Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Aandelen

    Vorig jaar in oktober heb ik 2 keyplans opgestart. Eentje voorzichtig en eentje a la carte waar ik me goed bij voelde. Het door keyplan zelf opgesteld voorzichtig plan zit aan nog geen 1% na 1 bijna een jaar en het a la carte door mezelf samen gesteld stond op 12% en nu dus op 8,8%.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • Re: Aandelen

      Solliciteren Mir!
      Post je samenstelling eens.

      Comment


      • Re: Aandelen

        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Die conflicten tussen US en N-Korea doen geen goed aan de beurs. Hopelijk komt er snel wat rust en hersteld alles zich.
        mir
        Ik kan er naast zitten maar volgens mij is dit een storm in een glas water en zitten er een hele meute mensen die "aan de bron zitten" volop te cashen via shorten en zich indekken op een beurscrash(je) door die (georchestreerde ?) show. Er zijn al tal van signalen en crisissen geweest die in normale tijden een serieuze correctie zouden veroorzaken maar alles kabbelt rustig verder. Volgens verschillende analyses komt er geen militair conflict. Vraag me af of Trump zo tekeer gaat ofwel om ofwel één of andere onderhandelingspositie te versterken, ofwel zit er financiële machinatie achter, ofwel is 't gewoon om de aandacht van zijn Poetinliefde weg te houden.

        Ik denk er aan van nu in één en ander of in een Keyplan in te stappen maar vind het zelf samenstellen via hun site een beetje onoverzichtelijk.
        Wil je uw selectie eens opgeven, of beter nog uw "workflow" om tot uw keuze te komen (en hoef je uw keuze niet bekend te maken als je dat liever niet doet). Allicht is dit nuttig voor een aantal mensen hier.
        In uw geval Mir, zou ik zeker niet panikeren.

        Comment


        • Re: Aandelen

          Een heel andere vraag: we zitten met 2 beleggingsclubs waar we een werkwijze hanteren dat een aandeel in portefeuille 'beschermd" wordt via een stop-loss systeem dat de topkoers volgt. Dat kan met een trailing-stop order dat de meeste brokers aanbieden, helaas altijd opnieuw via een vast bedrag onder de topkoers ipv een percentage.

          Ik geef een voorbeeld: we kopen een aandeel aan 100 euro. We wensen onze eventuele verliezen te beperken of winst te vrijwaren.
          Bij een trailing-stop order kan je dan een koers ingeven, een bepaald bedrag onder de topkoers. We wensen 15% te hanteren.
          Bij alle Belgische brokers kan je blijkbaar ENKEL een vast bedrag ingeven en GEEN percentage.
          Dus zouden we een trailing-stop order moeten plaatsen op 85 euro. Vanaf dan zal de koers van het order stijgen als het aandeel stijgt, bij daling gebeurt er niets tot eventueel de limiet bereikt wordt.
          Stel, dat aandeel doet het zeer goed en stijgt naar 500 euro, de trailing-stop zal dan op 485 euro staan. Dat is dan helemaal geen 15% onder de topkoers, nog amper 3 procent.
          Het puik presterende aandeel wordt dus afgestraft door dit order.
          Mocht het order kunnen ingegeven worden met 15% onder de topkoers dan zou de stopkoers op dat moment op 425 euro staan.

          Misschien denk je nu als lezer: het voorbeeld is onrealistisch. Vergeet het: een paar jaar geleden stond het aandeel Lotus Bakeries op zo'n 400 euro, een paar maand terug 2400, dat is zo maar eventjes x 6 !!!
          En zo'n order gebruik je om er geen omkijken meer naar te hebben, buiten eens opnieuw ingeven als de beurs het annuleert. Als je het vast bedrag constant moet zitten aanpassen dan kan je even goed een simpel stop-loss order ingeven.

          Vandaar ons oordeel: een trailing-stop order met ENKEL een keuze voor een vast bedrag is komplete onzin.
          Ik heb dit al met hand en tand uitgelegd aan verschillende brokers, allemaal geven ze me 200% gelijk, ze gaan het doorgeven, maar er gebeurt niks.
          Ik heb overal ook de vraag gesteld: geef me dan aub DE reden waarom een trailing-stop order met een vast bedrag zoveel beter is. Nooit krijg ik een antwoord.

          Er is 1 broker die de keuze wél aanbiedt: Lynx. Helaas zitten we daar voor de beursorders zelf met een buitenlandse broker en dat zou betekenen dat alle leden van de beleggingsclubs moeten gaan aangeven dat ze een buitenlandse rekening hebben.
          Dat is dan ook de enige reden waarom we daar nog geen klant zijn.

          Is onze vraag nu echt zo onrealistisch dat men halsstarrig blijft weigeren om het te implementeren ?
          Last edited by nete; 14 september 2017, 19:43.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • Re: Aandelen

            Je hebt gelijk nete. Is een goed idee ook trouwens.

            Echter zit mijn inziens het probleem in hoe beurzen werken. Hoe de informatica er achter werkt.
            Wat jij wil is een dynamisch order ingeven die telkens opnieuw berekend moet worden bij elke koersschommeling. En ik denk dat dit naar implementatie toe gewoon teveel gevraagd is en ze daarom met waarde werken ipv dynamische orders. Just my 2 cents.

            Comment


            • Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Je hebt gelijk nete. Is een goed idee ook trouwens.

              Echter zit mijn inziens het probleem in hoe beurzen werken. Hoe de informatica er achter werkt.
              Wat jij wil is een dynamisch order ingeven die telkens opnieuw berekend moet worden bij elke koersschommeling. En ik denk dat dit naar implementatie toe gewoon teveel gevraagd is en ze daarom met waarde werken ipv dynamische orders. Just my 2 cents.
              Ter info: zo'n Trailing-stop order werkt in 2 stappen: de eerste voorwaarde (die gewenste 15% onder de topkoers) wordt bewaakt door de broker zelf (BinckBank, Keytrade.....) en als aan die voorwaarde voldaan is wordt een order dat je zelf instelt naar de beurs gestuurd. De implementatie zal inderdaad wel iets moeilijker zijn maar dan is het des te verbazender dat de (vermoed ik) kleinste van allemaal, Lynx, wél de keuze aanbied. Maar zoals gezegd hebben we daar een voor de fiscus buitenlandse rekening.

              Alhoewel, qua implementatie: een koers bewaken als broker door de momentele koerswaarde y aan te passen met een formule (y-15) of (y x 0,85) lijkt me niet zo'n groot verschil. Er wordt in beide gevallen herhaaldelijk een nieuwe berekening gemaakt.
              Sinds wanneer is een vermenigvuldiging voor een computer moeilijker dan een aftrekking ?
              Last edited by nete; 15 september 2017, 06:55.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • Re: Aandelen

                Volgens wat ik op de website lees kan het wel bij Keytrade!

                En dat is geen slechte beleggingsbank , kosten zijn heel redelijk.

                Comment


                • Re: Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Volgens wat ik op de website lees kan het wel bij Keytrade!

                  En dat is geen slechte beleggingsbank , kosten zijn heel redelijk.
                  Ik ken Keytrade bank, heb er mijn zichtrekening (met voorsprong de beste op de markt als je geen kantoor van doen hebt), maar als ik bel vertellen ze me dat zo'n trailing-stop order ook bij hen enkel kan via een onzinnig vast bedrag.
                  Kan je me de link doorsturen waar staat dat een order met een % ingave ook mogelijk is ?
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Aandelen

                    Betaald worden door uw bank? Check! Gratis zicht-, spaar- en effectenrekening. Gratis debet- en kredietkaart! Daar nog eens 5 cent bonus per verrichting bovenop. Buitenkansje dus.


                    Zo'n vast bedrag is toch niet slecht.
                    Aandelen gaan echt niet ineens x5 of zo op korte tijd. En als je dat doet met dergelijke aandelen, dan zijn de schommelingen ook te groot voor een stop loss.
                    Op jonge pharma aandelen mag je nooit stop loss zetten, die bewegen te veel.

                    Comment


                    • Re: Aandelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      https://www.keytradebank.be/nl/suppo...sactie-regels/

                      Zo'n vast bedrag is toch niet slecht.
                      Niet akkoord. Voor mij is dat komplete onzin. Maar goed, ze mogen het type order aanbieden van mij, als we dan ook de keuze hebben voor een %.

                      Als je nu zo'n order ingeeft bij een bepaalde koers op bv -15%, dan is, ik overdrijf, als de koers één eurocent stijgt, het verschil al kleiner dan 15%.
                      De bedoeling van zo'n order is juist dat je, eens ingebracht, er geen omkijken meer naar hebt, behoudens nu en dan reactiveren als de beurs of de broker het annuleert.
                      Je blijft, ook als de koers bv. 50% stijgt na bepaalde tijd, je winst mooi beschermen aan 15% onder de topkoers. Bij een vast bedrag schiet er op de duur nauwelijks iets over van de oorspronkelijke 15% en wordt het desbetreffende aandeel op de koop toe afgestraft omdat het goed presteert. Tenzij je de zaak herhaaldelijk handmatig aanpast, maar dat is nu net wat je wil vermijden met een trailing-stop order.
                      Ik blijf er dus bij: trailing-stop order met enkel keuze voor vast bedrag: kompleet onzinnig, want schiet zonder herhaalde ingrepen zijn doel totaal voorbij.

                      Dit schreef ik in #469:
                      Een paar jaar geleden stond het aandeel Lotus Bakeries op zo'n 400 euro, een paar maand terug 2400, dat is zo maar eventjes x 6 !!!
                      En zo'n order gebruik je om er geen omkijken meer naar te hebben, buiten eens opnieuw ingeven als de beurs het annuleert. Als je het vast bedrag constant moet zitten aanpassen dan kan je even goed een simpel stop-loss order ingeven.


                      We kunnen Lotus Bakeries toch moeilijk een soort Pharma aandeel noemen hé
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • Re: Aandelen

                        Je hebt gelijk wat Lotus betreft.

                        Stel de vraag eens aan Keytrade, misschien willen ze het wel aanpassen.

                        Comment


                        • Re: Aandelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Je hebt gelijk wat Lotus betreft.

                          Stel de vraag eens aan Keytrade, misschien willen ze het wel aanpassen.
                          Ga ik eerstdaags wel eens doen.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • Re: Aandelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            ..... Tenzij je de zaak herhaaldelijk handmatig aanpast, maar dat is nu net wat je wil vermijden met een trailing-stop order......
                            Dat neigt naar een systeem van "slapend rijk worden"
                            De hele opzet is idd een goed idee. Benieuwd of KT daar wil aan werken.

                            Comment


                            • Re: Aandelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik ken Keytrade bank, heb er mijn zichtrekening (met voorsprong de beste op de markt als je geen kantoor van doen hebt), maar als ik bel vertellen ze me dat zo'n trailing-stop order ook bij hen enkel kan via een onzinnig vast bedrag.
                              Kan je me de link doorsturen waar staat dat een order met een % ingave ook mogelijk is ?
                              Blij dit te horen van de zichtrekening.

                              Stop orders worden (althans zo was het in mijn tijd) door de beurs beheerd, de broker geeft die gewoon door.
                              Als je (bv live op de equiduct marketviewer) de koersvorming volgt zal je zien dat het erg moeilijk wordt wanneer de bied- en laatprijzen variabel zouden zijn.

                              Comment


                              • Re: Aandelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Blij dit te horen van de zichtrekening.

                                Stop orders worden (althans zo was het in mijn tijd) door de beurs beheerd, de broker geeft die gewoon door.
                                Als je (bv live op de equiduct marketviewer) de koersvorming volgt zal je zien dat het erg moeilijk wordt wanneer de bied- en laatprijzen variabel zouden zijn.
                                Bij een trailing-stop order wordt de eerste voorwaarde (een bedrag of % onder de topkoers) bewaakt door de broker, en als die waarde bereikt wordt dan pas wordt het tweede luik (Stop-loss, marktorder...) door de broker naar de beurs gestuurd.

                                De zichtrekening: 5 cent per verrichting krijgen (zo'n 20 euro per jaar) is inderdaad leuker dan tientallen euro's per jaar te moeten betalen om met je eigen geld een overschrijving of zo te "mogen" doen.
                                Last edited by nete; 18 september 2017, 12:35.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X