Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Met 1 loon kun je niet meer alleen wonen

...

sorry, dubbelpost

Comment

Ben thuis vertrokken na mijn 24ste levensjaar
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Ik was 22 toen ik thuis vertrok. Mijn vrouw studeerde nog en ik had maar een heel bescheiden loon.
        Wij hebben toen een goedkoop klein appartementje gehuurd en hebben daar 6 jaar gewoond en gespaard. (toen ging dat nog) Na 1 jaar was mijn vrouw ook aan het werk.

Zou ik het op dit moment in deze tijd opnieuw moeten doen, dan zou ik zolang mogelijk blijven inwonen bij de ouders om zoveel mogelijk te sparen.
        Groetjes,
        Dominic

Comment

Hier ook zo. Ik was wel 25, mijn dame ook. Eerst 5 jaar een appartementje gehuurd, goed gespaard, en daarna gekocht. Wij zijn wel begonnen zonder auto. Na een jaar een tweedehands, en na 3 jaar een Golfje.
          In se zijn de huizen nu niet duurder dan 30 jaar geleden. Dat is onlangs nog aangetoond in een artikel in de Tijd. De reële lonen hebben sinds 1982 ongeveer gelijke tred gehouden met de prijs van het vastgoed.
          Het enige probleem is dat de "wensen" de dag van vandaag veel hoger liggen.
          Men wil per se meteen 2 wagens.
          Men wil minstens 2 keer per jaar op reis, liefst per vliegtuig en all-in, of in het andere geval zogezegd "anders reizen" maar minstens even duur en met een even grote milieu-voetafdruk en even hoog prijskaartje en liefst zo mogelijk nog verder weg.
          Wie een huis bouwt heeft binnen het jaar een volledig aangelegde tuin, de oprit en de tuinpaadjes zijn meteen beklinkerd, als het er nog even af kan is er ook al een vijver en/of zwembad, tuinhuisje, klimrek voor de kinderen en noem maar op. De keuken is semi-industrieel, en de wekelijks genuttigde champagne gaat men 2 maal 's jaars ter plekke kopen bij een "lokale, artisanale" champagneboer (een "adresje" niewaar). So cute en zo authentiek...
          En zo kan ik nog wel even door gaan. Want ik heb het dan nog niet gehad over de koersfiets van meneer (liefst full-carbon) enz. enz. ...

Comment

Ik heb alleen een 2-slaapkamer (nieuwbouw) appartement gekocht (een 16 jaar geleden). En als ik mijn wedde vergelijk toen met wat ik nu heb, dan is het vandaag zeker niet duurder geworden om dat appartement te kopen.
            Het is allemaal stukken moeilijker geworden, maar het is zeker niet onmogelijk. Geef wel toe dat ik ook behoorlijk lang ben blijven plakken bij de ouders...
            Mijn zus heeft heel lang gehuurd (voornamelijk omdat ze een tijd in het buitenland heeft gewoond), maar 5 jaar later dan mezelf heeft ze ook een appartement gekocht in het Antwerpse. Ze betaalt het op 15 jaar af, zodat ze op krek dezelfde maand als mezelf het einde van de afbetalingen ziet gebeuren.
            Groeten,

Polleke

Comment

Het is maar waar je content mee bent Het kan best te doen zijn, mits je niet een mooie auto, een penthouse of andere fancy things verwacht.
              Life through a lens..

Comment

mijn dochter heeft haar eigen huis gekocht (alleen), maar als ze op reis gaat is het met coach-surfing... Hangt er allemaal van af waar je prioriteiten liggen.
                Nikon Df

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Hier ook zo. Ik was wel 25, mijn dame ook. Eerst 5 jaar een appartementje gehuurd, goed gespaard, en daarna gekocht. Wij zijn wel begonnen zonder auto. Na een jaar een tweedehands, en na 3 jaar een Golfje.
                  In se zijn de huizen nu niet duurder dan 30 jaar geleden. Dat is onlangs nog aangetoond in een artikel in de Tijd. De reële lonen hebben sinds 1982 ongeveer gelijke tred gehouden met de prijs van het vastgoed.
                  Men wil minstens 2 keer per jaar op reis, liefst per vliegtuig en all-in, of in het andere geval zogezegd "anders reizen" maar minstens even duur en met een even grote milieu-voetafdruk en even hoog prijskaartje en liefst zo mogelijk nog verder weg.
                  Wie een huis bouwt heeft binnen het jaar een volledig aangelegde tuin, de oprit en de tuinpaadjes zijn meteen beklinkerd, als het er nog even af kan is er ook al een vijver en/of zwembad, tuinhuisje, klimrek voor de kinderen en noem maar op. De keuken is semi-industrieel, en de wekelijks genuttigde champagne gaat men 2 maal 's jaars ter plekke kopen bij een "lokale, artisanale" champagneboer (een "adresje" niewaar). So cute en zo authentiek...
                  En zo kan ik nog wel even door gaan. Want ik heb het dan nog niet gehad over de koersfiets van meneer (liefst full-carbon) enz. enz. ...
                  Pol
                  Wellicht is dit het verschil tussen de tijd toen wij jong waren en de jonge mensen van nu.
                  Wat je vertelt is héél herkenbaar.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Ik heb alleen een 2-slaapkamer (nieuwbouw) appartement gekocht (een 16 jaar geleden). En als ik mijn wedde vergelijk toen met wat ik nu heb, dan is het vandaag zeker niet duurder geworden om dat appartement te kopen.
                    Het is allemaal stukken moeilijker geworden, maar het is zeker niet onmogelijk. Geef wel toe dat ik ook behoorlijk lang ben blijven plakken bij de ouders...
                    Mijn zus heeft heel lang gehuurd (voornamelijk omdat ze een tijd in het buitenland heeft gewoond), maar 5 jaar later dan mezelf heeft ze ook een appartement gekocht in het Antwerpse. Ze betaalt het op 15 jaar af, zodat ze op krek dezelfde maand als mezelf het einde van de afbetalingen ziet gebeuren.
                    Vergelijk de prijzen met 16 jaar geleden en nu.
                    Vergelijk de aankoopprijs van 16 jaar terug en nu.
                    Als ik dat bij mezelf toepas dan val ik van mijn stoel
                    Dus de waarde is serieus gestegen.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Vergelijk de prijzen met 16 jaar geleden en nu.
                      Vergelijk de aankoopprijs van 16 jaar terug en nu.
                      Als ik dat bij mezelf toepas dan val ik van mijn stoel
                      Dus de waarde is serieus gestegen.
                      Yep, maar ik verdien vandaag ook stukken meer dan toen. Daarnaast gaat een huurprijs mee met de index, een aflossing van een lening niet. Vandaag betaal ik maandelijks stukken minder om het ding af te betalen, dan iemand die boven mij in een identiek appartement woont om er te huren...Daarnaast is een lening vandaag spotgoedkoop : ik heb toen geleend aan iets minder dan 5%, vandaag zijn dat woekerprijzen...
                      Groeten,

Polleke

Comment

Tegenover een lage interestvoet staat natuurlijk ook een lage inflatie.
                        Je maandelijkse betaling smelt niet weg.
                        En ik geloof ook niet meer in dikke jaarlijkse stijgingen van de waarde van het vastgoed.
                        Het verschil tussen huren en kopen wordt in elk geval kleiner.

En eens de boel afbetaald, komen de kosten. Hier alvast 3 jaar geleden een bijbouw en een nieuwe keuken. En binnen een dikke week wordt de badkamer gestript en helemaal vernieuwd.

Staat nog op de wenslijst: nieuwe wandkast in de living, plafond en scheve wand inde slaapkamers (inclusief nieuwe veluxen).
                        Nieuwe ramen....

Als je dat allemaal bij elkaar telt, kost dat meer dan wat we ooit betaald hebben voor de bouw....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Tegenover een lage interestvoet staat natuurlijk ook een lage inflatie.
                          Je maandelijkse betaling smelt niet weg.
                          En ik geloof ook niet meer in dikke jaarlijkse stijgingen van de waarde van het vastgoed.
                          Het verschil tussen huren en kopen wordt in elk geval kleiner.
                          En eens de boel afbetaald, komen de kosten. Hier alvast 3 jaar geleden een bijbouw en een nieuwe keuken. En binnen een dikke week wordt de badkamer gestript en helemaal vernieuwd.
                          Staat nog op de wenslijst: nieuwe wandkast in de living, plafond en scheve wand inde slaapkamers (inclusief nieuwe veluxen).
                          Nieuwe ramen....
                          Als je dat allemaal bij elkaar telt, kost dat meer dan wat we ooit betaald hebben voor de bouw....
                          Dus een reden temeer op te kopen
                          Alles moet passen natuurlijk.

Voor 1988 heb ik iets gehuurd en kon ik ook gekocht hebben.
                          Niet gedaan omdat het geheel van bouwmaterialen me niet echt aanstond.
                          Het was wel nieuwbouw waar ik introk: goed gelegen en betaalbaar.

En ja, ik weet het
                          Huren is weggegooid geld.

De tijd van toen kan je moeilijk vergelijken met die van nu.
                          Eergisteren nog met een jonge mens gepraat tot bijna 03:00 uur in de nacht.
                          En sorry hoor voor de "andersdenkenden": die gast WIL werken.
                          39 jaar, getrouwd en heeft een kind.
                          Moet een huur betalen van 640 euro.
                          Hij is niet de enige.
                          Hierbij laat ik het.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Ik heb ook eerst vele jaren huur betaald, het probleem is dat je dan niet veel geld opzij kan zetten (toch niet als je van een arbeidersloon nog wat wil "leven").
                            En als je geen geld op een spaarrekening hebt staan, dan krijg je bij een bank ook geen lening (de eerste vraag die ze stellen is "hoeveel geld heb je" als je een aanvraag voor een lening indient).
                            En dan heb ik toch de kans gekregen om de huurwoning waar ik toen in woonde te kunnen kopen, ik ben nu dus een lening aan het afbetalen in plaats van huishuur.

De eerste jaren dat ik alleen woonde kon ik ook geen nieuwe auto kopen (met een tweedehandse geraakte ik ook op het werk), een computer en gsm bestond zelfs nog niet (sommige bedrijven hadden wel een computer, maar de "personal computers" waren nog heel zeldzaam).
                            Die jaren ging ik ook niet op reis (wel naar Werchter en het bluesfestival in Peer), later heb ik dan wel mijn eerste (tweedehands) motorfiets gekocht, en dan ben ik wel verschillende keren op reis geweest (maar geen 2 of 3 keer per jaar zoals dat nu de gewoonte is, wel één keer per twee jaar).

De laatste jaren heb ik geen motorfiets meer, en ga ik ook niet meer op reis, daardoor blijft er meer geld over voor andere zaken (fotomateriaal bijvoorbeeld).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

De prijzen voor aankoop van een woning zijn in Belgie het duurste van de hele wereld (en dat is dan nog een gemiddelde) want er zijn plaatsen waar de prijzen extreem hoog zitten maar dat heb je in het buitenland ook zoals bv londen en zo.

Probleem is de overwaardering en ook absurde vraagprijzen.
                              Maar in de praktijk verkopen die huizen niet meer gemakkelijk.

Zo was hier recent een huis te koop in straat, eenvoudige maar mooie rijwoning, geen garage, geen tuin, 3 verdiepen, interieur stijl jaren 70/80, recent opgefriste gevel en dubbel glas ramen maar voor de rest eigenlijk een oud kot zonder issolatie in de muren. Vraagprijs was aanvankelijk 375 000 euro LOL. En heeft lang tekoop gestaan.
                              Nu zitten er nieuwe mensen in en ik vroeg eens langs de neus weg hoeveel ze eigenlijk betaald hadden. Bleek het 215 000 euro te zijn + kosten voor notaris etc...
                              Groot verschil dus tussen vragen en krijgen.

Maar sowieso zijn de prijzen te hoog ivt wat je krijgt. Nieuwbouw is dan beterkoop maar nog duurder.
                              Als ik mijn loon bekijk wat ik kreeg toen ik starte als ik 19 was en de prijs van huizen in die tijd tov de verhouding loon/prijs woning nu....
                              De intrest stond in die tijd wel heel hoog. 8% en hoger wat eigenlijk niet meer afbetaalbaar is.
                              Nu zit de intrest gelukkig laag maar dat zal niet blijven duren.
                              Als die trend zich verder zet zullen mijn kleinkinderen niet meer in staat zijn om nog een woning te kunnen kopen zelfs niet met 2 inkomens binnen pakweg 15 jaar.

Mijn verwachting is dat het ofwel richting matiging zal gaan en de prijzen voor huizen op zijn minst zullen stagneren ofzelfs gaan dalen omdat er gewoonweg geen verkoop meer zal zijn.
                              Maar er is ook een ander mogelijkheid en dat is dat de trend zich verder zet en de "elite" zich hier komt vestigen in vlaanderen. Waardoor de prijzen nog hoger gaan uitvallen.

Doch ik denk dat we realistisch moeten zijn. De soep wordt niet zo heet gegeten als ze opgedient wordt. Maar het is zeker dat het er duurder op geworden is. Ook omdat onze standaard hoger is komen te liggen omdat we dat willen, maar erger nog, omdat we straks gaan moeten.
                              Oude huizen zonder issolatie zullen onder druk van de wetgever gemoderniseerd moeten worden. En dat zal ook de verkoopprijzen doen dalen.
                              Best zou nog zijn van die oude huizen gewoon af te breken en er hogere nieuwbouw op te zetten zodat er ook meer aanbod komt op de markt.
                              We moeten inzien dat we die oude boel niet moeten blijven koesteren en renoveren. Een normaal huis is gemaakt om pakweg 4 generaties te kunnen in wonen en dan is het tijd voor afbraak. Houtsceletbouw is zelfs maar gemaakt om 2 generaties in wonen.

In Brugge centrum is alles beschermd. Snap ik wel hoor. Toeristen en zo.... Maar de realiteit is dat die oude huizen een zware aanslag zijn op ons milieu inzake verwarming om nog niet te spreken van de gezondheidsrisicos. En zo staat Belgie vol.
                              Last edited by xafke; 17 januari 2015, 02:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                                .... In se zijn de huizen nu niet duurder dan 30 jaar geleden. Dat is onlangs nog aangetoond in een artikel in de Tijd. De reële lonen hebben sinds 1982 ongeveer gelijke tred gehouden met de prijs van het vastgoed.
                                En zo is het !
                                Als ik zie welke huizen en welke luxe ze tegenwoordig hebben ...
                                Als ik zie met welke auto's ze de dag van vandaag allemaal rijden ...
                                Als ik zie waar ze naartoe op vakantie moeten/willen gaan ....
                                enz .......
                                Tevens hebben ze nu de luxe van een lening aan te gaan met een belachelijk lage rente, was in mijn tijd toch heel wat anders.
                                Plus ze krijgen bonussen voor alles en nog wat, heb ik nooit gehad toen ik jong was ....

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X