod zijn voor de meesten omdat je dan ook verlost bent van het "elektrisch stilvallen syndroom" en de ellenlange laad-wachttijden tijdens een lange reis.
                          Dus: (voorlopig) het beste van twee werelden.

                          Uw antwoord betreft een zachte hybride die ik nu bezit.
                          Last edited by nete; 28 juni 2022, 08:37.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Je bent niet geheel mee met wat ik bedoel: met een hybride met een full E radius van pakweg 60 km zou ik minstens 95% van de tijd elektrisch rijden, en met mij enorm veel particulieren die dagelijks niet meer dan 50 km rijden.
                            Het zou ook een veel aanlokkelijker aanbod zijn voor de meesten omdat je dan ook verlost bent van het "elektrisch stilvallen syndroom" en de ellenlange laad-wachttijden tijdens een lange reis.
                            Dus: (voorlopig) het beste van twee werelden.

                            Uw antwoord betreft een zachte hybride die ik nu bezit.
                            Het probleem van een plug-in hybride die dagelijks leeg wordt gereden en terug geladen is dat de accu dan op korte tijd heel veel laadbeurten te verwerken krijgt (soms wel 2 keer per dag, als die op het werk nog eens geladen wordt).
                            Bovendien is de capaciteit vrij klein, wat wil zeggen dat de belasting op die accu ook veel groter is (de accu is bij een plug-in hybride doorgaans in minder dan een uur terug leeg) in verhouding van de accu van een elektrische wagen die bijvoorbeeld 250km of meer kan rijden.
                            Die grote belasting zorgt ook voor een snellere slijtage van de accu.
                            En als die accu versleten is, dan kost die ook weer heel veel waardoor je er zeker nooit "winst" op kan maken ten opzichte van een gewone benzinewagen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              En als die accu versleten is, dan kost die ook weer heel veel waardoor je er zeker nooit "winst" op kan maken ten opzichte van een gewone benzinewagen.
                              Idd, “winst maken “ zal alleen weggelegd zijn voor de kopers van Cayenne, Panamera en dgl hybriedes, door de fiscale gunstmaatregelen bij aankoop hiervan.

                              Ik vermoed ook dat de batterij bij dit type wagens eerder stuk zal gaan door ONbruik dan door GEbruik…

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                                Echte garagisten :
                                - Met nieuwe banden 's morgens de auto binnen doen en s'avonds de auto ophalen. Thuis dan zien dat de banden half versleten zijn.
                                - Idem dito met mooie velgen. Na het onderhoud waren ze vol met corrosie plekken.
                                - Geen last met hoge temperaturen of zo, noch klachten (Mercedes van 50.000km) maar toch de was waterpomp vervangen.
                                - Na het onderhoud trekt de wagen slecht op.... 'k Had een nieuwe turbo nodig want turbo defekt. Bij een 'ervaren' vriend geweest en gezien dat aan de "onderkant" van de kunststof leiding achter de turbo een snede aangebracht was. Vandaar het drukverlies. Hij kende de truuk want het was het eerste wat hij nakeek. Die buis vervangen en, de turbo was terug OK. Voor 40€ of zo.....
                                - Ik noteer mijn verbruik telkens nauwgezet bij elke tankbeurt. Als ik na een onderhoud duidelijk meer verbruik weet ik het : goedkope motorolie i.p.v. de juiste, slaolie dus. En op de faktuur kan je dat niet zien.
                                'k Denk dat ik er nu +2.500.000 km opzitten heb en ik kan je verzekeren dat een goede garagist hebben meer waard is dan een auto van een bekend duits merk te kopen.
                                Hetgeen jij hier aankaart is wel heel extreem, banden en/of velgen wisselen (voortgaand op plots versleten banden). [emoji849]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X