Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3-fase 230 V

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 3-fase 230 V

Ik wil niet nalaten om nog eens iedereen te bedanken voor de comments.
    Ik heb het fornuis deze NM aangesloten (vitrokeramisch, niet nieuw maar ook geen dinosaurus met van die gietijzeren platen Geert )
    Geert zat dus idd helemaal juist, ik heb de nulleideraansluiting vervangen door de derde 230 V fase, de vroegere S-T aansluitingen verbonden en aangesloten aan de tweede 230 V fase, de R-fase van vroeger daar ben ik niet aan geweest, die krijgt dus ook 230 V. De N van de 230 V installatie is dus ongebruikt. Als ze nu wel of niet aangesloten ligt in de hoofdkast is me nog altijd een raadsel maar het interesseert me dus ook niet meer.
    Alle 4 de platen aangezet en OK.
    En nog een pluim voor de BD'ers : de elektricien had dus ongelijk. Ik vond het al een vreemd verhaal om de drie 230 V fasen aan te sluiten en de N ongebruikt te laten. En waarom er daar in die "neus" een blauwe N toekomt is me al helemaal een raadsel.

Dus nog eens : dankuwel iedereen.

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      I En waarom er daar in die "neus" een blauwe N toekomt is me al helemaal een raadsel.

PaulM
      Omdat er in iedere kabel een blauwe draad zit die enkel als nulleider mag gebruikt worden. Heb je geen nulleider nodig, bv. enkel de drie fasen dan nog mag je die blauwe draad niet gebruiken.
      Maar dat is het reglement en toepassen van het reglement is twee.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Ik wil niet nalaten om nog eens iedereen te bedanken voor de comments.
        Ik heb het fornuis deze NM aangesloten (vitrokeramisch, niet nieuw maar ook geen dinosaurus met van die gietijzeren platen Geert )
        Geert zat dus idd helemaal juist, ik heb de nulleideraansluiting vervangen door de derde 230 V fase, de vroegere S-T aansluitingen verbonden en aangesloten aan de tweede 230 V fase, de R-fase van vroeger daar ben ik niet aan geweest, die krijgt dus ook 230 V. De N van de 230 V installatie is dus ongebruikt. Als ze nu wel of niet aangesloten ligt in de hoofdkast is me nog altijd een raadsel maar het interesseert me dus ook niet meer.
        Alle 4 de platen aangezet en OK.
        En nog een pluim voor de BD'ers : de elektricien had dus ongelijk. Ik vond het al een vreemd verhaal om de drie 230 V fasen aan te sluiten en de N ongebruikt te laten. En waarom er daar in die "neus" een blauwe N toekomt is me al helemaal een raadsel.

PaulM
        Nogmaals (of ik lees verkeerd), waarom gebruik je de derde fase niet ? Dus de platen aansluiten tussen R en S, R en T, en S en T. Te logisch ? Je lijkt wel verliefd op die N
        Ik vermoed dat je nu geen best mogelijke verdeling hebt over de drie fasen. Dus zou het kunnen dat één fase overbelast geraakt als er nog andere zwaardere toestellen ingeschakeld worden (wasmachine, droogkast....)
        Volgens mij heeft de elektricien dus WEL gelijk...
        Last edited by nete; 5 januari 2014, 18:48.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Omdat er in iedere kabel een blauwe draad zit die enkel als nulleider mag gebruikt worden. Heb je geen nulleider nodig, bv. enkel de drie fasen dan nog mag je die blauwe draad niet gebruiken.
          Klopt ongeveer: De elektriciteitsmaatschappij of Eandis verplicht U om voor driefasige toestellen altijd een N draad mee te voorzien. Enkel en alleen om problemen te vermijden mocht er ooit omgeschakeld worden naar 3x230/400V. Indien die kabel geen N heeft zou men bij eventuele ombouw gewoon zeggen: trek uw plan.

Comment

Zut, BD deed weer lastig om post op te slaan. Dan klik je nog eens en dus dubbelpost, sorry.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Nogmaals (of ik lees verkeerd), waarom gebruik je de derde fase niet ? Dus de platen aansluiten tussen R en S, R en T, en S en T. Te logisch ? Je lijkt wel verliefd op die N
              Nu niet meer verliefd hoor, hij ligt gewoon af
              Enfin, de derde fase is wel degelijk in gebruik.
              Maar ik ga nog wel eens kijken met de amperetang in de schakelkast hoe alles is gebalanceerd.

Comment

Haha, dat waren nog eens tijden. Zeer herkenbaar. Bij stroomuitval naar buiten lopen om te kijken of bij de buren nog licht brandde en/of de spaarzaam aanwezige straatverlichting nog brandde. En iedereen had nog kaarsen in huis, niet als sfeerverlichting maar als noodverlichting. De "courant" durfde in die tijd nogal eens uit te vallen.
                Ik dacht mij zelfs te herinneren dat na 18hr er niet meer mocht gelast worden. Het net kon dat gewoon niet aan.
                Waar is de tijd hé Robert, dat je op tv kon zien als je buurman vijf huizen verder zijn elektrische kofiemolen, mixer of stofzuiger gebruikte.......

Comment

Nu niet meer verliefd hoor, hij ligt gewoon af
                  Enfin, de derde fase is wel degelijk in gebruik.
                  Maar ik ga nog wel eens kijken met de amperetang in de schakelkast hoe alles is gebalanceerd.
                  Een volledige balans moet je niet verwachten hé Paul, allemaal verschillende vermogens, maar dat zullen ze bij Siemens en bij benadering
                  wel bekeken hebben.

Comment

Ik heb me ooit laten vertellen door mensen die bij het spoor werken dat ze spanning meten tussen de rails en de aarde ondanks de rails zo goed als "aarde" zijn.
                    Off topic Robert, je weet toch hoe je alle stopsignalen kan activeren en alle treinverkeer over een bepaalde afstand kan stil zetten ?

Ik zal het hier niet openbaar maken, want de NMBS heeft zo reeds vertragingen genoeg, als je het wil weten, stuur PM.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Off topic Robert, je weet toch hoe je alle stopsignalen kan activeren en alle treinverkeer over een bepaalde afstand kan stil zetten ?

Ik zal het hier niet openbaar maken, want de NMBS heeft zo reeds vertragingen genoeg, als je het wil weten, stuur PM.
                      Weet ik niet en als we mekaar ooit moesten ontmoeten, mag je het me vertellen. Kom ik het nooit te weten, even goed. Zoals je stelt, waarom de treinen onnodig laten stoppen. 't Is zoal erg genoeg voor de dagelijkse pendelaars.
                      Mvg.
                      Robert

Comment

Gelijk jij het hier uitlegt betekent het dat in Duitsland bij breuk van een bovenleiding en daardoor op de grond komt te liggen, ze onder spanning blijft. Ik zou niet in de buurt willen zijn als dit een 100kV lijn is. Ik heb ooit een bovenleiding van een 230/400 zien breken en op de grond terecht komen. Weinig dansers die zo kunnen shaken als die draad.
                        In iedre hoogspanningscabine in een bedrijf , de hoogspanningscabine op de hoek van de straat , en waar er nog maar één kan zijn , zijn de nulgeleider en de aarding met elkaar verbonden.
                        Bij ons en overal waar ik het maar weet in europa !!
                        Hier in onze elektriciteitskasten zijn die gescheiden , en hoe verder je van de cabine woont , des te groter kan het potentiaalveschil zijn . zo simpel is dat.

Ik heb in het verleden vele duitse machines aangesloten , en zeer dikwijls moest je hier bij ons een draadbruggetje wegnemen tussen nulleider en aarding ..
                        grts Peter
                        BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht

Ooit ook deugnieterij uitgestoken ?
                          Al een geluk dat niet iedereen weet hoe da moet !!
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                            Ooit ook deugnieterij uitgestoken ?
                            Al een geluk dat niet iedereen weet hoe da moet !!
                            Deugnieterij Peter, bwa, zoals iedereen zeker, maar nooit op dat vlak

In iedre hoogspanningscabine in een bedrijf , de hoogspanningscabine op de hoek van de straat , en waar er nog maar één kan zijn , zijn de nulgeleider en de aarding met elkaar verbonden.
                            Hier in onze elektriciteitskasten zijn die gescheiden , en hoe verder je van de cabine woont , des te groter kan het potentiaalveschil zijn . zo simpel is dat.
                            Ja Peter, maar kan ook nadelig zijn, ik ken iemand waar ze 20 jaar geleden een stukje van zijn voortuin hebben onteigend om er een cabine te zetten,
                            (zo een hokje van 2 meter op 2 meter, na één jaar waren al zijn waterleidingsbuizen in de grond kapot, onderzoek wees uit dat
                            het aan de aardingsplaten van de cabine lag, zij hebben alles vergoed gekregen, nieuwe vloeren enz. de maatschapij
                            heeft dan blijkbaar iets gezet wat dat zou moeten opvangen, maar voor alle veiligheid hebben ze de nieuwe buizen toch
                            in kunststof genomen.
                            Last edited by Guest42; 6 januari 2014, 07:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Wat hebben we vandaag geleerd, SOS Piet?
                              1. Dat een geaarde installatie zijn nut heeft.
                              2. Dat een diff nuttig is.
                              3. Dat beide mekaar aanvullen, en ingeval één van de twee defect is, er nog een back-up is.

Een courant voorbeeld: je hebt een (kleine) generator, en je werkt met machines. Op die gen zit een aardingsklem, maar wie gebruikt die (behalve ik)?
                              Punt 1, 2, en 3 100% gelijk, maar dat van je generator, verklaar nader, ben je niet beter af qua veiligheid als die generator vrij van aarde staat ?
                              In scholen zetten ze ook scheidingstransformatoren om alles vrij van aarde te maken ivm. veiligheid.
                              Wij gebruikten die scheidingstransformatoren om onze netgekoppelde scoops vrij van aarde te zetten, maar dan om kortsluitingen te vermijden
                              tijdens het meten op machines.

Comment

Ik heb in het verleden vele duitse machines aangesloten , en zeer dikwijls moest je hier bij ons een draadbruggetje wegnemen tussen nulleider en aarding ..
                                Dan is het hier ondertussen veranderd. Mijn eerste werkgever (1967 ) was een aannemer van elektriciteitswerken van boven en ondergrondse leidingen. Regelmatig werd er op een paal een koperen geleider van de top van de paal tot in de grond geplaatst en aan een aardingsplaat bevestigd. Bovenaan werd deze verbonden met de nul. Bij ondergrondse leidingen werd-wordt aan de verdeelkasten langs de weg ook de nul geaard.
                                Waar zit dan het verschil met Duitsland dat daar de nul als aarding mag gebruikt worden?
                                Voor mij is aarding en nul in onze netwerken en elektrische installaties voor 99,9 % hetzelfde. Die 0,1 is voor de iets mindere geleidbaarheid van aarde.
                                Mvg.
                                Robert

Comment

Working...
                                X