Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Ik ben akkoord als het gaat over je eigen woning.
    Dat is in de meeste gevallen een goede investering, en een serieuze verzekering tegen armoede op je oude dag.

Maar een tweede eigendom wil ik echt niet.
    Volgens mij zijn de grote waardestijgingen voorbij, en hou je ten hoogtste nog de inflatie bij.
    Huurders "vergeten" soms te betalen, of breken de boel af.
    Een keuken, badkamer, trap, verwarming etc slijt en moet onderhouden worden. Telkens je één van die dingen moet aanpakken ben je minstens een half jaar huur kwijt.
    En als je echt geld nodig hebt, kan het een heel tijdje duren vooraleer je die eigendom verkocht hebt.

Ik steek mijn geld dan liever in een vastgoedbevak (WDP of Cofinimmo, ...). Daar zal iemand anders wel de klinken repareren en de gas doen branden. En ik krijg elk jaar ook een mooi dividend van makkelijk 4-5%.
    Bovendien, als ik cash nodig heb, dan verkoop ik die "aandelen", en 2 dagen later staan de centen op de rekening.
    Het beheer van vastgoed is inderdaad geen gemakkelijke taak heden ten dage. Mijn vrouw verhuurt al 30 jaar appartementen te Brussel. Een familiepatrimonium, waarvan een aantal mensen moet leven. Dit is dus een inkomen en er moet bijgevolg na verloop van tijd herinvesteerd worden of je bloed leeg. Maar het blijft door de jaren heen de beste investering, geloof dat van mij. Als je er maar eentje hebt, moet je ook maar de last van eentje dragen, als je er meerdere hebt moet je de last en de minder goeie kanten er ook bijnemen. Maar een mens moet iets doen in zijn leven hé...
    Terloops ..., goeie tijden voor de beurzen!
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
      Héél wijze woorden VerSeg !

Als kind kreeg ik ook graag cadeautjes maar ik heb steeds "ik zou graag" een nieuwe pop hebben' gebruikt, tegenwoordig hoor ik bijna alle kinderen "ik WIL" een nieuwe pop' uitspreken.
      Ze vragen het niet langer maar het is een soort van rechtstreeks bevel. Ik herinner mijn nicht, als kind rot bedorven geweest en steeds in de watten gelegd.
      Ze was het kleine prinsesje van de familie en mama deed alles voor haar en ze kreeg alles wat haar hartje begeerde.
      Ondertussen is het kleine prinsesje uitgegroeid tot een volwassen vrouw maar ze heeft geen benul van financiën, ze koopt alsof ze maandelijks €10.000 verdiend
      en hecht weinig belang aan waarde van materiële of andere zaken.
      Of haar manier van opvoeden er voor iets tussenzit weet ik niet met zekerheid maar ik heb een sterk vermoeden dat het ene met andere samenhangt.
      Opvoeding "avant la lettre" zo te horen...
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik herinner mijn nicht, als kind rot bedorven geweest en steeds in de watten gelegd.
        Ze was het kleine prinsesje van de familie en mama deed alles voor haar en ze kreeg alles wat haar hartje begeerde.
        Ik ga het niet onder stoelen of banken steken, maar ik was ook rotverwend vroeger, en als het niet van mama en papa was, was het wel van 'mémé en pépé'...

Ondertussen is het kleine prinsesje uitgegroeid tot een volwassen vrouw maar ze heeft geen benul van financiën, ze koopt alsof ze maandelijks €10.000 verdiend
        Ben ondertussen 44 jaar, getrouwd en 2 kids. M'n vrouw gaat ook werken en we hebben alles wat we nodig hebben. We zijn allebei enig kind, maar zowel m'n vrouw als ikzelf doen geen ondoordachte aankopen en we kennen wel degelijk de waarde van geld en dat voor niks de zon opkomt (allee, voorlopig toch nog, ge weet nooit wat ze nog gaan vinden om belastingen op te heffen )

en hecht weinig belang aan waarde van materiële of andere zaken.
        Zeker wel, m'n gezin en m'n ouders zijn onbetaalbaar, en, hoewel je dit niet kunt vergelijken, van materiële dingen draag ik zorg als waren het levende wezens.

Of haar manier van opvoeden er voor iets tussenzit weet ik niet met zekerheid maar ik heb een sterk vermoeden dat het ene met andere samenhangt.
        Ik heb er geen trauma aan overgehouden toen ik op m'n 18e verjaardag een nieuwe auto kreeg van pépé (wel teleurgesteld dat het geen Porsche was ) en 'k heb me er nooit schuldig voor gevoeld ook. Als we het ons kunnen veroorloven, krijgen onze kids hetzelfde en zullen we ze zoveel mogelijk financieel helpen, hoewel veel mensen hier ook tegen zullen zijn en de mening toegedaan zijn dat kinderen op hun eigen benen moeten leren staan, zelfs al kunnen de ouders het zich meer dan veroorloven (en ik ken er zo wel redelijk veel).
        Enfin, mijn opvoeding heeft me dus niet op het slechte pad gebracht. Ook het feit dat ik vroeger Doom speelde op de computer en nu Grand Theft Auto, heeft van mij ook geen moorddadig persoon gemaakt.

En dan constant over vroeger dit, vroeger dat... Vroeger leefden we in een grot en maakten we vuur met een stokje. Zullen we dan maar in onze teletijdmachine kruipen, enkele reis ?
        Vroeger is voorbij, live with it.
        Moraalridders, wat heb je eraan.
        Last edited by Kaneda; 20 januari 2015, 16:06.
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Het beheer van vastgoed is inderdaad geen gemakkelijke taak heden ten dage. Mijn vrouw verhuurt al 30 jaar appartementen te Brussel. Een familiepatrimonium, waarvan een aantal mensen moet leven. Dit is dus een inkomen en er moet bijgevolg na verloop van tijd herinvesteerd worden of je bloed leeg. Maar het blijft door de jaren heen de beste investering, geloof dat van mij. Als je er maar eentje hebt, moet je ook maar de last van eentje dragen, als je er meerdere hebt moet je de last en de minder goeie kanten er ook bijnemen. Maar een mens moet iets doen in zijn leven hé...
          Terloops ..., goeie tijden voor de beurzen!
          2014 was een topjaar met iets meer dan 10% winst.
          Ik heb mijn actuele (low effort) portefeuille van fondsen een 'gebacktest', en dan nog zou die met alle crisissen etc een goeie 8% nettorendement per jaar moeten opleveren...
          Of elke 9 jaar een verdubbeling...

Als je dat vergelijkt met een appartement van 200.000€.
          Huurinkomsten schat ik op 9000€ per jaar. Dan moet de meerwaarde min de extra investeringen al 7000€ per jaar zijn.
          Ik denk dat je met vastgoed eerder moet rekenen op een rendement van 3-4%, en dan nog is het werken.

Maar je voelt het wel, ik heb maar één baksteen in mijn maag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Ivm de getoonde link naar het huisje in UK: het ligt in Wyke, Bradford, volgens de advertentie. Google eens "Wyke flooding" en je weet waarom het goedkoop is.
            Het kan zelfs zijn dat je het niet eens meer verzekerd krijgt.
            Voila, het addertje in het gras, of liever de boa constrictor in het gras is al gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Ik ben akkoord als het gaat over je eigen woning.
              Dat is in de meeste gevallen een goede investering, en een serieuze verzekering tegen armoede op je oude dag.

Maar een tweede eigendom wil ik echt niet.
              Volgens mij zijn de grote waardestijgingen voorbij, en hou je ten hoogtste nog de inflatie bij.
              Huurders "vergeten" soms te betalen, of breken de boel af.
              Een keuken, badkamer, trap, verwarming etc slijt en moet onderhouden worden. Telkens je één van die dingen moet aanpakken ben je minstens een half jaar huur kwijt.
              En als je echt geld nodig hebt, kan het een heel tijdje duren vooraleer je die eigendom verkocht hebt.

Ik steek mijn geld dan liever in een vastgoedbevak (WDP of Cofinimmo, ...). Daar zal iemand anders wel de klinken repareren en de gas doen branden. En ik krijg elk jaar ook een mooi dividend van makkelijk 4-5%.
              Bovendien, als ik cash nodig heb, dan verkoop ik die "aandelen", en 2 dagen later staan de centen op de rekening.
              Die van ons is ook rap de deur uitgegaan wanneer de kinderen hun eigen woning hadden, en wij dus aan derden hadden moeten verhuren.
              Wij ontweken liever de problemen, die je krijgt met verhuren, op voorhand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Die van ons is ook rap de deur uitgegaan wanneer de kinderen hun eigen woning hadden, en wij dus aan derden hadden moeten verhuren.
                Wij ontweken liever de problemen, die je krijgt met verhuren, op voorhand.
                Mijn zoon heeft zijn appartement ook een tijdje verhuurt, en idd. wat een ellende die heeft gehad daarmee.. Uiteindelijk ook maar verkocht Overal vanaf

Comment

Nogmaals, het is een andere zaak als je er moet van leven... Het gaat dus om verschillende appartementen. Mijn vrouw heeft daar een dagtaak mee. Uiteraard, het is haar broodwinning en dat van haar ouders. Eén appartementje is een andere zaak, ik spreek hier van vastgoed als investering om van te leven en als patrimonium met een kijk naar de toekomst (herinvesteren) en om door te geven aan de erfgenamen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Nogmaals, het is een andere zaak als je er moet van leven... Het gaat dus om verschillende appartementen. Mijn vrouw heeft daar een dagtaak mee. Uiteraard, het is haar broodwinning en dat van haar ouders. Eén appartementje is een andere zaak, ik spreek hier van vastgoed als investering om van te leven en als patrimonium met een kijk naar de toekomst (herinvesteren) en om door te geven aan de erfgenamen.
                    Dat is natuurlijk een heel ander verhaal Volledig mee

Comment

Lijkt me allemaal duidelijk en is ook een iets ander niveau.
                      Ik heb hier ooit verteld dat een goede kennis heeft geïnvesteerd in studentenkoten.
                      Je hebt dan een goed rendement per m²
                      En ik durf gerust zeggen: minder risico's in vergelijking met andere huurders.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

nou begin ik het te snappen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De vastgoedprijzen zijn de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld (en dan heb ik het nog niet gehad over de bouwgronden, waarvan de prijzen om de 5 jaar verdubbelen). Zijn de lonen ook verdubbeld?
                          Of "ze" tegenwoordig wel of geen gsm hebben, zal het verschil daarbij niet dan ook niet maken.

Logisch dat jonge gezinnen het steeds moeilijker hebben om nog een betaalbare woning te vinden.
                          De rente mag vandaag de dag wel laag staan, ondertussen is (ver)bouwen ook een pak duurder geworden door allerhande opgelegde normen én de woonbonus is inmiddels ook een pak gekrompen.
                          Last edited by bielski; 20 januari 2015, 17:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                            De vastgoedprijzen zijn de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld (en dan heb ik het nog niet gehad over de bouwgronden, waarvan de prijzen om de 5 jaar verdubbelen). Zijn de lonen ook verdubbeld?
                            Of "ze" tegenwoordig wel of geen gsm hebben, zal het verschil daarbij niet dan ook niet maken.

Logisch dat jonge gezinnen het steeds moeilijker hebben om nog een betaalbare woning te vinden.
                            De rente mag vandaag de dag wel laag staan, ondertussen is (ver)bouwen ook een pak duurder geworden door allerhande opgelegde normen én de woonbonus is inmiddels ook een pak gekrompen.
                            Denk jij echt dat je tien jaar geleden een nieuw huis kon bouwen voor de helft van nu ??

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

En ik wil hier nog verduidelijken dat je na 15 jaar gans de boel moet verkopen en herinvesteren in een nieuw project. Het kapitaal dat je herinvesteert kan ontoereikend zijn, maar dan zijn er de banken uiteraard die heel graag meewerken als het om een serieus project gaat dat voldoende onderpand vertegenwoordigd.
                              Er is een spreuk die zegt : 'geld maakt geld". Momenteel lukt dat niet meer met een spaarboekje of met de courante bankproducten op korte of middellange termijn. Het enige dat naast vastgoed momenteel nog een vrij te verwachten garantie geeft op een min of meer deftige opbrengst is "Private Banking". VÓÓR de financiële crisis sprak men dan van en inleg van minstens 500K, nu hebben ze dat al afgezwakt naar 100K en dat begint er al op te trekken. Bij de instap betaal je dan, al naargelang je adviseur goed kan pleiten bij zijn overste tussen 1,5 en 3% opening van je dossier + jaarlijks 125€ excl btw aan adm. kosten. Als je ziet dat er de laatste 6jaar opbrengsten zijn al naar gelang je defensief, dynamisch of zeer dynamisch werkt van gemiddeld 4,5% ; 5,5% en 6% dan begint dit in het huidige klimaat er toch al op te trekken. En als je er het jaar 2008 (banken crisis) niet bijtelt, waar er verliezen van -5; -13 en -17% waren kom je bovendien aan cijfers van +6; +7,5 en +9%. Bij een dergelijke formule moet je jezelf ook niks aantrekken, de bank doet het "werkt" voor jou. Met werken bedoel ik dat ze er ook moeten aan verdienen, ik ben niet van gisteren. Maar nogmaals dit is goed voor een belegging van centen die je niet meteen nodig hebt. Niettemin stap je uit van zodra je dat wil.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bielski Bekijk bericht
                                Maar het blijft ook niet bij een gsm hé, als je ziet met wat ze tegenwoordig al rondlopen... M wat doe je eraan? 't Is de algemene trend zeker. Ik weet ook niet hoe ik zou reageren als ik nog in de opgroeiende kinderen zit. En er wordt ook gesproken van 3 keer per jaar op vakantie te gaan. Maar inderdaad, je legt prioriteiten ... en dat zijn een ander zijn zaken niet.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X