Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Je hebt niks nodig buiten water en brood. De vraag is of je zo wil leven, en hoeveel die dingen je financieel pijn doen.
    Denk eens aan je auto. Heb je die nodig? Zo ja, ben je echt zeker dat niet toekomt met een Dacia Logan van 7500€?
    Dat is ieder zijn budget, en zijn manier van leven natuurlijk.
    Een voertuig is voor mij persoonlijk louter transport. Je verplaatsen. Moet die "kar" er daarom chique uit te zien? Of moet die eerder praktisch zijn?
    Een auto die heel praktisch is, kan misschien ook wel duurder uitvallen dan een goedkoper model met vb kleine koffer.
    Hetzelfde voor een fiets. Ik rij zonder wagen, en met wat ik alleen al uitspaar aan kosten van verzekering en brandstof, kan ik elk jaar een nieuwe fiets kopen, bij wijze van spreken.
    Denk eens na hoeveel geld je al "verspild" hebt aan vakanties.
    Dat is waar, maar vakantie hoeft niet noodzakelijk duur te zijn. En je bent evenmin verplicht om een ecologische voetafdruk na te laten.
    Deze persoon heeft onlangs alle landen van de wereld afgereisd, zonder vliegtuig, en met een budget van $100 per week.

Je kan ook alles per fiets doen natuurlijk, zoals zovelen lange wereld(deel)reizen afleggen per fiets. Weet: hoe trager je reist, hoe meer je ziet. Of zelfs helemaal te voet.

Je hoeft overigens niet op reis te gaan, tijdens je vakantie. Maar ikzelf wil graag wat van de wereld zien... wie thuis blijft, leest enkel maar de eerste pagina van het boek.
    Een ander probleem is wat je dan wel gaat doen met al die bergen geld die over blijven. Hoe beter je die belegt, hoe groter je probleem wordt.
    Je moet niet kijken in problemen, je moet kijken in oplossingen

Het is niet omdat je veel geld hebt, of geld te veel hebt, dat je dat ook noodzakelijk moet opsouperen.
    Zo ken ik mensen die keihard en veel werken, en natuurlijk veel geld verdienen, en met dat geld niets doen... of het goedkoopweg verbrassen of "consumeren".
    Iedereen heeft zijn vrijheid om met zijn geld te doen wat die wil. Maar mensen die niet weten wat te doen met hun overschot aan geld, of zich vervelen in het leven, en daar over klagen, dat is toch een vadsige gedachte? Wat voor zelfbeeld moet je daar niet van krijgen.
    Er is niets mis met 'ontspanning', evenmin met 'inspanning' trouwens. Maar van sommige dingen die je doet in het leven krijg je gewoon meer voldoening. En daar leef je toch voor?

Tegenover consumeren, staat produceren, of creëren.
    Iemand die met behulp van financiële middelen vanalles in elkaar knutselt, of uitvindt, kunst maakt, of iets innovatief creëert, een bos aanlegt, een goed doel praktisch steunt, al was het maar als hobby, die doét iets met zijn geld. Die consumeert het niet louter, maar die consumeert het om iets te produceren.
    En wanneer je dingen kan creëren die zullen hopelijk blijven bestaan nadat je komt te overlijden, dan vind ik dat een mooie gedachte. Zoals een boom die je plant en die enkele generaties later misschien nog steeds groeit, of een boek of cd die je maakt die latere generaties misschien ooit nog lezen of beluisteren, of .. noem maar op.

Comment

Je hebt de ironie van mijn bericht niet begrepen.

Comment

Volgens mij worden hier te veel zaken afgedaan als ironie tommie1 .
        Waarmee ik niet beweer dat jouw reactie(s) geen ironie zijn, maar teveel wordt ironie gebruikt gewoon om een mening naar voor te brengen.
        Misschien moeten we daar eens meer gaan over nadenken voor ze hier het hele chit-chat handeltje opdoeken (wat van mij mag hoor).

Comment

Had ik wel begrepen.
          Maar dat doet niets af aan het feit dat men er een normaal bedoelde reactie op mag geven.
          Al was het maar naar de topicstarter toe.
          Misschien heeft die persoon er wél iets aan.

Een andere vraag: heb jij mijn bericht begrepen? (ironie of niet)

Comment

Zeker.
            Feit is dat om gelukkig te zijn je moet leven naar je budget.
            En als je daar niet gelukkig mee kan zijn, dan moet je iets aan je budget doen.
            Sommigen zijn perfect gelukkig met 1000€ per maand, en anderen voelen zich miserabel met 5000€ per maand of meer.

Comment

Zeker.
              Feit is dat om gelukkig te zijn je moet leven naar je budget.
              En als je daar niet gelukkig mee kan zijn, dan moet je iets aan je budget doen.
              Sommigen zijn perfect gelukkig met 1000€ per maand, en anderen voelen zich miserabel met 5000€ per maand of meer.
              Er zijn er inderdaad genoeg die een behoorlijk inkomen hebben, en die elke maand opnieuw zitten te wachten tot het volgende loon op hun rekening komt omdat alles op is voor het einde van de maand.
              En anderen komen toe met veel minder, en die kunnen dan af en toe ook nog wat sparen.
              Maar als je met 1000 euro per maand bijvoorbeeld 500 euro huishuur + gas en elektriciteit moet betalen (en elk jaar de brandverzekering, huisvuil, water...), dan moet je toch wel heel voorzichtig zijn met de uitgaven.
              Om dan nog met een auto te kunnen rijden (die heb je meestal nodig als je werkt, niet voor alle bestemmingen zijn er goede alternatieven met het openbaar vervoer) zal het wel erg moeilijk worden.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik vind het een heel goed idee om een bijgebouw te zetten. Op die manier kunnen ze toch hun leven ‘alleen’ starten. Heel nobel, en interessant, want zo’n bijgebouw blijft zijn waarde natuurlijk houden, ook wanneer ze over een paar jaar toch weg zijn. Je kunt altijd nog kijken wat je er dan mee doet, bed & brekfest of zo… Maar dan komt er inderdaad heel wat bij kijken. Mag het van de gemeente, hoe lang gaan de werken duren, welke materialen wil je gebruiken (hoe lang moet het blijven staan voor jullie), wat gaat het kosten, … Ik zou me eerst goed inlichten. Alles kan meevallen hoor. Mijn zus hadden een vakantiehuisje dat helemaal in elkaar zakte, en ze hebben het opnieuw laten bouwen. In oppervlakte neem ik aan zoiets als een bijgebouw dat moet dienen voor je zoon. Als je het slim aanpakt ga je via een firma die alles voor je uitzoekt, en die kan zorgen voor de beste prijzen. Dat scheelt heel veel. Een bijgebouw plaatsen is toch niet een standaard iets dat je uit een catalogus plukt, en dus is het belangrijk toch de beste prijzen en termijnen te krijgen. Daarbij zou ik het zeker ook volgens de laatste ecologische regels doen, kwestie van zo weinig mogelijk energieverbruik te hebben. Nu, lees eerst het een en ander op internet voor je begint. Er zijn tal van artikels waarin uitgebreid te lezen valt wat je allemaal kan verwachten. Dan weet je tenminste waar je je aan kunt verwachten en waar je moet beginnen met zo'n aanbouw. Nu, een hele uitdaging! Maak wel foto’s!!

Comment

Ik vind toch ook dat de kinderen beter niet thuis blijven. Wij zitten in een soortgelijke situatie, maar hebben dan maar een appartementje gehuurd voor zoonlief en zijn lief... Nu, dat is inderdaad een hele hap uit het budget, maar het is stukken gezonder voor de familierelatie. Zij hun leven, wij het onze. Zelfs al moeten we mee betalen voor hun appartement.

Comment

Working...
                  X