Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Aandelen

    Vandaag : Nyrstar bijna 11% omhoog; Umicore bijna 6% naar omhoog, ondankt minder goeie cijfers. Dit is de beurs... Blijkbaar loopt de beurs, zoals altijd trouwens weer vooruit op de feiten.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • Re: Aandelen

      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Vandaag : Nyrstar bijna 11% omhoog.............................
      Ik heb mijn aankoop gemist toen ze aan "bijna" 2.00€ stonden. Zie #111
      Gelukkig wed ik nooit op één paard.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • Re: Aandelen

        Lenen om te beleggen in vastgoed lijkt dan toch een goeie investering als je nog een aantal jaartjes voor de boeg hebt vooraleer met pensioen te gaan. Ook al heb je het volledige kapitaal niet direct ter beschikking.

        Last edited by enero; 12 februari 2014, 10:40.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • Re: Aandelen

          Bitcoin : serieuze crash.
          Eind 11 november 2013 nog een record van 1240 USD, nu nog iets boven de 320 Dollar. 10 miljard USD aan marktwaarde in rook op.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • Re: Aandelen

            Ik heb een pakket aandelen (erfenis) die ik wil verkopen. Ik ken niets van de aandelenhandel, behalve dat ik de waarde kan volgen op beursduivel. Daarnet naar mijn bankfiliaal gebeld om te informeren welke commissie ze inhouden op de transacties. Daar konden ze niet dadelijk op antwoorden en ik moet overmorgen langskomen om het te bespreken.
            Nu is mijn vraag aan jullie : wat is de normale commissie die een bank vraagt om mijn aandelen te verkopen waarvan zij de portefeuille beheren? Kwestie om overmorgen niet onder tafel gepraat te worden door een gewiekste bankdirecteur.

            Comment


            • Re: Aandelen

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Ik ken niets van de aandelenhandel, behalve dat ik de waarde kan volgen op beursduivel. Daarnet naar mijn bankfiliaal gebeld om te informeren welke commissie ze inhouden op de transacties. Daar konden ze niet dadelijk op antwoorden en ik moet overmorgen langskomen om het te bespreken.
              Als ze dat niet weten (willen weten) zijn ze je aandelen niet waard. Maar het is natuurlijk een middel om je in het kantoor te krijgen en je vanalles aan te proberen smeren.
              Normale transactiekosten per aandeel en afhankelijk van de som mag je rekenen ongeveer tussen 7 en 15 euro bij BinckBank, Fortuneo, Lynx etc...
              Bij de grootbanken beginnen ze meestal vanaf zo'n 30 euro, tenzij ze recent formidabel zouden gedaald zijn.
              Als die aandelen niet in een dalende lijn zitten zou ik dat wat opvolgen en verkopen als een stijging ombuigt in een daling (stop-loss (laten) plaatsen.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • Re: Aandelen

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Ik heb een pakket aandelen (erfenis) die ik wil verkopen. Ik ken niets van de aandelenhandel, behalve dat ik de waarde kan volgen op beursduivel. Daarnet naar mijn bankfiliaal gebeld om te informeren welke commissie ze inhouden op de transacties. Daar konden ze niet dadelijk op antwoorden en ik moet overmorgen langskomen om het te bespreken.
                Nu is mijn vraag aan jullie : wat is de normale commissie die een bank vraagt om mijn aandelen te verkopen waarvan zij de portefeuille beheren? Kwestie om overmorgen niet onder tafel gepraat te worden door een gewiekste bankdirecteur.
                Deze is afhankelijk van bank tot bank, maar aangezien je in die ene bank een portefueille hebt ben je natuurlijk gevangen. Dit is de kl*terij die ze ons hebben aangedaan met de verplichte effectenrekening.
                Ik had zelf al mijn effecten op een effectenrekening van KBC en die lachen er niet mee. Ik heb de aandelen die ikzelf gemakkelijk kan verhandelen dan ook overgebracht bij Binckbank en het bedrag (adminitratieve kosten) dat ik bij de vorige bank (KBC) heb moeten betalen voor de transfer heb ik mogen doorgeven aan Binckbank. Voor dit bedrag kon ik dan gedurende een tijd kosteloze aan- en verkopen doen.
                Ik denk dus niet dat er iemand anders dan jijzelf zal teweten komen hoeveel de commissie zal zijn op de verkoop. Maar je hoeft daarom niet direct akkoord te gaan met de voorgestelde som.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • Re: Aandelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Normale transactiekosten per aandeel en afhankelijk van de som mag je rekenen ongeveer tussen 7 en 15 euro bij BinckBank, Fortuneo, Lynx etc...
                  Bij de grootbanken beginnen ze meestal vanaf zo'n 30 euro, tenzij ze recent formidabel zouden gedaald zijn.
                  Als die aandelen niet in een dalende lijn zitten zou ik dat wat opvolgen en verkopen als een stijging ombuigt in een daling (stop-loss (laten) plaatsen.
                  Die som van 30€, is dat per aandeelpakket van dezelfde uitgever of werkelijk per aandeel. Als ik bv 100 KBC wil verkopen is dat dan 30€ voor alle 100 samen, of 100 keer 30€ ? In het laatste geval schiet er niet veel meer over. De portefeuille wordt beheerd bij AXA.

                  Comment


                  • Re: Aandelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Die som van 30€, is dat per aandeelpakket van dezelfde uitgever of werkelijk per aandeel. Als ik bv 100 KBC wil verkopen is dat dan 30€ voor alle 100 samen, of 100 keer 30€ ? In het laatste geval schiet er niet veel meer over. De portefeuille wordt beheerd bij AXA.
                    Alé, je moet eens goed nadenken, je kan toch geen transactiekost per aandeel rekenen. Dit is toch per verrichting. Komaan zeg...
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • Re: Aandelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                      Alé, je moet eens goed nadenken, je kan toch geen transactiekost per aandeel rekenen. Dit is toch per verrichting. Komaan zeg...
                      Dat dacht ik er ook van, maar de bankbediende vroeg me aan de telefoon over welke aandelen het ging, en over de juiste aantallen.
                      Tegen donderdag zou hij het laten uitrekenen en moet ik langskomen om het te bespreken. Ofwel wil men mij daar een poot uitdraaien, ofwel kent die er nog minder van dan ikzelf.
                      Misschien zijn ze aan het rekenen gegaan om te zien hoeveel ik dan ontvang, zodat ze me een levensverzekering of een andere investering kunnen aansmeren.

                      Comment


                      • Re: Aandelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Dat dacht ik er ook van, maar de bankbediende vroeg me aan de telefoon over welke aandelen het ging, en over de juiste aantallen.
                        Tegen donderdag zou hij het laten uitrekenen en moet ik langskomen om het te bespreken. Ofwel wil men mij daar een poot uitdraaien, ofwel kent die er nog minder van dan ikzelf.
                        Misschien zijn ze aan het rekenen gegaan om te zien hoeveel ik dan ontvang, zodat ze me een levensverzekering of een andere investering kunnen aansmeren.
                        Laat je in elk geval niet vangen aan levensverzekeringen etc. Ik zou ze een kans geven en ook eens gaan navragen bij een andere bank, als je de portefeuille zou overbrengen wat ze je daar zouden rekenen. Let op, het overbrengen van een portefeuille kost ook, maar sommige banken betalen je dat terug. Natuurlijk verlies je hiermee tijd, maar jij alleen kan uitmaken of tijd winnen kan lonen of niet.
                        Ik ken natuurlijk geen bedragen, dit zijn ook mijn zaken niet, maar als het werkelijk om een aanzienlijk bedrag gaat, kan private banking hier misschien ook een oplossing bieden. Maar dan verkoop je dus wel niet en geeft je aan de bank de mogelijkheid om met je kapitaal verder te gaan en je een gegarandeerde intrest uit te halen. Maar nog eens, voor private banking moet het al de moeite zijn.
                        Persoonlijk heb ik gezorgd dat al mijn effecten, beleggingen, op een paar enkelingen na, vrijkomen binnen enkele maanden. Een van de banken waarmee ik al jaren werk heeft mij aangesproken, wetende over hoeveel het ongeveer gaat, om eens te komen praten over private banking. Ik heb daar tot nog toe ook geen ervaring mee, maar zal toch eens gaan luisteren.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • Re: Aandelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Als die aandelen niet in een dalende lijn zitten zou ik dat wat opvolgen en verkopen als een stijging ombuigt in een daling (stop-loss (laten) plaatsen.
                          De aandelen waren aangekocht in 2008. Ik volg ze nu 2 weken op beursduivel, maar dat is echt niets voor mij.
                          Ik heb me nog nooit met geldzaken moeten bezighouden. Dat deed mijn vrouw altijd. Ik had daar geen tijd voor.
                          Vandaag ben ik 2500€ rijker dan gisteren, maar dan mag je niet vergeten dat ik op 13 maart 6000€ armer werd.
                          In de portefeuille zit Ackermans & Van Haren, AB Inbev, UCB, Solvay, Umicore, KBC, ING en KPN.
                          Allemaal stijgers, maar KBC staat nu op 42% van de aankoopprijs. ING op 30% en KPN op 25%.
                          Dat is natuurlijk het risico van beleggen. Gedurende de aankoop in 2008 stonden de aandelen zeer hoog.
                          Had men in 2008 de aankoopsom in een sok gestoken en onder de matras gelegd, in plaats van in aandelen te investeren, dan was er buiten de interestderving en inflatie geen verlies geweest. Dat verlies op de aandelen is na de crash meer dan de prijs van een huis.
                          Mijn vrouw beweert dat ik slecht gehumeurd ben sedert ik nu regelmatig naar Beursduivel kijk om de koersen te controleren.
                          Zij heeft gisteren gezegd : "Verkopen, die rommel. Achtereen krijg je er nog maagzweren van".
                          Last edited by notex; 19 maart 2014, 04:05.

                          Comment


                          • Re: Aandelen

                            Al die aandelenlijnen overzetten naar een "beursbank" om ze zelf van thuis uit te beheren kost bij AXA 35 euro per "lijn", in uw geval dus 280 euro.
                            Ze verkopen via AXA kost minimum 25 euro per pakket dat je verkoopt, dus minstens 200 euro (hier: https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteColle...tarief4_nl.pdf ) bij punt 3 de tarieven, er komt daar nog een taks van dacht ik 0.17% bovenop. Woekertarieven als je het mij vraagt: stel, je verkoopt een pakket aandelen voor 5000 euro, dan kost je dat 50 euro bij AXA, bij BinckBank (en die zijn niet eens de allergoedkoopste) kost dat 9,75 euro
                            Het is dus een beetje lachwekkend dat je daarvoor naar het kantoor moet komen. Duidelijk om u te lokken om het vrijgekomen geld vooral niet de deur van het kantoor buiten te dragen.

                            Mocht je de hele portefeuille bv. bij BinckBank overzetten dan ga je voor 280 euro transactiekosten niet moeten betalen bij verkoop (of aankoop) aandelen. Je kan misschien zelf eens berekenen wat het gunstigste is. Die actie is wel beperkt in tijd dacht ik.
                            Last edited by nete; 19 maart 2014, 08:10.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Aandelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Al die aandelenlijnen overzetten naar een "beursbank" om ze zelf van thuis uit te beheren kost bij AXA 35 euro per "lijn", in uw geval dus 280 euro.
                              Ze verkopen via AXA kost minimum 25 euro per pakket dat je verkoopt, dus minstens 200 euro (hier: https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteColle...tarief4_nl.pdf ) bij punt 3 de tarieven, er komt daar nog een taks van dacht ik 0.17% bovenop. Woekertarieven als je het mij vraagt: stel, je verkoopt een pakket aandelen voor 5000 euro, dan kost je dat 50 euro bij AXA, bij BinckBank (en die zijn niet eens de allergoedkoopste) kost dat 9,75 euro
                              Het is dus een beetje lachwekkend dat je daarvoor naar het kantoor moet komen. Duidelijk om u te lokken om het vrijgekomen geld vooral niet de deur van het kantoor buiten te dragen.

                              Mocht je de hele portefeuille bv. bij BinckBank overzetten dan ga je voor 280 euro transactiekosten niet moeten betalen bij verkoop (of aankoop) aandelen. Je kan misschien zelf eens berekenen wat het gunstigste is. Die actie is wel beperkt in tijd dacht ik.
                              Bedankt voor die duidelijke info Nete. Ik heb de link afgeprint en die afdruk ga ik meenemen naar de bank. Inderdaad vreemd dat ik daarvoor persoonlijk naar de bank moet komen. BinckBank ga ik dadelijk eens bestuderen.

                              Nog een vraagje van een volslagen leek : op beursduivel zie ik dat de aandeelprijs van minuut tot minuut verandert, zowel in stijgende als dalende lijn.
                              Deze morgen Thrombogenetics zelfs 8,62% stijging op 2 uur. Straks kan dat evengoed terug 10% dalen.
                              Als ik nu aan de bank opdracht geef om te verkopen, hoe bepalen ze dan het voordeligste moment op de dag om te verkopen.
                              Of doen ze dat niet voor je en verkopen ze ten alle koste ?

                              Comment


                              • Re: Aandelen

                                Je kan ook een rekening openen bij bv. BinckBank (ze hebben de meest overzichtelijke internet-site en ze bieden veel mogelijkheden), maar er zijn nog andere goedkope brokers op de markt. Die rekening kost je niks, je plaatst daar om te beginnen een verwaarloosbaar bedrag op en dan kan je via hun site alles raadplegen, en in real-time, zoals bij Beursduivel blijkbaar ook het geval is (meestal tonen zo'n sites koersen met 15 minuten vertraging).

                                Als jij Axa een order geeft om te verkopen dan zet je daar best een limiet op zodat het order maar uitgevoerd wordt als die limiet bereikt wordt. Anders wordt het een "marktorder" dat aan de koers van het moment verkocht wordt. Een marktorder zou ik niet gebruiken, tenzij je absoluut onmiddellijk van de betreffende aandelen vanaf wilt zijn.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X