Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Waar is de tijd van het leger? Toen wij in Duitsland waren hadden wij 100Bef. per dag. Dat vond ik al veel en genoeg, want je had kost en inwoon. Dat spaarden wij dan, gecombineerd met de opbrengst van wat babysitterswerk bij de boefers. Tel daarbij nog wat wij binnenkregen met sigarettenverkoop aan de Duitsers, want maandelijks hadden wij recht op een farde sigaretten. Dat laatste zou nu natuurlijk uit den boze zijn. Mensen stimuleren om te roken door ze maandelijks te bevoorraden..., foei.., maar dan sprak men ook nog niet zoveel over de gevolgen van dat roken. Ja,.. wij hadden geleerd op te sparen. Ik heb tijdens mijn jeugd dat woord toch wel tot vervelens toe horen vallen.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Waar is de tijd van het leger?
      Dat leger is er toch gewoon nog?

Het leger zoals toen ik in dienst zat was het absolute tegengestelde van sparen.
      Het geld van de belastingbetaler werd met bergen tegelijk over de balk gegooid.
      Misschien gebeurt dat nu nog wel, ik wil het niet weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
        Jij als sinterklaas hebt dan toch jaren achtereen die kinderen een voorgestoomd geheel met een profiel (wat het ook is) gegeven?
        Had ze een oude kartonnen doos gegeven, hadden we nu degelijke, tevreden, spaarzame mensen gehad met een rijke fantasie.
        Sorry, maar je geeft als persoon (SInterklaas) enkel door wat de ouders door geven.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
          De wereld evolueert, kartonnen dozen zijn niet meer van deze tijd: http://www.elearning-africa.com/eLA_...ne-revolution/
          En dat we vroeger minder nodig hadden is waar, en dat het met minder kan is ook waar, maar om nu volledig de klok terug te draaien...
          Klopt, en een grote vooruitgang die ze in Uganda hebben gehad is juist de intro van de gsm ... De arme boer ten lande kon, kan nu via gsm zijn vee verkopen, kopen ..
          Maar, als ik het over de kartonnen doos heb, heb ik het over speelgoed voor kinderen wat op het eerste zicht van weinig waarde is, maar des ter meer op fantasie.
          Is zoals het geven van potloden, klei, ... waarbij de betrokken persoon zijn fantasie vrij kan gebruiken ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Sorry, maar je geeft als persoon (SInterklaas) enkel door wat de ouders door geven.
            Fraai zeg!
            Straks ga je nog vertellen dat je niet uit Spanje komt maar gewoon uit Ukkel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Waar is de tijd van het leger? Toen wij in Duitsland waren hadden wij 100Bef. per dag. Dat vond ik al veel en genoeg, want je had kost en inwoon. Dat spaarden wij dan, gecombineerd met de opbrengst van wat babysitterswerk bij de boefers. Tel daarbij nog wat wij binnenkregen met sigarettenverkoop aan de Duitsers, want maandelijks hadden wij recht op een farde sigaretten. Dat laatste zou nu natuurlijk uit den boze zijn. Mensen stimuleren om te roken door ze maandelijks te bevoorraden..., foei.., maar dan sprak men ook nog niet zoveel over de gevolgen van dat roken. Ja,.. wij hadden geleerd op te sparen. Ik heb tijdens mijn jeugd dat woord toch wel tot vervelens toe horen vallen.
              Hier verschil ik van mening...
              Het leger heeft meer alcoholisten opgeleverd dan spaarders.
              Mijn schoonvader vertelt me nog elke maand dat de whisky er goedkoper was dan de pintjes. En de meesten dronken hun soldij gewoon op.

Sparen leer je thuis, door de waarde van het geld te leren kennen, en vooral door niet direct alles te krijgen wat er in je hoofd op komt.
              Ook door op je 16e wat te gaan bijverdienen, en je dan te realiseren hoe lang je moet werken voor die stereo, of die nieuwe fiets.

Comment

Het is inderdaad niet makkelijk om de dag van vandaag als alleenstaande met een gemiddeld inkomen maandelijks rond te komen.
                Toen ik besliste om zelfstandig te gaan wonen, 15 jaar geleden, kwam ik goed rond met mijn inkomen.
                Ondertussen zijn de omstandigheden ietwat veranderd; huishuur is een pak gestegen en ook de dagelijkse behoeftes kosten een pak meer dan destijds.
                Ik leef heel eenvoudig en sober al laat ik mij soms toch eens een keer flink gaan maar daar heb ik dan ook maandelijks een centje voor opzij gezet tot ik het bedrag bij mekaar heb gespaard.
                Banken verdienen dus maar bitter weinig aan mij want leningen heb ik de laatste 15 jaar niet meer gehad.
                Een eigen huis hoef ik niet, dat is imho allemaal weggegooid geld en de enige die er beter van wordt is mijnheer de bankdirecteur.
                Ik ga met de centen die ik niet maandelijks hoef af te betalen veel liever op vakantie; 10 dagen wintersportvakantie en 3 weken naar de côte d'azur.

Maar ieder zijn/haar eigen ding natuurlijk.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                  Dat leger is er toch gewoon nog?

Het leger zoals toen ik in dienst zat was het absolute tegengestelde van sparen.
                  Het geld van de belastingbetaler werd met bergen tegelijk over de balk gegooid.
                  Misschien gebeurt dat nu nog wel, ik wil het niet weten.
                  Voor een goed begrip, maar ik denk wel dat je het hebt begrepen : ik had het niet over het sparen of besparen van het leger, maar over hetgeen ik toen kon sparen tijden s mijn legerdienst. Maar ik ben wel akkoord dat men het woord "sparen" bij de hiërarchie van het leger niet eens kende.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    Banken verdienen dus maar bitter weinig aan mij want leningen heb ik de laatste 15 jaar niet meer gehad.
                    Een eigen huis hoef ik niet, dat is imho allemaal weggegooid geld en de enige die er beter van wordt is mijnheer de bankdirecteur.
                    .
                    Dit snap ik niet.
                    Aan een gewone hypotheeklening verdient een bank tegenwoordig bitter weinig.

Banken verdienen goed geld aan:
                    - mensen die elke maand een stuk in het rood gaan, en dat dan wel aanzuiveren
                    - mensen die bij de grote bank beleggen in de "huisproducten" (lees, veel kosten en weinig rendement)

Aan een gewone spaarrekening en girorekening verdienen ze geen bal. Ook aan een hypotheeklening verdienen ze amper gezien de interestvoet van amper 2%.

Maar uiteraard, jij je keuze om geen huis te kopen en te huren. Zorg dan wel voor een groter spaarpotje tegen dat je op pensioen gaat. Met een gemiddeld pensioen kan je niet huren en leven, laat staan een rusthuis betalen ooit.

Tegenwoordig weet ik niet of het aankopen van een eigen huis zo'n interessante belegging is.
                    Wat ik weet is dat ik de laatste 5 jaar meer aan renovatie en opfrissing heb uitegegeven dan aan de terugbetaling van mijn lening. Dat zouden anders kosten geweest zijn voor de eigenaar, maar die had dan waarschijnlijk een goedkopere keuken of badkamer gestoken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Hier verschil ik van mening...
                      Het leger heeft meer alcoholisten opgeleverd dan spaarders.
                      Mijn schoonvader vertelt me nog elke maand dat de whisky er goedkoper was dan de pintjes. En de meesten dronken hun soldij gewoon op.

Sparen leer je thuis, door de waarde van het geld te leren kennen, en vooral door niet direct alles te krijgen wat er in je hoofd op komt.
                      Ook door op je 16e wat te gaan bijverdienen, en je dan te realiseren hoe lang je moet werken voor die stereo, of die nieuwe fiets.
                      Ja, maar dat sparen had ik dus al wel van thuis uit geleerd. Ik ben pas na mijn 22ste naar het leger gegaan en wij hadden het bij ons thuis helemaal niet breed. Mijn ma was weduwe van haar 44 en alleenverdiener (moest toen alleen zorgen voor 2 pubers van 13 en 16). Sparen zat er dus al goed ingebakken hoor.
                      En ik kan u verzekeren dat er na haar overlijden nog een mooie spaar pot onaangeroerd was...
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik ga met de centen die ik niet maandelijks hoef af te betalen veel liever op vakantie; 10 dagen wintersportvakantie en 3 weken naar de côte d'azur.

Beetje kromme redenering, want een appartement of studio kan op 20 jaar afbetaald zijn, terwijl huur gewoon door blijft lopen.
                        Je eigendom is dan je spaarpotje die je op je pensioen nog altijd kan verkopen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het is inderdaad niet makkelijk om de dag van vandaag als alleenstaande met een gemiddeld inkomen maandelijks rond te komen.
                          Toen ik besliste om zelfstandig te gaan wonen, 15 jaar geleden, kwam ik goed rond met mijn inkomen.
                          Ondertussen zijn de omstandigheden ietwat veranderd; huishuur is een pak gestegen en ook de dagelijkse behoeftes kosten een pak meer dan destijds.
                          Ik leef heel eenvoudig en sober al laat ik mij soms toch eens een keer flink gaan maar daar heb ik dan ook maandelijks een centje voor opzij gezet tot ik het bedrag bij mekaar heb gespaard.

Sorry.., maar toch een redenering die je nog zuur zou kunnen opbreken. Ik vermoed dat u in Frankrijk woont en blijkbaar al goed de aldaar heersende gewoontes hebt overgenomen. Maar iedereen zijn eigen idee daarover, dat moet duidelijk zijn.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Een soortgelijke discussie is al eens eerder gevoerd op BD, ik wens mij dan ook niet nogmaals uit te spreken wat destijds mijn mening hieromtrent was
                            en tot op heden nog steeds gebleven is.

Hoe je het ook draait of keert, ooit sterven we allemaal en er is geen enkele met een baksteen in de maag geboren Belg die zijn huis mee in zijn graf nam.
                            Vaarwel zuurverdiende centen waar ge uw hele leven uw rug krom hebt voor gewerkt.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

...........
                              Hoe je het ook draait of keert, ooit sterven we allemaal en er is geen enkele met een baksteen in de maag geboren Belg die zijn huis mee in zijn graf nam.
                              Vaarwel zuurverdiende centen waar ge uw hele leven uw rug krom hebt voor gewerkt.
                              Kirsten,
                              Het gaat er niet over of je de centen/bakstenen meeneemt (of niet :-) ) in het graf.
                              Het gaat erom dat je een veiligheidsmarge hebt als je een bepaalde leeftijd hebt zodat je niet meer zo aktief kunt werken en verdienen om EN je huishuur EN je dagelijks leven te betalen.

Eens je op pensioen bent verdien je een heel stuk minder. Als je dan, als eigenaar, geen huishuur meer moet betalen dan kan je je pensioen geheel opleven. Dat is het verschil. En dat zijn, meestal, nog vele jaren voordat dat graf eraan komt. Ook tijdens die oudere jaren in je leven wens je kwaliteit.

Graptje : Als je dan voordat je naar je graf gaat nog een vette lening aangaat voor een dikke 4x4 pick-up met V8 motor, met je huis als borg, dan heb je daar ook nog plezier van en je laat eigenlijk niets achter.

Nog een edit: hetgeen een huis/appartement kopen je kost is NIET hetgeen je voor de lening moet afbetalen. Praktisch gezien is het "slechts" het verschil tussen je huidige huishuur, die je zowieso al betaalt, en de kost van de afbetaling waarvoor je zal moeten ceinturen.
                              Last edited by Skitch; 20 januari 2015, 00:28. Reden: Nog een edit :
                              " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Ik zou zelfs meer zeggen. Indien mogelijk, zorg voor een tweede eigendom. Als je pensioen niet toereikend is met je leefgewoontes tijdens je werkloopbaan, dan zal je op dat ogenblik zeker niet moeten inleveren. En het is juist als je de leeftijd van rust hebt bereikt dat je meer zou moeten kunnen genieten, je hebt meer tijd om dit te doen. Veel tijd hebben is immers ook meer verleiding om wat meer uit te geven, pijnlijk als je dan nog moet afremmen, want op die leeftijd begin je goed aan te voelen dat het einde in zicht is. Het gaat heel snel mensen...
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X