Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Denk jij echt dat je tien jaar geleden een nieuw huis kon bouwen voor de helft van nu ??

grts
    Sieg
    Dat staat er niet.

Maar als je weet dat de bouwkost gestegen is en de bouwgrond al 4 keer zo duur geworden is...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Ik ben akkoord als het gaat over je eigen woning.
      Dat is in de meeste gevallen een goede investering, en een serieuze verzekering tegen armoede op je oude dag.

Maar een tweede eigendom wil ik echt niet.
      Volgens mij zijn de grote waardestijgingen voorbij, en hou je ten hoogtste nog de inflatie bij.
      Huurders "vergeten" soms te betalen, of breken de boel af.
      Een keuken, badkamer, trap, verwarming etc slijt en moet onderhouden worden. Telkens je één van die dingen moet aanpakken ben je minstens een half jaar huur kwijt.
      En als je echt geld nodig hebt, kan het een heel tijdje duren vooraleer je die eigendom verkocht hebt.

Ik steek mijn geld dan liever in een vastgoedbevak (WDP of Cofinimmo, ...). Daar zal iemand anders wel de klinken repareren en de gas doen branden. En ik krijg elk jaar ook een mooi dividend van makkelijk 4-5%.
      Bovendien, als ik cash nodig heb, dan verkoop ik die "aandelen", en 2 dagen later staan de centen op de rekening.
      Vastgoed zal mijns inziens ook niet meer opbrengen wat het in het verleden wel deed, het zal volgens mij in ieder geval toch niet meer zo snel gaan... Wat wij wel plannen te doen is ( of het ooit zover zou komen ) een flat kopen op termijn in een studentenstad wanneer de kinderen misschien zouden gaan verder studeren ( wat nog lang niet zo ver is, we zien dat nog wel ) . Geen haar op m'n hoofd die er zou aan denken om 2 studentenkoten voor 400 euro het stuk in de maand te gaan huren.... ( en als je ziet wat dit dan soms in werkelijkheid is... ) Dan kun je net zo goed een propere kleine en betaalbare flat kopen en die na X aantal jaar terug verkopen. Huren zou ik persoonlijk NOOIT doen.
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Heb ik ook gedacht.
        Met 3 studenten, een appartement kopen in Leuven.

Tot je eens gaat kijken.
        Appartementen in Leuven met 2 of 3 slaapkamers zijn verschrikkelijk duur als je er je kinderen in kwijt wil. Makkelijk 300-400.000€.
        Ten tweede moet je ze vinden. Ik heb ooit geprobeerd om via immoweb en een makelaar afspraken te maken om er te bezoeken. Je moet bij wijze van spreken eerst je cheque opsturen om dan eens te mogen gaan kijken.
        Ik betaal nu 3 koten, tesamen is dat ca 1000€ per maand inclusief energiekosten.
        Zet die 400k in een goed fonds, en ik haal makkelijk het dubbele rendement. En energie en internet moet je dan ook nog betalen.

Tweede punt is, de ene wil in Leuven studeren, de andere in Brussel.... Ga maar eens zeggen dat ze iets niet mogen studeren omdat ze dat in Leuven niet kunnen...
        En daarenboven, als ik dat kot niet meer nodig heb, dan is de huur direct opgezegd aan het einde van het academiejaar.

Comment

Ok, we wijken af, maar wat studiekosten betreft is (was) het Nederlandse beurs systeem toch beter. Ik werk als Belg in Nederland en kan op die manier aanspraak maken op een behoorlijke toelage, die ik anders in Belgie nooit zou krijgen. Let wel, het is eigenlijk mijn dochter die de toelage rechtstreeks krijgt. Mijn inkomen speelt daarbij geen rol. Ook belangrijk, het gaat om een prestatiebeurs. Als binnen x aantal jaar geen diploma behaald wordt, dan moet je beurs terug storten. Het systeem verandert wel binnenkort, maar als het goed is studeert de dochter dit jaar af ☺
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

Comment

De basisbeurs voor studenten is straks verleden tijd, nu ook de Eerste Kamer dinsdagavond heeft ingestemd met het invoeren van een leenstelsel.

grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dat noemt men dan investeren in je toekomst.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                Ok, we wijken af, maar wat studiekosten betreft is (was) het Nederlandse beurs systeem toch beter. Ik werk als Belg in Nederland en kan op die manier aanspraak maken op een behoorlijke toelage, die ik anders in Belgie nooit zou krijgen. Let wel, het is eigenlijk mijn dochter die de toelage rechtstreeks krijgt. Mijn inkomen speelt daarbij geen rol. Ook belangrijk, het gaat om een prestatiebeurs. Als binnen x aantal jaar geen diploma behaald wordt, dan moet je beurs terug storten. Het systeem verandert wel binnenkort, maar als het goed is studeert de dochter dit jaar af ☺
                "Quid pro quo" ofte "voor wat, hoort wat". Dit vind ik een eerlijk systeem. Onderwijs moet toegankelijk blijven voor iedereen, maar het mag ook geen hangmat worden i.p.v. een vangmat, wat jammer genoeg nog teveel gebeurt.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Heb ik ook gedacht.
                  Met 3 studenten, een appartement kopen in Leuven.

Tot je eens gaat kijken.
                  Appartementen in Leuven met 2 of 3 slaapkamers zijn verschrikkelijk duur als je er je kinderen in kwijt wil. Makkelijk 300-400.000€.
                  Ten tweede moet je ze vinden. Ik heb ooit geprobeerd om via immoweb en een makelaar afspraken te maken om er te bezoeken. Je moet bij wijze van spreken eerst je cheque opsturen om dan eens te mogen gaan kijken.
                  Ik betaal nu 3 koten, tesamen is dat ca 1000€ per maand inclusief energiekosten.
                  Zet die 400k in een goed fonds, en ik haal makkelijk het dubbele rendement. En energie en internet moet je dan ook nog betalen.

Tweede punt is, de ene wil in Leuven studeren, de andere in Brussel.... Ga maar eens zeggen dat ze iets niet mogen studeren omdat ze dat in Leuven niet kunnen...
                  En daarenboven, als ik dat kot niet meer nodig heb, dan is de huur direct opgezegd aan het einde van het academiejaar.
                  De situatie in Leuven ken ik niet, wat ik wel weet ( de laatste maanden wat op zoektocht geweest ) dat je in Gent ( en de randstad )toch voor een 220 a 250 dzd euro een mooie flat kan kopen ( nieuwbouw ) waar menig kotstudent alleen maar kan van dromen... Maar soit iedereen moet natuurlijk voor zichzelf zijn eigen financiele situatie bekijken, ik ben zelfstandige en dan zijn er ook wat meer mogelijkheden ivm vastgoed.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                    ik ben zelfstandige en dan zijn er ook wat meer mogelijkheden ivm vastgoed.
                    Ik ben erg benieuwd waarom. Laat maar horen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Ik ben erg benieuwd waarom. Laat maar horen.
                      Vruchtgebruik formules enzo , en vooraleer iemand op zijn achterste poten gaat staan, deze zijn perfect legaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Maar het blijft ook niet bij een gsm hé, als je ziet met wat ze tegenwoordig al rondlopen... M wat doe je eraan? 't Is de algemene trend zeker. Ik weet ook niet hoe ik zou reageren als ik nog in de opgroeiende kinderen zit. En er wordt ook gesproken van 3 keer per jaar op vakantie te gaan. Maar inderdaad, je legt prioriteiten ... en dat zijn een ander zijn zaken niet.
                        Een smartphone kost nu ook geen fortuin meer hé. En heus niet elke jongere heeft een eigen iPad, macbook en PC.

Er zijn er toch een aantal die een serieus vertekend beeld hebben over mijn generatie denk ik. Alsof iedere twintiger in België een dure smartphone heeft + iPad + laptop + eigen wagen en gaat 3 keer op reis... En zij die het zich wél kunnen veroorloven, so what?

Ik heb mijn eerste wagen op m'n 28e gekocht, ben tot dan met de fiets gaan werken. Voor het geld dat je daar mee uitspaart kun je al een aardig setje fotogerief mee kopen. 2,5 jaar later kreeg ik een bedrijfswagen, en ik hoop dat ik tot mijn pensioen geen auto meer hoef te kopen. Pure kapitaalsvernietiging...

Zelf zou ik nooit een iPhone of iPad kopen, maar ik krijg dat van mijn werkgever... Tja, dat geeft ook een vertekend beeld hé.

Feit blijft wel dat een huis kopen énorm duur is geworden in en rond de grotere steden in België waar veel werkgelegenheid is. Je moet maar eens kijken wat je voor 400k in de omgeving van Brussel nog koopt... En dat is dan al een héél mooi budget voor jonge koppels.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          En zij die het zich wél kunnen veroorloven, so what?
                          Beste, begrijp mij andermaal niet verkeerd. Ik heb niks tegen diegenen die het zich kunnen permitteren, noch tegen diegenen die dat niet kunnen. die laatsten doen zichzelf dan maar mijn, maar moeten niet komen, klagen dat ze de schoolrekening niet kunnen betalen. Hoe beter mijn naaste het heeft, hoe liever ik het heb.
                          En ik had al een wagen toen ik op mijn 22ste afstudeerde. Ik had die wel met eigen handen tijdens vakantiewerk en weekends bijeen verdiend. Sedertdien zijn al mijn wagens ook door mijzelf betaald en ook zelf verdiend. En ik "hoop" aan mijn gevorderde leeftijd er toch nog een paar te kunnen verslijten of zoals jij dat ziet te "kapitaal-vernietigen"...
                          Last edited by enero; 22 januari 2015, 14:05.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

De meeste hobby's zijn intrinsiek kapitaalsvernietiging (kost geld en brengt niets op), daar is dus helemaal niets mis mee. Ik gun je van harte al het plezier dat je aan je wagen beleeft. Persoonlijk zou ik het niet kunnen opbrengen om zo veel geld te pompen in een gebruiksvoorwerp dat zo snel waarde verliest. Elk zijn keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              De meeste hobby's zijn intrinsiek kapitaalsvernietiging (kost geld en brengt niets op), daar is dus helemaal niets mis mee. Ik gun je van harte al het plezier dat je aan je wagen beleeft. Persoonlijk zou ik het niet kunnen opbrengen om zo veel geld te pompen in een gebruiksvoorwerp dat zo snel waarde verliest. Elk zijn keuze
                              Mijn zelf gesponserde wagen wordt ook 5/7 beroepsmatig gebruikt hé, dus die vernietiging, zoals jij die heet, is voor mij een conditio sine qua non, maar ik geniet nog elke dag van de Freude am fahren.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Dan is het idd eerder een investering natuurlijk, en in dat geval krijg je ook fiscale steun van vadertje staat, net zoals mijn werkgever op die manier een mooie wagen onder mijn gat kan steken

Comment

Working...
                                X